uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) Działania w przestrzeni komicznej rozwijają się i mają istotne znaczenie. Przestrzeń kosmiczna jest zasobem, do którego prawo mają wszystkie państwa świata. Państwa, które nie prowadzą jeszcze działań w przestrzeni kosmicznej, mogłyby je podjąć w przyszłości. Unia uznaje zatem za jeden z istotnych celów wzmacnianie bezpieczeństwa działań w przestrzeni kosmicznej jako wkład w przyszły rozwój i bezpieczeństwo państw. Cel ten jest elementem polityki kosmicznej Unii.
(2) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła europejską strategię bezpieczeństwa, w której wskazano globalne wyzwania i zagrożenia oraz zaapelowano o międzynarodowy porządek oparty na określonych regułach, którego podstawą będą skuteczny multilateralizm i dobrze funkcjonujące instytucje międzynarodowe.
(3) Europejska strategia bezpieczeństwa uznaje Kartę Narodów Zjednoczonych za podstawę stosunków międzynarodowych oraz opowiada się za wzmocnieniem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) i dostarczeniem jej instrumentów, które pozwolą jej wypełniać obowiązki i skutecznie działać. Unia dąży do zapewnienia wysokiego stopnia współpracy we wszelkich dziedzinach stosunków międzynarodowych, co ma służyć, między innymi, utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z celami i zasadami Karty Narodów Zjednoczonych.
(4) Unia zobowiązuje się do rozwijania i wdrażania środków na rzecz przejrzystości i budowy zaufania, dzięki którym można osiągnąć zwiększone bezpieczeństwo przestrzeni kosmicznej. Unia zwraca również szczególną uwagę na zagrożenie powodowane przez śmieci kosmiczne, niezależnie od ich pochodzenia, gdyż wpływa ono negatywnie na obecne i przyszłe działania.
(5) W dniu 18 września 2007 r. w odpowiedzi na rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ 61/75 z dnia 6 grudnia 2006 r. Unia przedłożyła propozycję międzynarodowego kodeksu postępowania dotyczącego działań w przestrzeni kosmicznej ("kodeks postępowania") oraz rozpoczęła konsultacje, aby promować prace nad wstępnym projektem tego aktu.
(6) W konkluzjach z dni 8-9 grudnia 2008 r. Rada Unii Europejskiej poparła pierwszy projekt międzynarodowego kodeksu postępowania - przewidujący uczestnictwo państw na zasadzie dobrowolności i obejmujący środki na rzecz przejrzystości i budowy zaufania; projekt ten stanowił podstawę konsultacji z głównymi państwami trzecimi, prowadzącymi działania w przestrzeni kosmicznej lub zainteresowanymi tymi działaniami, służących wypracowaniu tekstu możliwego do zaakceptowania przez jak największą liczbę państw.
(7) W dniu 27 września 2010 r. Rada Unii Europejskiej udzieliła Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) mandat upoważniający do przeprowadzenia dalszych i szerzej zakrojonych konsultacji w oparciu o zmienioną wersję kodeksu postępowania opracowaną przez Unię w świetle konsultacji z zainteresowanymi państwami.
(8) Unijna propozycja projektu kodeksu postępowania została oficjalnie przedstawiona społeczności międzynarodowej w Wiedniu w dniu 5 czerwca 2012 r. Następnie rozpoczęto otwarte konsultacje w sprawie tego projektu tekstu w celu zwiększenia przejrzystości i pluralistycznego charakteru tego procesu. Odbyły się trzy rundy konsultacji, z czego dwie ostatnie dotyczyły zmienionych wersji kodeksu postępowania: w dniach 16-17 maja 2013 r. w Kijowie, w dniach 20-22 listopada 2013 r. w Bangkoku i wreszcie w dniach 27-28 maja 2014 r. w Luksemburgu. W każdym z tych posiedzeń wzięli udział uczestnicy z ponad 60 państw, a w sumie obecni na nich byli uczestnicy z ponad 80 państw.
(9) Pod koniec otwartych konsultacji w Luksemburgu w dniach 27-28 maja 2014 r. przewodniczący uznał, że trzy rundy otwartych konsultacji przeprowadzonych w latach 2013-2014 przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) z udziałem Instytutu Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Badań nad Rozbrojeniem (UNIDIR) odegrał istotną rolę w poprawie wzajemnego zrozumienia stanowisk i obaw pośród uczestniczących państw. Wielu uczestników prac w Luksemburgu zdecydowanie wyrażało chęć przejścia z etapu konsultacji do etapu rokowań, w których za podstawę przyszłych negocjacji wielostronnych posłużyłby projekt tekstu kodeksu postępowania wypracowany w wyniku otwartych konsultacji, do których wkład wniosło wiele państw i które pozostawały otwarte na kolejne zmiany. Niektórzy uczestnicy otwartych konsultacji byli zdania, że potrzebna jest jakaś forma akceptacji ze strony ONZ. Po otwartych konsultacjach w Luksemburgu Unia zajęła się opracowaniem nowego projektu kodeksu postępowania i zasygnalizowała gotowość do rozpoczęcia refleksji i konsultacji dotyczących sposobów dalszego wsparcia przyszłych negocjacji wielostronnych oraz przyjęcia i realizacji przyszłego kodeksu postępowania.
(10) Kluczowe znaczenie dla wsparcia tego procesu miała decyzja Rady 2012/281/WPZiB 1 wykonana przez UNIDIR. Pozwoliła ona na dystrybucję informacji, wymianę poglądów oraz stworzenie zdolności zainteresowanych stron w zakresie kodeksu postępowania, a także doprowadziła do wzrostu świadomości istnienia kodeksu postępowania oraz jego zrozumienia. Najważniejsze działania podjęte w ramach wspomnianej decyzji to seminaria regionalne (Kuala Lumpur, grudzień 2012 r.; Addis Abeba, marzec 2013 r.; Meksyk, czerwiec 2013 r.; Astana, październik 2013 r.) oraz wyżej wymienione spotkania wielostronne w Wiedniu (czerwiec 2012 r.), Kijowie (maj 2013 r.), Bangkoku (listopad 2013 r.) i Luksemburgu (maj 2014 r.), które posłużyły jako platforma do zaprezentowania i omówienia kodeksu na forum międzynarodowym oraz do pokazania zaangażowania Unii na rzecz przejrzystego i pluralistycznego charakteru całego procesu.
(11) W badaniu poświęconym środkom na rzecz przejrzystości i budowy zaufania w zakresie działań w przestrzeni kosmicznej z dnia 12 lipca 2013 r. grupa ekspertów rządowych utworzona przez sekretarza generalnego ONZ zgodnie z rezolucją Zgromadzenia Ogólnego ONZ 65/68 odnotowała prezentację kodeksu postępowania przeprowadzoną przez Unię oraz otwarte konsultacje, które odbyły się w Kijowie. We wnioskach i zaleceniach wynikających z tego badania grupa ekspertów rządowych poparła działania na rzecz zobowiązań politycznych, takie jak wielostronny kodeks postępowania promujący odpowiedzialną działalność w przestrzeni kosmicznej oraz jej pokojowe wykorzystanie.
(12) W dniu 5 grudnia 2013 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło na zasadzie konsensusu rezolucję A/RES/68/50 dotyczącą środków na rzecz przejrzystości i budowy zaufania w zakresie działań w przestrzeni kosmicznej, z zadowoleniem przyjmując sprawozdanie sekretarza generalnego ONZ zawierające badanie grupy ekspertów rządowych oraz odnotowując dokonaną przez Unię prezentację projektu kodeksu postępowania. W rezolucji tej dodatkowo zachęca się państwa członkowskie ONZ do dokonania przeglądu i wdrożenia środków na rzecz przejrzystości i budowy zaufania zaproponowanych przez grupę ekspertów rządowych oraz apeluje się do sekretarza generalnego, aby przesłał sprawozdanie odpowiednim podmiotom i organizacjom ONZ, tak aby mogły one pomóc w skutecznym wdrożeniu wniosków i zaleceń zawartych w sprawozdaniu. Odpowiednie podmioty i organizacje ONZ zachęca się również, aby porozumiewały się w sprawach związanych z zaleceniami ze sprawozdania.
(13) Biorąc pod uwagę impuls, którym stały się prowadzone przez Unię otwarte konsultacje w sprawie projektu kodeksu postępowania, oraz wyrażone przez partnerów międzynarodowych życzenie, aby Unia nadal przewodniczyła temu procesowi aż do ostatecznego przyjęcia kodeksu postępowania oraz aby zapewniła środki jego wdrożenia niezwłocznie po przyjęciu, poparcie dla procesu, które pomyślnie rozpoczęło się zgodnie z decyzją 2012/281/WPZiB, powinno trwać na mocy nowej decyzji Rady.
(14) Nowa decyzja Rady powinna wspierać dalsze prace mające na celu zwiększenie świadomości środków na rzecz przejrzystości i budowy zaufania w zakresie działań w przestrzeni kosmicznej, w tym propozycję międzynarodowego kodeksu postępowania, a także negocjacje dotyczące kodeksu postępowania i jego formalnego przyjęcia, natomiast pomoc we wdrożeniu kodeksu postępowania i jego punktu kontaktowego można przewidzieć w przyszłej decyzji Rady.
(15) Techniczny aspekt wdrożenia niniejszej decyzji Rada powinna powierzyć Biuru Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozbrojenia (UNODA) oraz UNIDIR. UNODA odgrywa już kluczową rolę we wdrażaniu zaleceń ze sprawozdania z 2013 r. przez grupę ekspertów rządowych ONZ ds. środków na rzecz przejrzystości i budowy zaufania w zakresie działań w przestrzeni kosmicznej, natomiast UNIDIR będzie w stanie korzystać z doświadczeń zdobytych w trakcie regionalnej współpracy zewnętrznej prowadzonej na mocy decyzji 2012/281/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.33.38 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2015/203 wspierająca propozycję Unii odnoszącą się do międzynarodowego kodeksu postępowania dotyczącego działań w przestrzeni kosmicznej jako wkładu w środki na rzecz przejrzystości i budowy zaufania w zakresie działań w przestrzeni kosmicznej |
Data aktu: | 09/02/2015 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2015 |
Data wejścia w życie: | 09/02/2015 |