uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 4 akapit trzeci oraz art. 21 ust. 4a akapit trzeci,
(1) Art. 11a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 wymaga, aby zarejestrowana i certyfikowana agencja ratingowa, wystawiając rating kredytowy lub perspektywę ratingową, dostarczała informacje ratingowe Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Wymaganie nie ma zastosowania do ratingów sporządzanych za opłatą wyłącznie na potrzeby inwestorów i ujawnianych tylko im. ESMA ma obowiązek publikowania informacji ratingowych przekazywanych przez agencje ratingowe na ogólnodostępnej stronie internetowej o nazwie "europejska platforma ratingowa". Należy zatem ustanowić zasady dotyczące treści i prezentacji informacji, które agencje ratingowe powinny udostępniać ESMA na potrzeby europejskiej platformy ratingowej.
(2) Ponadto art. 11 ust. 2 i art. 21 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 wymagają, aby agencje ratingowe przekazywały ESMA informacje na temat ich historycznych wyników oraz na potrzeby bieżącego nadzoru. Treść i prezentację takich informacji określa odpowiednio rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 448/2012 2 i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 446/2012 3 . Aby umożliwić efektywniejsze przetwarzanie danych przez ESMA oraz uproszczenie sposobu składania sprawozdań zawierających dane dla zarejestrowanych i certyfikowanych agencji ratingowych, należy określić zintegrowane wymagania dotyczące sprawozdawczości w odniesieniu do wszystkich danych, które zarejestrowane i certyfikowane agencje ratingowe powinny przekazywać ESMA. Niniejsze rozporządzenie określa zatem zasady dotyczące danych przekazywanych na potrzeby europejskiej platformy ratingowej, informacji na temat historycznych wyników udostępnianych w centralnym repozytorium utworzonym przez ESMA oraz informacji, które agencje ratingowe powinny przekazywać ESMA w okresowych sprawozdaniach do celów bieżącego nadzoru nad agencjami ratingowymi. Niniejsze rozporządzenie uchyla więc rozporządzenie delegowane (UE) nr 448/2012 i rozporządzenie delegowane (UE) nr 446/2012. ESMA powinien zintegrować wszystkie dane przekazywane przez agencje ratingowe na potrzeby europejskiej platformy ratingowej, centralnego repozytorium i bieżącego nadzoru nad agencjami ratingowymi w jednej bazie danych ESMA.
(3) Aby zagwarantować, że europejska platforma ratingowa zapewnia aktualne informacje na temat ratingów, które nie są ujawniane za opłatą wyłącznie na potrzeby inwestorów, konieczne jest opisanie przekazywanych danych, z uwzględnieniem ratingu i perspektywy ocenianego instrumentu lub podmiotu, komunikatów prasowych towarzyszących ratingom, sprawozdań towarzyszących ratingom państwa, rodzaju ratingu oraz daty i godziny publikacji. W szczególności komunikaty prasowe zapewniają informacje na temat kluczowych czynników stanowiących podstawę decyzji w sprawie ratingu. Europejska platforma ratingowa zapewnia użytkownikom ratingów centralny punkt dostępu do aktualnych informacji ratingowych oraz obniża koszty informacji, umożliwiając globalny dostęp do różnych ratingów wystawianych dla każdego ocenianego podmiotu lub instrumentu.
(4) Aby zapewnić ogólny obraz wszystkich ratingów przyznawanych przez różne agencje ratingowe temu samemu ocenianemu podmiotowi lub instrumentowi, agencje ratingowe powinny wykorzystywać wspólne identyfikatory ocenianego podmiotu i ocenianego instrumentu, przekazując do ESMA sprawozdania zawierające dane ratingowe. W związku z tym jedyną metodą globalnej niepowtarzalnej identyfikacji ocenianych podmiotów, emitentów, jednostek inicjujących i agencji ratingowych powinien być globalny identyfikator podmiotu prawnego (LEI).
(5) Aby zagwarantować, że informacje na europejskiej platformie ratingowej są aktualne, informacje ratingowe powinny być gromadzone i publikowane codziennie, aby umożliwić jedną aktualizację dziennie europejskiej platformy ratingowej poza zwyczajowymi godzinami pracy obowiązującymi w Unii.
(6) Informacje ratingowe przekazywane przez zarejestrowane i certyfikowane agencje ratingowe powinny umożliwiać ESMA sprawowanie ścisłego nadzoru nad postępowaniem agencji ratingowych i działalnością prowadzoną przez nie, tak aby mógł on niezwłocznie reagować w przypadku faktycznego lub domniemanego niezastosowania się do przepisów rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Z tego względu dane ratingowe powinny być przekazywane do ESMA co miesiąc. Jednakże dla zachowania proporcjonalności agencje ratingowe, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników i nie wchodzą w skład grupy, powinny mieć możliwość przekazywania danych ratingowych co dwa miesiące. ESMA powinien jednak zachować prawo do zażądania od tych agencji ratingowych - w związku z liczbą i rodzajem wystawianych przez nie ratingów, w tym złożonością analizy kredytów, znaczeniem ocenianych instrumentów lub emitentów oraz możliwością wykorzystywania tych ratingów do celów regulacyjnych - składania sprawozdań co miesiąc.
(7) Aby uniknąć powielania sprawozdań zawierających dane, ESMA powinien wykorzystywać do celów bieżącego nadzoru dane już przekazane na potrzeby europejskiej platformy ratingowej. Do celów bieżącego nadzoru agencje ratingowe powinny być również zobowiązane do przekazywania informacji dotyczących ratingów kredytowych i perspektyw ratingowych, które nie zostały przekazane na potrzeby europejskiej platformy ratingowej.
(8) ESMA powinien wykorzystywać dane przekazywane na potrzeby europejskiej platformy ratingowej oraz bieżącego nadzoru do gromadzenia informacji na temat historycznych wyników, które powinien udostępniać w centralnym repozytorium zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Aby jeszcze bardziej ułatwić porównywalność oraz zapewnić spójność z danymi przekazanymi zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 448/2012, nowo certyfikowane agencje ratingowe powinny być zobowiązane do przedkładania danych dotyczących okresu obejmującego co najmniej dziesięć lat przed certyfikacją lub okresu od rozpoczęcia przez nie działalności. Od certyfikowanych agencji ratingowych nie należy wymagać przekazywania tych danych, częściowo lub w całości, jeżeli są one w stanie wykazać, że byłoby to niewspółmierne w stosunku do ich skali i złożoności.
(9) Agencje ratingowe, które wchodzą w skład grupy, powinny mieć możliwość albo odrębnego przekazywania swoich danych ratingowych do ESMA, albo upoważnienia jednej z agencji wchodzących w skład grupy do przekazywania danych w ich imieniu. Zważywszy jednak na wysoki stopień integracji organizacji agencji ratingowych na poziomie Unii oraz w celu zwiększenia zrozumiałości statystyk, agencje ratingowe zachęca się do składania sprawozdań w ujęciu globalnym, obejmujących całą grupę.
(10) Na potrzeby bieżącego nadzoru sprawowanego przez ESMA oraz publikacji sprawozdań dotyczących historycznych wyników agencji ratingowych agencje ratingowe mogą dobrowolnie przekazywać ESMA ratingi kredytowe wystawiane przez agencje ratingowe z państw trzecich należące do tej samej grupy agencji ratingowych, ale niezatwierdzone zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.
(11) Przekazując dane, agencje ratingowe powinny klasyfikować ratingi kredytowe i perspektywy ratingowe wystawiane w różnych kategoriach: według rodzaju i podklas, takich jak sektor, branża lub klasa aktywów bądź według rodzaju emitenta i emisji. Kategorie te są oparte na wcześniejszych doświadczeniach ESMA w zakresie gromadzenia danych ratingowych oraz potrzebie nadzorowania danych dotyczących ratingów.
(12) Aby zapewnić zgłaszanie ratingów kredytowych nowych instrumentów finansowych, które mogą powstać w wyniku innowacji finansowych, należy uwzględnić kategorię zgłaszania "innych instrumentów finansowych". Ponadto kategorie ratingów korporacyjnych i ratingów instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji powinny również zawierać kategorię "inne", obejmującą wszystkie nowe rodzaje emisji korporacyjnych lub instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji, których nie można zaklasyfikować do istniejących kategorii.
(13) Aby umożliwić ESMA założenie europejskiej platformy ratingowej oraz zapewnić agencjom ratingowym odpowiednio dużo czasu na dostosowanie ich wewnętrznych systemów do nowych wymagań w zakresie sprawozdawczości, agencje ratingowe powinny złożyć pierwsze sprawozdanie do dnia 1 stycznia 2016 r. Aby zapewnić porównywalność i ciągłość danych przekazywanych na mocy niniejszego rozporządzenia, pierwsze sprawozdanie powinno zawierać dane dotyczące wszystkich ratingów wystawionych i niewycofanych do dnia 21 czerwca 2015 r. Ponadto pierwsze sprawozdanie powinno zawierać dane dotyczące ratingów kredytowych i perspektyw ratingowych wystawionych przez agencje ratingowe w okresie od dnia 21 czerwca 2015 r. do dnia 1 stycznia 2016 r. Pierwsze sprawozdanie powinno zawierać ten sam rodzaj danych co dane dotyczące ratingów, które mają być przekazywane codziennie w późniejszym okresie.
(14) Przekazywane dane powinny być opracowane według standardowego formatu umożliwiającego ESMA automatyczne odbieranie i przetwarzanie danych w jego wewnętrznych systemach. W związku z postępem technicznym może zaistnieć potrzeba zaktualizowania i zakomunikowania przez ESMA - w drodze specjalnych komunikatów lub wytycznych - szeregu technicznych instrukcji dotyczących sprawozdawczości, przesyłania lub formatu plików przekazywanych przez agencje ratingowe.
(15) Niniejsze rozporządzenie jest oparte na projekcie regulacyjnych standardów technicznych przedłożonym Komisji przez ESMA zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .
(16) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
(17) W celu zapewnienia zgodności z art. 2 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 462/2013 5 przepisy niniejszego rozporządzenia powinny być stosowane od dnia 21 czerwca 2015 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 września 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.2.24 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/2 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących prezentacji informacji, które agencje ratingowe udostępniają Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych |
Data aktu: | 30/09/2014 |
Data ogłoszenia: | 06/01/2015 |
Data wejścia w życie: | 26/01/2015, 21/06/2015 |