(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylającą dyrektywę 2001/37/WE 1 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 2014/40/UE ustanowiono nowe przepisy w sprawie ostrzeżeń zdrowotnych, w tym mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych, które należy umieszczać na wyrobach tytoniowych do palenia. Mieszane ostrzeżenia zdrowotne powinny zawierać jedno z ostrzeżeń tekstowych wymienionych w załączniku I do tej dyrektywy i odpowiadającą mu kolorową fotografię z biblioteki obrazów w załączniku II do tej dyrektywy oraz informacje o zaprzestaniu palenia. Ostrzeżenia te powinny zajmować 65 % zewnętrznego obszaru przedniej i tylnej płaszczyzny opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego.
(2) Należy określić specyfikacje techniczne dotyczące układu, wyglądu i kształtu mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych z uwzględnieniem różnych kształtów opakowań. W przypadku mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego należy w szczególności określić umiejscowienie fotografii, ostrzeżenia tekstowego i informacji o zaprzestaniu palenia, rozmiar tych elementów, format, kolory i czcionki, które należy zastosować, aby zapewnić pełną widoczność każdego elementu.
(3) Ze względu na różne kształty i rozmiary opakowań na rynku należy ustanowić wymóg, by mieszane ostrzeżenia zdrowotne przedstawiane były w formatach "jeden nad drugim" ("stacked") lub "obok siebie" ("side-by-side"). W przypadku gdy wysokość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego wynosi więcej niż 70 % jego szerokości, należy zastosować format "jeden nad drugim" ("stacked"). W przypadku gdy wysokość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego wynosi więcej niż 20 %, ale mniej niż 65 % jego szerokości, należy zastosować format "obok siebie" ("side-by-side"). W przypadku gdy wysokość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego wynosi 65 % lub więcej, ale maksymalnie 70 % jego szerokości, producenci wyrobów tytoniowych powinni mieć możliwość wyboru formatu, pod warunkiem że wszystkie elementy mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego pozostaną w pełni widoczne i nie będą zniekształcone.
(4) Aby fotografia była najbardziej znaczącym elementem mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego, należy ją umieszczać w górnej części mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego w formacie "jeden nad drugim" ("stacked") i w lewej połowie mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego w formacie "obok siebie" ("side-by-side"). Fotografia powinna być również największym elementem mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego.
(5) Jeżeli jednak ze względu na kształt opakowania jednostkowego lub opakowania zbiorczego szerokość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego jest znacznie większa niż jego wysokość, należy przewidzieć specjalne przepisy dotyczące rozmiaru elementów mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego w celu zapewnienia, by fotografia nie uległa zniekształceniu w wyniku zmiany wymiarów oraz by ostrzeżenie tekstowe i informacje o zaprzestaniu palenia pozostały w pełni widoczne i czytelne.
(6) Aby zapewnić widoczność i przejrzystość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego, należy ustanowić przepisy dotyczące kolorów, minimalnej rozdzielczości, czcionki i odstępu między wierszami. Niemożliwe do uniknięcia tolerancje parametrów druku uznaje się za dopuszczalne.
(7) Należy przewidzieć specjalne przepisy dotyczące mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych, które mają być umieszczone na przedniej płaszczyźnie opakowań jednostkowych z wieczkiem otwieranym do góry (typu "fliptop"), w przypadku gdy powierzchnia wieczka jest większa lub mniejsza od 50 % powierzchni przewidzianej na umieszczenie fotografii, a otwarcie wieczka spowodowałoby rozdzielenie na dwie części fotografii, ostrzeżenia tekstowego lub informacji o zaprzestaniu palenia. W takich przypadkach należy przewidzieć bardziej elastyczne zasady w odniesieniu do rozmiaru każdego z trzech elementów mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego. Producentom lub importerom należy również zezwolić na zmniejszenie wielkości czcionki i odstępu między wierszami ostrzeżenia tekstowego oraz informacji o zaprzestaniu palenia, jeżeli mieszane ostrzeżenie zdrowotne na przedniej płaszczyźnie takich opakowań jest w więcej niż jednym języku lub jeżeli jest to nieuniknione na opakowaniach wyrobów tytoniowych do palenia innych niż papierosy, tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i tytoń do fajki wodnej, pod warunkiem że wszystkie elementy pozostaną w pełni widoczne.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 25 dyrektywy 2014/40/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.267.5 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/1842 w sprawie specyfikacji technicznych dotyczących układu, wyglądu i kształtu mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych dla wyrobów tytoniowych do palenia |
Data aktu: | 09/10/2015 |
Data ogłoszenia: | 14/10/2015 |
Data wejścia w życie: | 14/10/2015 |