Rozporządzenie 2015/1839 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczególnych środków dla Grecji

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2015/1839
z dnia 14 października 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczególnych środków dla Grecji

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 177,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Kryzys finansowy wywołał w Grecji wyjątkowo niekorzystne skutki. Doprowadził do utrzymującej się negatywnej stopy wzrostu produktu krajowego brutto w Grecji na przestrzeni wielu lat, co z kolei spowodowało poważne niedobory płynności oraz brak dostępnych środków publicznych na inwestycje publiczne potrzebne do pobudzenia trwałego wzrostu gospodarczego. Stworzyło to wyjątkową sytuację, której rozwiązanie wymaga użycia szczególnych środków.

(2) Istotne jest, aby brak płynności i środków publicznych w Grecji nie utrudniał inwestycji w ramach programów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności ("fundusze polityki spójności") oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego ("EFMR").

(3) Aby zapewnić Grecji wystarczające środki finansowe na rozpoczęcie realizacji programów na lata 2014-2020 wspieranych przez fundusze polityki spójności oraz przez EFMR w latach 2015 i 2016, należy zwiększyć początkowe płatności zaliczkowe na rzecz programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz programów wspieranych przez EFMR poprzez wypłatę dodatkowej kwoty początkowych płatności zaliczkowych w tych latach.

(4) Aby zapewnić odpowiednie wykorzystanie dodatkowej kwoty początkowych płatności zaliczkowych i jej terminowe dotarcie do beneficjentów funduszy polityki spójności i EFMR, tak aby mogli realizować zaplanowane inwestycje i szybko otrzymywać zwrot środków po złożeniu wniosków o płatność, dodatkowe kwoty początkowych płatności zaliczkowych powinny być zwracane Komisji, jeżeli nie towarzyszy im odpowiedni poziom wniosków o płatność przedłożonych Komisji w określonym terminie.

(5) Aby zwiększyć skuteczność wykorzystania środków dostępnych na finansowanie operacji w ramach wspieranych z funduszy programów operacyjnych dla celów Konwergencja oraz Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie przyjętych na okres 2007-2013 w Grecji, należy podnieść maksymalny poziom współfinansowania i pułap dla płatności na rzecz programów na koniec okresu programowania. Aby zagwarantować, że udostępnione w ten sposób środki będą skutecznie wykorzystywane na finansowanie inwestycji w Grecji, należy ustanowić mechanizm sprawozdawczości.

(6) W związku z pilnym charakterem pomocy niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Należy zatem zmienić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 2 ,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 134 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Oprócz rat przewidzianych w ust. 1 lit. b) i c), każdego roku w latach 2015 i 2016 na rzecz programów operacyjnych w Grecji wypłaca się dodatkową kwotę początkowych płatności zaliczkowych w wysokości 3,5 % kwoty wsparcia z funduszy polityki spójności oraz z EFMR na cały okres programowania.

Dodatkowe początkowe płatności zaliczkowe nie mają zastosowania do programów w ramach celu »Europejska współpraca terytorialna« ani do szczególnej alokacji dla Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

Jeżeli do dnia 31 grudnia 2016 r. łączna kwota dodatkowych początkowych płatności zaliczkowych wypłaconych na podstawie niniejszego ustępu w latach 2015 i 2016 na program operacyjny dla funduszu, w stosownych przypadkach, nie zostanie objęta wnioskiem o płatność przedłożonym przez instytucję certyfikującą dla danego programu, Grecja zwróci Komisji całkowitą kwotę dodatkowych początkowych płatności zaliczkowych wypłaconych dla tego funduszu na ten program. Te zwroty środków nie stanowią korekty finansowej i nie zmniejszają wsparcia dla programów operacyjnych z funduszy polityki spójności ani z EFRM. Kwoty zwrócone stanowią wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel, zgodnie z art. 21 ust. 3 lit. c) rozporządzenia finansowego.";

2)
w art. 152 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"4. W drodze odstępstwa od art. 79 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, skumulowana suma dokonanych płatności zaliczkowych i płatności okresowych wynosi 100 % wkładu z funduszy w programy operacyjne dla celów Konwergencja oraz Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie w Grecji.

5. W drodze odstępstwa od art. 53 ust. 2 i art. 77 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 i nie naruszając decyzji Komisji określających maksymalny poziom i maksymalną kwotę wkładu funduszy dla każdego greckiego programu operacyjnego i dla każdej osi priorytetowej, płatności okresowe oraz wypłaty salda końcowego obliczane są przy zastosowaniu maksymalnego poziomu współfinansowania wynoszącego 100 % kwalifikowalnych wydatków wskazanych w odniesieniu do greckich programów operacyjnych dla celów Konwergencja oraz Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie w ramach poszczególnych osi priorytetowych w każdej deklaracji wydatków poświadczonej przez instytucję certyfikującą. Art. 77 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 nie ma zastosowania do programów operacyjnych w Grecji.

6. Grecja ustanawia mechanizm zapewniający, aby dodatkowe kwoty udostępnione w ramach środków określonych w ust. 4 i 5 niniejszego artkułu były wykorzystywane wyłącznie do płatności na rzecz beneficjentów i operacji w ramach jej programów operacyjnych.

Grecja przedstawi Komisji sprawozdanie na temat wykonania ust. 4 i 5 niniejszego artykułu do końca 2016 r., a następnie końcowe sprawozdanie z realizacji, które ma zostać przedłożone zgodnie z art. 89 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 października 2015 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
M. SCHULZ J. ASSELBORN
Przewodniczący Przewodniczący
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 6 października 2015 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 8 października 2015 r.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.270.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/1839 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczególnych środków dla Grecji
Data aktu: 14/10/2015
Data ogłoszenia: 15/10/2015
Data wejścia w życie: 16/10/2015