Rozporządzenie wykonawcze 2015/232 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej związki miedzi

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/232
z dnia 13 lutego 2015 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej związki miedzi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności drugi wariant wymieniony w jego art. 21 ust. 3 oraz art. 78 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywą Komisji 2009/37/WE 2 włączono związki miedzi jako substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 , pod warunkiem że państwa członkowskie, których to dotyczy, zapewnią dostarczenie przez powiadamiającego, na wniosek którego związki miedzi zostały włączone do tego załącznika, dalszych informacji potwierdzających na temat ryzyka związanego z wdychaniem i oceny ryzyka dla organizmów niebędących przedmiotem zwalczania oraz dla gleby i wody.

(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009; są one również wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .

(3) Powiadamiający w przewidzianym terminie przedstawił Francji, będącej państwem członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy, dodatkowe informacje w postaci badań dotyczących ryzyka związanego z wdychaniem i oceny ryzyka dla organizmów niebędących przedmiotem zwalczania oraz dla gleby i wody.

(4) Francja oceniła dodatkowe informacje przedstawione przez powiadamiającego. W dniu 8 czerwca 2012 r. przedstawiła ona swoją ocenę, w formie uzupełnienia do projektu sprawozdania z oceny, pozostałym państwom członkowskim, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwanemu dalej "Urzędem".

(5) Komisja zasięgnęła opinii Urzędu, który w dniu 22 maja 2013 r. przedstawił swoją opinię w sprawie oceny ryzyka dotyczącej związków miedzi 5 .

(6) Komisja zwróciła się do powiadamiającego o przedstawienie uwag do sprawozdania z przeglądu dotyczącego związków miedzi.

(7) W świetle dodatkowych informacji przedstawionych przez powiadamiającego Komisja uznała, że nie przedstawiono wszystkich wymaganych dalszych informacji potwierdzających, a w szczególności, że przepis szczegółowy znajdujący się w wierszu 277 części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011, dotyczący programów monitorowania zanieczyszczenia miedzią, nie jest wystarczający do przedstawienia wniosków w sprawie oceny ryzyka dla środowiska.

(8) Potwierdza się, że substancję czynną związki miedzi należy uznawać za zatwierdzoną na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Należy w szczególności wymagać, aby powiadamiający przedstawił Komisji, Urzędowi i państwom członkowskim program monitorowania dotyczący obszarów, na których zanieczyszczenie gleby i wody (w tym osadów) miedzią budzi lub może budzić obawy, w celu sprawdzenia, czy dla zapobieżenia wszelkim niedopuszczalnym skutkom dla środowiska konieczne są dodatkowe ograniczenia stosowania. Należy również przedstawić wyniki tego programu monitorowania.

(9) Maksymalne poziomy dotyczące niektórych metali ciężkich, określone w wierszu 277 części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011, zostały omyłkowo podane z błędną jednostką miary w stosunku do poziomów określonych w odpowiednich specyfikacjach FAO. W związku z powyższym należy skorygować maksymalny poziom określony w załączniku do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011.

(11) Państwom członkowskim należy dać czas na zmianę lub cofnięcie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające związki miedzi.

(12) Jeżeli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających związki miedzi, okres ten powinien upłynąć najpóźniej po osiemnastu miesiącach od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 540/2011

W części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Środki przejściowe

Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie w razie potrzeby zmieniają lub cofają obowiązujące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające związki miedzi jako substancję czynną w terminie do dnia 6 września 2015 r.

Artykuł  3

Okres na zużycie zapasów

Dodatkowy okres na zużycie zapasów przyznany przez państwa członkowskie zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 jest możliwie najkrótszy i upływa najpóźniej w dniu 6 września 2016 r.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lutego 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 wiersz 277 dotyczący substancji czynnej związki miedzi otrzymuje brzmienie:

Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość Data zatwierdzenia Data wygaśnięcia zatwierdzenia Przepisy szczegółowe
"277 Związki miedzi: 1 grudnia 2009 r. 31 stycznia 2018 r. CZĘŚĆ A
Wodorotlenek miedzi nr CAS 20427-59-2

nr CIPAC 44.305

Wodorotlenek miedzi(II) ≥ 573 g/kg Zezwala się wyłącznie na stosowanie w charakterze środka bakteriobójczego i grzybobójczego.
Tlenochlorek miedzi

nr CAS 1332-65-6 lub 1332-40-7

nr CIPAC 44.602

Trihydroksychlorek dimiedzi ≥ 550 g/kg CZĘŚĆ B

Podczas oceniania wniosków dotyczących zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających miedź, w przypadku zastosowań innych niż dotyczące pomidorów w szklarniach, państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na kryteria zawarte w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i dopilnowują, by wszelkie niezbędne dane i informacje zostały przedstawione przed udzieleniem takiego zezwolenia.

Tlenek miedzi

nr CAS 1317-39-1

nr CIPAC 44.603

Tlenek miedzi ≥ 820 g/kg
Ciecz bordoska

nr CAS 8011-63-0

nr CIPAC 44.604

Nieprzypisana ≥ 245 g/kg W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego związków miedzi, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji sfinalizowanej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 23 stycznia 2009 r.
Trójzasadowy siarczan miedzi

nr CAS 12527-76-3

nr CIPAC 44.306

Nieprzypisana ≥ 490 g/kg

Następujące zanieczyszczenia budzą obawy toksykologiczne, w związku z czym ich zawartość nie może przekraczać poniższych poziomów (wyrażonych w g/g):

ołów - maksymalnie 0,0005 g/g zawartości miedzi;

kadm - maksymalnie 0,0001 g/g zawartości miedzi;

arsen - maksymalnie 0,0001 g/g zawartości miedzi.

W swojej ogólnej ocenie państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na:

- specyfikację materiału technicznego produkowanego do celów handlowych, którą należy potwierdzić i uzasadnić na podstawie odpowiednich danych analitycznych. Materiał używany do badania toksyczności należy porównywać i sprawdzać w odniesieniu do wspomnianej specyfikacji materiału technicznego,

- bezpieczeństwo operatorów i pracowników oraz, w stosownych przypadkach, dopilnowują, aby warunki stosowania zawierały zalecenia dotyczące stosowania odpowiednich środków ochrony indywidualnej,

- ochronę wody i organizmów niebędących przedmiotem zwalczania. W odniesieniu do zidentyfikowanych wspomnianych rodzajów ryzyka należy w razie potrzeby zastosować środki zmniejszające ryzyko, takie jak strefy buforowe,

- ilość stosowanej substancji czynnej oraz dopilnowują, aby dopuszczalne ilości, pod względem dawek i liczby zastosowań, stanowiły minimum niezbędne do osiągnięcia zamierzonych efektów i nie powodowały żadnych niedopuszczalnych skutków dla środowiska, uwzględniając poziom tła miedzi w miejscu stosowania.

Powiadamiający przedstawiają Komisji, Urzędowi i państwom członkowskim program monitorowania dotyczący obszarów podatnych na zagrożenia, na których zanieczyszczenie gleby i wody (w tym osadów) miedzią budzi lub może budzić obawy.

Wspomniany program monitorowania przedkłada się do dnia 31 lipca 2015 r. Wstępne wyniki powyższego programu monitorowania przedkłada się do dnia 31 grudnia 2016 r. w formie wstępnego sprawozdania państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy, Komisji oraz Urzędowi. Ostateczne wyniki przedkłada się do dnia 31 grudnia 2017 r."

1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 2009/37/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia do niej chloro-mekwatu, związków miedzi, propachizafopu, chizalofopu-P, teflubenzuronu i zeta-cypermetryny jako substancji czynnych (Dz.U. L 104 z 24.4.2009, s. 23).
3 Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).
5 "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of confirmatory data submitted for the active substance Copper (I), copper (II) variants namely copper hydroxide, copper oxychloride, tribasic copper sulfate, copper (I) oxide, Bordeaux mixture" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej danych potwierdzających przedstawionych w odniesieniu do substancji czynnej odmiany miedzi(I) i miedzi(II), a mianowicie wodorotlenku miedzi, tlenochlorku miedzi, trójzasadowego siarczanu miedzi, tlenku miedzi(I), cieczy bordoskiej). Dziennik EFSA 2013; 11(6):3235, 40 s. doi:10.2903/j.efsa.2013.3235. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu/efsajournal.htm.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.39.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/232 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej związki miedzi
Data aktu: 13/02/2015
Data ogłoszenia: 14/02/2015
Data wejścia w życie: 06/03/2015