a także mając na uwadze, co następuje:(1) W zaleceniu Komisji z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie stosowania wspólnego europejskiego formularza do dokumentów licencyjnych wydawanych zgodnie z dyrektywą Rady 95/18/WE w sprawie wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym 2 zaleca się stosowanie standardowego formatu dokumentów licencyjnych wydawanych przez krajowe organy wydające licencje.
(2) Zgodnie z art. 23 dyrektywy 2012/34/UE licencje wydane przez krajowe organy wydające licencje zachowują ważność na całym terytorium Unii. Krajowe organy wydające licencje powinny informować Europejską Agencję Kolejową o licencjach, które wydały, zawiesiły, cofnęły lub zmieniły, a Europejska Agencja Kolejowa powinna odpowiednio informować o tym państwa członkowskie. Stosowanie wspólnego wzoru licencji ułatwiłoby pracę krajowych organów wydających licencje i Europejskiej Agencji Kolejowej oraz umożliwiłoby łatwiejszy dostęp do informacji dotyczących licencji wszystkim zainteresowanym stronom, w szczególności organom wydającym licencję z innych państw członkowskich oraz zarządcom infrastruktury.
(3) Wszelkie niezbędne informacje potwierdzające, że dane przedsiębiorstwo kolejowe regularnie otrzymywało licencję na określony typ kolejowych usług transportowych można zawrzeć w ujednoliconym dokumencie. Stosowanie standardowego wzoru dokumentu licencyjnego ułatwiłoby publikację wszelkich niezbędnych informacji dotyczących licencji na stronie internetowej Europejskiej Agencji Kolejowej. W przyszłości standardowy format można zmodyfikować w zależności od doświadczeń związanych z jego stosowaniem i kształtowaniem się potrzeb dotyczących dalszych informacji, jakie powinny znaleźć się w licencjach.
(4) Warunki spełnienia wymagań, o których mowa w art. 22 dyrektywy 2012/34/UE, dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, mogą być różne w poszczególnych państwach członkowskich w zależności od prawa krajowego. Dowód spełnienia wymogów przez przedsiębiorstwo kolejowe należy dostarczać w formie załącznika do dokumentu licencyjnego. W tym celu należy korzystać ze standardowego wzoru przedmiotowego załącznika. Jeżeli przedsiębiorstwo kolejowe pragnie prowadzić swoje działania w dwóch państwach członkowskich lub w większej liczbie państw członkowskich, w dodatkowym załączniku należy podać informacje o ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej w każdym z tych państw członkowskich, które powinien zapewnić organ wydający licencje w dodatkowym państwie członkowskim, w którym przedmiotowe przedsiębiorstwo kolejowe pragnie prowadzić działalność.
(5) Organy wydające licencje mogą ograniczyć swoje koszty administracyjne, poziom opłat za wydanie licencji i skrócić czas na podjęcie decyzji w sprawie wniosku o przyznanie licencji, jeżeli szybko dokonają wymiany niezbędnych danych z innymi organami i innymi podmiotami publicznymi lub prywatnymi.
(6) Z powodu niskiej dynamiki rynku niektóre państwa członkowskich nie podejmują żadnych decyzji w sprawie przyznania licencji nawet przez rok bądź przez kilka kolejnych lat. Jednocześnie wysokie opłaty mogą stanowić przeszkodę dla wejścia na rynek przedsiębiorstw kolejowych.
(7) Warunki, w których przedsiębiorstwa kolejowe ubiegają się o przyznanie nowej licencji, nie powinny być mniej korzystne niż warunki dla przedsiębiorstw kolejowych działających już na rynku.
(8) Niepotrzebne obciążenie administracyjne nałożone na organy wydające licencje i przedsiębiorstwa należy zmniejszyć, ograniczając ściśle wymogi dotyczące warunków określonych w dyrektywie 2012/34/UE.
(9) Organy wydające licencje nie są w żadnym stopniu zobowiązane do żądania opłaty za wydanie licencji od przedsiębiorstwa kolejowego. Państwa członkowskie mogą jednak zdecydować o nałożeniu takiej opłaty za pracę związaną ze sprawdzaniem wniosku przez organy wydające licencje. W takim przypadku opłata za wydanie licencji powinna być niedyskryminacyjna, skutecznie pobierana od wszystkich przedsiębiorstw ubiegających się o licencję oraz oparta na faktycznym nakładzie pracy organu wydającego licencje. Jeżeli opłata za wydanie licencji przekracza 5 000 EUR, organ wydający licencje określa liczbę osobogodzin i poniesione wydatki w rozliczeniu przedmiotowej opłaty.
(10) W celu stworzenia równych szans dla przedsiębiorstw kolejowych, w dyrektywie 2012/34/UE uchylono niektóre ustalenia niezgodne ze zwiększonymi warunkami rynkowymi, na mocy których przedsiębiorstwa kolejowe muszą być ubezpieczone lub posiadać odpowiednie gwarancje na warunkach rynkowych. Należy zwrócić się do organów wydających licencje o weryfikację wdrożenia zmienionych warunków we współpracy z innymi organami państw członkowskich.
(11) Przyznanie licencji przedsiębiorstwu kolejowemu nie powinno być uzależnione od posiadania przez nie certyfikatu bezpieczeństwa, o którym mowa w art. 10 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(12) Nowe przedsiębiorstwa kolejowe mają decydujące znaczenie dla konkurencji, lecz mogą mieć praktyczne trudności z przedstawieniem historii ich zdolności finansowej pozwalającej im na ustanowienie realistycznych założeń na okres kolejnych 12 miesięcy, zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 dyrektywy 2012/34/UE. Chociaż prawodawcy unijni stworzyli możliwość przedstawiania uproszczonego dowodu dla niektórych mniejszych przewoźników lotniczych, zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 4 , procedura otrzymania licencji może uwzględnić te trudności praktyczne dzięki złagodzeniu procedury wykazywania zdolności finansowej przedsiębiorstw kolejowych, które ubiegają się o licencję.
(13) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 62 ust. 1 dyrektywy 2012/34/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |