Decyzja EBC/2015/43 (2015/2332) w sprawie ram proceduralnych dotyczących zatwierdzania wielkości emisji monet euro

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2015/2332
z dnia 4 grudnia 2015 r.
w sprawie ram proceduralnych dotyczących zatwierdzania wielkości emisji monet euro (EBC/2015/43)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 128 ust. 2 zdanie pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) państwa członkowskie, których walutą jest euro (zwane dalej "państwami członkowskimi strefy euro") mają prawo emisji monet euro pod warunkiem uzyskania zgody Europejskiego Banku Centralnego (EBC) co do wielkości emisji.

(2) W przypadku zniesienia derogacji w stosunku do państwa członkowskiego dane państwo członkowskie powinno mieć prawo uczestniczenia w procedurze zatwierdzania wielkości emisji w roku poprzedzającym wymianę gotówkową, tak aby mogło ono wykonywać swoje prawo emisji monet euro od dnia, w którym stanie się państwem członkowskim strefy euro.

(3) Zgodnie z wymogiem określonym w art. 5 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 651/2012 1  emisja monet kolekcjonerskich jest rozliczana łącznie, w ramach wielkości emisji podlegającej zatwierdzeniu przez EBC.

(4) Powinny zostać ustanowione ramy proceduralne dotyczące zatwierdzania wielkości emisji monet euro.

(5) W celu uzyskania zgody EBC państwo członkowskie strefy euro powinno wystąpić do EBC z wnioskiem o zgodę.

(6) Choć metodologie mające na celu oszacowanie zapotrzebowania na monety mogą się do pewnego stopnia różnić w zależności od państwa członkowskiego, EBC musi mieć dostęp do określonego minimalnego poziomu informacji w celu weryfikacji zapotrzebowania na emisję monet w wielkości wskazanej we wniosku.

(7) Zatwierdzona wielkość emisji monet nie powinna być przekraczana bez uprzedniej zgody EBC.

(8) Aby zapewnić państwom członkowskim strefy euro wystarczający czas na zebranie wymaganych danych, niniejsza decyzja wchodzi w życie dopiero 1 stycznia 2016 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Użyte w niniejszej decyzji określenia oznaczają:

1)
"monety obiegowe" i "monety okolicznościowe" mają znaczenie nadane w art. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 729/2014 2 ;
2)
"monety kolekcjonerskie" mają znaczenie nadane w art. 1 rozporządzenia (UE) nr 651/2012;
3)
"wielkość emisji monet" - różnicę netto, pod względem wartości nominalnej, pomiędzy łączną wielkością emisji monet euro przez państwo członkowskie należące do strefy euro a łączną wielkością monet euro zwróconych temu państwu członkowskiemu w danym roku kalendarzowym.
Artykuł  2

Coroczny wniosek o zgodę

1. 
Każde państwo członkowskie strefy euro ma obowiązek co roku występować do EBC z wnioskiem o zgodę dotyczącą wielkości emisji monet przez to państwo członkowskie w roku następnym. Wniosek podlega złożeniu do dnia 30 września roku poprzedzającego rok, którego wniosek dotyczy.
2. 
Wniosek opiera się na szacowanym zapotrzebowaniu na monety we wnioskującym państwie członkowskim należącym do strefy euro i dokonuje się w nim rozróżnienia pomiędzy monetami obiegowymi a monetami kolekcjonerskimi. W każdym wniosku należy zawrzeć ogólne wyjaśnienie metodologii, którą się posłużono w celu oszacowania zapotrzebowania.
3. 
W celu zapewnienia uzasadnionego marginesu bezpieczeństwa, w odniesieniu do monet obiegowych wielkość wskazana we wniosku może obejmować dodatkową kwotę przewyższającą zapotrzebowanie.
4. 
W odniesieniu do monet obiegowych we wniosku należy zawrzeć następujące informacje:
a)
wartość monet w obiegu na dzień 30 czerwca lub na inny dzień roku poprzedzającego rok, którego wniosek dotyczy, która służy oszacowaniu zapotrzebowania na monety w roku, którego wniosek dotyczy, zgodnie z metodologią wybraną przez wnioskujące państwo członkowskie należące do strefy euro;
b)
wszelkie inne istotne dane konieczne do dokonania oceny wniosku danego państwa członkowskiego należącego do strefy euro zgodnie z metodologią wybraną przez to wnioskujące państwo członkowskie należące do strefy euro;
c)
czy, i w jakim stopniu, wielkość wskazana we wniosku obejmuje dodatkową kwotę, o której mowa w ust. 3; i
d)
wielkość emisji monet, której dotyczy wniosek o zgodę.
5. 
Dodatkowe informacje podlegające przekazaniu w odniesieniu do monet obiegowych, w zależności od ich dostępności oraz tego, czy dane wnioskujące państwo członkowskie należące do strefy euro uzna je za istotne dla uzasadnienia wniosku o zgodę, mogą obejmować:
a)
kluczowe czynniki mające wpływ na zapotrzebowanie na monety na poziomie krajowym;
b)
bardziej szczegółowe informacje na temat zapotrzebowania na monety w rozbiciu na nominały; i
c)
czy, i w jakim stopniu, na zapotrzebowanie na monety na poziomie krajowym ma wpływ zapotrzebowanie na monety w innym państwie członkowskim należącym do strefy euro.
6. 
W odniesieniu do monet kolekcjonerskich we wniosku należy zawrzeć następujące informacje:
a)
całkowitą wielkość, ustaloną na podstawie łącznej wartości nominalnej, emisji monet kolekcjonerskich, w tym wykaz nominałów monet kolekcjonerskich; i
b)
czy we wniosku uwzględniono margines bezpieczeństwa w celu zaspokojenia potrzeb związanych z upamiętnieniem w postaci monet kolekcjonerskich zdarzeń przyszłych nieznanych na dzień złożenia wniosku.
7. 
W przypadku zawarcia porozumienia pomiędzy Unią Europejską a państwem lub terytorium niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej dotyczącego prawa takiego państwa lub terytorium do stosowania euro jako oficjalnej waluty (zwanego dalej "układem monetarnym") oraz jeśli taki układ monetarny przyznaje danemu państwu lub terytorium prawo do emisji monet euro, wielkość emisji monet przez takie państwo lub terytorium należy uwzględnić w corocznym wniosku państwa członkowskiego należącego do strefy euro wskazanego w danym układzie monetarnym.
8. 
W przypadku zniesienia derogacji w stosunku do państwa członkowskiego EBC ma obowiązek rozpatrzyć w roku poprzedzającym wymianę gotówkową złożony dobrowolnie przez takie państwo członkowskie zgodnie z wymogami niniejszego artykułu wniosek o zgodę dotyczącą wielkości emisji monet przez to państwo członkowskie po wymianie gotówkowej.
9.  3
 Jeżeli Zarząd ustali, że roczne wnioski o zgodę nie wymagają modyfikacji rocznej wielkości emisji monet wnioskowanej przez poszczególne państwa członkowskie strefy euro, przyjmuje decyzję w sprawie zgody dotyczącej wielkości emisji monet w strefie euro przed końcem roku kalendarzowego poprzedzającego rok, którego dotyczą wnioski o zgodę.
10.  4
 Jeżeli Zarząd ustali, że wielkość emisji monet wnioskowana przez jedno lub większą liczbę państw członkowskich strefy euro wymaga modyfikacji, po zasięgnięciu opinii danego państwa członkowskiego przedkłada propozycję wyjaśniającą niezbędne modyfikacje wraz z uzasadnieniem Radzie Prezesów. W takich przypadkach Rada Prezesów bez zbędnej zwłoki przyjmuje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia rocznej wielkości emisji monet w strefie euro.
Artykuł  3

Powiadomienie i doraźny wniosek o zgodę

1. 
Wielkości emisji monet zatwierdzonej przez EBC dla każdego państwa członkowskiego należącego do strefy euro w roku kalendarzowym nie należy w tym roku kalendarzowym przekraczać bez uprzedniej zgody EBC.
2. 
Państwa członkowskie należące do strefy euro mają obowiązek ciągłego monitorowania zapotrzebowania na monety. W przypadku zajścia prawdopodobieństwa, że rzeczywiste zapotrzebowanie na monety euro w w danym państwie członkowskim należącym do strefy euro przewyższy zatwierdzoną wielkość emisji monet dla danego roku kalendarzowego, dane państwo członkowskie ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym fakcie EBC.
3. 
W powiadomieniu tym należy zawrzeć następujące informacje:
a)
nominał lub nominały monet, dla których zapotrzebowanie jest wyższe niż oczekiwano; i
b)
szczegółowy opis kluczowych czynników powodujących nieoczekiwany wzrost zapotrzebowania na monety.
4. 
W terminie 10 dni roboczych EBC od otrzymania powiadomienia EBC, na szczeblu operacyjnym, niewymagającym zaangażowania organów decyzyjnych EBC, może dokonać wstępnej oceny powiadomienia i udzielić niewiążącej wskazówki powiadamiającemu państwu członkowskiemu należącemu do strefy euro. W szczególności EBC może zalecić zwiększenie emisji monet w dodatkowej wielkości, jeżeli zgłoszone wyższe zapotrzebowanie na monety wydaje się być niewystarczające do zaspokojenia rzeczywistego zapotrzebowania, co mogłoby doprowadzić do naruszenia zobowiązania, o którym mowa w ust. 1.
5. 
W przypadku gdy zwiększone zapotrzebowanie na monety nadal istnieje po upływie okresu, o którym mowa w ust. 4, państwo członkowskie należące do strefy euro niezwłocznie występuje do EBC z doraźnym wnioskiem o zgodę na emisję monet w dodatkowej wielkości.
6. 
W doraźnym wniosku o zgodę wskazuje się proponowane zwiększenie wielkości emisji monet oraz szczegółowe informacje na temat kluczowych czynników powodujących nieoczekiwany wzrost zapotrzebowania na monety, który nie został przewidziany w corocznym wniosku o zgodę.
7.  5
 Jeżeli Zarząd ustali, że dodatkowa wielkość emisji monet wnioskowana przez państwo członkowskie strefy euro zgodnie z ust. 5 nie wymaga modyfikacji, bez zbędnej zwłoki przyjmuje indywidualną decyzję w przedmiocie doraźnego wniosku o zgodę.
8.  6
 Jeżeli Zarząd ustali, że dodatkowa wielkość emisji monet wnioskowana przez państwo członkowskie strefy euro wymaga modyfikacji, przedkłada propozycję wyjaśniającą niezbędne modyfikacje wraz z uzasadnieniem Radzie Prezesów. W takich przypadkach Rada Prezesów bez zbędnej zwłoki przyjmuje indywidualną decyzję w przedmiocie doraźnego wniosku o zgodę.
Artykuł  4

Skuteczność

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem 1 stycznia 2016 r.

Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich należących do strefy euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 4 grudnia 2015 r.
Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 651/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie emisji monet euro (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 135).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 729/2014 z dnia 24 lipca 2014 r. w sprawie nominałów i parametrów technicznych monet euro przeznaczonych do obiegu (Dz.U. L 194 z 2.7.2014, s. 1).
3 Art. 2 ust. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr (UE) 2017/2444 z dnia 8 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.344.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2018 r.
4 Art. 2 ust. 10 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr (UE) 2017/2444 z dnia 8 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.344.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2018 r.
5 Art. 3 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji nr (UE) 2017/2444 z dnia 8 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.344.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2018 r.
6 Art. 3 ust. 8 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji nr (UE) 2017/2444 z dnia 8 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.344.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2018 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.328.123

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2015/43 (2015/2332) w sprawie ram proceduralnych dotyczących zatwierdzania wielkości emisji monet euro
Data aktu: 04/12/2015
Data ogłoszenia: 12/12/2015
Data wejścia w życie: 01/01/2016, 12/12/2015