Decyzja wykonawcza 2015/2444 ustanawiająca standardowe wymagania w zakresie przedkładania przez państwa członkowskie krajowych programów zwalczania i kontroli chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych oraz nadzoru nad nimi w celu uzyskania finansowania Unii oraz uchylająca decyzję 2008/425/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2444
z dnia 17 grudnia 2015 r.
ustanawiająca standardowe wymagania w zakresie przedkładania przez państwa członkowskie krajowych programów zwalczania i kontroli chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych oraz nadzoru nad nimi w celu uzyskania finansowania Unii oraz uchylająca decyzję 2008/425/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 9192)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 grudnia 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniające dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) nr 652/2014 ustanowiono między innymi przepisy w sprawie zarządzania wydatkami dotyczącymi łańcucha żywnościowego i zdrowia zwierząt oraz wymagania dotyczące przedkładania i treści krajowych programów zwalczania i kontroli chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych oraz nadzoru nad nimi.

(2) Art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 stanowi, że każdego roku, najpóźniej do dnia 31 maja, państwa członkowskie mają obowiązek przedłożyć Komisji krajowe programy rozpoczynające się w kolejnym roku, których dotyczy ich wniosek o dotację.

(3) Decyzja 2008/425/WE 2 stanowi, że państwa członkowskie dążące do uzyskania wkładu finansowego Unii na krajowe programy zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt mają obowiązek przedłożyć wnioski zawierające przynajmniej określone informacje wymienione w załącznikach I-V do tej decyzji.

(4) W związku z przyjęciem rozporządzenia (UE) nr 652/2014 należy zmienić standardowe wymagania dotyczące treści i przedkładania przez państwa członkowskie krajowych programów określonych w art. 9 tego rozporządzenia, tak aby były w pełni zgodne z wymaganiami art. 12 tego rozporządzenia.

(5) Ponadto standardowe wymagania dotyczące treści i przedkładania przez państwa członkowskie krajowych programów określonych w art. 9 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 powinny być zgodne z kryteriami dotyczącymi krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania ustanowionymi decyzją Komisji 2008/341/WE 3 .

(6) Aby zachować zgodność ze zmieniającymi się przepisami Unii, w odniesieniu do niektórych chorób należy wykorzystywać standardowe wzory w formie elektronicznej udostępnione na stronie internetowej Komisji, które ułatwiają wprowadzanie niezbędnych zmian i dodawanie szczegółowych informacji. Komisja poinformuje państwa członkowskie o wszystkich niezbędnych zmianach standardowych wzorów w formie elektronicznej i omówi z nimi te zmiany na forum Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz. Zmienione standardowe wzory w formie elektronicznej zostaną przesłane do wszystkich państw członkowskich najpóźniej na początku marca danego roku.

(7) Uznaje się, że w odniesieniu do innych chorób niewłączonych do standardowych wzorów w formie elektronicznej oraz chorób zwierząt akwakultury odpowiednią formą przedkładania krajowych programów są standardowe wzory w formie papierowej, gdyż ze względu na niewielką liczbę takich programów w ostatnich latach opracowywanie specjalnych wzorów w formie elektronicznej nie jest uzasadnione.

(8) Dla zachowania jasności należy zatem uchylić decyzję 2008/425/WE i zastąpić ją niniejszą decyzją.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Oprócz treści określonej w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 krajowe programy zawierają informacje określone w załącznikach do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Krajowe programy określone w art. 9 rozporządzenia (UE) nr 652/2014 przedkłada się drogą elektroniczną przy użyciu odpowiednich standardowych wzorów w formie elektronicznej, określonych w załącznikach I-IV do niniejszej decyzji, lub pocztą - w odniesieniu do chorób nieujętych we wzorach w formie elektronicznej - przy użyciu odpowiednich standardowych wzorów określonych w załączniku V do niniejszej decyzji oraz odniesieniu do chorób zwierząt akwakultury przy użyciu odpowiednich standardowych wzorów określonych w załączniku VI do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Decyzja 2008/425/WE traci moc.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się do przedkładania krajowych programów zwalczania, kontroli i nadzoru na rok 2017 i na lata następne.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2015 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Specjalne wzory w formacie pdf, których należy używać do przedkładania krajowych programów dotyczących wymienionych poniżej chorób zwierząt, są dostępne na stronie internetowej DG SANTE:

http://ec.europa.eu/dgs/health_food-safety/funding/cff/animal_health/vet_progs_en.htm

ZAŁĄCZNIK I.a: w odniesieniu do wścieklizny

ZAŁĄCZNIK I.b: w odniesieniu do gruźlicy bydła, brucelozy bydła oraz brucelozy kóz i owiec (B. melitensis)

ZAŁĄCZNIK I.c: w odniesieniu do klasycznego pomoru świń, afrykańskiego pomoru świń i choroby pęcherzykowej świń

ZAŁĄCZNIK I.d: w odniesieniu do choroby niebieskiego języka

ZAŁĄCZNIK  II

Specjalny wzór w formacie pdf, którego należy używać do przedkładania programów zwalczania salmonelli, jest dostępny na stronie internetowej DG SANTE:

ZAŁĄCZNIK  III

Specjalny wzór w formacie pdf, którego należy używać do przedkładania programów zwalczania przenośnych encefalopatii gąbczastych (BSE i trzęsawki), jest dostępny na stronie internetowej DG SANTE:

ZAŁĄCZNIK  IV

Specjalny wzór w formacie pdf, którego należy używać do przedkładania programów nadzoru w zakresie ptasiej grypy, jest dostępny na stronie internetowej DG SANTE:

ZAŁĄCZNIK  V

Standardowe wymagania w zakresie przedkładania krajowych programów zwalczania i kontroli następujących chorób zwierząt oraz nadzoru tymi chorobami:

- Wąglik

- Zaraza płucna bydła

- Bąblowica

- Kampylobakterioza

- Listerioza

- Włośnica

- Werotoksyczne szczepy E. coli

1. Identyfikacja programu

Państwo członkowskie:

Choroba(-y) 4 :

Czas trwania programu: roczny/wieloletni

Wniosek o współfinansowanie ze środków Unii na lata 5 :

Numer referencyjny niniejszego dokumentu:

Dane kontaktowe (nazwisko, nr telefonu, faks, e-mail):

Przedłożono Komisji dnia:

2. Opis sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do choroby/chorób odzwierzęcych przed datą rozpoczęcia realizacji programu oraz dane epidemiologiczne dotyczące rozwoju tej choroby (chorób) 6 :

3. Opis przedłożonego programu 7 :

4. Środki przewidziane w przedłożonym programie, który będzie realizowany

4.1. Skrócony opis środków przewidzianych w programie:

4.2. Organizacja, nadzór i rola wszystkich zainteresowanych stron 8 biorących udział w programie:

4.3. Opis i określenie obszarów geograficznych i administracyjnych, na których program ma być realizowany 9 :

4.4. Cele, które mają zostać osiągnięte przed datą zakończenia programu, i spodziewane korzyści:

4.5. Odpowiednie wskaźniki do pomiaru osiągnięcia celów programu:

4.6. Opis środków przewidzianych w programie 10 :

4.6.1. Powiadomienie o chorobie

4.6.2. Zwierzęta i populacja zwierząt objęte programem

4.6.3. Identyfikacja zwierząt i rejestracja gospodarstw

4.6.4. Kwalifikacja zwierząt i stad 11

4.6.5. Zasady przemieszczania zwierząt

4.6.6. Zastosowane badania i plany pobierania próbek

4.6.7. Zastosowane szczepionki i programy szczepień

4.6.8. Informacje i ocena dotycząca środków bezpieczeństwa biologicznego (zarządzanie i infrastruktura) obowiązujących w zaangażowanych gospodarstwach

4.6.9. Środki w przypadku wyniku dodatniego 12

4.6.10. System odszkodowań dla właścicieli zwierząt poddanych ubojowi i uśmierconych 13

4.6.11. Kontrola realizacji programu i sprawozdawczość 14

5. Zasoby finansowe przeznaczone na realizację programu

Szacunkowy budżet i źródło finansowania: publiczne/prywatne lub oba

6. Dane dotyczące rozwoju epidemiologicznego w ciągu ostatnich pięciu lat 15

6.1. Rozwój choroby

6.1.1. Dane dotyczące stad (a) (oddzielna tabela na każdy rok)

Rok:

Region (b) Gatunek zwierząt Łączna liczba stad (c) Łączna liczba stad objętych programem Liczba stad skontrolowanych (d) Liczba stad z wynikiem dodatnim (e) Liczba nowych stad z wynikiem dodatnim (f) Liczba stad zlikwidowanych % stad z wynikiem dodatnim, które zostały zlikwidowane WSKAŹNIKI
% skontrolowanych stad % stad z wynikiem dodatnim

Chorobowość stad w danym okresie

% nowych stad z wynikiem dodatnim

Zachorowalność w stadach

1 2 3 4 5 6 7 8 9 = (/) × 100 10= (5/4) × 100 11 = (6/5) × 100 12 = (7/5) × 100
Łącznie
(a) Stada lub gospodarstwa, stosownie do sytuacji.

(b) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(c) Łączna liczba stad w regionie, w tym stad kwalifikujących się i stad niekwalifikujących się do programu.

(d) Kontrola oznacza przeprowadzenie badań stada w ramach programu w kierunku odnośnej choroby w celu utrzymania lub poprawy statusu zdrowotnego stada. W tej kolumnie nie wolno jednego stada liczyć dwukrotnie, nawet jeżeli zostało skontrolowane więcej niż jeden raz.

(e) Stada, w których u co najmniej jednego zwierzęcia uzyskano wynik dodatni w danym okresie, niezależnie od liczby przeprowadzonych kontroli stada.

(f) Stada, których status w poprzednim okresie był nieznany, nieuznany za wolny - z wynikiem ujemnym, wolny, urzędowo wolny lub zawieszony i w których w tym okresie co najmniej jedno zwierzę wykazało wynik dodatni.

6.1.2. Dane dotyczące zwierząt (oddzielna tabela na każdy rok)

Rok:

Region (a) Gatunek zwierząt Łączna liczba zwierząt (b) Liczba zwierząt (d) do przebadania w ramach programu Liczba zwierząt (c) przebadanych Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie (d) Liczba zwierząt z wynikiem dodatnim Ubój WSKAŹNIKI
Liczba zwierząt z wynikiem dodatnim poddanych ubojowi lub uśmierconych Łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi (e) % wskaźnik przebadania zwierząt % zwierząt z wynikiem dodatnim

Chorobowość u zwierząt

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 = (5/4) × 100 11 = (7/5) × 100
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Łączna liczba zwierząt w regionie, w tym stad kwalifikujących się i stad niekwalifikujących się do programu.

(c) Dotyczy zwierząt przebadanych indywidualnie lub objętych harmonogramem badań zbiorczych.

(d) Dotyczy jedynie zwierząt przebadanych indywidualnie, nie dotyczy zwierząt przebadanych w systemie próbek zbiorczych.

(e) Dotyczy wszystkich zwierząt z wynikiem dodatnim poddanych ubojowi, jak również zwierząt z wynikiem ujemnym poddanych ubojowi w ramach programu.

6.2. Dane rozwarstwione dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych

6.2.1. Dane rozwarstwione dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych

Rok:

Region (a) Gatunek/kategoria zwierząt Rodzaj badania (b) Opis badania Liczba zbadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Określić rodzaj badania: serologiczne, wirusologiczne itp.

6.3. Dane dotyczące zakażenia (oddzielna tabela na każdy rok)

Rok:

Region (a) Gatunek zwierząt Liczba zakażonych stad (b) Liczba zakażonych zwierząt
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Stada lub gospodarstwa, stosownie do sytuacji.

6.4. Dane dotyczące statusu stad pod koniec każdego roku (w stosownych przypadkach)

Rok:

Region (a) Gatunek zwierząt Status stad i zwierząt objętych programem (b)
Łączna liczba stad i zwierząt objętych programem Nieznany (c) Nieuznane za wolne ani za urzędowo wolne od choroby Wolne lub urzędowo wolne od choroby - status zawieszony (f) Wolne od choroby (g) Urzędowo wolne od choroby (h)
Ostatni wynik kontroli dodatni (d) Ostatni wynik kontroli ujemny (e)
Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i)
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Pod koniec roku.

(c) Status nieznany: brak wyników poprzednich kontroli.

(d) Nieuznane za wolne i wynik ostatniej kontroli dodatni: stado skontrolowane, z co najmniej jednym wynikiem dodatnim w ostatniej kontroli.

(e) Nieuznane za wolne i wynik ostatniej kontroli ujemny: stado skontrolowane, z wynikami ujemnymi w ostatniej kontroli, ale nieuznane za wolne ani za urzędowo wolne.

(f) Status zawieszony zgodnie z definicją w przepisach Unii lub ustawodawstwie krajowym w odniesieniu do danej choroby pod koniec okresu sprawozdawczego.

(g) Stado uznane za wolne zgodnie z definicją w przepisach Unii lub ustawodawstwie krajowym w odniesieniu do danej choroby.

(h) Stado urzędowo wolne zgodnie z definicją w przepisach Unii lub ustawodawstwie krajowym w odniesieniu do danej choroby.

(i) Dotyczy zwierząt objętych programem w stadach o określonym statusie (lewa kolumna).

6.5. Dane dotyczące programów szczepień lub leczenia 16

Rok:

Region (a) Gatunek zwierząt Łączna liczba stad (b) Łączna liczba zwierząt Informacje o programie szczepień lub leczenia
Liczba stad objętych programem szczepień lub leczenia Liczba stad zaszczepionych lub leczonych Liczba zwierząt zaszczepionych lub leczonych Liczba podanych dawek szczepionki lub leku Liczba zaszczepionych dorosłych osobników Liczba zaszczepionych młodych zwierząt
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Stada lub gospodarstwa, stosownie do sytuacji.

6.6. Dane dotyczące dzikich zwierząt 17

6.6.1. Oszacowanie liczebności populacji dzikich zwierząt

Rok:

Regiony (a) Gatunek zwierząt Metoda szacowania Oszacowana liczebność populacji
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

6.6.2. Nadzór nad chorobami i inne badania w odniesieniu do dzikich zwierząt (jedna tabela na rok)

Rok:

Region (a) Gatunki zwierząt Rodzaj badania (b) Opis badania Liczba zbadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Określić rodzaj badania: serologiczne, wirusologiczne, wykrywanie biomarkerów itp.

6.6.3. Dane dotyczące szczepień lub leczenia dzikich zwierząt

Rok:

Region (a) km2 Program szczepień lub leczenia
Liczba dawek szczepionki lub leku, jakie będą podane Liczba kampanii Łączna liczba podanych dawek szczepionki lub leku
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

7. Założenia programu

7.1. Założenia w zakresie badań (oddzielna tabela na każdy rok realizacji 18 )

7.1.1. Założenia w zakresie badań diagnostycznych

Region (a) Rodzaj badania (b) Populacja docelowa (c) Rodzaj próbki (d) Cel (e) Liczba planowanych badań
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Opis badania.

(c) Wyszczególnienie gatunków i kategorii zwierząt objętych programem.

(d) Opis próbki.

(e) Opis celu (np. kwalifikacja, nadzór, potwierdzenie podejrzanych przypadków, monitorowanie kampanii, serokonwersja, kontrola wykreślonych szczepionek, badania szczepionek, kontrola szczepień itd.).

7.1.2. Założenia w zakresie badania stad i zwierząt

7.1.2.1. Założenia w zakresie badania stad (a)

Region (b) Gatunek zwierząt Łączna liczba stad (c) Łączna liczba stad objętych programem Spodziewana liczba stad do skontrolowania (d) Spodziewana liczba stad z wynikiem dodatnim (e) Spodziewana liczba nowych stad z wynikiem dodatnim (f) Spodziewana liczba stad do likwidacji Spodziewany %

stad z wynikiem dodatnim do likwidacji

WSKAŹNIKI DOCELOWE
Spodziewany % skontrolowanych stad % stad z wynikiem dodatnim Spodziewana chorobowość stad w danym okresie % nowych stad z wynikiem dodatnim Spodziewana zachorowalność stad
1 2 3 4 5 6 7 8 9 = (8/6) ×100 10 = (5/4) × 100 11 = (6/5) × 100 12 = (7/5) × 100
Łącznie
(a) Stada lub gospodarstwa, stosownie do sytuacji.

(b) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(c) Łączna liczba stad w regionie, w tym stad kwalifikujących się i stad niekwalifikujących się do programu.

(d) Kontrola oznacza przeprowadzenie badań stada w ramach programu w kierunku odnośnej choroby w celu utrzymania, poprawy itp. statusu zdrowotnego stada. W tej kolumnie nie wolno jednego stada liczyć dwukrotnie, nawet jeżeli zostało skontrolowane więcej niż jeden raz.

(e) Stada, w których u co najmniej jednego zwierzęcia uzyskano wynik dodatni w danym okresie, niezależnie od liczby przeprowadzonych kontroli stada.

(f) Stada, których status w poprzednim okresie był nieznany, nieuznany za wolny - z wynikiem ujemnym, wolny, urzędowo wolny lub zawieszony, i w których w tym okresie co najmniej jedno zwierzę wykazało wynik dodatni.

7.1.2.2. Założenia w zakresie badań zwierząt

Region (a) Gatunek zwierząt Łączna liczba zwierząt (b) Liczba zwierząt (c) objętych programem Spodziewana liczba zwierząt (c) do przebadania Liczba zwierząt do przebadania indywidualnie (d) Spodziewana liczba zwierząt z wynikiem dodatnim Ubój WSKAŹNIKI DOCELOWE
Spodziewana liczba zwierząt z wynikiem dodatnim do uboju lub uśmiercenia Spodziewana łączna liczba zwierząt do uboju (e) Spodziewany % przebadanych zwierząt % zwierząt z wynikiem dodatnim (spodziewana chorobowość zwierząt)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 = (5/4) × 100 11 = (7/5) × 100
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Łączna liczba zwierząt w regionie, w tym stad kwalifikujących się i stad niekwalifikujących się do programu.

(c) Dotyczy zwierząt przebadanych indywidualnie lub objętych harmonogramem badań zbiorczych.

(d) Dotyczy jedynie zwierząt przebadanych indywidualnie, nie dotyczy zwierząt przebadanych w systemie próbek zbiorczych.

(e) Dotyczy wszystkich zwierząt z wynikiem dodatnim poddanych ubojowi, jak również zwierząt z wynikiem ujemnym poddanych ubojowi w ramach programu.

7.2. Założenia w zakresie kwalifikacji stad i zwierząt (oddzielna tabela na każdy rok realizacji) w stosownych przypadkach

Region (a) Gatunek zwierząt Łączna liczba stad i zwierząt objętych programem Założenia w zakresie statusu stad i zwierząt objętych programem (b)
Spodziewany status - nieznany (c) Spodziewany status - nieuznane za wolne ani za urzędowo wolne od choroby Spodziewany status - wolne lub urzędowo wolne od choroby, status zawieszony (f) Spodziewany status - wolne od choroby (g) Spodziewany status - urzędowo wolne od choroby (h)
Ostatni wynik kontroli dodatni (d) Ostatni wynik kontroli ujemny (e)
Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i) Stada Zwierzęta (i)
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Pod koniec roku.

(c) Status nieznany: brak wyników poprzednich kontroli.

(d) Nieuznane za wolne i wynik ostatniej kontroli dodatni: stado skontrolowane, z co najmniej jednym wynikiem dodatnim w ostatniej kontroli.

(e) Nieuznane za wolne i wynik ostatniej kontroli ujemny: stado skontrolowane, z wynikami ujemnymi w ostatniej kontroli, ale nieuznane za wolne ani za urzędowo wolne.

(f) Status zawieszony zgodnie z definicją dotyczącą danej choroby w przepisach Unii lub ustawodawstwie krajowym w stosownych przypadkach lub zgodnie z ustawodawstwem krajowym.

(g) Stado wolne zgodnie z definicją dotyczącą danej choroby w stosownych przypadkach w przepisach Unii lub ustawodawstwie krajowym w stosownych przypadkach lub zgodnie z ustawodawstwem krajowym.

(h) Stado urzędowo wolne zgodnie z definicją dotyczącą danej choroby w stosownych przypadkach w przepisach Unii lub ustawodawstwie krajowym lub zgodnie z ustawodawstwem krajowym.

(i) Dotyczy zwierząt objętych programem w stadach o określonym statusie (lewa kolumna).

7.3. Założenia w zakresie szczepień lub leczenia (oddzielna tabela na każdy rok realizacji)

7.3.1. Założenia w zakresie szczepień lub leczenia 19

Region (a) Gatunek zwierząt Łączna liczba stad (b) objętych programem szczepień lub leczenia Łączna liczba zwierząt objętych programem szczepień lub leczenia Założenia programu szczepień lub leczenia
Liczba stad (b) objętych programem szczepień lub leczenia Spodziewana liczba stad (b) do zaszczepienia lub leczenia Spodziewana liczba zwierząt do zaszczepienia lub leczenia Spodziewana liczba dawek szczepionki lub leku, jakie będą podane Spodziewana liczba dorosłych osobników do zaszczepienia Spodziewana liczba młodych zwierząt do zaszczepienia
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

(b) Stada lub gospodarstwa, stosownie do sytuacji.

7.3.2. Założenia w zakresie szczepień lub leczenia 20 dzikich zwierząt

Region (a) Gatunek zwierząt km2 Założenia programu szczepień lub leczenia
Spodziewana liczba dawek szczepionki lub leku do podania w trakcie kampanii Spodziewana liczba kampanii Spodziewana łączna liczba dawek szczepionki lub leku do podania
Łącznie
(a) Region określony w programie danego państwa członkowskiego.

8. Szczegółowa analiza kosztów programu (oddzielna tabela na każdy rok realizacji)

Przeznaczenie kosztów Specyfikacja Liczba sztuk Koszt jednostkowy w EUR Łączna kwota w EUR Wniosek o finansowanie Unii (tak/nie)
1. Badania
1.1. Koszt pobierania próbek
Zwierzęta domowe
1.2. Koszt analizy Badania bakteriologiczne (hodowla) w ramach urzędowego pobierania próbek
Określanie serotypu odpowiednich izolatów
Badania bakteriologiczne w celu sprawdzenia skuteczności dezynfekcji pomieszczeń po likwidacji stada, u którego stwierdzono salmonellę
Badania wykrywające środki przeciwdrobnoustrojowe lub efekt hamujący mnożenie się bakterii w tkankach zwierząt ze stad zbadanych na obecność salmonelli
Inne (proszę określić)
2. Szczepienia (W przypadku ubiegania się o współfinansowanie na zakup szczepionek należy również wypełnić sekcje 6.4 i 7.2, o ile plan szczepień stanowi część programu)
2.1. Zakup dawek szczepionki Liczba dawek szczepionki
3. Ubój i zniszczenie
3.1. Odszkodowanie za zwierzęta Odszkodowanie za zwierzęta
3.2. Koszty transportu
3.3. Koszty zniszczenia
3.4. Straty w przypadku uboju
3.5. Koszty obróbki produktów zwierzęcych (jaja, jaja wylęgowe itp.) Koszty obróbki produktów zwierzęcych (jaja, jaja wylęgowe itp.)
4. Czyszczenie i dezynfekcja
5. Wynagrodzenia (pracownicy zatrudnieni wyłącznie do celów programu) Wynagrodzenia
Inne (proszę określić)
6. Materiały eksploatacyjne i sprzęt specjalny
7. Inne koszty
Łącznie

ZAŁĄCZNIK  VI

Standardowe wymagania w zakresie przedkładania krajowych programów zwalczania chorób zwierząt akwakultury wymienionych poniżej:

- Wirusowa posocznica krwotoczna (VHS)

- Zakaźna martwica układu krwiotwórczego ryb łososiowatych (IHN)

- Zakażenie herpeswirusem koi (KHV)

- Zakaźna anemia łososia (ISA)

- Marteilioza (Marteilia refringens)

- Bonamioza (Bonamia ostreae)

- Zespół WSS

Wymogi/niezbędne informacje Informacje/dalsze wyjaśnienia i uzasadnienie
1. Identyfikacja programu
1.1. Państwo członkowskie składające dokument
1.2. Właściwy organ (adres, faks, e-mail)
1.3. Numer referencyjny niniejszego dokumentu
1.4. Przedłożono Komisji dnia:
2. Rodzaj dokumentu
2.1. Wniosek w sprawie programu zwalczania
3. Ustawodawstwo krajowe (1)
4. Wniosek o współfinansowanie
4.1. Rok lub lata, w odniesieniu do których występuje się z wnioskiem o współfinansowanie
4.2. Zgoda instytucji zarządzającej programu operacyjnego (podpis i pieczątka)
5. Choroby
5.1. Ryby VHS

IHN

ISAV

KHV

5.2. Mięczaki Marteilioza (Marteilia refringens)

Bonamia ostrae

5.3. Skorupiaki Zespół WSS
6. Informacje ogólne o programach
6.1. Właściwy organ (2)
6.2. Organizacja i nadzorowanie wszystkich podmiotów biorących udział w programie (3)
6.3. Omówienie struktury branży akwakultury w odnośnym obszarze, w tym rodzaje produkcji, chowane gatunki itp.
6.4. Od kiedy powiadomienie właściwego organu o podejrzeniu i stwierdzeniu przedmiotowej(-ych) choroby (chorób) jest obowiązkowe?
6.5. Od kiedy obowiązuje system wczesnego wykrywania wprowadzony na terenie wszystkich państw członkowskich, umożliwiający właściwemu organowi podjęcie skutecznych badań choroby i przedstawianie sprawozdań (4)?
6.6. Źródło zwierząt akwakultury gatunków podatnych na przedmiotową chorobę, wprowadzanych do państwa członkowskiego, strefy lub enklaw do celów chowu
6.7. Wytyczne dobrej praktyki higienicznej (5)
6.8. Sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do choroby w ciągu co najmniej czterech lat poprzedzających rozpoczęcie programu (6)
6.9. Szacunkowe koszty i spodziewane korzyści z programu (7)
6.10. Opis przedłożonego programu (8)
6.11. Czas trwania programu
Wymogi/niezbędne informacje Informacje/dalsze wyjaśnienia i uzasadnienie
7. Obszar objęty programem (9)
7.1. Państwo członkowskie
7.2. Strefa (cały obszar zlewni) (10)
7.3. Strefa (część obszaru zlewni) (11)

Należy określić i opisać sztuczną lub naturalną barierę, która wytycza granicę strefy oraz uzasadnić jej

zdolność do zapobiegania migracji zwierząt wodnych z niższych do wyższych partii obszaru zlewni.

7.4. Strefa (więcej niż jeden obszar zlewni) (12)
7.5. Enklawa niezależna od statusu zdrowotnego otaczających ją wód (13)
Dla każdego gospodarstwa należy określić i opisać źródło dostaw wody (14) Studnia, odwiert lub źródło

Zakład oczyszczania wody unieszkodliwiający odnośny patogen (15)

W przypadku każdego gospodarstwa należy określić i opisać naturalne lub sztuczne bariery i uzasadnić ich zdolność do uniemożliwiania zwierzętom wodnym przedostania się do któregokolwiek z gospodarstw w enklawie z otaczających cieków wodnych.
W przypadku każdego gospodarstwa należy określić i opisać zabezpieczenie przed zalaniem lub przenikaniem wody z otaczających obszarów.
7.6. Enklawa zależna od statusu zdrowotnego otaczających ją wód (16)
Jedna jednostka epidemiologiczna ze względu na jej położenie geograficzne oraz odległość od innych gospodarstw/obszarów chowu (17)
Wszystkie gospodarstwa wchodzące w skład enklawy objęte są wspólnym systemem bezpieczeństwa biologicznego (18).
Wszelkiego rodzaju dodatkowe wymagania (19)
Wymogi/niezbędne informacje Informacje/dalsze wyjaśnienia i uzasadnienie
7.7. Gospodarstwa lub obszary chowu mięczaków objęte programem (numery rejestracyjne i położenie geograficzne)
8. Środki przewidziane w przedłożonym programie
8.1. Skrótowy opis środków w ramach programu
Pierwszy rok Ostatni rok
Badania
Zbieranie w celu spożycia przez ludzi lub dalszego przetwarzania Badania
Natychmiastowe Zbieranie w celu spożycia przez ludzi lub dalszego przetwarzania
Opóźnione Natychmiastowe
Usuwanie i niszczenie Opóźnione
Natychmiastowe Usuwanie i niszczenie
Opóźnione Natychmiastowe
Szczepienia Opóźnione
Inne środki (należy wyszczególnić) Inne środki (należy wyszczególnić)
8.2. Opis środków uwzględnionych w programie (20)
Populacja docelowa/gatunek docelowy
Zastosowane badania i plany pobierania próbek. Laboratoria biorące udział w programie (21)
Zasady przemieszczania zwierząt
Zastosowane szczepionki i programy szczepień
Środki w przypadku wyniku dodatniego (22)
System odszkodowań dla właścicieli
Kontrola i nadzór nad wdrażaniem programu i sprawozdawczością
(1) Obowiązujące ustawodawstwo krajowe mające zastosowanie do danego programu zwalczania.

(2) Należy podać opis struktury, kompetencji, obowiązków i uprawnień właściwego organu lub właściwych organów, którego(-ych) to dotyczy.

(3) Należy podać opis organów odpowiedzialnych za nadzorowanie i koordynowanie programu oraz opis poszczególnych zaangażowanych podmiotów.

(4) Systemy wczesnego wykrywania muszą zapewnić w szczególności szybkie rozpoznanie wszelkiego rodzaju objawów klinicznych zgodnych z objawami podejrzewanej choroby, nowo występującej choroby lub niewyjaśnionej śmiertelności w gospodarstwach lub na obszarach chowu mięczaków, a także w środowisku naturalnym, oraz szybkie powiadomienie o takim przypadku właściwego organu, co ma na celu jak najszybsze rozpoczęcie badania diagnostycznego. System wczesnego wykrywania obejmuje przynajmniej:

a) duże wyczulenie osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach sektora akwakultury lub zajmujących się przetwarzaniem zwierząt akwakultury na wszelkie objawy wskazujące na obecność choroby oraz szkolenie lekarzy weterynarii lub specjalistów ds. zdrowia zwierząt wodnych w zakresie wykrywania i zgłaszania nietypowych chorób;

b) obecność lekarzy weterynarii lub specjalistów ds. zdrowia zwierząt wodnych przeszkolonych w zakresie rozpoznawania i powiadamiania o podejrzeniu wystąpienia choroby;

c) dostęp właściwego organu do laboratoriów wyposażonych w urządzenia do diagnozowania i rozróżniania chorób ujętych w wykazie i nowo występujących chorób.

(5) Należy podać opis zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób (Dz.U. L 328 z 24.11.2006, s. 14).

(6) Informacje podaje się przy użyciu tabeli określonej w części 9 załącznika VI do niniejszej decyzji.

(7) Należy podać opis korzyści dla hodowców i ogółu społeczeństwa.

(8) Należy podać zwięzły opis programu, obejmujący główne cele, główne środki, populację docelową, obszary realizacji oraz definicję przypadku z wynikiem dodatnim.

(9) Obszar objęty programem wyraźnie określa się i opisuje na mapie, która powinna być dołączona do wniosku jako załącznik.

(10) Całkowity obszar dorzecza od źródeł cieków wodnych do ujścia rzeki.

(11) Część obszaru zlewni od źródła/źródeł do naturalnej lub sztucznej zapory, zapobiegającej migracji zwierząt wodnych z niższych do wyższych partii obszaru zlewni.

(12) Więcej niż jeden obszar zlewni, obejmujący ujścia rzek, z powodu powiązania epidemiologicznego występującego między obszarami zlewni za pośrednictwem ujścia.

(13) Enklawy obejmujące jedno lub więcej gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków, w których status zdrowotny odnoszący się do szczególnej choroby nie zależy od statusu zdrowotnego otaczających je wód naturalnych, odnoszącego się do tej choroby.

(14) Enklawa, która jest niezależna od statusu zdrowotnego otaczających je wód, musi mieć zapewnione dostawy wody:

a) przez zakład oczyszczania wody unieszkodliwiający odnośny patogen w celu zmniejszenia do dopuszczalnego poziomu ryzyka wprowadzenia choroby; lub

b) bezpośrednio ze studni, odwiertu lub źródła. Jeżeli takie miejsce pozyskiwania wody znajduje się poza terenem gospodarstwa, woda jest dostarczana bezpośrednio do gospodarstwa za pomocą rurociągu.

(15) Przekazuje się informacje techniczne w celu wykazania, że odnośny patogen jest unieszkodliwiony w celu obniżenia do dopuszczalnego poziomu ryzyka wprowadzenia choroby.

(16) Enklawy obejmujące jedno lub więcej gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków, w których status zdrowotny odnoszący się do szczególnej choroby zależy od statusu zdrowotnego otaczających je wód naturalnych, odnoszącego się do tej choroby.

(17) Należy podać opis położenia geograficznego oraz odległości od innych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków, które umożliwiają uznanie enklawy za jedną jednostkę epidemiologiczną.

(18) Podaje się opis wspólnego systemu bezpieczeństwa biologicznego.

(19) Każde gospodarstwo lub obszar chowu mięczaków w danej enklawie, która jest zależna od statusu zdrowotnego otaczających ją wód, podlega dodatkowym środkom wprowadzonym przez właściwy organ, jeśli zostanie to uznane za konieczne, aby zapobiec wprowadzeniu chorób. Środki takie mogą obejmować ustanowienie strefy buforowej wokół enklawy, w której prowadzony jest program monitorowania, oraz ustanowienie dodatkowej ochrony przed wtargnięciem potencjalnych nosicieli patogenów lub gatunków-wektorów.

(20) Należy przedstawić wyczerpujący opis, chyba że możliwe jest dokonanie odniesienia do przepisów Unii. Wymienia się ustawodawstwo krajowe, w którym określone są środki.

(21) Należy opisać metody diagnostyczne i plany pobierania próbek. W przypadku stosowania norm OIE lub UE należy poczynić do nich odniesienie. W przeciwnym razie należy je opisać. Należy określić laboratoria biorące udział w programie (krajowe laboratorium referencyjne lub wyznaczone laboratoria).

(22) Należy podać opis środków w odniesieniu do zwierząt z wynikiem dodatnim (natychmiastowe lub opóźnione zbieranie w celu spożycia przez ludzi, natychmiastowe lub opóźnione usuwanie i niszczenie, środki w celu uniknięcia rozprzestrzeniania się patogenów w czasie zbierania, dalszego przetwarzania lub usuwania i niszczenia, procedura dezynfekowania zakażonych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków, procedury odnawiania zdrowymi zwierzętami gospodarstw lub obszarów chowu, w których zlikwidowano populację, oraz utworzenia obszaru zagrożonego wokół zakażonego gospodarstwa lub obszaru chowu itd.).

9. Dane dotyczące sytuacji epidemiologicznej/rozwoju epidemiologicznego choroby w ciągu ostatnich czterech lat (oddzielna tabela na każdy rok realizacji)

9.1. Dane dotyczące badania zwierząt

Państwo członkowskie, strefa lub enklawa (*)

Choroba Rok
Gospodarstwo lub obszar chowu mięczaków Liczba pobrań próbek Liczba inspekcji klinicznych Temperatura wody w czasie pobierania próbek/inspekcji Gatunki w czasie pobierania próbek Gatunki, od których pobrano próbki Liczba zwierząt, od których pobrano próbki (łączna i w podziale na gatunki) Liczba badań Wyniki dodatnie badania laboratoryjnego Wyniki dodatnie inspekcji klinicznych
Łącznie
(*) Państwo członkowskie, strefa lub enklawa w rozumieniu załącznika VI pkt 7.

9.2. Dane dotyczące badania gospodarstw lub obszarów chowu

Choroba Rok
Państwo członkowskie, strefa lub enklawa (1) Łączna liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków (2) Łączna liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków objętych programem Liczba skontrolowanych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków (3) Liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim (4) Liczba nowych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim (5) Liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków, w których zlikwidowano populację % gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim, w których zlikwidowano populację Zwierzęta usunięte i zniszczone (6) Wskaźniki docelowe
% skontrolowanych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków % gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim Chorobowość okresowa w gospodarstwach lub na obszarach chowu mięczaków % nowych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim Zachorowalność w gospodarstwach lub na obszarach chowu mięczaków
1 2 3 4 5 6 7 8 = 9 10 = 11 = (5/4) × 100 12 = (6/4) × 100
Łącznie
(1) Państwo członkowskie, strefa lub enklawa w rozumieniu załącznika VI pkt 7.

(2) Łączna liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków w państwie członkowskim, strefie lub enklawie w rozumieniu załącznika VI pkt 7.

(3) Kontrola oznacza przeprowadzenie badań w gospodarstwie lub na obszarze chowu mięczaków w ramach programu w kierunku odnośnej choroby w celu podwyższenia statusu zdrowotnego gospodarstwa lub obszaru chowu mięczaków. W tej kolumnie gospodarstwo/obszar chowu mięczaków nie powinno być liczone dwukrotnie, nawet jeżeli zostało skontrolowane więcej niż jeden raz.

(4) Gospodarstwa lub obszary chowu mięczaków, w których co najmniej jedno zwierzę wykazało wynik dodatni w danym okresie, niezależnie od liczby przeprowadzonych kontroli tych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków.

(5) Gospodarstwa lub obszary chowu mięczaków, których status zdrowotny w poprzednim okresie należał, zgodnie z częścią A załącznika III do dyrektywy 2006/88/WE, do kategorii I, kategorii II, kategorii III lub kategorii IV, i w których co najmniej jedno zwierzę wykazało w tym okresie wynik dodatni.

(6) Zwierzęta × 1 000 lub łączna masa zwierząt usuniętych i zniszczonych.

10. Założenia programu (oddzielna tabela na każdy rok realizacji)

10.1. Założenia związane z badaniem zwierząt

Państwo członkowskie, strefa lub enklawa (*)

Choroba Rok
Gospodarstwo lub obszar chowu mięczaków Liczba pobrań próbek Liczba inspekcji klinicznych Temperatura wody w czasie pobierania próbek/inspekcji Gatunki w czasie pobierania próbek Gatunki, od których pobrano próbki Liczba zwierząt, od których pobrano próbki (łączna i w podziale na gatunki) Liczba badań
Łącznie
(*) Państwo członkowskie, strefa lub enklawa w rozumieniu załącznika VI pkt 7.

10.2. Założenia w zakresie badania gospodarstw lub obszarów chowu

Choroba Rok
Państwo członkowskie, strefa lub enklawa (1) Łączna liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków (2) Łączna liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków objętych programem Spodziewana liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków, jakie zostaną skontrolowane (3) Spodziewana liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim (4) Spodziewana liczba nowych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim (5) Spodziewana liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków, w których populacja ulegnie likwidacji Spodziewany % gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim, w których populacja ulegnie likwidacji Wskaźniki docelowe
Spodziewany % wskaźnik skontrolowania gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków % gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim Spodziewana chorobowość w gospodarstwach lub obszarach chowu mięczaków w danym okresie % nowych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków z wynikiem dodatnim Spodziewana zachorowalność w gospodarstwach lub obszarach chowu mięczaków
1 2 3 4 5 6 7 8 = (7/5) × 100 9 = (4/3) × 100 10 = (5/4) × 100 11 = (6/4) × 100
Łącznie
(1) Państwo członkowskie, strefa lub enklawa w rozumieniu załącznika VI pkt 7.

(2) Łączna liczba gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków w państwie członkowskim, strefie lub enklawie w rozumieniu załącznika VI pkt 7.

(3) Kontrola oznacza przeprowadzenie badań w gospodarstwie lub na obszarze chowu mięczaków w ramach programu w kierunku odnośnej choroby w celu podwyższenia statusu zdrowotnego gospodarstwa lub obszaru chowu mięczaków. W tej kolumnie gospodarstwo lub obszar chowu mięczaków nie powinny być liczone dwukrotnie, nawet jeżeli zostały skontrolowane więcej niż jeden raz.

(4) Gospodarstwa lub obszary chowu mięczaków, w których co najmniej jedno zwierzę wykazało wynik dodatni w danym okresie, niezależnie od liczby przeprowadzonych kontroli tych gospodarstw lub obszarów chowu mięczaków.

(5) Gospodarstwa lub obszary chowu mięczaków, których status zdrowotny w poprzednim okresie należał, zgodnie z częścią A załącznika III do dyrektywy 2006/88/WE, do kategorii I, kategorii II, kategorii III lub kategorii IV, i w których co najmniej jedno zwierzę wykazało w tym okresie wynik dodatni.

11. Szczegółowa analiza kosztów programu (oddzielna tabela na każdy rok realizacji)

Przeznaczenie kosztów Specyfikacja Liczba sztuk Koszt jednostkowy w EUR Łączna kwota w EUR Wniosek o finansowanie Unii (tak/nie)
1. Badania
1.1. Koszt analizy Badanie:
Badanie:
Badanie:
1.2. Koszt pobierania próbek
1.3. Inne koszty
2. Szczepienie lub leczenie
2.1. Zakup szczepionki/leku
2.2. Koszty dystrybucji
2.3. Koszty podawania
2.4. Koszty kontroli
3. Usuwanie i utylizacja zwierząt akwakultury
3.1. Odszkodowanie za zwierzęta
3.2. Koszty transportu
3.3. Koszty niszczenia
3.4. Strata w przypadku usunięcia
3.5. Koszty obróbki produktów
4. Czyszczenie i dezynfekcja
5. Wynagrodzenia (pracownicy zatrudnieni wyłącznie do celów programu)
6. Materiały eksploatacyjne i sprzęt specjalny
7. Inne koszty
Łącznie
1 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2008/425/WE z dnia 25 kwietnia 2008 r. ustanawiająca standardowe wymagania w zakresie przedkładania przez państwa członkowskie krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych w celu uzyskania finansowania wspólnotowego (Dz.U. L 159 z 18.6.2008, s. 1).
3 Decyzja Komisji 2008/341/WE z dnia 25 kwietnia 2008 r. ustanawiająca wspólnotowe kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych (Dz.U. L 115 z 29.4.2008, s. 44).
4 Stosuje się jeden dokument w odniesieniu do każdej choroby, chyba że wszystkie środki przewidziane w programie obejmującym populację docelową są wykorzystywane do monitorowania, kontroli i zwalczania różnych chorób.
5 Należy podać rok lub lata, w odniesieniu do których występuje się z wnioskiem o współfinansowanie.
6 Należy podać zwięzły opis zawierający informacje dotyczące populacji docelowej (gatunek, liczba stad i zwierząt obecnych i objętych programem), głównych środków (plany pobierania próbek i prowadzenia badań, stosowane środki zwalczania, kwalifikacja stad i zwierząt, programy szczepień) oraz głównych wyników (zachorowalność, chorobowość, kwalifikacja stad i zwierząt). Informacje podaje się w odniesieniu do odrębnych okresów, jeżeli środki uległy znaczącym zmianom. Informacje dokumentuje się za pomocą odpowiednich skrótowych tabel epidemiologicznych (określonych w sekcji 6), uzupełnionych wykresami lub mapami (które należy załączyć).
7 Należy podać zwięzły opis programu, zawierający główny cel lub cele (monitorowanie, kontrola, zwalczanie, kwalifikacja stad lub regionów, ograniczanie chorobowości i zachorowalności), główne środki (plany pobierania próbek i prowadzenia badań, przewidziane środki zwalczania, kwalifikacja stad i zwierząt, programy szczepień), docelową populację zwierząt oraz obszar lub obszary realizacji i definicję przypadku z wynikiem dodatnim.
8 Należy opisać organy, którym powierza się nadzorowanie i koordynowanie oddziałów odpowiedzialnych za realizację programu oraz poszczególne zaangażowane podmioty. Należy opisać zakres odpowiedzialności wszystkich zaangażowanych podmiotów.
9 Należy podać nazwy i określenia, granice administracyjne oraz powierzchnię obszarów administracyjnych i geograficznych, na których program ma być realizowany. Opis należy zilustrować za pomocą map.
10 Należy przedstawić wyczerpujący opis wszelkiego rodzaju środków, chyba że możliwe jest dokonanie odniesienia do przepisów Unii. Podaje się również ustawodawstwo krajowe, w którym zostały określone środki.
11 Podaje się jedynie w stosownych przypadkach.
12 Przedstawia się opis środków w odniesieniu do zwierząt z wynikiem dodatnim (opis procedur w zakresie uboju, przeznaczenie tusz, wykorzystanie lub obróbka produktów zwierzęcych, zniszczenie wszystkich produktów, które mogłyby przenieść chorobę, lub poddanie takich produktów obróbce w celu uniknięcia wszelkiego ewentualnego skażenia, procedura dezynfekowania zakażonych gospodarstw, wybrana metoda leczenia lub profilaktyki, procedura odnowy stada za pomocą zwierząt zdrowych w gospodarstwach, w których populacja zwierząt została zlikwidowana poprzez ubój, a także utworzenie obszaru zagrożonego wokół zakażonego gospodarstwa).
13 Nie dotyczy choroby niebieskiego języka.
14 Należy opisać proces i środki kontroli, które będą zastosowane w celu zapewnienia właściwego monitorowania realizacji programu.
15 Dane dotyczące rozwoju choroby wprowadza się odpowiednio do poniższych tabel w stosownych przypadkach.
16 Dane podaje się jedynie w przypadku przeprowadzonych szczepień.
17 Dane należy podać jedynie w przypadku, gdy program obejmuje środki w odniesieniu do dzikich zwierząt lub gdy dane te mają znaczenie epidemiologiczne w odniesieniu do danej choroby.
18 W odniesieniu do kolejnych lat zatwierdzonych programów wieloletnich należy wypełnić tylko jedną tabelę na każdy odpowiedni rok.
19 Dane podaje się jedynie w stosownych przypadkach.
20 Dane podaje się jedynie w stosownych przypadkach.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.336.59

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/2444 ustanawiająca standardowe wymagania w zakresie przedkładania przez państwa członkowskie krajowych programów zwalczania i kontroli chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych oraz nadzoru nad nimi w celu uzyskania finansowania Unii oraz uchylająca decyzję 2008/425/WE
Data aktu: 17/12/2015
Data ogłoszenia: 23/12/2015
Data wejścia w życie: 23/12/2015