uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 , w szczególności jej art. 17 ust. 5,
(1) W zaleceniu Komisji z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie stosowania wspólnego europejskiego formularza do dokumentów licencyjnych wydawanych zgodnie z dyrektywą Rady 95/18/WE w sprawie wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym 2 zaleca się stosowanie standardowego formatu dokumentów licencyjnych wydawanych przez krajowe organy wydające licencje.
(2) Zgodnie z art. 23 dyrektywy 2012/34/UE licencje wydane przez krajowe organy wydające licencje zachowują ważność na całym terytorium Unii. Krajowe organy wydające licencje powinny informować Europejską Agencję Kolejową o licencjach, które wydały, zawiesiły, cofnęły lub zmieniły, a Europejska Agencja Kolejowa powinna odpowiednio informować o tym państwa członkowskie. Stosowanie wspólnego wzoru licencji ułatwiłoby pracę krajowych organów wydających licencje i Europejskiej Agencji Kolejowej oraz umożliwiłoby łatwiejszy dostęp do informacji dotyczących licencji wszystkim zainteresowanym stronom, w szczególności organom wydającym licencję z innych państw członkowskich oraz zarządcom infrastruktury.
(3) Wszelkie niezbędne informacje potwierdzające, że dane przedsiębiorstwo kolejowe regularnie otrzymywało licencję na określony typ kolejowych usług transportowych można zawrzeć w ujednoliconym dokumencie. Stosowanie standardowego wzoru dokumentu licencyjnego ułatwiłoby publikację wszelkich niezbędnych informacji dotyczących licencji na stronie internetowej Europejskiej Agencji Kolejowej. W przyszłości standardowy format można zmodyfikować w zależności od doświadczeń związanych z jego stosowaniem i kształtowaniem się potrzeb dotyczących dalszych informacji, jakie powinny znaleźć się w licencjach.
(4) Warunki spełnienia wymagań, o których mowa w art. 22 dyrektywy 2012/34/UE, dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, mogą być różne w poszczególnych państwach członkowskich w zależności od prawa krajowego. Dowód spełnienia wymogów przez przedsiębiorstwo kolejowe należy dostarczać w formie załącznika do dokumentu licencyjnego. W tym celu należy korzystać ze standardowego wzoru przedmiotowego załącznika. Jeżeli przedsiębiorstwo kolejowe pragnie prowadzić swoje działania w dwóch państwach członkowskich lub w większej liczbie państw członkowskich, w dodatkowym załączniku należy podać informacje o ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej w każdym z tych państw członkowskich, które powinien zapewnić organ wydający licencje w dodatkowym państwie członkowskim, w którym przedmiotowe przedsiębiorstwo kolejowe pragnie prowadzić działalność.
(5) Organy wydające licencje mogą ograniczyć swoje koszty administracyjne, poziom opłat za wydanie licencji i skrócić czas na podjęcie decyzji w sprawie wniosku o przyznanie licencji, jeżeli szybko dokonają wymiany niezbędnych danych z innymi organami i innymi podmiotami publicznymi lub prywatnymi.
(6) Z powodu niskiej dynamiki rynku niektóre państwa członkowskich nie podejmują żadnych decyzji w sprawie przyznania licencji nawet przez rok bądź przez kilka kolejnych lat. Jednocześnie wysokie opłaty mogą stanowić przeszkodę dla wejścia na rynek przedsiębiorstw kolejowych.
(7) Warunki, w których przedsiębiorstwa kolejowe ubiegają się o przyznanie nowej licencji, nie powinny być mniej korzystne niż warunki dla przedsiębiorstw kolejowych działających już na rynku.
(8) Niepotrzebne obciążenie administracyjne nałożone na organy wydające licencje i przedsiębiorstwa należy zmniejszyć, ograniczając ściśle wymogi dotyczące warunków określonych w dyrektywie 2012/34/UE.
(9) Organy wydające licencje nie są w żadnym stopniu zobowiązane do żądania opłaty za wydanie licencji od przedsiębiorstwa kolejowego. Państwa członkowskie mogą jednak zdecydować o nałożeniu takiej opłaty za pracę związaną ze sprawdzaniem wniosku przez organy wydające licencje. W takim przypadku opłata za wydanie licencji powinna być niedyskryminacyjna, skutecznie pobierana od wszystkich przedsiębiorstw ubiegających się o licencję oraz oparta na faktycznym nakładzie pracy organu wydającego licencje. Jeżeli opłata za wydanie licencji przekracza 5 000 EUR, organ wydający licencje określa liczbę osobogodzin i poniesione wydatki w rozliczeniu przedmiotowej opłaty.
(10) W celu stworzenia równych szans dla przedsiębiorstw kolejowych, w dyrektywie 2012/34/UE uchylono niektóre ustalenia niezgodne ze zwiększonymi warunkami rynkowymi, na mocy których przedsiębiorstwa kolejowe muszą być ubezpieczone lub posiadać odpowiednie gwarancje na warunkach rynkowych. Należy zwrócić się do organów wydających licencje o weryfikację wdrożenia zmienionych warunków we współpracy z innymi organami państw członkowskich.
(11) Przyznanie licencji przedsiębiorstwu kolejowemu nie powinno być uzależnione od posiadania przez nie certyfikatu bezpieczeństwa, o którym mowa w art. 10 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(12) Nowe przedsiębiorstwa kolejowe mają decydujące znaczenie dla konkurencji, lecz mogą mieć praktyczne trudności z przedstawieniem historii ich zdolności finansowej pozwalającej im na ustanowienie realistycznych założeń na okres kolejnych 12 miesięcy, zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 dyrektywy 2012/34/UE. Chociaż prawodawcy unijni stworzyli możliwość przedstawiania uproszczonego dowodu dla niektórych mniejszych przewoźników lotniczych, zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 4 , procedura otrzymania licencji może uwzględnić te trudności praktyczne dzięki złagodzeniu procedury wykazywania zdolności finansowej przedsiębiorstw kolejowych, które ubiegają się o licencję.
(13) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 62 ust. 1 dyrektywy 2012/34/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.29.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/171 w sprawie niektórych aspektów procedury wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym |
Data aktu: | 04/02/2015 |
Data ogłoszenia: | 05/02/2015 |
Data wejścia w życie: | 25/02/2015, 16/06/2015 |