Decyzja 2015/2108 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady ds. Handlu Usługami Światowej Organizacji Handlu odnośnie do powiadomienia o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, oraz ubiegania się o zatwierdzenie preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku

DECYZJA RADY (UE) 2015/2108
z dnia 16 listopada 2015 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady ds. Handlu Usługami Światowej Organizacji Handlu odnośnie do powiadomienia o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, oraz ubiegania się o zatwierdzenie preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i 100 oraz art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. IX Porozumienia z Marrakeszu ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO) określa, między innymi, procedury stosowane przy przyznawaniu zwolnień z obowiązków nałożonych na członków WTO przez to Porozumienie lub wielostronne porozumienia handlowe zawarte w załącznikach 1A lub 1B, lub 1C do tego Porozumienia i w załącznikach do tych porozumień.

(2) W 2011 r. złożony został wniosek dotyczący zwolnienia, umożliwiającego członkom WTO objęcie preferencyjnym traktowaniem usług i usługodawców członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, bez jednoczesnego obowiązku objęcia takim samym traktowaniem podobnych usług i usługodawców wszystkich pozostałych członków WTO, poprzez wyjątkowe zastosowanie odstępstwa od obowiązków wynikających z art. II ust. 1 Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS). Decyzją Rady 2012/8/UE Rada przyjęła stanowisko Unii popierające przedmiotowe zwolnienie 1 .

(3) W dniu 17 grudnia 2011 r. konferencja ministerialna WTO przyjęła decyzję upoważniającą członków WTO do objęcia takim preferencyjnym traktowaniem usług i usługodawców członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi przez okres 15 lat. Zgodnie z tą decyzją członkowie WTO przyznający preferencyjne traktowanie mają zgłosić je Radzie ds. Handlu Usługami, a preferencyjne traktowanie dotyczące stosowania środków innych niż te opisane w art. XVI GATS ma zostać zatwierdzone przez Radę ds. Handlu Usługami zgodnie z jej procedurami.

(4) W decyzji z dnia 7 grudnia 2013 r. konferencja ministerialna WTO powtórzyła wymóg zatwierdzenia przez Radę ds. Handlu Usługami w odniesieniu do stosowania środków innych niż te opisane w art. XVI GATS.

(5) Stanowisko Unii dotyczące zatwierdzenia preferencyjnego traktowania zgłoszonego przez członków WTO, innych niż Unia i jej państwa członkowskie, dotyczącego usług i usługodawców członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, w odniesieniu do stosowania środków innych niż te opisane w art. XVI GATS zostało przyjęte decyzją Rady (UE) 2015/1570 2 .

(6) Zgodnie z decyzjami konferencji ministerialnej WTO z dnia 17 grudnia 2011 r. i 7 grudnia 2013 r., Unia zasygnalizowała w dniu 30 lipca 2015 r. Radzie ds. Handlu Usługami WTO zamiar powiadomienia, z zastrzeżeniem wymaganych procedur wewnętrznych, o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi.

(7) Fakt, że Unia stara się o zatwierdzenie preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku, które zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi leży w interesie celów rozwojowych Unii i jest sposobem na ułatwienie zakończenia części negocjacji dotyczących usług prowadzonych w ramach dauhańskiej agendy rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem preferencji przyznanych w odniesieniu do tymczasowego pobytu osób fizycznych w celu świadczenia usług, tak aby zachęcić do wypełniania zobowiązań dotyczących readmisji zgodnie z prawem międzynarodowym, do wykonywania obowiązujących umów o readmisji i do zawieranie nowych, pod warunkiem współpracy członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi z Unią w zakresie zarządzania migracjami.

(8) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ds. Handlu Usługami w odniesieniu do powiadomienia o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi oraz zatwierdzenia preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostępu do rynku.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ds. Handlu Usługami, to powiadomienie Rady ds. Handlu Usługami o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, określonych w dokumencie WTO S/C/N/840, zgodnie z decyzjami z dnia 17 grudnia 2011 r. i 7 grudnia 2013 r. konferencji ministerialnych WTO, oraz ubieganie się o zatwierdzenie przez Radę ds. Handlu Usługami preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2015 r.

W imieniu Rady

F. ETGEN

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2012/8/UE z dnia 14 grudnia 2011 r. określająca stanowisko, jakie ma przyjąć Unia Europejska na forum Konferencji Ministerialnej Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do wniosku o przyznanie zwolnienia z obowiązków, mającego na celu objęcie preferencyjnym traktowaniem usług i usługodawców z krajów najsłabiej rozwiniętych (Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 16).
2 Decyzja Rady (UE) 2015/1570 z dnia 18 września 2015 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady ds. Handlu Usługami Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do zatwierdzenia preferencyjnego traktowania zgłoszonego przez członków WTO, innych niż Unia i jej państwa członkowskie, dotyczącego usług i usługodawców z członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, w odniesieniu do stosowania środków innych niż opisane w art. XVI GATS (Dz.U. L 245 z 22.9.2015, s. 6).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.305.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/2108 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady ds. Handlu Usługami Światowej Organizacji Handlu odnośnie do powiadomienia o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, oraz ubiegania się o zatwierdzenie preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku
Data aktu: 16/11/2015
Data ogłoszenia: 21/11/2015