uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 291 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W pismach, które wpłynęły do Komisji w dniach 23 grudnia 2014 r. i 8 maja 2015 r., Węgry zwróciły się o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do podatnika zobowiązanego do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT).
(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie w piśmie z dnia 2 lipca 2015 r. o wniosku złożonym przez Węgry. W piśmie z dnia 7 lipca 2015 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług obowiązany jest, co do zasady, do zapłaty podatku VAT organom podatkowym. Celem odstępstwa, o które wystąpiły Węgry, jest zobowiązanie odbiorców do zapłaty podatku VAT z tytułu zapewnienia personelu.
(4) Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Węgry szereg przedsiębiorców działających w sektorze agencji pracy tymczasowej prowadzi działania stanowiące nadużycie i świadczy usługi bez odprowadzania podatku VAT do organów podatkowych. Ponieważ ten rodzaj działalności z reguły nie wymaga znacznych nakładów lub inwestycji, kwoty VAT, jakie agencje te otrzymują, często poważnie przewyższają VAT podlegający odliczeniu, jaki zapłaciły swoim dostawcom. Niektóre z tych agencji, często mające niewielkie aktywa lub nieposiadające ich wcale, znikają po krótkim okresie, trwającym czasem zaledwie kilka miesięcy, co sprawia, iż trudno jest odzyskać niezapłacony podatek VAT lub jego odzyskanie jest niemożliwe.
(5) Poprzez wskazanie osoby, na rzecz której usługi te są świadczone, jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku VAT w takich przypadkach, przedmiotowe odstępstwo wyeliminowałoby możliwość stosowania wskazanej formy uchylania się od opodatkowania. W odniesieniu do szeregu sytuacji w sektorze zapewniania personelu, wymienionych w art. 199 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, już teraz można wskazać odbiorcę jako osobę zobowiązaną do zapłaty VAT. Środek stanowiący odstępstwo ma zatem zastosowanie do sytuacji związanych z zapewnianiem personelu nieobjętych dotąd dyrektywą 2006/112/WE.
(6) Środek stanowiący odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu podatku VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.330.53 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/2349 upoważniająca Węgry do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 10/12/2015 |
Data ogłoszenia: | 16/12/2015 |