uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 122 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Poziom integracji walutowej i gospodarczej w strefie euro stał się w ostatnich latach na tyle wysoki, że każda pomoc finansowa przyznana państwu członkowskiemu, którego walutą jest euro i które ma poważne trudności finansowe, byłaby korzystna dla stabilności finansowej całej strefy euro.
(2) Ponadto od czasu utworzenia europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej ("EMSF") do art. 136 Traktatu dodano, decyzją Rady Europejskiej 2011/199/UE 1 , nowy ustęp wyjaśniający, na jakich warunkach państwa członkowskie, których walutą jest euro, mogą ustanowić mechanizm stabilności dla strefy euro. Europejski Mechanizm Stabilności ("EMS") został ustanowiony przez państwa członkowskie, których walutą jest euro, jako główny mechanizm stabilności dla strefy euro.
(3) Pomoc finansową Unii z EMSF można przyznać wszystkim państwom członkowskim, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 122 ust. 2 Traktatu oraz w rozporządzeniu Rady (UE) nr 407/2010 2 . Jednakże ryzyko związane z sytuacją, w której państwo członkowskie traci dostęp do rynku, różni się znacznie w zależności od tego, czy dane państwo członkowskiego jest członkiem strefy euro. Potencjalne negatywne skutki uboczne są znacznie większe dla strefy euro, gdzie trudności finansowe jednego państwa członkowskiego mogą stanowić zagrożenie dla stabilności finansowej całej strefy euro.
(4) Instrumentem finansowym stosowanym do udzielania pomocy finansowej państwu członkowskiemu, którego walutą jest euro, powinien być - co do zasady - EMS, zgodnie z jego uzgodnionymi zasadami. Jednakże mogą zaistnieć sytuacje wyjątkowe, w których ze względów praktycznych, proceduralnych lub finansowych wymagane jest skorzystanie z EMSF, co do zasady przed lub równocześnie z pomocą finansową z EMS. Sytuacje te uzasadniają przeniesienie zasady wzmocnionej solidarności między państwami członkowskimi, których walutą jest euro, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania unii walutowej, na grunt mechanizmu pomocy finansowej, działającego na podstawie prawa Unii.
(5) W takich okolicznościach przyznanie nowej pomocy finansowej Unii państwu członkowskiemu, którego walutą jest euro, powinno być uzależnione od ustanowienia mechanizmów, które gwarantowałyby, że państwa członkowskie, których walutą nie jest euro, otrzymałyby pełną rekompensatę w przypadku niedokonania płatności w ramach EMSF, co prowadzi do konieczności wykorzystania zasobów budżetu ogólnego Unii lub wezwania przez Komisję do dokonania dodatkowych wpłat przez państwa członkowskie, których walutą nie jest euro. Należy również ustanowić odpowiednie mechanizmy, aby nie dopuścić do nadmiernej rekompensaty na rzecz państw członkowskich, których walutą nie jest euro, w sytuacji gdy zostały uruchomione instrumenty służące ochronie budżetu ogólnego Unii, w tym odzyskiwanie długu, w razie potrzeby poprzez rozłożone w czasie kompensowanie kwot należności i płatności.
(6) Pożyczki z EMSF są gwarantowane przez budżet ogólny Unii. W razie niewykonania zobowiązania w związku z taką pożyczką Komisja - w celu obsługi długu Unii - może wezwać do dokonania dodatkowych wpłat w uzupełnieniu aktywów Unii, uwzględniając wszelkie nadwyżki salda gotówkowego. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 oraz jego szczegółowe zasady ustanawiają instrumenty służące ochronie budżetu ogólnego Unii, w tym odzyskiwanie długu, w razie potrzeby poprzez rozłożone w czasie kompensowanie kwot należności i płatności. Komisja zastosuje te instrumenty.
(7) Każde wykorzystanie EMSF na potrzeby ochrony stabilności finansowej państwa członkowskiego, którego walutą jest euro, będzie uzależnione od ustanowienia mechanizmu mającego zapewnić, by wykorzystanie to nie rodziło żadnych zobowiązań finansowych dla państw członkowskich, których walutą nie jest euro. Zasada ta została potwierdzona w dniu 17 lipca 2015 r. we wspólnym oświadczeniu Komisji i Rady dotyczącym korzystania z EMSF.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 407/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 sierpnia 2015 r.
W imieniu Rady | |
J. ASSELBORN | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.210.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1360 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 407/2010 ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej |
Data aktu: | 04/08/2015 |
Data ogłoszenia: | 07/08/2015 |
Data wejścia w życie: | 08/08/2015 |