(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 listopada 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 19 ust. 1 lit. a), ust. 3 lit. a) i ust. 6,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania niektórych chorób zwierzęcych. Uwzględnia ona środki, które należy przedsięwzięć w przypadku podejrzenia i potwierdzenia wystąpienia w gospodarstwie choroby guzowatej skóry bydła, środki w obszarach objętych ograniczeniami oraz inne dodatkowe środki zwalczania choroby. W ramach tych środków, w uzupełnieniu do innych środków zwalczania choroby, w przypadku wystąpienia ogniska guzowatej skóry bydła przewiduje się również szczepienia interwencyjne.
(2) W dniu 20 sierpnia 2015 r. władze greckie powiadomiły Komisję o wystąpieniu dwóch ognisk choroby guzowatej skóry bydła w gospodarstwach, w których utrzymuje się ok. 200 sztuk bydła, w Feres w jednostce regionalnej Ewros w Grecji. Są to pierwsze przypadki choroby guzowatej skóry bydła w Unii.
(3) W celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby guzowatej skóry bydła do innych części Grecji oraz do innych państw członkowskich i państw trzecich Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/1423 5 zakazującą przemieszczania i wysyłki bydła oraz nasienia bydła, a także wprowadzania do obrotu niektórych produktów zwierzęcych z jednostki regionalnej Ewros.
(4) W kontekście kolejnych informacji na temat sytuacji epidemiologicznej w Grecji wspomniane tymczasowe środki ochronne zastąpiono bardziej złożonymi środkami określonymi w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1500 6 .
(5) Ponadto w dniu 10 września 2015 r. Grecja poinformowała Komisję i państwa członkowskie o 24 potwierdzonych i 17 podejrzewanych przypadkach wystąpienia ognisk guzowatej skóry bydła w gospodarstwach położonych na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych utworzonych w jednostce regionalnej Ewros.
(6) Ponadto w dniu 27 września 2015 r. władze greckie powiadomiły Komisję o wystąpieniu ogniska choroby guzowatej skóry bydła w południowo-wschodniej części jednostki regionalnej Ksanti, a w dniu 2 października 2015 r. - o kolejnym przypadku wystąpienia ogniska tej choroby w jednostce regionalnej Kawala znajdującej się na zachód od jednostki regionalnej Ksanti.
(7) Ponadto w dniu 7 października 2015 r. władze greckie powiadomiły Komisję o wystąpieniu ogniska choroby guzowatej skóry bydła w gospodarstwie hodowli bydła w jednostce regionalnej Limnos.
(8) W przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła art. 19 dyrektywy 92/119/EWG przewiduje możliwość stosowania szczepień przeciwko tej chorobie.
(9) W dniu 26 sierpnia 2015 r. Grecja przedłożyła Komisji program szczepień interwencyjnych przeciwko tej chorobie u bydła trzymanego w gospodarstwach w jednostce regionalnej Ewros. W programie szczegółowo określono pod względem geograficznym i administracyjnym obszar szczepień, liczbę gospodarstw oraz liczbę zwierząt, które mają zostać zaszczepione, a także termin zakończenia szczepień i okoliczności, w wyniku których podjęto decyzję o wdrożeniu przedmiotowych środków.
(10) Zgodnie z opinią naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) na temat choroby guzowatej skóry bydła 7 w obrocie handlowym dostępne są jedynie żywe szczepionki atenuowane przeciwko tej chorobie. W opinii stwierdzono, że Neethling - atenuowana szczepionka przeciwko wirusowi choroby guzowatej skóry bydła - bardzo skutecznie zapobiega zachorowalności na tę chorobę. Jako że szczepionki homologiczne przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła są skuteczniejsze niż szczepionki oparte na atenuowanym wirusie ospy owiec, zaleca się ich stosowanie, o ile są dostępne, gdyż producenci tej szczepionki działają wyłącznie poza Unią.
(11) Żadna szczepionka przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła nie posiada pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w Unii. Szczepienia interwencyjne zgodnie z art. 19 dyrektywy 92/119/EWG mogą być zatem przeprowadzane jedynie zgodnie z art. 8 dyrektywy 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 , który umożliwia państwom członkowskim tymczasowe dopuszczenie użycia szczepionek bez pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w przypadku poważnych chorób epizootycznych, jak to ma miejsce w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła.
(12) Zgodnie z art. 19 ust. 6 dyrektywy 92/119/EWG w dniu 5 września 2015 r. Grecja poinformowała Komisję o nabyciu wystarczającej liczby dawek homologicznej szczepionki przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła i o rozpoczęciu szczepień interwencyjnych na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych w jednostce regionalnej Ewros zgodnie z programem szczepień opisanym w motywie 9. Ponadto odpowiednio w dniu 27 września i w dniu 2 października 2015 r. władze greckie poinformowały Komisję o swojej decyzji dotyczącej przeprowadzenia szczepień bydła trzymanego w gospodarstwach w jednostkach regionalnych Rodopy, Ksanti i Kawala zgodnie z programem szczepień przedłożonym w dniu 26 sierpnia 2015 r.
(13) Celem niniejszej decyzji jest określenie warunków przeprowadzania przez Grecję szczepień interwencyjnych. Szybkie rozprzestrzenianie się choroby guzowatej skóry bydła w Grecji stanowi zagrożenie dla innych części terytorium Grecji oraz dla sąsiednich państw. Celem niniejszej decyzji jest zatem również zaostrzenie stosowanych w Grecji środków zwalczania choroby przez ograniczenie przemieszczania niezaszczepionego bydła powyżej trzeciego miesiąca życia do innych gospodarstw na obszarze objętym ograniczeniami. To ograniczenie wieku pozwala na niezbędne przemieszczanie młodych cieląt do innych gospodarstw w celu dalszego chowu w okresie po narodzinach, kiedy zwierzęta nie mogą nabyć odporności. Jednocześnie na obszarze objętym ograniczeniami niezbędne jest pozwolenie na przemieszczanie niezaszczepionych zwierząt bezpośrednio do rzeźni.
(14) Obszar, na którym mają zostać przeprowadzone szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, może obejmować cały obszar dotknięty ograniczeniami zdefiniowany w decyzji wykonawczej (UE) 2015/1500 i określony w załączniku do tej decyzji.
(15) Pierwszą serię szczepień należy zakończyć możliwie najszybciej, nie później niż dnia 31 października 2015 r. i dnia 30 listopada 2015 r. odpowiednio w jednostce regionalnej Ewros oraz w jednostkach regionalnych Rodopy, Ksanti i Kawala. W przypadku wystąpienia kolejnych ognisk choroby w innych jednostkach regionalnych szczepienia w dotkniętej jednostce regionalnej należy zakończyć w ciągu dwóch miesięcy od potwierdzenia pierwszego wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła w tej jednostce regionalnej, o ile dostępne będą szczepionki. Powodzenie środków zwalczania choroby w Grecji zależy również od powodzenia takich środków w sąsiednim państwie trzecim, które zgłosiło wystąpienie ognisk choroby guzowatej skóry bydła w niewielkiej odległości od ognisk zgłoszonych przez Grecję; niezbędne może być zatem szczepienie potomstwa zaszczepionego bydła oraz ponowne zaszczepienie bydła na dotkniętym obszarze. Ustalono zatem, że okres stosowania niniejszej decyzji w sprawie szczepień przeciw chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji kończy się z końcem 2016 r.
(16) Ryzyko rozprzestrzeniania się choroby od zaszczepionych zwierząt i produktów z nich lub od nich pochodzących jest inne niż ryzyko stwarzane przez niezaszczepione zwierzęta, w których być może rozwija się choroba. Należy zatem określić warunki przemieszczania zaszczepionego bydła oraz wprowadzania do obrotu produktów pochodzących z takich lub od takich zwierząt.
(17) Wiedza na temat choroby guzowatej skóry bydła jest niepełna. Zaszczepione bydło jest chronione od objawów klinicznych, ale niekoniecznie jest chronione przed zakażeniem; ponadto nie wszystkie zaszczepione zwierzęta nabywają odporność ochronną. Dlatego zezwala się na przeznaczenie takich zwierząt, po okresie co najmniej 28 dni od szczepienia, do natychmiastowego uboju i wysłanie ich bezpośrednio do rzeźni znajdujących się na terytorium Grecji.
(18) W związku z powyższym świeże mięso i wytworzone z niego surowe wyroby mięsne oraz produkty mięsne poddane niespecyficznemu procesowi obróbki mogą stwarzać znaczące ryzyko rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła. Uzasadnione jest zatem ograniczenie wprowadzania do obrotu świeżego mięsa oraz wytworzonych z niego surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych do terytorium Grecji, pod warunkiem że takie świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne będą opatrzone specjalnym znakiem, który nie jest owalny i którego nie można pomylić ze znakiem jakości zdrowotnej określonym w sekcji I rozdział III w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 ani ze znakiem identyfikacyjnym dla surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa z bydła lub je zawierających, jak określono w sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
(19) Jednakże specyficzny proces obróbki produktów mięsnych w hermetycznie zaplombowanych pojemnikach do wartości Fo wynoszącej co najmniej trzy oraz obróbka mleka i przetworów mlecznych opisana w części A pkt 1.1-1.5 w załączniku IX do dyrektywy Rady 2003/85/WE 11 skutecznie inaktywują wirusa choroby guzowatej skóry bydła w takich produktach przeznaczonych do spożycia przez ludzi, należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu takiego mleka i przetworów mlecznych na całym terytorium Grecji i w pozostałych państwach członkowskich oraz na ich wysyłkę do państw trzecich.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2015/1500.
(21) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
-zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2015/2311 z dnia 9 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.326.65) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2016/1116 z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.186.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2016/1255 z dnia 29 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.205.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.300.31 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/2055 ustanawiająca warunki realizacji programu szczepień interwencyjnych bydła przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji i zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/1500 |
Data aktu: | 10/11/2015 |
Data ogłoszenia: | 17/11/2015 |