uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku 1 , w szczególności jej art. 6 ust. 2,
(1) Artykuł 1 dyrektywy 2002/49/WE stanowi, iż ma ona na celu zdefiniowanie wspólnego podejścia do unikania, zapobiegania lub zmniejszania szkodliwych skutków narażenia na działanie hałasu, w tym jego dokuczliwości, na podstawie ustalonych priorytetów. W tym celu państwa członkowskie są zobowiązane ustalić stopień narażenia na hałas w środowisku poprzez sporządzanie map hałasu, stosując metody oceny wspólne dla wszystkich państw członkowskich, zapewnić społeczeństwu dostęp do informacji dotyczącej hałasu w środowisku i jego skutków oraz przyjąć, na podstawie danych uzyskanych z map hałasu, plany działania zmierzające do zapobiegania powstawaniu hałasu w środowisku i obniżania jego poziomu tam, gdzie jest to konieczne, zwłaszcza tam, gdzie oddziaływanie hałasu może powodować szkodliwe skutki dla ludzkiego zdrowia, jak również mają obowiązek zachować jakość klimatu akustycznego środowiska tam, gdzie jest ona jeszcze właściwa.
(2) Zgodnie z art. 5 dyrektywy 2002/49/WE przy sporządzaniu i analizowaniu strategicznych map hałasu zgodnie z art. 7 państwa członkowskie stosują wskaźniki hałasu (Lden i Lnight), o których mowa w załączniku I do tej dyrektywy.
(3) Zgodnie z art. 6 dyrektywy 2002/49/WE do ustalania wartości wskaźników hałasu (Lden i Lnight) stosuje się metody oceny określone w załączniku II do tej dyrektywy.
(4) Zgodnie z art. 6 dyrektywy 2002/49/WE Komisja ustanawia, w trybie zmiany załącznika II, wspólne metody oceny na potrzeby ustalania wskaźników hałasu Lden i Lnight.
(5) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2002/49/WE państwa członkowskie zobowiązane są zapewnić sporządzenie strategicznych map hałasu najpóźniej do dnia 30 czerwca 2007 r. oraz 30 czerwca 2012 r., a następnie je analizować i zmieniać, w miarę potrzeby, nie rzadziej niż co pięć lat.
(6) W dyrektywie 2002/49/WE przewidziano, że podstawę planów działania mają stanowić strategiczne mapy hałasu. Strategiczne mapy hałasu mają być sporządzane przy pomocy wspólnych metod oceny, po przyjęciu tych metod przez państwa członkowskie. Projektując środki odnoszące się do priorytetów określonych przy pomocy wspólnych metod oraz dokonując oceny innych środków krajowych, które mają na celu zapobieganie hałasowi w środowisku i zmniejszenie tego hałasu, państwa członkowskie mogą jednak korzystać z innych metod.
(7) W 2008 r. Komisja zapoczątkowała proces opracowywania wspólnych ram metodycznych dla oceny hałasu w ramach projektu pod nazwą "Wspólne metody oceny hałasu w UE" (CNOSSOS-EU), prowadzonego przez Wspólne Centrum Badawcze. Projekt realizowano, prowadząc szczegółowe konsultacje z Komitetem utworzonym na podstawie art. 18 dyrektywy 2000/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Jego wyniki opublikowano w sprawozdaniu referencyjnym JRC na temat CNOSSOS-EU 3 .
(8) W załączniku do niniejszej dyrektywy Komisji określono wspólne metody oceny. Państwa członkowskie są zobowiązane stosować te metody, począwszy od dnia 31 grudnia 2018 r.
(9) Metody oceny przewidziane w załączniku do niniejszej dyrektywy mają zostać przyjęte zgodnie z jej art. 2 ust. 1 najpóźniej do dnia 31 grudnia 2018 r., natomiast do tego czasu państwa członkowskie mogą nadal stosować metody oceny, które wcześniej przyjęły na poziomie krajowym, zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 2002/49/WE.
(10) Zgodnie z art. 12 dyrektywy 2002/49/WE Komisja dostosowuje załącznik II do postępu naukowego i technicznego.
(11) Oprócz dostosowania do postępu naukowego i technicznego zgodnie z art. 12 dyrektywy 2002/49/WE Komisja stara się zmieniać załącznik na podstawie doświadczeń państw członkowskich.
(12) Wspólne metody oceny mają znaleźć zastosowanie również do celów innego prawodawstwa UE, które zawiera odniesienia do załącznika II do dyrektywy 2002/49/WE.
(13) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na podstawie art. 13 dyrektywy 2002/49/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji, za Przewodniczącego, | |
Karmenu VELLA | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.168.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2015/996 ustanawiająca wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 19/05/2015 |
Data ogłoszenia: | 01/07/2015 |
Data wejścia w życie: | 02/07/2015 |