a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 529/2014 2 ustanowiono kryteria oceny istotności rozszerzeń i zmian metody wewnętrznych ratingów oraz metody zaawansowanego pomiaru, które są stosowane do obliczania wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka kredytowego i ryzyka operacyjnego. W niniejszym rozporządzeniu należy określić warunki oceny istotności rozszerzeń i zmian metod modeli wewnętrznych, które są stosowane do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego. Uwzględniając fakt, że wszystkie stosowne kwestie i procedury nadzorcze są podobne dla wszystkich rodzajów metod wewnętrznych, tj. zarówno tych dotyczących ryzyka kredytowego, jak i operacyjnego czy rynkowego, ważne jest zapewnienie spójności między wszystkimi przepisami regulującymi rozszerzenia i zmiany metod wewnętrznych oraz ułatwienie całościowego wglądu w te przepisy i skoordynowanego do nich dostępu osobom podlegającym określonym w nich obowiązkom. W związku z tym konieczne jest zawarcie w jednym akcie prawnym wszystkich regulacyjnych standardów technicznych wymaganych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do rozszerzeń i zmian metod wewnętrznych.
(2) Podobnie jak w przypadku metody wewnętrznych ratingów oraz metody zaawansowanego pomiaru, również w odniesieniu do rozszerzeń i zmian stosowania metody modeli wewnętrznych, które wymagają powiadomienia właściwego organu, rozporządzenie (UE) nr 575/2013 nie określa, czy o zmianach tych należy powiadomić przed ich wdrożeniem, czy też po ich wdrożeniu. Właściwe organy nie muszą z wyprzedzeniem wiedzieć o mniej istotnych rozszerzeniach lub zmianach, a dla instytucji bardziej wydajne i mniej uciążliwe byłoby gromadzenie informacji o takich mniej istotnych zmianach i powiadamianie o nich właściwych organów w regularnych odstępach czasu, co zmniejszyłoby również obciążenie właściwych organów związane z nadzorem. Informacje o pozostałych rozszerzeniach i zmianach, które wymagają powiadomienia właściwego organu, powinny być przekazywane przed ich wdrożeniem, tak aby właściwe organy mogły sprawdzić, czy niniejsze rozporządzenie jest poprawnie stosowane. W związku z tym takie samo rozróżnienie między rozszerzeniami i zmianami w zależności od procedury powiadamiania, jakie zostało ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 529/2014 dla metody wewnętrznych ratingów oraz metody zaawansowanego pomiaru, powinno również obowiązywać w odniesieniu do rozszerzeń i zmian metody modeli wewnętrznych, które wymagają powiadomienia właściwych organów; analogicznie należy też przy tym dodatkowo rozróżnić rozszerzenia i zmiany, które wymagają powiadomienia właściwych organów przed ich wdrożeniem, oraz rozszerzenia i zmiany, w przypadku których nie jest to konieczne.
(3) Metoda modeli wewnętrznych obejmuje każdy model wewnętrzny objęty przepisami części trzeciej tytuł IV rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, na którego stosowanie w celu obliczenia wymogów kapitałowych udzieliły zezwolenia właściwe organy.
(4) Istotność rozszerzeń lub zmian w metodzie modeli wewnętrznych jest uzależniona od rodzaju i kategorii proponowanego rozszerzenia lub proponowanej zmiany (co powinno znaleźć odzwierciedlenie w kryteriach jakościowych) oraz od ich zdolności do wywarcia wpływu na wymogi w zakresie funduszy własnych (co powinno znaleźć odzwierciedlenie w kryteriach ilościowych). Niektóre zmiany, np. zmiany w zakresie organizacji, procesów wewnętrznych lub procesu zarządzania ryzykiem, mogą jednak nie mieć bezpośredniego wpływu ilościowego. W przypadku tego rodzaju zmian do oceny istotności należałoby wykorzystywać jedynie kryteria jakościowe.
(5) Należy opracować progi ilościowe celem uwzględnienia łącznego wpływu rozszerzenia lub zmiany metody modeli wewnętrznych na miary ryzyka obliczane zgodnie z dowolnym modelem wewnętrznym, na który wpływ ma dane rozszerzenie lub dana zmiana, jak również na kapitał wymagany w oparciu zarówno o metodę wewnętrzną, jak i metodę standardową, tak aby odzwierciedlić zakres, w jakim metody wewnętrzne są wykorzystywane do obliczenia całkowitych wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego. W celu zmniejszenia obciążenia instytucji właściwe jest jednak, do celów obliczania tych progów ilościowych, uwzględnianie przy obliczaniu każdej wymaganej miary ryzyka przez okres obserwacji wynoszący 15 dni roboczych wyłącznie najnowszej miary ryzyka, a nie średniej stosownych miar ryzyka dla metody modeli wewnętrznych w poprzedzających 60 dniach roboczych.
(6) Właściwe organy mogą w dowolnym momencie podjąć stosowne środki nadzoru w odniesieniu do zgłoszonych rozszerzeń i zmian metod wewnętrznych w oparciu o wyniki bieżącego przeglądu pozwoleń na stosowanie metod wewnętrznych, o którym mowa w art. 101 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3 . Przyznanie tego uprawnienia służy zapewnieniu spełnienia wymogów ustanowionych w części trzeciej tytuł II rozdział 3 sekcja 6 lub w części trzeciej tytuł III rozdział 4, lub części trzeciej tytuł IV rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Należy również ustanowić mechanizmy uruchamiające w odniesieniu do nowych zatwierdzeń i powiadomień dotyczących rozszerzeń i zmian w metodach wewnętrznych. Przepisy ustanawiające mechanizmy uruchamiające nie powinny wywierać wpływu na przegląd nadzorczy metod wewnętrznych ani na procedury administracyjne przewidziane w art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(7) Zezwolenie udzielane przez właściwe organy dotyczy metod, procesów, kontroli, systemów gromadzenia danych i systemów informatycznych wykorzystywanych w ramach poszczególnych metod, dlatego też bieżące dostosowywanie modeli do zestawów danych wykorzystywanych na potrzeby obliczeń, korekty błędów lub pomniejsze dostosowania konieczne do bieżącego utrzymywania metod wewnętrznych, które mają miejsce w ścisłych granicach już zatwierdzonych metod, procesów, kontroli oraz systemów gromadzenia danych i systemów informatycznych, nie powinny być objęte niniejszym rozporządzeniem.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 529/2014.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |