Decyzja EBC/2015/38 (2015/2218) w sprawie procedury dotyczącej wyłączenia pracowników spod domniemania posiadania istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2015/2218
z dnia 20 listopada 2015 r.
w sprawie procedury dotyczącej wyłączenia pracowników spod domniemania posiadania istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej (EBC/2015/38)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 6 oraz art. 132,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach ustanowionych przepisem art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 Europejski Bank Centralny (EBC) jest wyłącznie właściwy w zakresie wykonywania zadań powierzonych mu na mocy art. 4 tego rozporządzenia wobec instytucji kredytowych z siedzibą w uczestniczących państwach członkowskich oraz wobec mających siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich oddziałów instytucji kredytowych, które mają siedzibę w nieuczestniczących państwach członkowskich.

(2) Realizacja celów unii bankowej zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z dnia 19 października 2012 r. stwierdzającymi, że podstawą działań prowadzących do pogłębionej unii gospodarczej i walutowej powinny być prawne i instytucjonalne ramy UE, wymaga ustanowienia zharmonizowanych przepisów prawnych w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.

(3) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 2  ustanawia ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. W szczególności tytuł 2 części III obejmuje postanowienia ogólne dotyczące należytych procedur przyjmowania decyzji nadzorczych.

(4) Przepisy dotyczące nadzoru ostrożnościowego ustanowione dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3  wymagają, aby instytucje ustalały kategorie pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka tych instytucji. Kryteria stosowane w tym celu muszą zapewniać, aby wskazanie pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka danej instytucji, odzwierciedlało poziom ryzyka różnych rodzajów działalności w ramach tej instytucji.

(5) EBC ma obowiązek zapewnienia, w ramach rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 604/2014 4 , aby podmioty podlegające bezpośredniemu nadzorowi EBC stosowały zasady dotyczące ustalania kategorii pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka danej instytucji, w sposób spójny i wspierający rzetelność tego procesu. Niniejsza decyzja ustanawia zatem procedurę dotyczącą stosowania kryteriów ilościowych, określonych w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 604/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1  5

Zakres

Niniejsza decyzja określa wymogi proceduralne dotyczące występowania przez nadzorowane instytucje kredytowe do EBC z wnioskami o uprzednią zgodę na wyłączanie pracowników lub kategorii pracowników z domniemania bycia ustalonymi pracownikami zgodnie z kryteriami ilościowymi określonymi w art. 6 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/923 6 .

Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji użyte w niej określenia oznaczają:

(1)
"nadzorowana instytucja kredytowa" - istotny nadzorowany podmiot w rozumieniu art. 2 pkt 16 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) lub istotną nadzorowaną grupę w rozumieniu art. 2 pkt 22 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17);
(2)
"decyzja nadzorcza EBC" - decyzję nadzorczą EBC w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17);
(3) 7
 "ustaleni pracownicy" - a) wszystkich pracowników i kategorie pracowników nadzorowanej instytucji kredytowej, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka tej instytucji kredytowej i którzy zostali wskazani w art. 92 ust. 3 lit. a)-c) dyrektywy 2013/36/UE; oraz b) pozostałych pracowników i kategorie pracowników, którzy nie są wyraźnie wskazani w art. 92 ust. 3 lit. a)-c) dyrektywy 2013/36/UE i których działalność zawodowa ma wpływ na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej równie istotny jak profil ryzyka pracowników lub kategorii pracowników ustalonych zgodnie z art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923.
Artykuł  3  8

Ogólne informacje dostarczane EBC

1. 
Wnioski o uprzednią zgodę składane zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923 zawierają następujące informacje na koniec poprzedniego roku obrachunkowego oraz za bieżący rok obrachunkowy:
a)
datę odniesienia;
b)
identyfikator podmiotu prawnego (LEI) nadzorowanej instytucji kredytowej;
c)
liczbę ekwiwalentów pełnego czasu pracy;
d)
liczbę ustalonych pracowników;
e)
liczbę ustalonych pracowników określoną na podstawie kryteriów jakościowych wskazanych w art. 92 ust. 3 lit. a) oraz b) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923;
f)
liczbę ustalonych pracowników określoną wyłącznie na podstawie kryteriów ilościowych wskazanych w art. 92 ust. 3 lit. c) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 wraz ze wskazaniem, do których kategorii określonych w art. 92 ust. 3 lit. c) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 6 ust. 1 lit. a) lub b) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923 dany ustalony pracownik należy;
g)
liczbę ustalonych pracowników określoną wyłącznie na podstawie dodatkowych kryteriów określonych przez nadzorowaną instytucję kredytową.
2. 
Wnioski o uprzednią zgodę składane zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923 zawierają następujące informacje dla każdego pracownika, w odniesieniu do którego występuje się o stosowanie art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923:
a)
imię i nazwisko pracownika, podmiot, jednostkę gospodarczą, departament, nazwę stanowiska i podległość służbową wraz z liczbą ekwiwalentów pełnego czasu pracy podlegających danemu pracownikowi;
b)
informację, czy dany pracownik należy do jednostki spełniającej funkcje wiążące się z podejmowaniem ryzyka lub funkcje kontroli ryzyka, a jeżeli tak - informację o progu (wyrażonym w milionach euro), do którego pracownik ma uprawnienie do zajmowania pozycji obarczonych ryzykiem;
c)
informację, czy dany pracownik jest członkiem jakiegoś komitetu, a jeżeli tak - informację o nazwie komitetu, jego poziomie raportowania oraz zakresie uprawnień do podejmowania decyzji powodujących powstanie ryzyka wyrażonym jako procent kapitału podstawowego Tier 1;
d)
łączną kwotę wynagrodzenia w euro oraz stosunek stałych składników wynagrodzenia do zmiennych składników wynagrodzenia przyznanych pracownikowi w roku odniesienia;
e)
kluczowe wskaźniki wyników dotyczące zmiennych składników wynagrodzenia pracownika;
f)
kryteria ilościowe, na podstawie których pracownika zakwalifikowano jako ustalonego pracownika (art. 6 ust. 1 lit. a) lub b) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923);
g)
kryteria, na podstawie których wnioskuje się o uprzednią zgodę na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 w odniesieniu do pracownika (art. 6 ust. 2 lit. a) lub b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923).
3. 
Wniosek o uprzednią zgodę, o którym mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923, zawiera roczne sprawozdanie z audytu wewnętrznego lub zewnętrznego dotyczące procesu identyfikacji pracowników i jego wyników w odniesieniu do każdego pracownika, dla którego złożono wniosek o uprzednią zgodę na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923.
Artykuł  4  9

Dokumentacja wymagana do udowodnienia, że pracownik lub kategoria pracowników prowadzi działalność zawodową i posiada uprawnienia jedynie w jednostce gospodarczej, która nie jest istotną jednostką gospodarczą

1. 
Składając wnioski o uprzednią zgodę, o której mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 nadzorowana instytucja kredytowa składa w EBC następującą dokumentację w celu wykazania, że dany pracownik lub kategoria pracowników, do której dany pracownik należy, prowadzi działalność zawodową oraz posiada uprawnienia w jednostce gospodarczej, która nie jest istotną jednostką gospodarczą w rozumieniu art. 6 ust. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923:
a)
szczegółowy i kompleksowy opis zadań i obowiązków danego pracownika lub kategorii pracowników, do której dany pracownik należy;
b)
schemat organizacyjny danej jednostki gospodarczej pokazujący strukturę hierarchiczną i hierarchię służbową, obejmujący danego pracownika lub kategorię pracowników, do której dany pracownik należy;
c)
szczegółowy opis przydziału kapitału wewnętrznego do danej jednostki gospodarczej zgodnie z art. 73 dyrektywy 2013/36/UE w bieżącym roku obrachunkowym i za dwa poprzednie lata obrachunkowe;
d)
opis przydziału kapitału wewnętrznego do jednostek gospodarczych zgodnie z art. 73 dyrektywy 2013/36/UE w bieżącym roku obrachunkowym i za dwa poprzednie lata obrachunkowe;
da)
oświadczenie uzasadniające, dlaczego dana jednostka gospodarcza nie jest uważana za mającą istotny wpływ na kapitał wewnętrzny nadzorowanej instytucji kredytowej;
e)
oświadczenie wyjaśniające, dlaczego nadzorowana instytucja kredytowa przyznała pracownikowi lub kategorii pracowników, do której pracownik należy, wynagrodzenie spełniające kryteria określone w art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 pomimo tego, że pracownik lub kategoria pracowników, do której pracownik ten należy, prowadzi działalność zawodową w jednostce gospodarczej, która nie jest istotną jednostką gospodarczą;
f)
oświadczenie wraz z uzasadnieniem wyjaśniające, dlaczego pracownik lub kategoria pracowników, do której pracownik należy, nie spełnia kryteriów jakościowych określonych w art. 92 ust. 3 lit. a) oraz b) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923;
g)
szczegółowe i wyczerpujące oświadczenie wyjaśniające, dlaczego dana jednostka gospodarcza nie jest główną linią biznesową w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 36) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 10  lub w rozumieniu innego aktu delegowanego, do przyjęcia którego Komisja jest uprawniona na podstawie art. 2 ust. 2 tej dyrektywy.
2. 
Jeżeli konfiguracja jednostek gospodarczych w nadzorowanej instytucji kredytowej zmieniła się w bieżącym roku i dwóch latach poprzedzających, nadzorowana instytucja kredytowa przedstawia uzasadnienie takiej zmiany.
3. 
EBC może zażądać od nadzorowanej instytucji kredytowej przedstawienia dodatkowych informacji na poparcie złożonego wniosku.
Artykuł  5  11

Dokumentacja wymagana na potrzeby wykazania, że działalność zawodowa pracownika lub kategorii pracowników nie ma znaczącego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej

1. 
Składając wnioski o uprzednią zgodę, o której mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923, nadzorowane instytucje kredytowe składają w EBC następującą dokumentację w celu wykazania, że działalność zawodowa danego pracownika lub kategorii pracowników, do której dany pracownik należy, nie ma znaczącego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej w rozumieniu art. 6 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923:
a)
szczegółowy i kompleksowy opis zadań i obowiązków danego pracownika lub kategorii pracowników, do której dany pracownik należy;
b)
schemat organizacyjny danej jednostki gospodarczej pokazujący strukturę hierarchiczną i hierarchię służbową, obejmujący danego pracownika lub kategorię pracowników, do której dany pracownik należy;
c)
szczegółowy opis kryteriów ustanowionych w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 i które zostały wykorzystane do stwierdzenia, że działalność zawodowa pracownika lub kategorii pracowników, do której pracownik należy, nie ma znaczącego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej, wraz ze wskazaniem, w jaki sposób kryteria te zostały zastosowane oraz w jaki sposób uwzględniono wszystkie odpowiednie wskaźniki ryzyka i wyników wykorzystywane na potrzeby wewnętrznych pomiarów ryzyka;
d)
oświadczenie wyjaśniające, dlaczego nadzorowana instytucja kredytowa przyznała pracownikowi lub kategorii pracowników, do której pracownik należy, wynagrodzenie spełniające kryteria ustanowione w art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 pomimo tego, że pracownik nie ma znaczącego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej;
e)
oświadczenie wraz z uzasadnieniem wyjaśniające, dlaczego dany pracownik lub kategoria pracowników, do której pracownik ten należy, nie spełnia kryteriów jakościowych określonych w art. 92 ust. 3 lit. a) oraz b) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923.
2. 
EBC może zażądać od nadzorowanej instytucji kredytowej przedstawienia dodatkowych informacji na poparcie złożonego wniosku.
Artykuł  6

Uzupełniająca dokumentacja uzasadniająca wnioski dotyczące pracowników, którym przyznano łączne wynagrodzenie w wysokości nie mniejszej niż 1 000 000 EUR

1.  12
 Składając wniosek o uprzednią zgodę zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 dotyczący pracownika, któremu w poprzednim roku obrachunkowym lub za poprzedni rok obrachunkowy przyznano łączne wynagrodzenie wysokości nie mniejszej niż 1 000 000 EUR, nadzorowana instytucja kredytowa składa w EBC następującą dokumentację w celu wykazania istnienia wyjątkowych okoliczności, o których mowa w art. 6 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923:
a)
szczegółowy opis wyjątkowych okoliczności związanych z działalnością zawodową danego pracownika i ich wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej. Za wyjątkowe okoliczności nie uznaje się silnej konkurencji na rynku;
b)
szczegółowy opis wyjątkowych okoliczności związanych z danym pracownikiem, wyjaśniający dlaczego nadzorowana instytucja kredytowa przyznała takiemu pracownikowi wynagrodzenie nie mniejsze niż 1 000 000 EUR, pomimo tego, że pracownik nie ma istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej.
2. 
EBC może zażądać od nadzorowanej instytucji kredytowej przedstawienia dodatkowych informacji na poparcie złożonego wniosku.
Artykuł  7  13

 (skreślony).

Artykuł  8  14

Termin składania wniosków o udzielenie uprzedniej zgody

Wnioski o udzielenie uprzedniej zgody, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 składa się niezwłocznie, nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia poprzedniego roku obrachunkowego.

Artykuł  9  15

Ocena dokonywana przez EBC

1. 
Na podstawie informacji zawartych we wniosku o uprzednią zgodę, o którym mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923, EBC ocenia:
a)
kompletność dokumentacji;
b)
przesłanki, na podstawie których nadzorowana instytucja kredytowa ustaliła, że dany pracownik lub kategoria pracowników, do której pracownik należy, spełnia jeden z warunków określonych w art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923;
c)
czy dany pracownik lub kategoria pracowników, do której pracownik należy, nie ma istotnego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej poprzez wykonywanie swojej działalności zawodowej; oceny tej EBC dokonuje sprawdzając:
(i)
czy nadzorowana instytucja kredytowa należycie uwzględniła warunek określony, w zależności od przypadku, w art. 6 ust. 2 lit. a) lub w art. 6 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923; oraz;
(ii)
czy nadzorowana instytucja kredytowa wykazała, że pracownik (lub kategoria pracowników, do której ten pracownik należy), w odniesieniu do którego złożono wniosek o uprzednią zgodę, o której mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923, nie ma wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej równie istotnego jak wpływ kategorii pracowników określonych w art. 92 ust. 3 lit. a), b) lub c) dyrektywy 2013/36/UE;
d)
w odniesieniu do wniosków o udzielenie uprzedniej zgody dotyczących pracowników, którym przyznano wynagrodzenie w łącznej wysokości nie mniejszej niż 1 000 000 EUR - czy zaistniały nadzwyczajne okoliczności. W wymienionych przypadkach EBC przed podjęciem decyzji informuje o wynikach wstępnej oceny Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
2. 
EBC wydaje decyzję w terminie 3 miesięcy od otrzymania kompletnej dokumentacji.
3. 
(skreślony).
Artykuł  10

Okres ważności uprzedniej zgody

1.  16
 Uprzednia zgoda udzielona przez EBC na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923 ma zastosowanie jedynie do wyników pracownika w trakcie roku obrachunkowego następującego po roku, w którym decyzja nadzorcza EBC obejmująca taką zgodę została przekazana nadzorowanej instytucji kredytowej.
2. 
W przypadku pierwszego wniosku dotyczącego danego pracownika zgody udziela się w odniesieniu do wyników pracownika w trakcie roku obrachunkowego, w którym decyzja nadzorcza EBC obejmująca taką zgodę została przekazana nadzorowanej instytucji kredytowej, a także do wyników pracownika w trakcie kolejnego roku obrachunkowego. Niniejsze postanowienie stosuje się wyłącznie do wniosków składanych po wejściu w życie niniejszej decyzji.
Artykuł  11

Przepisy przejściowe

1. 
Niniejsza decyzja ma zastosowanie do powiadomień zgodnie z art. 4 ust. 4 oraz wniosków o udzielenie uprzedniej zgody zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 604/2014 składanych po wejściu w życie niniejszej decyzji.
2. 
W drodze wyjątku powiadomienia zgodnie z art. 4 ust. 4 oraz wnioski o udzielenie uprzedniej zgody zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 604/2014 oparte na informacjach za rok 2014 składa się do 31 grudnia 2015 r.
3. 
Zgody udzielane przez EBC zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 604/2014 na podstawie niniejszych przepisów przejściowych mają zastosowane do wyników pracownika w trakcie lat obrachunkowych 2015 i 2016.
Artykuł  12

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 20 listopada 2015 r.
Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 604/2014 z dnia 4 marca 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w odniesieniu do kryteriów jakościowych i właściwych kryteriów ilościowych ustalania kategorii pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka instytucji (Dz.U. L 167 z 6.6.2014, s. 30).
5 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/923 z dnia 25 marca 2021 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy (Dz.U. L 203 z 9.6.2021, s. 1).
7 Art. 2 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.
8 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.
9 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
11 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.
12 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.
13 Art. 7 skreślony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.
14 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.
15 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 9 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.
16 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 10 decyzji nr EBC/2022/6 (2022/368) z dnia 18 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.117) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 marca 2022 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.314.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2015/38 (2015/2218) w sprawie procedury dotyczącej wyłączenia pracowników spod domniemania posiadania istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej
Data aktu: 20/11/2015
Data ogłoszenia: 01/12/2015
Data wejścia w życie: 02/12/2015