Decyzja 2015/1645 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1645
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Urzędu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków 2 , jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Urzędowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 439/2010 z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu 5 , w szczególności jego art. 35,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0085/2015),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0085/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (zwanego dalej "Urzędem") jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2013 r. wynosił 10 500 000 EUR; mając na uwadze, że cały budżet Urzędu pochodzi z budżetu Unii,
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w odniesieniu do 12 uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2012 dwa są obecnie oznaczone jako "zrealizowane", jedno jako "w trakcie realizacji", osiem jako "nie dotyczy", a jedno jako "pozostające do realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że Urząd dokonał oceny stanu inwentarza z natury i zakończył ją pod koniec 2013 r.;
3.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że informacje na temat wpływu jego działalności na obywateli Unii są dostępne na jego stronie internetowej dzięki corocznej publikacji dokumentów, w tym komunikatów prasowych, miesięcznych biuletynów lub bezpośrednich odpowiedzi na zapytania kierowane przez obywateli Unii;

Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń

4.
na podstawie sprawozdania Trybunału z niepokojem zauważa, że podczas kontroli nie przedstawiono uzasadnienia rozliczeń międzyokresowych na kwotę 40 000 EUR tytułem dodatków i zwrotu kosztów dla członków personelu, którzy rozpoczęli pełnienie obowiązków w 2013 r.; na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że rozliczenia międzyokresowe miały charakter szacunkowy, gdyż oczekiwano na potwierdzenie wszystkich uprawnień przysługujących pracownikom;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

5.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu zauważa, że jego system rachunkowości został skutecznie zatwierdzony przez księgowego;

Zarządzanie budżetem i finansami

6.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 87,34 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 87,18 %; podkreśla, że w porównaniu z poprzednim rokiem Urząd zdecydowanie poprawił wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
na podstawie sprawozdania Trybunału z niepokojem stwierdza, że potrzeby budżetowe przeszacowano o 13 %, a zaciągnięte zobowiązania, które przeniesiono, wyniosły 24 % wszystkich środków, na które zaciągnięto zobowiązania, z czego 13 % nie było poparte zobowiązaniem prawnym;
8.
zwraca uwagę, że przeniesienia środków, na które zaciągnięto zobowiązania, dotyczą przede wszystkim linii budżetowych w tytule II i III oraz są przeznaczone głównie na faktury, których na koniec roku nie otrzymano lub nie zapłacono, lub chodzi o przypadki, w których zamówionych usług nie wyświadczono;
9.
odnotowuje środki podjęte przez Urząd w celu ograniczenia i zabezpieczenia poziomu przeniesionych środków na zobowiązania, takie jak miesięczne sprawozdania z wykonania budżetu, śródroczny przegląd budżetu i przyjęcie nowego rozporządzenia finansowego;
10.
zauważa, że wciąż istnieją znaczne możliwości usprawnienia planowania budżetowego, choć w porównaniu z rokiem budżetowym 2012, w którym Urząd uzyskał niezależność finansową, osiągnięto już znaczną poprawę; apeluje do Urzędu o dalsze usprawnienia w zakresie monitorowania budżetu w przyszłości;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

11.
z niepokojem zauważa, że procedury rekrutacyjne nie są przejrzyste; zgadza się z uwagą Trybunału, z której wynika, że przygotowywanie pytań na potrzeby rozmów kwalifikacyjnych i testów pisemnych po rozpatrzeniu podań zwiększa ryzyko, że poszczególne podania mogą wpływać na treść pytań; zwraca ponadto uwagę, że w ramach jednej procedury rekrutacyjnej dopatrzono się rozbieżności między kryterium kwalifikowalności wskazanym w ogłoszeniu o naborze a odpowiadającym mu kryterium wyboru; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o krokach podjętych w celu zapobiegnięcia podobnym sytuacjom w przyszłości;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że dostosował się on do uwag Trybunału i wprowadził zmiany w oświadczeniu o braku konfliktów interesów dla komisji selekcyjnych, aby uwzględnić stosunki zawodowe jako potencjalne źródło konfliktu interesów;
13.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że w 2013 r. podpisana została strategia zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz że jego zarząd zatwierdził tę strategię; zwraca ponadto uwagę, że członkowie zarządu oraz dyrektor wykonawczy podpisali formularze dotyczące konfliktów interesów zgodnie z wymogami tej nowej strategii; apeluje do Urzędu o podanie do wiadomości publicznej zarówno strategii w zakresie konfliktów interesów, jak i formularzy dotyczących konfliktów interesów podpisanych przez członków zarządu i dyrektora wykonawczego;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

14.
z niepokojem zauważa, że 18 % wszystkich płatności dokonano po terminie określonym w regulaminie finansowym Urzędu; w oparciu o informacje uzyskane od Urzędu zwraca uwagę, że choć liczba spóźnionych płatności spadła do połowy 2013 r., pojawiły się one ponownie w ostatnim kwartale 2013 r. z powodu znacznego wzrostu obciążenia pracą pod koniec roku; z zadowoleniem przyjmuje nowe procedury wprowadzone przez Urząd w celu obniżenia odsetka spóźnionych płatności; wzywa Urząd do pilnego zaradzenia tej sytuacji oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o skutkach podjętych działań;
15.
na podstawie informacji uzyskanych od Urzędu stwierdza, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji dokonała ograniczonego przeglądu wdrożenia 16 standardów kontroli wewnętrznej przyjętych przez zarząd; zauważa, że na podstawie wyników tego przeglądu oraz biorąc pod uwagę obecny status kontroli wewnętrznej w zakresie działalności operacyjnej Urzędu i funkcji wsparcia administracyjnego, Służba Audytu Wewnętrznego wydała 18 zaleceń (sześć "bardzo istotnych" i dwanaście "istotnych");
16.
przyjmuje do wiadomości, że w marcu 2013 r. Urząd dokonał samooceny w zakresie stanu wdrożenia standardów kontroli wewnętrznej oraz wykazał się determinacją w kwestii zrozumienia i zapewnienia właściwych warunków przeprowadzania kontroli wewnętrznej;
17.
na podstawie sprawozdania Trybunału stwierdza, że spośród 16 standardów kontroli wewnętrznej sześciu nie wdrożono w pełni; przyznaje, że ich wdrażanie trwa, oraz apeluje do Urzędu o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wynikach tego procesu;
18.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 102.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 102.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 132 z 29.5.2010, s. 11.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.197

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1645 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015