(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 5 listopada 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Notyfikowanie przez państwa członkowskie systemów identyfikacji elektronicznej jest warunkiem wstępnym wzajemnego uznawania środków identyfikacji elektronicznej.
(2) Na potrzeby współpracy w zakresie interoperacyjności i bezpieczeństwa systemów identyfikacji elektronicznej konieczne są procedury uproszczone. Do celów współpracy między państwami członkowskimi, o której mowa w art. 12 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 i która została szczegółowo uregulowana w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/296 2 , wymaga się używania języka angielskiego, zatem przyjęcie takiego samego rozwiązania w odniesieniu do notyfikowania systemów identyfikacji elektronicznej powinno ułatwić osiągnięcie interoperacyjności i zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów. Tłumaczenie istniejącej już dokumentacji nie powinno jednak powodować nieuzasadnionych obciążeń.
(3) Systemy mogą obejmować wiele różnych stron wydających środki identyfikacji elektronicznej lub wiele różnych poziomów bezpieczeństwa. W celu zapewnienia jasności i pewności prawa notyfikowanie takich systemów powinno jednak stanowić jeden proces, w którym stosuje się oddzielne formularze notyfikacji dla każdej strony wydającej środek identyfikacji elektronicznej lub w odniesieniu do każdego poziomu bezpieczeństwa.
(4) Organizacja systemów identyfikacji elektronicznej różni się w poszczególnych państwach członkowskich i obejmuje podmioty zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego. Formularz notyfikacji powinien służyć do przekazania jak najbardziej precyzyjnych informacji, m.in. na temat różnych organów lub podmiotów, które uczestniczą w procesie identyfikacji elektronicznej, nie powinno się w nim jednak wymagać wymieniania np. wszystkich lokalnych władz gminnych, jeśli uczestniczą one w tym procesie. W takim przypadku w odpowiednim polu formularza notyfikacji należy określić szczebel uczestniczącego organu lub podmiotu.
(5) Przekazanie innym państwom członkowskim opisu systemów identyfikacji elektronicznej przed przesłaniem notyfikacji, zgodnie z art. 7 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 910/2014, jest warunkiem wstępnym wzajemnego uznawania środków identyfikacji elektronicznej. Formularz notyfikacji określony w niniejszym akcie wykonawczym należy stosować przy przekazywaniu innym państwom członkowskim opisu systemu, aby umożliwić im przeprowadzenie wzajemnej oceny zgodnie z art. 10 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/296.
(6) Bieg terminu, w jakim Komisja musi opublikować notyfikację, określony w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, powinien rozpocząć się z dniem złożenia prawidłowo wypełnionego formularza. Formularza notyfikacji nie powinno się uznawać za prawidłowo wypełniony, jeżeli Komisja musi wystąpić o dodatkowe informacje lub wyjaśnienia.
(7) Aby zapewnić jednolite stosowanie formularza notyfikacji, Komisja powinna przygotować wytyczne dla państw członkowskich, w szczególności w odniesieniu do kwestii, czy zmiany formularza notyfikacji mogą pociągać za sobą konieczność ponownej notyfikacji.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu, o którym mowa w art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.289.18 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/1984 w sprawie określenia okoliczności, formatów i procedur notyfikacji zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym |
Data aktu: | 03/11/2015 |
Data ogłoszenia: | 05/11/2015 |
Data wejścia w życie: | 05/11/2015 |