uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając akt Rady z dnia 3 grudnia 1998 r. ustanawiający regulamin pracowniczy mający zastosowanie do pracowników Europolu 1 (zwany dalej "regulaminem pracowniczym Europolu"), a w szczególności art. 37 ust. 3 dodatku 6 do tego regulamin,
uwzględniając akt Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu, w szczególności jego art. 13,
uwzględniając wniosek przedłożony przez zarząd Europolu po wysłuchaniu zarządu funduszu emerytalnego Europolu (zwanego dalej "funduszem"),
(1) Decyzja Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol) 2 (zwana dalej "decyzją o Europolu") zastąpiła, z dniem rozpoczęcia stosowania tej decyzji, czyli z dniem 1 stycznia 2010 r., akt Rady z dnia 26 lipca 1995 r. przyjmujący Konwencję sporządzoną na mocy art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (zwaną dalej "konwencją o Europolu") 3 .
(2) Decyzja o Europolu przewiduje, że wszystkie środki wdrażające konwencję o Europolu uchyla się ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2010 r., o ile nie przewidziano inaczej w decyzji o Europolu.
(3) Art. 57 ust. 5 decyzji o Europolu przewiduje też, że regulamin pracowniczy Europolu i inne stosowne akty prawne nadal mają zastosowanie do pracowników, którzy nie są zatrudnieni na mocy regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionego rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4 (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym").
(4) Decyzja o Europolu przewiduje również, że regulamin pracowniczy ma zastosowanie do dyrektora, zastępców dyrektora i pracowników Europolu zatrudnionych po dniu 1 stycznia 2010 r.
(5) Decyzja o Europolu przewiduje ponadto, że wszystkie umowy o pracę zawarte przez Europol ustanowiony konwencją o Europolu będące w mocy w dniu 1 stycznia 2010 r. pozostają w mocy do dnia ich wygaśnięcia i nie mogą zostać przedłużone na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu po dniu rozpoczęcia stosowania decyzji o Europolu.
(6) Decyzja o Europolu przewiduje również, że pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę obowiązującej w dniu 1 stycznia 2010 r. proponuje się możliwość zawarcia umów o zatrudnieniu w charakterze pracowników zatrudnionych na czas określony lub pracowników kontraktowych w ramach warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Ogromna większość pracowników skorzystała z tej możliwości.
(7) W związku z tym liczba pracowników nadal zatrudnionych na mocy regulaminu pracowniczego Europolu, a więc i ich składki na poczet funduszu emerytalnego Europolu zgodnie z art. 37 ust. 1 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu, stale zmniejszały się od stycznia 2010 r. Składki osiągnęły poziom zerowy, gdy ostatnia umowa o pracę, do której ma zastosowanie regulamin pracowniczy Europolu wygasła w dniu 31 grudnia 2014 r.
(8) Jak dotąd fundusz wypłacił znaczną większość świadczeń emerytalnych i rentowych oraz odpraw przyznanych jego członkom na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu. Pozostałe zobowiązania emerytalno-rentowe tego funduszu ograniczają się wyłącznie do miesięcznych wypłat świadczeń dla bardzo niewielkiej i stale zmniejszającej się liczby emerytów i rencistów oraz byłych pracowników, lub wypłaty odprawy dla tych osób.
(9) Zobowiązania tego funduszu powinny zakończyć się wcześniej niż przewidywano w momencie utworzenia funduszu; można je ustalić przy wykorzystaniu fachowej wiedzy aktuarialnej.
(10) Obecnie fundusz ma do dyspozycji większe aktywa niż kapitał potrzebny do wywiązania się z jego zobowiązań.
(11) Fundusz emerytalny Europolu został utworzony zgodnie z art. 37 ust. 1 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu, którego głównym celem było zarządzanie składkami emerytalnymi Europolu i uczestników funduszu oraz zapewnianie świadczeń emerytalnych i rentowych lub odpraw przyznanych uczestnikom funduszu na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu. Fundusz wypełnił swoje zadanie jako niezależny tymczasowy fundusz emerytalny.
(12) W związku z ograniczoną aktywnością funduszu i jego obecną sytuacją finansową należy uprościć istniejące procedury administracyjne funduszu poprzez dostosowanie sposobu finansowania i wypłacania świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.
(13) Należy zatem zlikwidować fundusz, a jego pozostałe zadania powierzyć Europolowi, który należy uczynić odpowiedzialnym za wypłacanie świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.
(14) Europolowi należy przekazać aktywa funduszu w zakresie, w jakim są one wymagane, aby mógł on się wywiązać z przekazanych mu zobowiązań. W tym celu należy zarezerwować środki finansowe przekazane przez fundusz Europolowi na poczet wypłacania świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.
(15) Do Rady należy opracowanie przepisów dotyczących rozliczenia wszelkich aktywów pozostałych w gestii funduszu, które mają być wykorzystane do celu, który będzie najbliższy celowi przyświecającemu utworzeniu funduszu.
(16) Ogólnym celem funduszu było zapewnienie pracownikom Europolu i osobom uprawnionym regularnego źródła dochodu w momencie przejścia na emeryturę lub rentę, ograniczając przy tym koszty związane ze świadczeniami emerytalnymi i rentowymi członków personelu dla budżetu państw członkowskich. W związku z tym redystrybucja wszelkich aktywów pozostałych w funduszu pomiędzy ich pierwotnych płatników jest jak najbardziej zgodna z celem funduszu.
(17) Po konsultacji z zarządem funduszu emerytalnego Europolu zarząd Europolu jednomyślnie uzgodnił, że zaproponuje Radzie likwidację funduszu i redystrybucję ogólnej rezerwy pomiędzy poszczególnych płatników, proporcjonalnie do ich wkładów, zgodnie z art. 13 przepisów o funduszu emerytalnym Europolu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.276.60 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu |
Data aktu: | 08/10/2015 |
Data ogłoszenia: | 21/10/2015 |
Data wejścia w życie: | 09/10/2015, 01/01/2016 |