uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 4a akapit trzeci,
(1) Art. 11 ust. 3 oraz sekcja E część II pkt 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 wymagają, aby agencja ratingowa ujawniała ESMA raz do roku wykaz opłat pobieranych od każdego klienta za poszczególne ratingi kredytowe oraz wszelkie usługi pomocnicze, a także politykę cenową, w tym strukturę opłat i kryteria ustalania cen w odniesieniu do ratingów kredytowych różnych klas aktywów. Zasadnicze znaczenie ma określenie szczegółów technicznych dotyczących zgłaszanych treści oraz formatu wykorzystywanego przez agencje ratingowe w celu spełnienia przez nie obowiązków i umożliwienia ESMA wykonywania uprawnień w zakresie bieżącego nadzoru.
(2) W celu łagodzenia konfliktów interesów oraz ułatwienia uczciwej konkurencji na rynku ratingów kredytowych, ESMA powinien zapewniać niedyskryminacyjność polityki cenowej, procedur i ostatecznie opłat pobieranych przez agencje ratingowe od klientów. Różnice w opłatach pobieranych za ten sam rodzaj usługi powinny być możliwe do uzasadnienia różnicami faktycznie poniesionych kosztów świadczenia tej usługi różnym klientom. Ponadto opłaty pobierane za usługi ratingowe od danego emitenta nie powinny zależeć od wyników lub skutków wykonanych prac.
(3) Informacje o opłatach przedkładane przez zarejestrowane agencje ratingowe powinny umożliwiać ESMA identyfikację ratingów kredytowych, które wymagałyby bardziej skrupulatnej kontroli i ewentualnych dalszych nadzorczych działań następczych. Za ratingi kredytowe i usługi pomocnicze o podobnych cechach powinny być pobierane podobne opłaty, a różnice w wysokości opłat powinny być uzasadnione różnicami kosztów. Zebrane informacje powinny umożliwić ESMA identyfikację, w odniesieniu do każdej zarejestrowanej agencji ratingowej, porównywalnych usług i opłat za nie, a zatem wykrycie ewentualnych znaczących odstępstw w zakresie pobieranych opłat. ESMA może następnie rozpocząć postępowania wyjaśniające w celu weryfikacji, czy opłaty takie są ustalane na podstawie zgodnej z prawem polityki i procedur ustalania cen, a różnice w wysokości opłat oparte na różnicach kosztów są spójne z zasadami uczciwej konkurencji, nie wynikają z konfliktów interesów i nie zależą od wyników lub skutków wykonanych prac.
(4) Polityka cenowa i procedury ustalania cen powinny być zgłaszane w odniesieniu do każdego rodzaju ratingu. Na potrzeby sprawozdawczości i w celu wyraźnego rozróżnienia każdej polityki cenowej i procedury ustalania cen oraz ich aktualizacji każda wersja polityki cenowej wraz z odpowiadającymi jej taryfami opłat, programami opłat i procedurami powinna mieć numer identyfikacyjny. Do wszystkich innych celów polityka cenowa powinna zawierać struktury opłat lub taryfy opłat, a także kryteria ustalania cen, które mogą być stosowane przez osobę lub osoby negocjujące opłaty pobierane za poszczególne ratingi kredytowe. Polityka cenowa powinna też uwzględniać ewentualne programy związane z częstotliwością lub inne programy dotyczące opłat, z których oceniany podmiot lub subskrybent może skorzystać w odniesieniu do różnych opłat pobieranych za pojedynczy rating lub zestaw ratingów kredytowych. Agencje ratingowe powinny odnotowywać wszystkie przypadki niezastosowania polityki cenowej, taryf opłat, programów opłat i procedur oraz wszystkie przypadki odstępstw od polityki cenowej w odniesieniu do poszczególnych ratingów kredytowych, z wyraźnym wskazaniem konkretnego ratingu kredytowego.
(5) Zarejestrowane agencje ratingowe, które wchodzą w skład grupy, powinny mieć możliwość odrębnego zgłaszania swoich danych ratingowych ESMA lub upoważnienia jednej z pozostałych agencji ratingowych wchodzących w skład grupy do przedkładania danych w imieniu wszystkich członków grupy, którzy podlegają wymogom w zakresie sprawozdawczości.
(6) Do celów niniejszego rozporządzenia "strukturyzacja emisji długu" i "emisja długu" powinna obejmować instrumenty finansowe lub inne aktywa będące wynikiem transakcji sekurytyzacyjnej lub programu sekurytyzacyjnego, o których mowa w art. 4 ust. 61 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 .
(7) W celu umożliwienia zarejestrowanym agencjom ratingowym opracowania odpowiednich systemów i procedur zgodnych ze specyfikacjami technicznymi dostarczonymi przez ESMA oraz zapewnienia pełnej i prawidłowej sprawozdawczości dotyczącej danych związanych z opłatami, zarejestrowane agencje ratingowe powinny po raz pierwszy zgłosić dane dotyczące poszczególnych opłat dziewięć miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. Pierwsze sprawozdanie powinno być złożone w odniesieniu do danych dotyczących opłat za okres od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Obowiązek ten nie powinien być interpretowany jako zwolnienie ze spoczywającego na zarejestrowanych agencjach ratingowych obowiązku przedkładania okresowych informacji o opłatach zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1060/2009 w okresie przejściowym.
(8) Polityka i procedury ustalania cen powinny być przekazywane na bieżąco, tak aby istotne zmiany były zgłaszane bez zbędnej zwłoki po ich przyjęciu i najpóźniej 30 dni po ich wprowadzeniu. Zgłaszane informacje powinny być opracowane według standardowego formatu umożliwiającego ESMA automatyczne odbieranie i przetwarzanie rekordów w swoich wewnętrznych systemach. W związku z trudnościami technicznymi i postępem technicznym może z czasem zaistnieć potrzeba zaktualizowania i przekazania przez ESMA - w drodze specjalnych komunikatów lub wytycznych - szeregu instrukcji technicznych w zakresie sprawozdawczości, dotyczących przesyłania lub formatu plików przekładanych przez zarejestrowane agencje ratingowe.
(9) Jeżeli agencja ratingowa nie spełnia wymogów sprawozdawczych, ESMA powinien posiadać uprawnienia do zażądania informacji w drodze decyzji wydawanej na podstawie art. 23b ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 lub podjęcia innych środków dochodzeniowych.
(10) Niniejsze rozporządzenie jest oparte na projekcie regulacyjnych standardów technicznych przedłożonym Komisji przez ESMA zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 września 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.2.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/1 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących okresowych sprawozdań o opłatach pobieranych przez agencje ratingowe, na potrzeby bieżącego nadzoru prowadzonego przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych |
Data aktu: | 30/09/2014 |
Data ogłoszenia: | 06/01/2015 |
Data wejścia w życie: | 26/01/2015 |