Decyzja 2015/1685 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1685
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Eurojustu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Eurojustowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 5 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0091/2015),
1.
udziela dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0091/2015),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2013 wyniósł 33 828 256 EUR;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Eurojustu na rok budżetowy 2013 r. wyniósł 32 358 660 EUR, co stanowi spadek o 1,85 % w porównaniu z 2012 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
D.
mając na uwadze, że Eurojust powołano w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną oraz poprawy koordynacji w zakresie transgranicznych dochodzeń i postępowań między państwami członkowskimi, a także między państwami członkowskimi a krajami trzecimi;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w stosunku do dwóch uwag zawartych w sprawozdaniu Trybunału z roku 2011 i oznaczonych jako "w trakcie realizacji" lub "pozostające do realizacji" w sprawozdaniu Trybunału z 2012 r. podjęto działania naprawcze i jedna z tych kwestii została oznaczona w sprawozdaniu Trybunału za 2013 r. jako "zrealizowane", a druga jako "w trakcie realizacji"; zwraca ponadto uwagę, że w związku z dwiema uwagami poczynionymi w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 również podjęto działania naprawcze i jedna uwaga oznaczona jest teraz jako "zrealizowane", a druga jako "nie dotyczy";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Eurojustu stwierdza, że wprowadził on szereg środków w celu ograniczenia liczby automatycznych przeniesień środków na zobowiązania, w tym nowe sprawozdanie prognostyczne oraz obowiązkowe szkolenia z zakresu cyklu życia wydatków dla wszystkich podmiotów zajmujących się wykonaniem budżetu;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
na podstawie sprawozdania Trybunału zwraca uwagę, że poziom środków, na które w ramach różnych tytułów zaciągnięto zobowiązania, wynosił pomiędzy 99 a 98 % całości środków, co świadczy o tym, że zobowiązania prawne zaciągano w sposób terminowy;
4.
odnotowuje uwagi Trybunału wskazujące na konieczność poprawy sytuacji w zakresie planowania i wykonywania budżetu; jednocześnie zauważa, że termin zwrotu kosztów wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych dotowanych przez Eurojust zależy w większości przypadków od charakteru działań dochodzeniowo-śledczych, które nie zawsze można zaplanować z wyprzedzeniem i które w wielu przypadkach mogą trwać aż do końca roku;
5.
odnotowuje jednak w związku z tym uzasadnienia wskazane przez Trybunał, a także działania już podjęte w tym kontekście przez Eurojust, który zastosował już rady Trybunału i ograniczył liczbę linii budżetowych na rok budżetowy 2014 o 26,4 %;
6.
ogólnie uważa, że należy w większym stopniu skupić się na zasadzie należytego zarządzania finansami Eurojustu w poszanowaniu budżetowej zasady jednoroczności, tj. na gospodarności, efektywności i skuteczności przy wykorzystywaniu środków przyznanych na realizację zadań należących do zakresu kompetencji tej jednostki;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
z niepokojem zauważa, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule III (Wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 2 341 825 EUR (32 %); odnotowuje, że było to przede wszystkim następstwem przekazania wewnętrznego zarządzania oprogramowaniem nowemu podmiotowi pod koniec roku;

Przesunięcia

8.
wyraża poważne zaniepokojenie tym, że w 2013 r. Eurojust dokonał 49 przesunięć budżetowych, które dotyczyły 101 linii budżetowych, oraz że świadczy to o bardzo słabym planowaniu i wykonaniu budżetu i o złym zarządzaniu; zachęca Eurojust do zrealizowania celu, jakim jest ograniczenie liczby linii budżetowych, oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie;

Procedury udzielania zamówień i naboru pracowników

9.
na podstawie informacji uzyskanych od Eurojustu stwierdza, że zmienił on swoje procedury naboru pracowników w wyniku zaleceń Trybunału; zauważa, że procedury te przewidują teraz przygotowywanie pytań na testy i rozmowy kwalifikacyjne przed rozpatrzeniem wniosków przez komisję selekcyjną oraz że wartości wagowe dla testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych określa się przed przeglądem kandydatów;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
przyjmuje do wiadomości wyrażony przez Eurojust stanowczy zamiar dokonania przeglądu jego polityki zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE;
11.
ubolewa jednak, że nie sfinalizowano przeglądu i wątpi w zobowiązanie Eurojustu do wdrożenia zdecydowanej polityki zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; uważa, że nieprzyjęcie polityki przeciwdziałania konfliktom interesów uniemożliwia osiąganie jakichkolwiek konkretnych rezultatów w tym względzie;
12.
wzywa Eurojust do pilnego przyjęcia zmienionych ustaleń dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi, do poinformowania organu udzielającego absolutorium i do podania do wiadomości publicznej konkretnych rezultatów do końca października 2015 r.;
13.
na podstawie informacji uzyskanych od Eurojustu stwierdza, że życiorysy członków jego zarządu i dyrektora administracyjnego są publicznie dostępne na stronie internetowej Eurojustu; zwraca uwagę, że wzorce deklaracji o braku konfliktu interesów nie zostały jeszcze zatwierdzone przez zarząd i wzywa do ich przyjęcia do końca lipca 2015 r.; wzywa Eurojust do jak najszybszego poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie oraz nalega, aby Eurojust opublikował deklaracje o braku konfliktu interesów jego pracowników i ekspertów do końca października 2015 r.;
14.
stwierdza z żalem, że Eurojust nie podjął żadnych właściwych kroków na rzecz zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi ani na rzecz zapewnienia przejrzystości;

Audyt wewnętrzny

15.
zauważa, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę w Eurojuście, aby uzyskać gwarancję, że jego systemy kontroli są odpowiednie do zarządzania istotnym poziomem ryzyka;
16.
jest zaniepokojony, że w trakcie prowadzenia tej analizy ryzyka Służba Audytu Wewnętrznego zauważyła pewne procesy charakteryzujące się wysokim ryzykiem nieodłącznym, które nie mogły zostać uznane za mogące podlegać audytowi w ramach planu kontroli, ponieważ kontrole oceniono jako niewystarczające lub stwierdzono ich brak; zauważa, że Eurojust przedstawił plan działania mający na celu usunięcie tych uchybień, który Służba Audytu Wewnętrznego uznała za odpowiedni i który zweryfikuje w ramach kolejnej dogłębnej oceny ryzyka;
17.
odnotowuje, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego dokonała również przeglądu dokumentacji w celu zweryfikowania wdrożenia swoich wcześniejszych zaleceń; zauważa, że z dwóch zaleceń oznaczonych jako "bardzo istotne", wdrożenie jednego z nich było opóźnione w stosunku do pierwotnego planu, natomiast drugie uznano za wdrożone, i że pod koniec roku nie było zaleceń o zasadniczym znaczeniu pozostawionych bez odpowiedzi;

Inne uwagi

18.
zwraca uwagę, że w 2011 r. Trybunał stwierdził problem dotyczący nakładania się kompetencji dyrektora administracyjnego i Kolegium Eurojustu; zwraca uwagę, że problem ten nadal nie został rozwiązany, ponieważ Kolegium nie podjęło działań naprawczych w celu ponownego zdefiniowania odnośnych zadań i kompetencji, aby uniknąć ich nakładania się; wzywa Eurojust do pilnego poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwiązaniu tej kwestii;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 282.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 282.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.335

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1685 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015