Decyzja 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu

DECYZJA RADY (UE) 2015/1889
z dnia 8 października 2015 r.
w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając akt Rady z dnia 3 grudnia 1998 r. ustanawiający regulamin pracowniczy mający zastosowanie do pracowników Europolu 1 (zwany dalej "regulaminem pracowniczym Europolu"), a w szczególności art. 37 ust. 3 dodatku 6 do tego regulamin,

uwzględniając akt Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu, w szczególności jego art. 13,

uwzględniając wniosek przedłożony przez zarząd Europolu po wysłuchaniu zarządu funduszu emerytalnego Europolu (zwanego dalej "funduszem"),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol) 2 (zwana dalej "decyzją o Europolu") zastąpiła, z dniem rozpoczęcia stosowania tej decyzji, czyli z dniem 1 stycznia 2010 r., akt Rady z dnia 26 lipca 1995 r. przyjmujący Konwencję sporządzoną na mocy art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (zwaną dalej "konwencją o Europolu") 3 .

(2) Decyzja o Europolu przewiduje, że wszystkie środki wdrażające konwencję o Europolu uchyla się ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2010 r., o ile nie przewidziano inaczej w decyzji o Europolu.

(3) Art. 57 ust. 5 decyzji o Europolu przewiduje też, że regulamin pracowniczy Europolu i inne stosowne akty prawne nadal mają zastosowanie do pracowników, którzy nie są zatrudnieni na mocy regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionego rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4 (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym").

(4) Decyzja o Europolu przewiduje również, że regulamin pracowniczy ma zastosowanie do dyrektora, zastępców dyrektora i pracowników Europolu zatrudnionych po dniu 1 stycznia 2010 r.

(5) Decyzja o Europolu przewiduje ponadto, że wszystkie umowy o pracę zawarte przez Europol ustanowiony konwencją o Europolu będące w mocy w dniu 1 stycznia 2010 r. pozostają w mocy do dnia ich wygaśnięcia i nie mogą zostać przedłużone na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu po dniu rozpoczęcia stosowania decyzji o Europolu.

(6) Decyzja o Europolu przewiduje również, że pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę obowiązującej w dniu 1 stycznia 2010 r. proponuje się możliwość zawarcia umów o zatrudnieniu w charakterze pracowników zatrudnionych na czas określony lub pracowników kontraktowych w ramach warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Ogromna większość pracowników skorzystała z tej możliwości.

(7) W związku z tym liczba pracowników nadal zatrudnionych na mocy regulaminu pracowniczego Europolu, a więc i ich składki na poczet funduszu emerytalnego Europolu zgodnie z art. 37 ust. 1 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu, stale zmniejszały się od stycznia 2010 r. Składki osiągnęły poziom zerowy, gdy ostatnia umowa o pracę, do której ma zastosowanie regulamin pracowniczy Europolu wygasła w dniu 31 grudnia 2014 r.

(8) Jak dotąd fundusz wypłacił znaczną większość świadczeń emerytalnych i rentowych oraz odpraw przyznanych jego członkom na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu. Pozostałe zobowiązania emerytalno-rentowe tego funduszu ograniczają się wyłącznie do miesięcznych wypłat świadczeń dla bardzo niewielkiej i stale zmniejszającej się liczby emerytów i rencistów oraz byłych pracowników, lub wypłaty odprawy dla tych osób.

(9) Zobowiązania tego funduszu powinny zakończyć się wcześniej niż przewidywano w momencie utworzenia funduszu; można je ustalić przy wykorzystaniu fachowej wiedzy aktuarialnej.

(10) Obecnie fundusz ma do dyspozycji większe aktywa niż kapitał potrzebny do wywiązania się z jego zobowiązań.

(11) Fundusz emerytalny Europolu został utworzony zgodnie z art. 37 ust. 1 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu, którego głównym celem było zarządzanie składkami emerytalnymi Europolu i uczestników funduszu oraz zapewnianie świadczeń emerytalnych i rentowych lub odpraw przyznanych uczestnikom funduszu na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu. Fundusz wypełnił swoje zadanie jako niezależny tymczasowy fundusz emerytalny.

(12) W związku z ograniczoną aktywnością funduszu i jego obecną sytuacją finansową należy uprościć istniejące procedury administracyjne funduszu poprzez dostosowanie sposobu finansowania i wypłacania świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.

(13) Należy zatem zlikwidować fundusz, a jego pozostałe zadania powierzyć Europolowi, który należy uczynić odpowiedzialnym za wypłacanie świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.

(14) Europolowi należy przekazać aktywa funduszu w zakresie, w jakim są one wymagane, aby mógł on się wywiązać z przekazanych mu zobowiązań. W tym celu należy zarezerwować środki finansowe przekazane przez fundusz Europolowi na poczet wypłacania świadczeń przyznanych w ramach systemu emerytalno-rentowego regulaminu pracowniczego Europolu.

(15) Do Rady należy opracowanie przepisów dotyczących rozliczenia wszelkich aktywów pozostałych w gestii funduszu, które mają być wykorzystane do celu, który będzie najbliższy celowi przyświecającemu utworzeniu funduszu.

(16) Ogólnym celem funduszu było zapewnienie pracownikom Europolu i osobom uprawnionym regularnego źródła dochodu w momencie przejścia na emeryturę lub rentę, ograniczając przy tym koszty związane ze świadczeniami emerytalnymi i rentowymi członków personelu dla budżetu państw członkowskich. W związku z tym redystrybucja wszelkich aktywów pozostałych w funduszu pomiędzy ich pierwotnych płatników jest jak najbardziej zgodna z celem funduszu.

(17) Po konsultacji z zarządem funduszu emerytalnego Europolu zarząd Europolu jednomyślnie uzgodnił, że zaproponuje Radzie likwidację funduszu i redystrybucję ogólnej rezerwy pomiędzy poszczególnych płatników, proporcjonalnie do ich wkładów, zgodnie z art. 13 przepisów o funduszu emerytalnym Europolu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Likwidacja funduszu emerytalnego Europolu i przekazanie zadań

Niniejszym likwiduje się niezależny fundusz emerytalny ustanowiony na mocy aktu Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu, zgodnie z art. 37 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu.

Pozostałe zadania funduszu zostaną automatycznie przekazane Europolowi z dniem 1 stycznia 2016 r.

Artykuł  2

Następstwo prawne

Europol uznaje się za następcę prawnego funduszu w odniesieniu do wszystkich umów zawartych przez fundusz, zaciągniętych przez niego zobowiązań oraz nabytego przez niego mienia i roszczeń funduszu wobec stron trzecich.

Niniejsza decyzja nie ma wpływu na moc prawną umów zawartych przez fundusz.

Artykuł  3

Przygotowania do przekazania zadań

Przed dniem rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji aktywa, które fundusz zainwestował, zostaną upłynnione i zdeponowane na rachunku bankowym prowadzonym w imieniu funduszu.

Po konsultacji z niezależnym wykwalifikowanym aktuariuszem zarząd funduszu sporządza sprawozdanie pokazujące końcową sytuację funduszu po stronie aktywów i zobowiązań (zwane dalej "sprawozdaniem zamykającym"). Sprawozdanie zamykające obejmuje szczegółowe oszacowanie aktuarialne przekazanych Europolowi zobowiązań z tytułu emerytur lub rent na podstawie parametrów wynikających z przepisów regulaminu pracowniczego Europolu, charakteru pozostałych zobowiązań z tytułu emerytur lub rent, a także założenia aktuarialne wyszczególnione w załączniku do niniejszej decyzji. W sprawozdaniu zamykającym określa się kwotę środków finansowych niezbędnych do wywiązania się z tych zobowiązań, z należytym uwzględnieniem marginesu błędu wynikającego z liczby objętych nimi osób.

Sprawozdanie zamykające zostanie przekazane zarządowi Europolu i poddane audytowi przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 43 i art. 58 ust. 2 lit. a) decyzji o Europolu.

Artykuł  4

Rozdzielanie aktywów funduszu

1.
Europolowi przekazuje się część aktywów funduszu odpowiadającą kwocie niezbędnej do pokrycia przekazanych mu zobowiązań z tytułu emerytur lub rent, zatwierdzoną przez zarząd Europolu na podstawie sprawozdania zamykającego. Aktywa te są zarezerwowane na określony cel polegający na wypłacaniu świadczeń emerytalnych i rentowych zgodnie z art. 5.
2.
Po wypełnieniu wszystkich zobowiązań z tytułu emerytur lub rent pozostałą część aktywów określoną w ust. 1 zapisuje się w pozycji budżetowej Europolu obejmującej inne dochody.
3.
Różnicę między łączną wysokością aktywów funduszu a kwotą, o której mowa w ust. 1, rozdziela się w następujący sposób:
a)
dwie trzecie kwoty stanowiącej różnicę jest ponownie wpłacane na rzecz Europolu. Europol określa, jaka część tej kwoty musi zostać uznana za:
(i)
pozostałości nadwyżek z budżetów zatwierdzonych na podstawie art. 35 ust. 5 konwencji o Europolu, które mają zostać zwrócone państwom członkowskim zgodnie z zasadami stanowiącymi podstawę art. 58 ust. 5 decyzji o Europolu,
(ii)
pozostałości dotacji wpłaconych na rzecz Europolu z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zgodnie z art. 42 decyzji o Europolu;
b)
jedną trzecią kwoty stanowiącej różnicę przekazuje się Europolowi i rezerwuje na konkretny cel polegający na rozdzieleniu tej kwoty pomiędzy byłych aktywnych uczestników funduszu lub, w przypadku gdy uczestnicy nie żyją, ich spadkobierców ustawowych, proporcjonalnie do całkowitej kwoty składek jakie odpowiednio wpłacili do funduszu w okresie, w którym byli zatrudnieniu na mocy regulaminu pracowniczego Europolu.

Potencjalni beneficjenci płatności na podstawie niniejszej litery, którzy nie są pracownikami Europolu, przekazują Europolowi swoje dane kontaktowe, dowód tożsamości oraz w stosownym przypadku dowód poświadczający ich uprawnienia jako spadkobierców w terminie dwóch lat od daty opublikowania niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Europol nie ma obowiązku aktywnie poszukiwać byłych aktywnych uczestników funduszu, których dane kontaktowe przekazane Europolowi straciły ważność, ani spadkobierców byłych aktywnych uczestników funduszu.

Koszty poniesione przez Europol z tytułu dokonania wypłat są pokrywane z kwoty określonej w ust. 1.

Pozostałe kwoty tej części aktywów po dokonaniu wypłat na rzecz określonych beneficjentów zapisuje się w pozycji budżetowej Europolu obejmującej inne wpływy.

Artykuł  5

Wypłata świadczeń emerytalnych i rentowych przyznanych na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu

Świadczenia przyznane w ramach systemu emerytalno-rentowego, o którym mowa w art. 78 regulaminu pracowniczego Europolu, obciążają budżet Europolu i są wypłacane przez ten urząd z puli zarezerwowanych dochodów, o których mowa w art. 4 ust. 1.

Wszelkie dodatkowe wydatki związane z wypłacaniem wspomnianych wyżej świadczeń ponosi Europol; są one pokrywane z tej samej puli zarezerwowanych dochodów.

Z wyjątkiem zobowiązań objętych system reasekuracji Europolu, Europol pokrywa wszelkie niedobory w przypadku gdy środki w puli zarezerwowanych dochodów, o których mowa w art. 4 ust. 1, nie są wystarczające, aby zrealizować zobowiązania funduszu.

Artykuł  6

Zarząd funduszu emerytalnego Europolu

Członkowie zarządu funduszu sprawują swoje funkcje do czasu gdy zarząd zatwierdzi ostatnie sprawozdanie roczne, a Europejski Trybunał Obrachunkowy podda audytowi sprawozdanie zamykające.

Po zakończeniu sprawowania funkcji przez członków zarządu funduszu ich odpowiedzialność jest ograniczona do przypadków rażących zaniedbań i poważnych nadużyć w trakcie wykonywania przez nich powierzonych im zadań.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r. Jednakże art. 3 stosuje się od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 8 października 2015 r.

W imieniu Rady

J. ASSELBORN

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

ZAŁOŻENIA AKTUARIALNE

Realna stopa dyskontowa Zgodnie z wytycznymi wydanymi przez De Nederlandsche Bank
Aktuarialna wartość uprawnień osób z odroczonym świadczeniem emerytalnym lub rentowym i uczestników nieuprawnionych do wypłaty świadczeń emerytalnych lub rentowych Aktuarialna wartość opcji (wypłata emerytur i rent, przeniesienie uprawnień, wypłata odpraw) stanowiących największy koszt dla funduszu emerytalnego lub Europolu
Tabela umieralności (osoby zdrowe) Tabele określone aktem Rady z dnia 20 grudnia 2012 r. (1), w mocy od dnia 1 stycznia 2016 r.
Tabela umieralności (osoby niepełnosprawne) Tabele dla osób zdrowych + sprzed dodatkowych 3 lat
Wskaźnik niepełnosprawności Procent beneficjentów renty inwalidzkiej w łącznej liczbie pozostałych uczestników
Wskaźnik zawierania małżeństw w momencie zaprzestania pracy Na podstawie rzeczywistej sytuacji
Różnica wieku między małżonkami Na podstawie rzeczywistej sytuacji
Przyszłe koszty administracyjne do dodania do aktuarialnej wartości uprawnień Do obliczenia na podstawie przewidywalnych kosztów administracyjnych niezbędnych do wypłacenia pozostałych uprawnień i redystrybucji kwoty, o której mowa w art. 4 ust. 3 niniejszej decyzji.
(1) Akt Rady z dnia 20 grudnia 2012 r. określający tablice wymieralności, o których mowa w art. 6 i art. 35 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego mającego zastosowanie do pracowników Europolu.
1 Dz.U. C 26 z 30.1.1999, s. 23.
2 Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
3 Dz.U. C 316 z 27.11.1995, s. 1.
4 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich oraz ustanawiające szczególne warunki mające tymczasowe zastosowanie do urzędników Komisji (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024