uwzględniając decyzję Rady 2000/365/WE z dnia 29 maja 2000 r. dotyczącą wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowaniu wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen 1 , a w szczególności art. 6 ust. 1 i 3 tej decyzji,
(1) Decyzją 2000/365/WE Rada upoważniła Zjednoczone Królestwo do uczestnictwa w częściach dorobku Schengen.
(2) Po notyfikowaniu przez Zjednoczone Królestwo chęci skorzystania z możliwości ponownego uczestnictwa, zgodnie z art. 10 ust. 4 i 5 Protokołu nr 36 w sprawie postanowień przejściowych, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), decyzja 2000/365/WE została zmieniona decyzją Rady 2014/857/UE 2 .
(3) Zgodnie z art. 4 Protokołu nr 19 w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej ("protokół z Schengen"), załączonego do TUE i TFUE, decyzja 2000/365/WE określa w art. 6 ust. 3 w związku z art. 6 ust. 1, że przepisy, o których mowa w art. 1 lit. a) ppkt (ii) tej decyzji, oraz inne stosowne przepisy dotyczące Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) przyjęte od dnia 1 grudnia 2009 r., ale dotąd nie wprowadzone w życie, mają zostać wprowadzone w życie między Zjednoczonym Królestwem a państwami członkowskimi oraz innymi państwami, wobec których wyżej wymienione przepisy już zostały wprowadzone w życie, gdy zostaną spełnione warunki wstępne dla wykonania tych przepisów, w drodze decyzji wykonawczej podjętej przez członków Rady stanowiących jednomyślnie, o których mowa w art. 1 protokołu z Schengen, i przez przedstawiciela rządu Zjednoczonego Królestwa.
(4) W listopadzie 2012 r. Zjednoczone Królestwo wyraziło zamiar rozpoczęcia wdrażania następujących części dorobku Schengen: SIS i powiązanych z nim przepisów o ochronie danych.
(5) W lipcu 2013 r. Zjednoczonemu Królestwu przekazano kwestionariusz, po czym odnotowano odpowiedzi na zawarte w nim pytania, a następnie w Zjednoczonym Królestwie przeprowadzono wizytę sprawdzającą i oceniającą zgodnie z procedurami mającymi zastosowanie w obszarze ochrony danych.
(6) W odniesieniu do stosowania dorobku Schengen dotyczącego ochrony danych odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i wizyta, przeprowadzona w październiku 2013 r., wykazały, że wymogi dotyczące ustawodawstwa, liczebności personelu, infrastruktury oraz zasobów materialnych zostały spełnione.
(7) A zatem Rada była w stanie stwierdzić w dniu 3 marca 2014 r., że warunki wstępne dla wykonania przez Zjednoczone Królestwo tych przepisów dorobku Schengen, o których mowa w art. 1 lit. a) ppkt (ii) decyzji 2000/365/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one ochrony danych, zostały spełnione, co umożliwia wprowadzenie w życie tych przepisów, a następnie ich późniejszych zmian, w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa.
(8) Zjednoczone Królestwo poinformowało, że jest gotowe do tymczasowego wprowadzenia w życie części przepisów dorobku Schengen, o których mowa w art. 1 lit. a) ppkt (ii) decyzji 2000/365/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one funkcjonowania SIS, od dnia 13 lutego 2015 r.
(9) W terminie sześciu miesięcy od daty tymczasowego wprowadzenia w życie tych części dorobku Schengen należy przeprowadzić w Zjednoczonym Królestwie wizyty oceniające funkcjonowanie SIS, pozwalające stwierdzić, czy SIS funkcjonuje właściwie i czy decyzja Rady 2007/533/WSiSW 3 jest właściwie stosowana.
(10) Zgodnie z akapitem drugim art. 23 rozporządzenia Rady (UE) nr 1053/2013 4 decyzja komitetu wykonawczego z dnia 16 września 1998 r. 5 ("decyzja z dnia 16 września 1998 r.") ma nadal zastosowanie do dnia 1 stycznia 2016 r. w odniesieniu do procedur oceny Zjednoczonego Królestwa do celów tej oceny.
(11) W świetle wyników tej oceny ostateczne wprowadzenie w życie odpowiednich części SIS w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa powinno podlegać kolejnej decyzji wykonawczej Rady, przyjętej zgodnie z art. 6 ust. 1 i 3 decyzji 2000/365/WE w związku z art. 4 protokołu z Schengen.
(12) Niniejsza decyzja powinna zatem wprowadzać w życie tymczasowo części dorobku Schengen, o których mowa w art. 1 lit. a ppkt (ii) decyzji 2000/365/WE w zakresie w jakim dotyczą one funkcjonowania SIS. Po pozytywnym przeprowadzeniu powyższych ocen, Rada powinna do dnia 31 października 2015 r., zbadać sytuację celem przyjęcia decyzji wykonawczej wyznaczającej datę ich ostatecznego wprowadzenia w życie.
(13) Zgodnie z art. 2 Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej oraz Republikę Islandii i Królestwo Norwegii w sprawie ustanowienia praw i zobowiązań między Irlandią i Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z jednej strony, a Republiką Islandii i Królestwem Norwegii z drugiej strony, w obszarach dorobku Schengen, które stosują się do tych państw 6 , w sprawie przygotowania niniejszej decyzji skonsultowano się z Komitetem Mieszanym ustanowionym na mocy art. 3 umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , zgodnie z art. 4 tej umowy.
(14) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen - w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 8 - wchodzących w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 decyzji Rady 1999/437/WE 9 w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 10 .
(15) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen - w rozumieniu protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 11 - wchodzących w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 12 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.36.8 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/215 w sprawie wprowadzenia w życie przepisów dorobku Schengen dotyczących ochrony danych oraz tymczasowego wprowadzenia w życie części przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej |
Data aktu: | 10/02/2015 |
Data ogłoszenia: | 12/02/2015 |
Data wejścia w życie: | 13/02/2015 |