uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z forum konsultacyjnym, o którym mowa w art. 18 dyrektywy 2009/125/WE,
(1) Dyrektywa 2009/125/WE nakłada na Komisję obowiązek określenia wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i handlu jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko i które wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy ich wpływu na środowisko bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Art. 16 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE stanowi, że zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 19 ust. 3, i z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 15 ust. 2 oraz po konsultacji z forum konsultacyjnym Komisja powinna wprowadzić, stosownie do potrzeb, środki wykonawcze dla produktów mających duży potencjał ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sposób opłacalny, takich jak miejscowe ogrzewacze pomieszczeń.
(3) Komisja przeprowadziła badanie przygotowawcze w celu przeanalizowania technicznych, ekologicznych i ekonomicznych aspektów miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń zwykle stosowanych do celów grzewczych w budynkach mieszkalnych i komercyjnych. Badanie przeprowadzono przy udziale zainteresowanych stron z Unii i państw trzecich, a jego wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(4) Ekologiczne aspekty miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń, które określono jako istotne do celów niniejszego rozporządzenia to: zużycie energii i emisje tlenków azotu w fazie użytkowania.
(5) Z badania przygotowawczego wynika, że w przypadku miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń nie ma konieczności ustanawiania dodatkowych wymogów dotyczących parametrów ekoprojektu, o których mowa w części 1 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować swoim zakresem miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwa gazowe lub ciekłe i energię elektryczną. Zakresem niniejszego rozporządzenia objęte są również miejscowe ogrzewacze pomieszczeń, które mają funkcję ogrzewania pośredniego.
(7) Roczne zużycie energii związane z miejscowymi ogrzewaczami pomieszczeń w Unii w 2010 r. oszacowano na 1 673 petadżuli (PJ) (40,0 Mtoe), co odpowiada emisji 75,3 Mt dwutlenku węgla (CO2). Oczekuje się, że roczne zużycie energii związane z miejscowymi ogrzewaczami pomieszczeń w 2020 r. wyniesie 1 630 petadżuli (PJ) (39,0 Mtoe), co odpowiada 71,6 Mt CO2.
(8) Zużycie energii przez miejscowe ogrzewacze pomieszczeń można bardziej obniżyć, stosując istniejące niezastrzeżone rozwiązania techniczne bez zwiększenia łącznych kosztów zakupu i obsługi tych produktów.
(9) Szacuje się, że w 2010 r. roczne emisje tlenków azotu (NOx) z miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń wyniosły 5,6 kt ekwiwalentu tlenków siarki (SOx). Przewiduje się, że w wyniku specjalnych środków przyjętych przez państwa członkowskie oraz wskutek rozwoju technologicznego emisje te w 2020 r. wyniosą 4,9 kt ekwiwalentu SOx.
(10) Emisje z miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń można bardziej obniżyć, stosując istniejące niezastrzeżone rozwiązania techniczne bez zwiększenia łącznych kosztów zakupu i obsługi tych produktów.
(11) Przewiduje się, że wymogi dotyczące ekoprojektu ustanowione w niniejszym rozporządzeniu i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/1186 2 przyniosą łącznie do 2020 r. szacunkowe oszczędności energii w wysokości około 157 PJ (3,8 Mtoe) i powiązaną redukcję emisji CO2 o 6,7 Mt.
(12) Oczekuje się, że wymogi dotyczące ekoprojektu ustanowione w niniejszym rozporządzeniu przyniosą do 2020 r. redukcję emisji ekwiwalentu SOx o 0,6 kt rocznie.
(13) Niniejsze rozporządzenie obejmuje produkty o różnych parametrach technicznych. Gdyby zastosowano wobec nich te same wymogi dotyczące efektywności energetycznej, niektóre rozwiązania technologiczne zostałyby objęte zakazem wprowadzania do obrotu, co miałoby negatywne skutki dla konsumentów. Z tego względu powiązanie wymogów dotyczących ekoprojektu z potencjałem poszczególnych technologii sprzyja tworzeniu równych warunków działania na rynku.
(14) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny doprowadzić do harmonizacji wymogów dotyczących zużycia energii i emisji tlenków azotu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń w całej Unii, co przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania rynku wewnętrznego i poprawy ekologiczności tych produktów.
(15) Efektywność energetyczna miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń zmniejsza się w trakcie eksploatacji w warunkach rzeczywistych w porównaniu z efektywnością energetyczną ustaloną w fazie testów. Aby zbliżyć wartość sezonowej efektywności energetycznej ogrzewania pomieszczeń do wartości sprawności użytkowej, należy zachęcać producentów do stosowania regulacji. W tym celu ustala się globalny rabat uwzględniający rozbieżność między tymi dwiema wartościami. Rabat ten może zostać odzyskany w przypadku wyboru kilku opcji regulacji.
(16) Wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć wpływu na funkcjonalność lub przystępność ekonomiczną miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń z perspektywy użytkownika ani nie powinny wpływać negatywnie na zdrowie, bezpieczeństwo lub środowisko.
(17) Harmonogram wprowadzania wymogów dotyczących ekoprojektu powinien zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na zmodyfikowanie konstrukcji produktów objętych niniejszym rozporządzeniem. Harmonogram powinien uwzględniać ewentualny wpływ na koszty ponoszone przez producentów, w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowego osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia.
(18) Pomiarów i obliczeń parametrów produktów należy dokonywać z wykorzystaniem wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod uwzględniających powszechnie uznane najnowsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte na wniosek Komisji przez europejskie organizacje normalizacyjne zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 3 .
(19) Zgodnie z art. 8 ust. dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu określono mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(20) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni przekazywać informacje w postaci dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(21) W celu dalszego ograniczenia wpływu na środowisko miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń producenci powinni podawać informacje dotyczące demontażu, recyklingu i unieszkodliwiania.
(22) Oprócz prawnie wiążących wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii w celu zapewnienia szerokiego i łatwego dostępu do informacji dotyczących ekologiczności cyklu życia miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 kwietnia 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.193.76 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1188 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń |
Data aktu: | 28/04/2015 |
Data ogłoszenia: | 21/07/2015 |
Data wejścia w życie: | 10/08/2015 |