uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 5,
(1) Eksploatacja statków powietrznych musi spełniać zasadnicze wymagania określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 Komisja powinna przyjąć niezbędne przepisy wykonawcze dotyczące ustanowienia warunków bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych.
(2) Pokładowy rejestrator rozmów w kabinie pilota (cockpit voice recorder, CVR) ma na celu wspieranie badania zdarzenia lotniczego prowadzonego przez organ ds. badania zdarzeń lotniczych w razie wypadku lub incydentu. Odpowiednie zabezpieczenia chroniące przed ujawnieniem zapisów z CVR w sytuacji, gdy wszczęto badanie zdarzenia lotniczego zostały określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 2 . Wraz z wprowadzeniem systemu zarządzania bezpieczeństwem uznaje się, że CVR mógłby być wykorzystywany poza kontekstem badania zdarzenia lotniczego w celu utrzymania lub poprawy bezpieczeństwa. Należy zatem zmienić rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 3 w celu wzmocnienia warunków mających na celu skuteczne zapobieganie niewłaściwemu wykorzystaniu i ujawnianiu zapisów z CVR.
(3) Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przedstawiła szereg propozycji ulepszeń obecnych wymagań pod kątem bezpieczeństwa w celu poprawy ogólnej skuteczności rejestratorów parametrów lotu oraz ułatwienia odnalezienia statku powietrznego i rejestratorów parametrów lotu po wypadku na wodzie. Ulepszenia te obejmują zaprzestanie stosowania przestarzałych technologii zapisu, takich jak taśma magnetyczna lub drut magnetyczny, wydłużenie minimalnego czasu nagrywania CVR, a także wydłużenie czasu transmisji urządzenia umożliwiającego zlokalizowanie rejestratora pod wodą i posiadanie na pokładzie urządzenia umożliwiające lokalizację pod wodą o bardzo dużym zasięgu wykrywania przez samoloty wykonujące loty dalekodystansowe nad wodą. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w celu uwzględnienia tych ulepszeń w zakresie bezpieczeństwa.
(4) Konieczne jest uwzględnienie zaginięcia lotu MH370 w dniu 8 marca 2014 r. oraz zaleceń wydanych podczas multidyscyplinarnego posiedzenia ICAO na temat globalnego systemu śledzenia lotów w dniach 12 i 13 maja 2014 r. Lokalizacja statków powietrznych wykorzystywanych w transporcie publicznym powinna być znana przez cały czas, nawet w obszarach oddalonych, aby ułatwić odnalezienie statku powietrznego w przypadku nietypowego zachowania, sytuacji awaryjnej lub wypadku. W miarę możliwości urządzenia do śledzenia pozycji statku powietrznego powinny być odporne na utratę normalnego zasilania elektrycznego na pokładzie i nie powinno być możliwe ich wyłączenie podczas lotu. W związku z powyższym rozporządzenie (UE) nr 965/2012 należy zmienić w celu włączenia dodatkowych wymagań odnoszących się do środków śledzenia pozycji statku powietrznego na całym świecie, w tym nad oceanami i obszarami oddalonymi.
(5) Zgodnie z propozycją panelu ds. rejestratora parametrów lotu (FLIRECP) ICAO, w odniesieniu do posiadania na pokładzie CVR o wydłużonym czasie nagrywania w dużych samolotach, należy przewidzieć wprowadzenie CVR o czasie nagrania wynoszącym 25 godzin na pokładzie statków powietrznych wyprodukowanych po dniu 1 stycznia 2021 r. o certyfikowanej maksymalnej masie startowej większej niż 27 000 kg.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do 13 zaleceń dotyczących bezpieczeństwa przedstawionych przez organy ds. badania zdarzeń lotniczych 4 i mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa poprzez ułatwienie odzyskiwania informacji do celów badania zdarzeń w europejskim lotnictwie cywilnym oraz poprawy efektywności i obsługi rejestratorów parametrów lotu, jak również lokalizowania statków powietrznych po wypadku na wodzie.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2014 5 wydanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) i art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.330.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/2338 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymagań dotyczących rejestratorów parametrów lotu, urządzeń umożliwiających lokalizację pod wodą i systemów śledzenia pozycji statku powietrznego |
Data aktu: | 11/12/2015 |
Data ogłoszenia: | 16/12/2015 |
Data wejścia w życie: | 05/01/2016 |