uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 87 ust. 2 lit. b),
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Europejskie Kolegium Policyjne (zwane dalej "CEPOL-em") zostało utworzone na mocy decyzji Rady 2005/681/WSiSW 2 jako unijny podmiot zajmujący się szkoleniem wyższych rangą funkcjonariuszy policji państw członkowskich oraz ułatwiający współpracę pomiędzy krajowymi służbami policji poprzez organizację i koordynację szkoleń uwzględniających europejski wymiar działań policyjnych.
(2) "Program sztokholmski - Otwarta i bezpieczna Europa dla dobra i ochrony obywateli" ma na celu stworzenie prawdziwej europejskiej kultury ścigania poprzez opracowanie europejskich programów szkoleniowych i programów wymiany dla wszystkich właściwych pracowników organów ścigania na poziomie krajowym i na poziomie Unii.
(3) W odpowiedzi na wystosowane przez Radę Europejską w programie sztokholmskim wezwanie do zintensyfikowania szkoleń dotyczących tematów związanych z Unią i systematycznego udostępniania tych szkoleń przedstawicielom organów ścigania wszystkich szczebli oraz w odpowiedzi na wezwanie Parlamentu Europejskiego do stworzenia solidniejszych unijnych ram na rzecz szkoleń sądowych i policyjnych cele CEPOL-u powinny zostać uszeregowane zgodnie z następującymi ogólnymi zasadami, przy jednoczesnym zwróceniu szczególnej uwagi na ochronę praw człowieka i podstawowych wolności w związku z problematyką ścigania: po pierwsze - wspieranie państw członkowskich w organizowaniu szkoleń, tak by poprawić podstawową wiedzę na temat unijnego wymiaru problematyki ścigania; po drugie - wspieranie państw członkowskich, na ich wniosek, w rozwijaniu współpracy dwustronnej i regionalnej poprzez szkolenia w zakresie ścigania; po trzecie - opracowywanie, wdrażanie i koordynowanie szkoleń dotyczących konkretnych obszarów tematycznych; i po czwarte -opracowywanie, wdrażanie i koordynowanie szkoleń dotyczących misji Unii oraz budowania potencjału w zakresie ścigania w krajach trzecich. Te ogólne zasady powinny stanowić europejski system szkoleń w zakresie egzekwowania prawa (LETS), który ma na celu zapewnienie, by szkolenia na poziomie Unii dla przedstawicieli organów ścigania były wysokiej jakości, spójne i jednolite. Te ogólne zasady są odzwierciedleniem czterech aspektów wskazanych przez Komisję w oparciu o rozpoznane potrzeby szkoleniowe i szkolenia prowadzone przez CEPOL we współpracy z państwami członkowskimi.
(4) Szkolenia CEPOL-u powinny promować w ramach problematyki ścigania powszechne poszanowanie i zrozumienie praw podstawowych, takich jak prawo do prywatności, ochrona danych osobowych oraz powszechne poszanowanie i zrozumienie praw ofiar, świadków i podejrzanych o popełnienie przestępstwa, wspieranie oraz ochronę tych osób, w tym ochronę praw ofiar przemocy uwarunkowanej płcią.
(5) Uproszczenie i poprawienie funkcjonowania CEPOL-u, w kontekście LETS, zwiększa możliwości tej agencji w zakresie wspierania, opracowywania, realizowania i koordynowania szkoleń dla organów ścigania państw członkowskich, bez uszczerbku dla krajowych inicjatyw podejmowanych przez państwa członkowskie w dziedzinie szkoleń dla przedstawicieli organów ścigania, jeżeli takie szkolenia mogą stanowić wartość dodaną dla państw członkowskich i Unii.
(6) Aby zapewnić jak najskuteczniejsze wykorzystanie zasobów CEPOL-u, powinien on koncentrować swoją działalność na priorytetach i obszarach, w których szkolenia mogą stanowić wartość dodaną dla państw członkowskich i Unii, zgodnie z bieżącymi i przyszłymi potrzebami oraz wymaganiami w zakresie prowadzonych działań.
(7) CEPOL powinien zapewniać ocenę szkoleń oraz uwzględnianie wniosków z oceny potrzeb szkoleniowych w swoim planowaniu, aby zwiększyć skuteczność przyszłych działań. CEPOL powinien posiadać zdolność do promowania wzajemnego uznawania przez państwa członkowskie szkoleń w dziedzinie ścigania oraz uznawania przez państwa członkowskie szkoleń prowadzonych na poziomie Unii.
(8) Aby uniknąć powielania lub nakładania się na siebie szkoleń i aby zapewnić lepszą koordynację szkoleń dla właściwych przedstawicieli organów ścigania, prowadzonych przez agencje Unii i inne odpowiednie organy, CEPOL powinien oceniać strategiczne potrzeby szkoleniowe i zajmować się priorytetami unijnymi w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego i jego aspektów zewnętrznych, zgodnie z odpowiednimi cyklami polityki.
(9) CEPOL powinien zacieśniać współpracę w ramach sieci instytucji szkoleniowych państw członkowskich zajmujących się szkoleniami przedstawicieli organów ścigania i powinien utrzymywać kontakty z funkcjonującą w ramach sieci pojedynczą jednostką krajową w każdym państwie członkowskim.
(10) Państwa członkowskie i Komisja powinny być reprezentowane w zarządzie CEPOL-u (zwanym dalej "zarządem") w celu sprawowania skutecznej kontroli nad wykonywaniem zadań CEPOL-u. Członkowie zarządu i ich zastępcy powinni być powoływani na podstawie ich wiedzy w zakresie polityki krajowej dotyczącej szkoleń dla przedstawicieli organów ścigania oraz ich odpowiednich umiejętności kierowniczych, administracyjnych i budżetowych.
(11) W celu zapewnienia ciągłości prac zarządu wszystkie strony w nim reprezentowane powinny podejmować starania na rzecz ograniczenia rotacji swoich przedstawicieli. Wszystkie strony powinny dążyć do osiągnięcia zrównoważonej reprezentacji płci w zarządzie.
(12) Zarządowi należy powierzyć niezbędne uprawnienia, w szczególności do uchwalania budżetu, kontroli jego wykonania, przyjmowania odpowiednich przepisów finansowych oraz programu wieloletniego i rocznych programów prac CEPOL-u, ustanawiania przejrzystych procedur działania dotyczących podejmowania decyzji przez CEPOL, powoływania dyrektora wykonawczego, określania wskaźników skuteczności działania oraz sprawowania funkcji organu powołującego, zgodnie z regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej (zwanym dalej "regulaminem pracowniczym") i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanymi dalej "warunkami zatrudnienia innych pracowników"), określonymi rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 3 .
(13) W celu zapewnienia skutecznego bieżącego funkcjonowania CEPOL-u dyrektor wykonawczy powinien być jego prawnym przedstawicielem i menadżerem, korzystającym z niezależności w wykonywaniu swoich obowiązków oraz zapewniającym wykonywanie przez CEPOL zadań przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. W szczególności dyrektor wykonawczy powinien być odpowiedzialny za przygotowanie dokumentów budżetowych i dokumentów z zakresu planowania przedkładanych do decyzji zarządu oraz za wdrażanie programu wieloletniego i rocznych programów prac CEPOL-u.
(14) Aby zapewnić wysoki poziom naukowy prac CEPOL-u, w stosownych przypadkach oraz z uwzględnieniem wymagań w zakresie prowadzonych działań i zasobów finansowych, zarząd podejmie decyzję o ustanowieniu Komitetu Naukowego ds. Szkoleń jako niezależnego organu doradczego. Komitet powinien składać się z niezależnych osób o najwyższych kompetencjach akademickich i specjalistów w zakresie ścigania w dziedzinach objętych niniejszym rozporządzeniem. Członkowie Komitetu Naukowego powinni być powoływani przez zarząd w drodze przejrzystego zaproszenia do składania kandydatur oraz procedury selekcji, publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(15) CEPOL powinien zapewnić, by jego szkolenia uwzględniały rozwój odpowiednich badań. CEPOL powinien propagować i tworzyć partnerstwa z organami Unii właściwymi w sprawach objętych niniejszym rozporządzeniem oraz z publicznymi i prywatnymi instytucjami naukowymi, a także powinien móc zachęcać do tworzenia ściślejszych partnerstw między uniwersytetami oraz instytucjami szkoleniowymi oferującymi szkolenia w dziedzinie ścigania w państwach członkowskich, aby stworzyć między nimi synergię poprzez zacieśnioną współpracę.
(16) W celu zapewnienia pełnej autonomii i niezależności CEPOL-u oraz umożliwienia mu prawidłowej realizacji celów i zadań powierzonych na mocy niniejszego rozporządzenia należy mu przyznać odpowiedni i autonomiczny budżet, którego dochody dotowane są zasadniczo z budżetu ogólnego Unii. W zakresie dotyczącym wkładu Unii oraz wszelkich innych dotacji pochodzących z ogólnego budżetu Unii powinna mieć zastosowanie unijna procedura budżetowa. Kontrolę sprawozdań finansowych powinien przeprowadzać Trybunał Obrachunkowy.
(17) W celu realizacji swoich zadań CEPOL powinien mieć możliwość przekazywania dofinansowania instytucjom szkoleniowym i badawczym państw członkowskich na wdrażanie kursów, seminariów i konferencji CEPOL-u. Takie dofinansowanie powinno dodatkowo przyczyniać się do zacieśniania współpracy pomiędzy instytucjami szkoleniowymi państw członkowskich w ramach sieci i do promowania wzajemnego uznawania ścigania.
(18) W celu wypełnienia swojej misji i w zakresie wymaganym do celów realizacji powierzonych mu zadań, CEPOL powinien być w stanie współpracować z organami Unii, organami i instytucjami szkoleniowymi państw trzecich oraz organizacjami międzynarodowymi właściwymi w sprawach objętych niniejszym rozporządzeniem, w ramach ustaleń roboczych dokonanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub dokonanych z krajowymi instytucjami szkoleniowymi państw trzecich na podstawie art. 8 decyzji 2005/681/WSiSW, jak również z podmiotami prywatnymi.
(19) Zgodnie z decyzją 2005/681/WSiSW siedziba CEPOL-u znajdowała się w Bramshill w Zjednoczonym Królestwie. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 543/2014 4 , siedziba CEPOL-u została przeniesiona do Budapesztu na Węgrzech, w związku z czym Komisja została poproszona o przedstawienie sprawozdania na temat skuteczności decyzji 2005/681/WSiSW w następstwie przeprowadzenia gruntownej analizy kosztów i zysków oraz oceny skutków.
(20) Przyjmujące państwo członkowskie powinno zapewnić warunki niezbędne do sprawnego działania CEPOL-u, w tym wielojęzyczne placówki szkolne o orientacji europejskiej i właściwe połączenia komunikacyjne, co pozwoli przyciągnąć wysoko wykwalifikowaną kadrę z jak największego obszaru geograficznego.
(21) Niniejsze rozporządzenie ma na celu zmianę i rozszerzenie przepisów decyzji 2005/681/WSiSW, zmienionej rozporządzeniem (UE) nr 543/2014. Biorąc pod uwagę znaczną liczbę i istotny charakter zmian, które mają zostać dokonane na mocy niniejszego rozporządzenia, dla celów jasności decyzja 2005/681/WSiSW, zmieniona rozporządzeniem (UE) nr 543/2014, powinna zostać zastąpiona w całości w odniesieniu do państw członkowskich związanych niniejszym rozporządzeniem. CEPOL ustanowiony niniejszym rozporządzeniem powinien zastąpić CEPOL ustanowiony decyzją 2005/681/WSiSW i przejąć jego funkcje, a wspomniana decyzja powinna zostać w konsekwencji uchylona.
(22) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1049/2001 5 powinno mieć zastosowanie do CEPOL-u.
(23) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie stworzenie agencji odpowiedzialnej za szkolenia w dziedzinie ścigania na poziomie Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast z uwagi na zakres i skutki działań możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(24) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i przestrzega zasad uznanych w szczególności w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą praw podstawowych"), zwłaszcza prawa do ochrony danych osobowych i prawa do prywatności chronionych na podstawie art. 7 i 8 Karty praw podstawowych oraz art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(25) Zgodnie z art. 1 i 2 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, oraz z zastrzeżeniem art. 4 tego protokołu te państwa członkowskie nie uczestniczą w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, nie są nim związane ani go nie stosują.
(26) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana ani go nie stosuje,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.319.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/2219 w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) oraz zastępujące i uchylające decyzję Rady 2005/681/WSiSW |
Data aktu: | 25/11/2015 |
Data ogłoszenia: | 04/12/2015 |
Data wejścia w życie: | 24/12/2015, 01/07/2016 |