Decyzja 2015/1669 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1669
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 526/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 460/2004 6 , w szczególności jego art. 21,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 7 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 8 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0089/2015]),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0089/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2013 zamknął się kwotą 9 670 185 EUR, co stanowi wzrost o 18,53 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji na rok budżetowy 2013 r. wyniósł 9 030 000 EUR, co stanowi wzrost o 10,69 % w porównaniu z 2012 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
D.
mając na uwadze, że głównym zadaniem Agencji jest wzmacnianie zdolności Unii do zapobiegania problemom dotyczącym bezpieczeństwa sieci i informacji oraz reagowanie na nie w oparciu o działania krajowe i unijne;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do jednej uwagi poczynionej przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2011 i oznaczonej jako znajdująca się "w trakcie realizacji" w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i uwaga ta jest teraz oznaczona w sprawozdaniu Trybunału jako "zrealizowane"; zwraca ponadto uwagę, że uwaga poczyniona przez Trybunał w jego sprawozdaniu za rok 2012 jest teraz oznaczona w sprawozdaniu Trybunału jako "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że:
-
informacje na temat wpływu działalności Agencji na obywateli Unii znajdują się na jej stronie internetowej w postaci rocznych publikacji strategicznych dokumentów, w tym sprawozdania rocznego, oraz są przekazywane za pośrednictwem nowych kanałów komunikacji, takich jak media społecznościowe,
-
w 2013 r. dokonała ona kompleksowej oceny stanu inwentarza z natury; zwraca uwagę, że wyniki tej oceny znalazły się w rocznym sprawozdaniu finansowym za rok 2013 oraz że w odpowiedniej uwadze Trybunału działanie to oznaczono jako "w trakcie realizacji", ponieważ w chwili kontroli przeprowadzanej przez Trybunał nie zakończyła się jeszcze procedura odtajnienia w odniesieniu do pozycji wycofanych z użycia;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 94,41 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 86,46 %; zwraca uwagę, że w listopadzie 2013 r. Komisja zatwierdziła dodatkowe środki finansowe w związku z nowym biurem Agencji w Atenach; zauważa, że w związku z tym pod koniec roku nie zaciągnięto zobowiązań na kwotę 500 000 EUR, którą na mocy decyzji zarządu przeniesiono;
4.
stwierdza, że w ciągu roku 2013 personel operacyjny Agencji został przeniesiony do Aten, natomiast personel administracyjny pozostał w Heraklionie; zgadza się z opinią Trybunału, że możliwe byłoby obniżenie kosztów administracyjnych, gdyby wszyscy pracownicy Agencji pracowali w jednym miejscu, i zachęca Agencję do opracowania strategii, która skutecznie rozwiązałaby tę kwestię;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
zauważa, że całkowita kwota przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniosła 1 200 000 EUR, czyli 13,5 % wszystkich środków; jest zaniepokojony, że 800 000 EUR z tej kwoty to przeniesienia z tytułu II stanowiące 59 % wszystkich środków w tytule II; przyznaje, że kwota 500 000 EUR, o której mowa w ust. 3, a także dodatkowa kwota w wysokości 300 000 EUR przeniesiona w celu sfinansowania mebli i sprzętu sieciowego do nowego biura w Atenach wyjaśniają wysoki poziom przeniesień w tytule II;

Przesunięcia

6.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem Agencji i ustaleniami kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2013 nie wykraczają poza ramy określone w przepisach finansowych;

Procedury udzielania zamówień i naboru pracowników

7.
zauważa, że w odniesieniu do 2013 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w jego sprawozdaniu jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;
8.
zauważa, że w swoim sprawozdaniu Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Agencję;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9.
stwierdza, że w październiku 2013 r. zarząd Agencji zatwierdził i podpisał decyzję w sprawie praktycznych ustaleń dotyczących wdrożenia zasad w zakresie przejrzystości i poufności;
10.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego, dyrektorów i kierowników działów zostały w pełni opublikowane na stronie internetowej Agencji zgodnie z apelem organu udzielającego absolutorium zawartym w decyzji o udzieleniu absolutorium dla Agencji za 2012 r.;

Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej

11.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że we wrześniu 2013 r. pełnienie swojej funkcji podjął w pełnym wymiarze koordynator ds. kontroli wewnętrznej, który w pierwszej kolejności zajął się kwestią wdrożenia kilku zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego Komisji;

Kontrola wewnętrzna

12.
zwraca uwagę, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego dokonała oceny ryzyka, aby ustalić priorytety w zakresie kontroli na trzy kolejne lata; zauważa, że w dniu 3 grudnia 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego przedłożyła ostateczny strategiczny plan audytu dla Agencji na lata 2013-2015;
13.
stwierdza, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego dokonała kontroli zarządzania projektami w ramach operacji w postaci przeglądu dokumentacji i wydała pięć zaleceń; zauważa, że cztery z tych zaleceń uznano już za wdrożone, a piąte Służba Audytu Wewnętrznego ma poddać przeglądowi;
14.
odnotowuje, że na dzień 31 grudnia 2013 r. nie było niewdrożonych zaleceń o zasadniczym znaczeniu wynikających z wcześniejszych sprawozdań Służby Audytu Wewnętrznego; zauważa ponadto, że jedyne "bardzo istotne" zalecenie niewdrożone pod koniec roku zostało już wdrożone i oczekuje na przegląd ze strony Służby Audytu Wewnętrznego; zwraca uwagę, że zalecenie to dotyczy stosowania kontroli ex post; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium, kiedy Służba Audytu Wewnętrznego zatwierdzi kontrole ex post;

Inne uwagi

15.
stwierdza, że zgodnie z umową najmu między władzami greckimi, Agencją i właścicielem czynsz za wynajem pomieszczeń biurowych w Atenach opłacany jest przez władze greckie; jest zaniepokojony, że płatności z tytułu najmu stale dokonuje się z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co stanowi zagrożenie dla ciągłości działania Agencji i wiąże się z ryzykiem finansowym; zwraca uwagę, że w związku z tym Agencja rozpoczęła rozmowy z zainteresowanymi stronami; zauważa ponadto, że jak dotychczas właściciel akceptuje opóźnienia wynikające z procedur stosowanych przez rząd Grecji i nie nakłada na Agencję żadnych kar; wzywa Agencję do nieustawania w dążeniu do ograniczenia zagrożeń wynikających z tej sytuacji oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o odnośnych postępach;
16.
z zaniepokojeniem zauważa, że Agencja nie odpowiedziała na pytanie dotyczące opłacalności powierzchni biurowej i jej wpływu na środowisko; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wprowadzonych środkach;
17.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 9 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 217.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 217.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.
6 Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 41.
7 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
8 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
9 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.284

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1669 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015