Decyzja wykonawcza 2015/1500 dotycząca niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji i uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/1423

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/1500
z dnia 7 września 2015 r.
dotycząca niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji i uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/1423

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 6221)

(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 września 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Choroba guzowatej skóry bydła jest chorobą wirusową bydła przenoszoną przede wszystkim przez wektory, która powoduje poważne straty i może szybko się rozprzestrzeniać w szczególności poprzez przemieszczanie podatnych na chorobę zwierząt żywych oraz handel tymi zwierzętami oraz uzyskanymi z nich produktami. Choroba nie jest istotna z punktu widzenia zdrowia publicznego, ponieważ wirus choroby guzowatej skóry bydła nie przenosi się na człowieka.

(2) Dyrektywa Rady 92/119/EWG 4 określa ogólne środki zwalczania niektórych chorób zwierzęcych, w tym choroby guzowatej skóry bydła. Uwzględnia ona środki, które należy podjąć w przypadku podejrzenia i potwierdzenia wystąpienia w gospodarstwie choroby guzowatej skóry bydła, środki w obszarach objętych ograniczeniami oraz inne dodatkowe środki zwalczania choroby.

(3) W dniu 20 sierpnia 2015 r. władze greckie powiadomiły Komisję o wystąpieniu dwóch ognisk choroby guzowatej skóry bydła w gospodarstwach, w których utrzymuje się ok. 200 sztuk bydła, w Feres w jednostce regionalnej Ewros w Grecji. Są to pierwsze przypadki choroby guzowatej skóry bydła w Unii.

(4) Grecja zastosowała środki w ramach dyrektywy 92/119/EWG, w szczególności utworzyła obszary zapowietrzone i zagrożone wokół ognisk choroby zgodnie z art. 10 tej dyrektywy.

(5) Należy kontrolować ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa choroby guzowatej skóry bydła na inne obszary Grecji i do innych państw członkowskich, zwłaszcza poprzez handel żywym bydłem i ich materiałem biologicznym, przemieszczanie niektórych dzikich przeżuwaczy oraz wprowadzanie do obrotu niektórych produktów pochodzących od bydła.

(6) W celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się wirusa do innych części Grecji oraz do innych państw członkowskich i państw trzecich Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/1423 5 określającą tymczasowe środki ochronne oraz zakazującą przemieszczania i wysyłki bydła oraz nasienia bydła, a także wprowadzania do obrotu niektórych produktów zwierzęcych z jednostki regionalnej Ewros.

(7) Po otrzymaniu kolejnych informacji na temat sytuacji epidemiologicznej w Grecji możliwe jest uzupełnienie tych środków poprzez zastosowanie środków ograniczających ryzyko.

(8) Definicje stosowane do celów niniejszej decyzji to definicje przewidziane w obowiązujących przepisach, a w szczególności w art. 2 dyrektywy 92/119/EWG, art. 2 dyrektywy Rady 64/432/EWG 6 i art. 2 dyrektywy Rady 92/65/EWG 7 . Jednakże niektóre szczególne terminy stworzono specjalnie na potrzeby ich użycia w niniejszej decyzji, należy je zatem odpowiednio zdefiniować.

(9) Konieczne jest określenie części terytorium Grecji, która jest uznawana za wolną od choroby guzowatej skóry bydła i nie podlega ograniczeniom na mocy dyrektywy 92/119/EWG i niniejszej decyzji. Należy zatem określić w załączniku obszar objęty ograniczeniami, biorąc pod uwagę stopień ryzyka rozprzestrzenienia się choroby. Granice geograficzne takiej strefy powinny być oparte na ryzyku i na wynikach śledzenia ewentualnych kontaktów z zakażonym gospodarstwem, ewentualną rolą wektorów i możliwością wdrożenia wystarczającej kontroli nad przemieszczaniem zwierząt i produktów. Strefa taka powinna obejmować obszary zapowietrzone i zagrożone określone w dyrektywie 92/119/EWG. Na podstawie informacji przekazanych przez władze greckie całe terytorium jednostki regionalnej Ewros w Grecji powinno zostać uznane za obszar objęty ograniczeniami.

(10) Należy również przewidzieć pewne ograniczenia dotyczące wysyłki z obszaru objętego ograniczeniami zwierząt z podatnych gatunków oraz ich materiału biologicznego, jak również ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego oraz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pochodzących z tego obszaru.

(11) W przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła art. 19 dyrektywy 92/119/EWG przewiduje możliwość stosowania szczepień przeciwko tej chorobie. Szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji są obecnie zakazane. Jednakże Grecja zasygnalizowała zamiar przeprowadzenia szczepień interwencyjnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła. Ryzyko rozprzestrzeniania się choroby za pośrednictwem zwierząt szczepionych i produktów od nich pochodzących jest inne niż w przypadku zwierząt nieszczepionych. Ryzyko to należy zatem wziąć pod uwagę odrębnie i nie jest ono przedmiotem niniejszej decyzji.

(12) Różne produkty wiążą się z różnym poziomem ryzyka rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła. Zgodnie z opinią naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie choroby guzowatej skóry bydła 8 przemieszczanie żywego bydła, nasienia bydła oraz surowych skór i skórek z zakażonego bydła stwarza większe ryzyko pod względem narażenia i konsekwencji niż inne produkty, takie jak mleko i przetwory mleczne, wyprawione skóry i skórki lub świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne pochodzące od bydła, ponieważ w przypadku tych produktów brak jest naukowych i doświadczalnych dowodów dotyczących ich roli w przenoszeniu choroby. Środki w niniejszej decyzji muszą zatem być wyważone i proporcjonalne do ryzyka.

(13) Przemieszczanie żywego bydła z jednostki regionalnej Ewros powinno w dalszym ciągu być zakazane w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby. Zgodnie z opinią naukową EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła i zdaniem Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) dzika fauna, tj. niektóre dzikie przeżuwacze egzotyczne, może potencjalnie odgrywać rolę w przenoszeniu choroby, w szczególności w Afryce, gdzie choroba ma charakter endemiczny. Niektóre środki zapobiegawcze powinny zatem mieć zastosowanie także do dzikich przeżuwaczy. Wobec braku bardziej szczegółowych przepisów w prawodawstwie Unii należy skorzystać do tego celu z odpowiednich norm międzynarodowych dotyczących takiego przemieszczania zawartych w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE 9 .

(14) Zważywszy, że Grecja zwróciła się o zwolnienie z zakazu wysyłki bydła do natychmiastowego uboju z gospodarstw położonych w obszarze objętym ograniczeniami poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi i zwolnienie takie jest przewidziane w art. 11.11.5 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE, należy zezwolić na wysyłanie takich przesyłek pod pewnymi warunkami.

(15) Nie można również wykluczyć przenoszenia choroby za pośrednictwem nasienia i zarodków bydła. Należy zatem wprowadzić pewne środki ochronne w odniesieniu do tych produktów. Wobec braku norm unijnych należy skorzystać w tym celu z opinii naukowej EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła i odpowiednich zaleceń w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE.

(16) Zgodnie z opinią naukową EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła przenoszenie wirusa choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem nasienia (przez krycie naturalne lub sztuczne unasiennianie) zostało potwierdzone doświadczalnie i wirus choroby guzowatej skóry bydła został wyizolowany z nasienia doświadczalnie zakażonych byków. Należy zatem zakazać pobierania i wykorzystywania nasienia bydła pochodzącego z obszaru objętego ograniczeniami.

(17) Zgodnie z art. 4.7.14 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE choroba guzowatej skóry bydła jest przypisana zgodnie z podręcznikiem Międzynarodowego Towarzystwa Transferu Zarodków do chorób i czynników chorobotwórczych kategorii 4, czyli takich, dla których przeprowadzono lub prowadzi się badania, z których nie można wyciągnąć jeszcze ostatecznych wniosków co do poziomu ryzyka przenoszenia lub z których wynika, że ryzyko przeniesienia z transferem zarodka może nie być nieznaczne, nawet jeśli z zarodkami postępuje się we właściwy sposób zgodnie z podręcznikiem między pobraniem a transferem. Należy zatem zakazać pobierania i wykorzystywania zarodków bydła pochodzącego z obszaru objętego ograniczeniami.

(18) Brak jest dowodów naukowych i doświadczalnych potwierdzających przenoszenie wirusa na podatne zwierzęta poprzez świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne. Chociaż w opinii naukowej EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła potwierdzono, że wirus może przetrwać w mięsie przez nieokreślony czas, istniejący w Unii zakaz skarmiania przeżuwaczy białkami przeżuwaczy wyklucza możliwość mało prawdopodobnego przeniesienia ewentualnego wirusa drogą ustną. Aby uniknąć ryzyka rozprzestrzenienia się choroby, należy zezwolić na wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych uzyskiwanych z bydła pochodzącego z jednostki regionalnej Ewros jedynie w przypadku, gdy świeże mięso zostało uzyskane z bydła utrzymywanego w gospodarstwach wolnych od choroby, położonych w obszarze objętym ograniczeniami poza ustanowionymi obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi. Mięso takie powinno być wprowadzane do obrotu tylko na terytorium Grecji.

(19) Ponadto można dopuścić pod pewnymi warunkami wysyłkę przesyłek świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych uzyskanych z takiego świeżego mięsa, uzyskanych ze zwierząt utrzymywanych poza obszarem objętym ograniczeniami i przetworzonych w zakładach położonych w obszarze objętym ograniczeniami poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi.

(20) Siara, mleko i produkty mleczne stosowane jako pasza dla zwierząt mogą odgrywać ważną rolę w rozprzestrzenianiu się choroby, w szczególności gdy siara, mleko i produkty mleczne nie zostały poddane wystarczającej obróbce cieplnej lub zakwaszeniu w celu inaktywacji wirusa.

(21) Grecja zwróciła się o zwolnienie z zakazu wysyłki pasteryzowanego mleka i produktów mlecznych przeznaczonych do spożycia przez ludzi z zakładów położonych w obszarze objętym ograniczeniami poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi. Zważywszy, że w opinii naukowej EFSA dotyczącej zagrożeń zdrowia zwierząt wynikających ze skarmiania zwierząt gotowymi przetworami mlecznymi bez dalszej obróbki 10 określono bardziej precyzyjnie niektóre metody obniżenia ryzyka rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła poprzez mleko i produkty mleczne, możliwe jest dopuszczenie pod pewnymi warunkami wysyłki przesyłek mleka i produktów mlecznych przeznaczonych do spożycia przez ludzi.

(22) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 11 określa przepisy wykonawcze do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 12 , w tym wymogi dotyczące bezpiecznego przetwarzania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych. W celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby guzowatej skóry bydła należy zakazać wprowadzania do obrotu nieprzetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Odniesienie do przetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w niniejszej decyzji należy odczytywać jako odniesienie do norm weterynaryjnych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011.

(23) Środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny zastąpić tymczasowe środki ochronne przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji określone w decyzji wykonawczej (UE) 2015/1423. Należy zatem uchylić tę decyzję.

(24) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1.
Niniejsza decyzja określa niektóre ochronne środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła potwierdzonej w Grecji.
2.
W przypadku kolizji przepisów środki przewidziane w niniejszej decyzji zastępują środki przyjęte przez Grecję w ramach dyrektywy 92/119/EWG.
3. 13
(skreślony).
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"bydło" oznacza zwierzęta kopytne z gatunków Bos taurus, Bos indicus, Bison bison oraz Bubalus bubalis;
b)
"obszar objęty ograniczeniami" oznacza część terytorium państwa członkowskiego, wymienioną w załączniku do niniejszej decyzji, obejmującą obszar, na którym potwierdzono chorobę guzowatej skóry bydła oraz wszystkie obszary zapowietrzone i zagrożone określone zgodnie z art. 10 dyrektywy 92/119/EWG.
Artykuł  3

Zakaz przemieszczania i wysyłki niektórych zwierząt oraz ich nasienia i zarodków oraz wprowadzania na rynek pewnych produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego

1.
Grecja zakazuje wysyłki następujących towarów z obszaru objętego ograniczeniami do innych części Grecji, do innych państw członkowskich oraz do państw trzecich:
a)
bydło żywe i dzikie przeżuwacze utrzymywane w niewoli;
b)
nasienie, komórki jajowe i zarodki bydła.
2.
Grecja zakazuje wprowadzania do obrotu poza obszarem objętym ograniczeniami następujących towarów wytworzonych z bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych lub upolowanych na obszarze objętym ograniczeniami:
a)
świeże mięso i surowe wyroby mięsne oraz produkty mięsne uzyskane z takiego świeżego mięsa;
b)
siara, mleko i produkty mleczne uzyskane z bydła;
c)
świeże skóry i skórki z bydła i dzikich przeżuwaczy, inne niż te, o których mowa w lit. d);
d)
nieprzetworzone produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego uzyskane z bydła i dzikich przeżuwaczy, chyba że są przeznaczone i kierowane do urzędowego nadzoru właściwego organu w celu ich usunięcia lub przetworzenia w zatwierdzonym zakładzie na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 na terytorium Grecji.
Artykuł  4

Odstępstwo od zakazu wysyłki żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w celu natychmiastowego uboju oraz wysyłki świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych uzyskanych z tych zwierząt

1. 14
Na zasadzie odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 3 ust. 1 lit. a) właściwy organ może zezwolić na wysyłkę bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli z gospodarstw położonych na obszarze objętym ograniczeniami do rzeźni położonych w innych częściach Grecji pod następującymi warunkami:
a)
zwierzęta przebywały od urodzenia lub przez ostatnie 28 dni w gospodarstwie, w którym w tym okresie nie zgłoszono oficjalnie żadnego przypadku choroby guzowatej skóry bydła;
b)
zwierzęta zostały poddane kontroli klinicznej podczas załadunku i nie wykazywały żadnych objawów klinicznych choroby guzowatej skóry bydła;
c)
zwierzęta są przewożone bezpośrednio do natychmiastowego uboju, bez postojów i rozładunków;
d)
rzeźnia została wyznaczona do tego celu przez właściwy organ;
e)
organ właściwy dla danej rzeźni musi zostać poinformowany przez organ właściwy dla wysyłki o zamiarze wysłania zwierząt oraz powiadamia organ właściwy dla wysyłki o ich przybyciu;
f)
po przybyciu do rzeźni zwierzęta te są trzymane i poddawane ubojowi oddzielnie od innych zwierząt w czasie krótszym niż 36 godzin;
g)
zwierzęta, które mają zostać przemieszczone:
(i)
nie zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła i były trzymane w gospodarstwach:
-
w których nie przeprowadzano szczepień i które znajdują się poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi, lub
-
w których przeprowadzono szczepienia i które znajdują się poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi, przy czym od szczepienia stada minął okres karencji wynoszący co najmniej 7 dni, lub
-
które znajdują się na obszarze zagrożonym utrzymanym dłużej niż 30 dni ze względu na wystąpienie kolejnych przypadków choroby; albo
(ii)
zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed przemieszczeniem i pochodzą z gospodarstwa, w którym wszystkie podatne zwierzęta zostały zaszczepione co najmniej 28 dni przez planowanym przemieszczeniem.
2.
Każda wysyłka bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli zgodnie z ust. 1 może odbywać się wyłącznie wtedy, gdy spełnione są następujące warunki:
a)
środek transportu został odpowiednio oczyszczony i zdezynfekowany przed załadunkiem i po załadunku zwierząt zgodnie z art. 9;
b)
przed transportem i w czasie transportu zwierzęta chronione są przed atakami owadów będących wektorami.
3.
Właściwe organy zapewniają wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych uzyskanych z tych zwierząt zgodnie z wymogami określonymi odpowiednio w art. 5 i 6.
Artykuł  5 15

Odstępstwo od zakazu wprowadzania do obrotu świeżego mięsa i surowych wyrobów mięsnych z bydła i dzikich przeżuwaczy

1.
Na zasadzie odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 3 ust. 2 lit. a) i c) właściwy organ może zezwolić na wprowadzanie do obrotu poza obszarem objętym ograniczeniami świeżego mięsa, z wyjątkiem podrobów innych niż wątroba, oraz surowych wyrobów mięsnych z takiego mięsa, a także świeżych skór i skórek uzyskanych z bydła i dzikich przeżuwaczy:
a)
utrzymywanych w gospodarstwach położonych na obszarze objętym ograniczeniami, które nie podlegały ograniczeniom zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG; lub
b)
poddanych ubojowi lub upolowanych przed dniem 21 sierpnia 2015 r.; lub
c)
o których mowa w art. 4 ust. 1.

Właściwy organ zapewnia, by świeże mięso, z wyjątkiem podrobów innych niż wątroba, oraz surowe wyroby mięsne z takiego mięsa, a także świeże skóry i skórki, o których to produktach mowa w akapicie pierwszym, nie były wysyłane do innych państw członkowskich ani do państw trzecich.

2.
Właściwy organ może zezwolić jedynie na wysyłkę do innych państw członkowskich przesyłek świeżego mięsa i surowych wyrobów mięsnych wytworzonych z takiego świeżego mięsa uzyskanego z bydła trzymanego i poddanego ubojowi poza obszarem objętym ograniczeniami, pod warunkiem że podczas produkcji i przechowywania takiego mięsa i takich surowych wyrobów mięsnych oraz obchodzenia się z nimi nie doszło do kontaktu z mięsem i surowymi wyrobami mięsnymi niedopuszczonymi do wysyłki do innych państw członkowskich oraz pod warunkiem dołączenia do nich urzędowego świadectwa zdrowia określonego w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 599/2004 16 , w którego części II wpisane jest następujące poświadczenie:

"Świeże mięso lub surowe wyroby mięsne spełniające wymogi decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1500 z dnia 7 września 2015 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji".

Artykuł  6 17

Odstępstwo od zakazu wprowadzania do obrotu produktów mięsnych składających się mięsa bydła i dzikich przeżuwaczy lub zawierających takie mięso

1.
Na zasadzie odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 3 ust. 2 lit. a) właściwy organ może zezwolić na wprowadzanie do obrotu produktów mięsnych wyprodukowanych na obszarze objętym ograniczeniami ze świeżego mięsa bydła i dzikich przeżuwaczy:
a)
utrzymywanych w gospodarstwach położonych na obszarze objętym ograniczeniami, które nie podlegały ograniczeniom zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG; lub
b)
poddanych ubojowi lub upolowanych przed dniem 21 sierpnia 2015 r.; lub
c)
o których mowa w art. 4 ust. 1; lub
d)
utrzymywanych i poddanych ubojowi poza obszarem objętym ograniczeniami.
2.
Właściwy organ może zezwolić na wprowadzanie do obrotu produktów mięsnych, o których mowa w ust. 1, spełniających warunki określone w lit. a), b) lub c) tego ustępu, wyłącznie na terytorium Grecji, pod warunkiem że produkty mięsne zostały poddane niespecyficznemu procesowi obróbki, w wyniku którego powierzchnia przekroju produktów mięsnych nie wykazuje cech świeżego mięsa.

Właściwy organ zapewnia, aby produkty mięsne, o których mowa w akapicie pierwszym, nie były wysyłane do innych państw członkowskich ani państw trzecich.

3.
Właściwy organ może zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich przesyłek produktów mięsnych wyprodukowanych ze świeżego mięsa uzyskanego ze zwierząt, o których mowa w ust. 1 lit. a), b) i c), wyłącznie pod warunkiem że produkty mięsne zostały poddane specyficznemu procesowi obróbki w hermetycznie zaplombowanych pojemnikach do wartości Fo wynoszącej co najmniej trzy oraz pod warunkiem dołączenia do nich urzędowego świadectwa zdrowia określonego w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 599/2004, w którego części II wpisane jest następujące poświadczenie:

"Produkty mięsne spełniające wymogi decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1500 z dnia 7 września 2015 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji".

4.
Właściwy organ może zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich przesyłek produktów mięsnych wyprodukowanych ze świeżego mięsa uzyskanego ze zwierząt, o których mowa w ust. 1 lit. d), wyłącznie pod warunkiem że te produkty mięsne zostały poddane niespecyficznemu procesowi obróbki, w wyniku którego powierzchnia przekroju produktów mięsnych nie wykazuje cech świeżego mięsa, oraz pod warunkiem dołączenia do nich urzędowego świadectwa zdrowia określonego w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 599/2004, w którego części II wpisane jest następujące poświadczenie:

"Produkty mięsne spełniające wymogi decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1500 z dnia 7 września 2015 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji".

Artykuł  7 18

Odstępstwo od zakazu wysyłki i wprowadzania do obrotu mleka i przetworów mlecznych

1.
Na zasadzie odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 3 ust. 2 lit. b) właściwy organ może zezwolić na wprowadzanie do obrotu mleka przeznaczonego do spożycia przez ludzi uzyskanego od bydła trzymanego w gospodarstwach znajdujących się na obszarze objętym ograniczeniami oraz wytworzonych z tego mleka przetworów mlecznych, pod warunkiem że mleko i przetwory mleczne zostały poddane obróbce opisanej w pkt 1.1-1.5 części A w załączniku IX do dyrektywy Rady 2003/85/WE 19 .
2.
Właściwy organ może zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich przesyłek mleka i przetworów mlecznych uzyskanych od bydła trzymanego w gospodarstwach znajdujących się na obszarze objętym ograniczeniami, wyłącznie pod warunkiem że mleko i przetwory mleczne są przeznaczone do spożycia przez ludzi i zostały poddane obróbce, o której mowa w ust. 1, oraz pod warunkiem dołączenia do przesyłek urzędowego świadectwa zdrowia określonego w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 599/2004, w którego części II wpisane jest następujące poświadczenie:

"Mleko lub przetwory mleczne spełniające wymogi decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1500 z dnia 7 września 2015 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji".

Artykuł  8 20

Specjalne oznakowanie świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych oraz produktów mięsnych, o których mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2

Grecja zapewnia, aby świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne, o których mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2, były oznakowane specjalnym znakiem jakości zdrowotnej lub znakiem identyfikacyjnym, który nie ma kształtu owalnego i nie można go pomylić:

a)
ze znakiem jakości zdrowotnej dla świeżego mięsa określonym w sekcji I rozdział III w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 21 ;
b)
ze znakiem identyfikacyjnym dla surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z wołowiny lub zawierających wołowinę, określonym w sekcji I w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 22 .
Artykuł  9

Wymogi dotyczące pojazdów do transportu, czyszczenia i dezynfekcji

1.
Właściwy organ zapewnia, aby w przypadku każdego pojazdu, który był w kontakcie z podatnymi gatunkami w obszarze objętym ograniczeniami i ma opuścić ten obszar, operator lub kierowca pojazdu wykazywał, że od czasu ostatniego kontaktu ze zwierzętami pojazd został oczyszczony i poddany dezynfekcji w taki sposób, aby inaktywować wirusa choroby guzowatej skóry bydła.
2.
Właściwy organ powinien określić, jakie informacje ma przedłożyć operator/kierowca pojazdu dla zwierząt w celu wykazania, że odbyła się wymagana dezynfekcja.
Artykuł  10

Wymogi dotyczące informacji

Grecja informuje Komisję i pozostałe państwa członkowskie, na forum Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, o wynikach nadzoru prowadzonego w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w obszarze objętym ograniczeniami.

Artykuł  11

Uchylenie

Uchyla się decyzję wykonawczą (UE) 2015/1423.

Artykuł  12 23

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2016 r.

Artykuł  13

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Greckiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2015 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 24

Obszary objęte ograniczeniami, o których mowa w art. 2 lit. b)

A.
Następujące regiony w Grecji:
-
region Attyka
-
region Grecja Środkowa
-
region Macedonia Środkowa
-
region Macedonia Wschodnia i Tracja
-
region Epir
-
region Peloponez
-
region Tesalia
-
region Grecja Zachodnia
-
region Macedonia Zachodnia
B.
Następujące jednostki regionalne w Grecji:
-
jednostka regionalna Limnos.
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.
4 Dyrektywa Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzająca ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń (Dz.U. L 62 z 15.3.1993, s. 69).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/1423 z dnia 21 sierpnia 2015 r. dotycząca niektórych tymczasowych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji (Dz.U. L 222 z 25.8.2015, s. 7).
6 Dyrektywa Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną (Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977/64).
7 Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, s. 54).
8 EFSA Journal 2015;13(1):3986, s. 73.
9 Wydanie 24., 2015 r.
10 EFSA Journal (2006) 347, s. 1.
11 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1).
13 Art. 1 ust. 3 skreślony przez art. 3 pkt 1 decyzji nr (UE) 2015/2055 z dnia 10 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
14 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 2 decyzji nr (UE) 2015/2055 z dnia 10 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
15 Art. 5 zmieniony przez art. 3 pkt 3 decyzji nr (UE) 2015/2055 z dnia 10 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
16 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 599/2004 z dnia 30 marca 2004 r. dotyczące przyjęcia zharmonizowanego wzoru świadectwa i sprawozdania z kontroli związanych z wewnątrzwspólnotowym handlem zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 94 z 31.3.2004, s. 44).
17 Art. 6 zmieniony przez art. 3 pkt 4 decyzji nr (UE) 2015/2055 z dnia 10 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
18 Art. 7 zmieniony przez art. 3 pkt 5 decyzji nr (UE) 2015/2055 z dnia 10 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
19 Dyrektywa Rady 2003/85/WE z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania pryszczycy, uchylająca dyrektywę 85/511/EWG i decyzje 89/531/EWG i 91/665/EWG oraz zmieniająca dyrektywę 92/46/EWG (Dz.U. L 306 z 22.11.2003, s. 1).
20 Art. 8 zmieniony przez art. 3 pkt 6 decyzji nr (UE) 2015/2055 z dnia 10 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
21 Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206).
22 Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).
23 Art. 12 zmieniony przez art. 3 pkt 7 decyzji nr (UE) 2015/2055 z dnia 10 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
24 Załącznik:

- zmieniony przez art. 3 pkt 8 decyzji nr (UE) 2015/2055 z dnia 10 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2015/2311 z dnia 9 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.326.65) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/1116 z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.186.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/1255 z dnia 29 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.205.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.234.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/1500 dotycząca niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji i uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/1423
Data aktu: 07/09/2015
Data ogłoszenia: 08/09/2015