a także mając na uwadze, co następuje:(1) Europejskie Kolegium Policyjne (zwane dalej "CEPOL-em") zostało utworzone na mocy decyzji Rady 2005/681/WSiSW 2 jako unijny podmiot zajmujący się szkoleniem wyższych rangą funkcjonariuszy policji państw członkowskich oraz ułatwiający współpracę pomiędzy krajowymi służbami policji poprzez organizację i koordynację szkoleń uwzględniających europejski wymiar działań policyjnych.
(2) "Program sztokholmski - Otwarta i bezpieczna Europa dla dobra i ochrony obywateli" ma na celu stworzenie prawdziwej europejskiej kultury ścigania poprzez opracowanie europejskich programów szkoleniowych i programów wymiany dla wszystkich właściwych pracowników organów ścigania na poziomie krajowym i na poziomie Unii.
(3) W odpowiedzi na wystosowane przez Radę Europejską w programie sztokholmskim wezwanie do zintensyfikowania szkoleń dotyczących tematów związanych z Unią i systematycznego udostępniania tych szkoleń przedstawicielom organów ścigania wszystkich szczebli oraz w odpowiedzi na wezwanie Parlamentu Europejskiego do stworzenia solidniejszych unijnych ram na rzecz szkoleń sądowych i policyjnych cele CEPOL-u powinny zostać uszeregowane zgodnie z następującymi ogólnymi zasadami, przy jednoczesnym zwróceniu szczególnej uwagi na ochronę praw człowieka i podstawowych wolności w związku z problematyką ścigania: po pierwsze - wspieranie państw członkowskich w organizowaniu szkoleń, tak by poprawić podstawową wiedzę na temat unijnego wymiaru problematyki ścigania; po drugie - wspieranie państw członkowskich, na ich wniosek, w rozwijaniu współpracy dwustronnej i regionalnej poprzez szkolenia w zakresie ścigania; po trzecie - opracowywanie, wdrażanie i koordynowanie szkoleń dotyczących konkretnych obszarów tematycznych; i po czwarte -opracowywanie, wdrażanie i koordynowanie szkoleń dotyczących misji Unii oraz budowania potencjału w zakresie ścigania w krajach trzecich. Te ogólne zasady powinny stanowić europejski system szkoleń w zakresie egzekwowania prawa (LETS), który ma na celu zapewnienie, by szkolenia na poziomie Unii dla przedstawicieli organów ścigania były wysokiej jakości, spójne i jednolite. Te ogólne zasady są odzwierciedleniem czterech aspektów wskazanych przez Komisję w oparciu o rozpoznane potrzeby szkoleniowe i szkolenia prowadzone przez CEPOL we współpracy z państwami członkowskimi.
(4) Szkolenia CEPOL-u powinny promować w ramach problematyki ścigania powszechne poszanowanie i zrozumienie praw podstawowych, takich jak prawo do prywatności, ochrona danych osobowych oraz powszechne poszanowanie i zrozumienie praw ofiar, świadków i podejrzanych o popełnienie przestępstwa, wspieranie oraz ochronę tych osób, w tym ochronę praw ofiar przemocy uwarunkowanej płcią.
(5) Uproszczenie i poprawienie funkcjonowania CEPOL-u, w kontekście LETS, zwiększa możliwości tej agencji w zakresie wspierania, opracowywania, realizowania i koordynowania szkoleń dla organów ścigania państw członkowskich, bez uszczerbku dla krajowych inicjatyw podejmowanych przez państwa członkowskie w dziedzinie szkoleń dla przedstawicieli organów ścigania, jeżeli takie szkolenia mogą stanowić wartość dodaną dla państw członkowskich i Unii.
(6) Aby zapewnić jak najskuteczniejsze wykorzystanie zasobów CEPOL-u, powinien on koncentrować swoją działalność na priorytetach i obszarach, w których szkolenia mogą stanowić wartość dodaną dla państw członkowskich i Unii, zgodnie z bieżącymi i przyszłymi potrzebami oraz wymaganiami w zakresie prowadzonych działań.
(7) CEPOL powinien zapewniać ocenę szkoleń oraz uwzględnianie wniosków z oceny potrzeb szkoleniowych w swoim planowaniu, aby zwiększyć skuteczność przyszłych działań. CEPOL powinien posiadać zdolność do promowania wzajemnego uznawania przez państwa członkowskie szkoleń w dziedzinie ścigania oraz uznawania przez państwa członkowskie szkoleń prowadzonych na poziomie Unii.
(8) Aby uniknąć powielania lub nakładania się na siebie szkoleń i aby zapewnić lepszą koordynację szkoleń dla właściwych przedstawicieli organów ścigania, prowadzonych przez agencje Unii i inne odpowiednie organy, CEPOL powinien oceniać strategiczne potrzeby szkoleniowe i zajmować się priorytetami unijnymi w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego i jego aspektów zewnętrznych, zgodnie z odpowiednimi cyklami polityki.
(9) CEPOL powinien zacieśniać współpracę w ramach sieci instytucji szkoleniowych państw członkowskich zajmujących się szkoleniami przedstawicieli organów ścigania i powinien utrzymywać kontakty z funkcjonującą w ramach sieci pojedynczą jednostką krajową w każdym państwie członkowskim.
(10) Państwa członkowskie i Komisja powinny być reprezentowane w zarządzie CEPOL-u (zwanym dalej "zarządem") w celu sprawowania skutecznej kontroli nad wykonywaniem zadań CEPOL-u. Członkowie zarządu i ich zastępcy powinni być powoływani na podstawie ich wiedzy w zakresie polityki krajowej dotyczącej szkoleń dla przedstawicieli organów ścigania oraz ich odpowiednich umiejętności kierowniczych, administracyjnych i budżetowych.
(11) W celu zapewnienia ciągłości prac zarządu wszystkie strony w nim reprezentowane powinny podejmować starania na rzecz ograniczenia rotacji swoich przedstawicieli. Wszystkie strony powinny dążyć do osiągnięcia zrównoważonej reprezentacji płci w zarządzie.
(12) Zarządowi należy powierzyć niezbędne uprawnienia, w szczególności do uchwalania budżetu, kontroli jego wykonania, przyjmowania odpowiednich przepisów finansowych oraz programu wieloletniego i rocznych programów prac CEPOL-u, ustanawiania przejrzystych procedur działania dotyczących podejmowania decyzji przez CEPOL, powoływania dyrektora wykonawczego, określania wskaźników skuteczności działania oraz sprawowania funkcji organu powołującego, zgodnie z regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej (zwanym dalej "regulaminem pracowniczym") i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanymi dalej "warunkami zatrudnienia innych pracowników"), określonymi rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 3 .
(13) W celu zapewnienia skutecznego bieżącego funkcjonowania CEPOL-u dyrektor wykonawczy powinien być jego prawnym przedstawicielem i menadżerem, korzystającym z niezależności w wykonywaniu swoich obowiązków oraz zapewniającym wykonywanie przez CEPOL zadań przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. W szczególności dyrektor wykonawczy powinien być odpowiedzialny za przygotowanie dokumentów budżetowych i dokumentów z zakresu planowania przedkładanych do decyzji zarządu oraz za wdrażanie programu wieloletniego i rocznych programów prac CEPOL-u.
(14) Aby zapewnić wysoki poziom naukowy prac CEPOL-u, w stosownych przypadkach oraz z uwzględnieniem wymagań w zakresie prowadzonych działań i zasobów finansowych, zarząd podejmie decyzję o ustanowieniu Komitetu Naukowego ds. Szkoleń jako niezależnego organu doradczego. Komitet powinien składać się z niezależnych osób o najwyższych kompetencjach akademickich i specjalistów w zakresie ścigania w dziedzinach objętych niniejszym rozporządzeniem. Członkowie Komitetu Naukowego powinni być powoływani przez zarząd w drodze przejrzystego zaproszenia do składania kandydatur oraz procedury selekcji, publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(15) CEPOL powinien zapewnić, by jego szkolenia uwzględniały rozwój odpowiednich badań. CEPOL powinien propagować i tworzyć partnerstwa z organami Unii właściwymi w sprawach objętych niniejszym rozporządzeniem oraz z publicznymi i prywatnymi instytucjami naukowymi, a także powinien móc zachęcać do tworzenia ściślejszych partnerstw między uniwersytetami oraz instytucjami szkoleniowymi oferującymi szkolenia w dziedzinie ścigania w państwach członkowskich, aby stworzyć między nimi synergię poprzez zacieśnioną współpracę.
(16) W celu zapewnienia pełnej autonomii i niezależności CEPOL-u oraz umożliwienia mu prawidłowej realizacji celów i zadań powierzonych na mocy niniejszego rozporządzenia należy mu przyznać odpowiedni i autonomiczny budżet, którego dochody dotowane są zasadniczo z budżetu ogólnego Unii. W zakresie dotyczącym wkładu Unii oraz wszelkich innych dotacji pochodzących z ogólnego budżetu Unii powinna mieć zastosowanie unijna procedura budżetowa. Kontrolę sprawozdań finansowych powinien przeprowadzać Trybunał Obrachunkowy.
(17) W celu realizacji swoich zadań CEPOL powinien mieć możliwość przekazywania dofinansowania instytucjom szkoleniowym i badawczym państw członkowskich na wdrażanie kursów, seminariów i konferencji CEPOL-u. Takie dofinansowanie powinno dodatkowo przyczyniać się do zacieśniania współpracy pomiędzy instytucjami szkoleniowymi państw członkowskich w ramach sieci i do promowania wzajemnego uznawania ścigania.
(18) W celu wypełnienia swojej misji i w zakresie wymaganym do celów realizacji powierzonych mu zadań, CEPOL powinien być w stanie współpracować z organami Unii, organami i instytucjami szkoleniowymi państw trzecich oraz organizacjami międzynarodowymi właściwymi w sprawach objętych niniejszym rozporządzeniem, w ramach ustaleń roboczych dokonanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub dokonanych z krajowymi instytucjami szkoleniowymi państw trzecich na podstawie art. 8 decyzji 2005/681/WSiSW, jak również z podmiotami prywatnymi.
(19) Zgodnie z decyzją 2005/681/WSiSW siedziba CEPOL-u znajdowała się w Bramshill w Zjednoczonym Królestwie. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 543/2014 4 , siedziba CEPOL-u została przeniesiona do Budapesztu na Węgrzech, w związku z czym Komisja została poproszona o przedstawienie sprawozdania na temat skuteczności decyzji 2005/681/WSiSW w następstwie przeprowadzenia gruntownej analizy kosztów i zysków oraz oceny skutków.
(20) Przyjmujące państwo członkowskie powinno zapewnić warunki niezbędne do sprawnego działania CEPOL-u, w tym wielojęzyczne placówki szkolne o orientacji europejskiej i właściwe połączenia komunikacyjne, co pozwoli przyciągnąć wysoko wykwalifikowaną kadrę z jak największego obszaru geograficznego.
(21) Niniejsze rozporządzenie ma na celu zmianę i rozszerzenie przepisów decyzji 2005/681/WSiSW, zmienionej rozporządzeniem (UE) nr 543/2014. Biorąc pod uwagę znaczną liczbę i istotny charakter zmian, które mają zostać dokonane na mocy niniejszego rozporządzenia, dla celów jasności decyzja 2005/681/WSiSW, zmieniona rozporządzeniem (UE) nr 543/2014, powinna zostać zastąpiona w całości w odniesieniu do państw członkowskich związanych niniejszym rozporządzeniem. CEPOL ustanowiony niniejszym rozporządzeniem powinien zastąpić CEPOL ustanowiony decyzją 2005/681/WSiSW i przejąć jego funkcje, a wspomniana decyzja powinna zostać w konsekwencji uchylona.
(22) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1049/2001 5 powinno mieć zastosowanie do CEPOL-u.
(23) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie stworzenie agencji odpowiedzialnej za szkolenia w dziedzinie ścigania na poziomie Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast z uwagi na zakres i skutki działań możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(24) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i przestrzega zasad uznanych w szczególności w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą praw podstawowych"), zwłaszcza prawa do ochrony danych osobowych i prawa do prywatności chronionych na podstawie art. 7 i 8 Karty praw podstawowych oraz art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(25) Zgodnie z art. 1 i 2 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, oraz z zastrzeżeniem art. 4 tego protokołu te państwa członkowskie nie uczestniczą w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, nie są nim związane ani go nie stosują.
(26) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana ani go nie stosuje,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: