uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/686/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. a),
uwzględniając opinię Komitetu ustanowionego na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012,
(1) Jeśli norma krajowa stanowiąca transpozycję normy zharmonizowanej, do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obejmuje jedno lub więcej podstawowych wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia określonych w załączniku II do dyrektywy 89/686/EWG, sprzęt produkowany zgodnie z tą normą uważa się za spełniający odnośne podstawowe wymagania bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
(2) W dniu 12 lutego 2000 r. Komisja Europejska, po opublikowaniu wykazu norm zharmonizowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wydała ostrzeżenie odnoszące się do zharmonizowanej normy EN 795:1996. Wyjaśniono w nim, że "niniejsza publikacja nie dotyczy urządzeń opisanych w klasach A, C i D [...], w odniesieniu do których nie gwarantuje ona domniemania zgodności z przepisami dyrektywy 89/686/EWG".
(3) W wyroku z dnia 21 października 2010 r. w sprawie C-185/08 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że przepisy normy EN 795 dotyczące urządzeń kotwiczących klasy A1 nie są objęte zakresem dyrektywy 89/686/EWG.
(4) W dniu 3 sierpnia 2012 r. Francja wniosła formalne zastrzeżenie do normy EN 795:2012 "Ochrona przed upadkiem z wysokości - Urządzenia kotwiczące", zharmonizowanej na podstawie dyrektywy 89/686/EWG. Norma ta została zatwierdzona przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) w dniu 9 czerwca 2012 r., ale odniesienie do niej nie zostało jeszcze opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(5) Formalne zastrzeżenie opiera się na fakcie, że stałe urządzenia kotwiczące, do których przymocowane są środki ochrony indywidualnej chroniące przed upadkiem z wysokości - takie jak uprząż, linki kotwiczące z amortyzatorem i inne elementy łączące - stanowią integralną część konstrukcji lub ściany skalnej. Urządzenia kotwiczące, które stanowią integralną część konstrukcji, nie stanowią środków ochrony indywidualnej, ale urządzenia zewnętrzne środków ochrony indywidualnej, a zatem mają charakter uzupełniający. W takim przypadku jedynie elementy łączące należy uznać za środki ochrony indywidualnej.
(6) Norma EN 795:2012 dotyczy zarówno stałych, jak i ruchomych punktów kotwiczenia. Jednakże tylko ruchome punkty kotwiczenia (tzn. przenośne i tymczasowe), a nie te na stałe przymocowane do konstrukcji, wchodzą w zakres dyrektywy 89/686/EWG.
(7) Urządzenia kotwiczące, których dotyczy norma EN 795:2012, należą do jednej z pięciu kategorii, w zależności od ich charakterystyki:
klasa A: urządzenia kotwiczące, z jednym lub większą liczbą stałych punktów kotwiczenia, wymagające przymocowania ich do konstrukcji za pomocą strukturalnych punktów kotwiczenia lub elementów mocujących;
klasa B: urządzenia kotwiczące, z jednym lub większą liczbą stałych punktów kotwiczenia, niewymagające przymocowania ich do konstrukcji za pomocą strukturalnych punktów kotwiczenia lub elementów mocujących;
klasa C: urządzenia kotwiczące wyposażone w giętkie, poziome prowadnice;
klasa D: urządzenia kotwiczące wyposażone w sztywne, poziome prowadnice;
klasa E: urządzenia kotwiczące do użytku na dużych poziomych płaszczyznach; ich zasada działania polega na powstrzymaniu spadania człowieka za pomocą łącznego działania sił bezwładności oraz siły tarcia o podłoże (bezwładne masy kotwiczące).
(8) Po zbadaniu normy EN 795:2012 Komisja ustaliła, że tylko urządzenia kotwiczące klasy B i E stanowią przenośne urządzenia kotwiczące, które nie są na stałe mocowane do konstrukcji, a zatem stanowią środki ochrony indywidualnej objęte dyrektywą 89/686/EWG.
(9) Przeprowadzono konsultacje z europejskimi organizacjami normalizacyjnymi, europejskimi organizacjami zainteresowanych stron otrzymującymi finansowanie z Unii oraz grupą roboczą ds. środków ochrony indywidualnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.309.10 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/2181 o publikacji z zastrzeżeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do normy EN 795:2012 "Ochrona przed upadkiem z wysokości - Urządzenia kotwiczące" na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 |
Data aktu: | 24/11/2015 |
Data ogłoszenia: | 26/11/2015 |
Data wejścia w życie: | 16/12/2015 |