Decyzja wykonawcza 2015/1289 w sprawie nałożenia na Hiszpanię grzywny za manipulowanie danymi dotyczącymi deficytu we Wspólnocie Autonomicznej Walencji

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2015/1289
z dnia 13 lipca 2015 r.
w sprawie nałożenia na Hiszpanię grzywny za manipulowanie danymi dotyczącymi deficytu we Wspólnocie Autonomicznej Walencji 1

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1173/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro 2 , w szczególności jego art. 8 ust. 1,

uwzględniając decyzję delegowaną Komisji 2012/678/UE z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie postępowań wyjaśniających i grzywien związanych z manipulowaniem danymi statystycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 1173/2011 3 ,

uwzględniając sprawozdanie Komisji, przyjęte dnia 7 maja 2015 r., w sprawie przeprowadzonego na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1173/2011 postępowania wyjaśniającego dotyczącego manipulowania danymi statystycznymi w Hiszpanii,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 126 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) państwa członkowskie unikają nadmiernego deficytu budżetowego. Dane dotyczące deficytu i długu publicznego mające znaczenie dla stosowania art. 121 i 126 TFUE lub stosowania Protokołu nr 12 w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów, mają podstawowe znaczenie dla koordynacji polityki gospodarczej w Unii.

(2) Na potrzeby wzmocnienia wykonywania nadzoru budżetowego w strefie euro oraz aby zapobiec umyślnemu lub wynikającemu z poważnego zaniedbania wprowadzaniu w błąd w odniesieniu do danych dotyczących deficytu oraz długu publicznego, Rada, działając na zalecenie Komisji, może podjąć decyzję o nałożeniu grzywny na odpowiedzialne państwo członkowskie.

(3) W dniu 11 lipca 2014 r. Komisja wszczęła zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1173/2011 postępowanie wyjaśniające dotyczące manipulowania danymi statystycznymi w Hiszpanii. Ustalenia wstępne z postępowania wyjaśniającego zostały przesłane Hiszpanii w dniu 19 lutego 2015 r. w celu przedstawienia przez nią uwag, zgodnie z wymogiem zawartym w decyzji delegowanej 2012/678/UE. Hiszpania przedstawiła w terminie uwagi na piśmie dotyczące ustaleń wstępnych.

(4) W dniu 7 maja 2015 r. Komisja przyjęła sprawozdanie w sprawie przeprowadzonego na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1173/2011 postępowania wyjaśniającego dotyczącego manipulowania danymi statystycznymi w Hiszpanii, uwzględniając uwagi przekazane przez Hiszpanię.

(5) W sprawozdaniu Komisja stwierdziła, że podmiot wchodzący w skład sektora instytucji rządowych i samorządowych Hiszpanii - Regionalna Izba Kontroli Autonomicznej Wspólnoty Walencji - dopuścił się poważnego zaniedbania dotyczącego nieksięgowania wydatków na ochronę zdrowia i nieprzestrzegania zasady memoriałowej w odniesieniu do rachunków narodowych, co doprowadziło do zgłoszenia Komisji (Eurostatowi) w marcu 2012 r. nieprawidłowych danych dotyczących deficytu publicznego Hiszpanii. W oparciu o ustalenia Komisji zasadne jest stwierdzenie, że wprowadzenie w błąd w odniesieniu do danych dotyczących deficytu w wyniku poważnego zaniedbania miało miejsce wówczas, gdy Hiszpania zgłosiła Eurostatowi w marcu 2012 r. nieprawidłowe dane. Powyższe informacje uzasadniają nałożenie grzywny.

(6) Kwota grzywny nie powinna przekraczać 0,2 % produktu krajowego brutto Hiszpanii w 2014 r.

(7) Kwota odniesienia w stosunku do grzywny, jaką należy nałożyć, powinna być równa 5 % wartości większego wpływu wprowadzenia w błąd na poziomie deficytu instytucji rządowych i samorządowych w Hiszpanii za odpowiednie lata objęte notyfikacją w kontekście procedury nadmiernego deficytu. Korekta wydatków zgłoszona przez Hiszpanię w notyfikacji z kwietnia 2012 r. w ramach procedury nadmiernego deficytu wyniosła 1,893 mld EUR. W związku z tym kwota odniesienia powinna wynosić 94,65 mln EUR.

(8) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. a) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja stwierdziła w swoim sprawozdaniu, że podanie nieprawdziwych danych nie miało znaczącego wpływu na funkcjonowanie wzmocnionego zarządzania gospodarczego Unii, ze względu na ograniczony wpływ na deficyt Hiszpanii w ujęciu całościowym. Stwierdza się w nim ponadto, że zgłoszenie poprawionych danych nastąpiło wkrótce po opublikowaniu nieprawidłowych danych dotyczących deficytu dla Hiszpanii w kwietniu 2012 r., co umożliwiło dokonanie korekty danych dotyczących deficytu dla Hiszpanii jeszcze w 2012 r. Okoliczności te uzasadniają zmniejszenie kwoty grzywny.

(9) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. b) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja w swoim sprawozdaniu stwierdziła, że wprowadzenie w błąd wynikało z poważnego zaniedbania. W tym względzie nie powinno się stosować modulacji kwoty grzywny.

(10) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. c) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja w swoim sprawozdaniu stwierdziła, że podanie nieprawdziwych danych dotyczyło głównie działania jednego podmiotu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych Hiszpanii. Okoliczności te uzasadniają zmniejszenie kwoty grzywny.

(11) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. d) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja w swoim sprawozdaniu stwierdziła, że odpowiednie działania państwa członkowskiego, na które może zostać nałożona grzywna, miały miejsce w okresie od dnia 13 grudnia 2011 r., kiedy weszło w życie rozporządzenie (UE) nr 1173/2011, do momentu wszczęcia postępowania wyjaśniającego, tj. do dnia 11 lipca 2014 r. Stwierdziła ona również, że niewłaściwie zgłaszane dane dotyczące deficytu zostały poprawione w związku ze zmianą w październiku 2012 r. notyfikacji w ramach procedury nadmiernego deficytu. Ze względu na czas trwania wprowadzenia w błąd nie powinno się stosować modulacji kwoty grzywny.

(12) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. e) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja w swoim sprawozdaniu stwierdziła, że hiszpańskie organy statystyczne i wszystkie uczestniczące podmioty wykazały wysoki poziom współpracy w toku postępowania wyjaśniającego. Okoliczności te uzasadniają zmniejszenie kwoty grzywny.

(13) W tych okolicznościach kwota grzywny, która zostanie nałożona na Hiszpanię, powinna wynosić 18,93 mln EUR,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na Hiszpanię nakłada się grzywnę w wysokości 18,93 mln EUR za wprowadzenie w błąd, w wyniku poważnego zaniedbania, w odniesieniu do danych dotyczących deficytu publicznego, które zostało przedstawione w sprawozdaniu Komisji Europejskiej w sprawie przeprowadzonego na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1173/2011 postępowania wyjaśniającego dotyczącego manipulowania danymi statystycznymi w Hiszpanii.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2015 r.

W imieniu Rady

F. ETGEN

Przewodniczący

1 Tytuł zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.291.10/1).
2 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 1.
3 Dz.U. L 306 z 6.11.2012, s. 21.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.198.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/1289 w sprawie nałożenia na Hiszpanię grzywny za manipulowanie danymi dotyczącymi deficytu we Wspólnocie Autonomicznej Walencji
Data aktu: 13/07/2015
Data ogłoszenia: 28/07/2015