uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 363 ust. 4 akapit trzeci,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 529/2014 2 ustanowiono kryteria oceny istotności rozszerzeń i zmian metody wewnętrznych ratingów oraz metody zaawansowanego pomiaru, które są stosowane do obliczania wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka kredytowego i ryzyka operacyjnego. W niniejszym rozporządzeniu należy określić warunki oceny istotności rozszerzeń i zmian metod modeli wewnętrznych, które są stosowane do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego. Uwzględniając fakt, że wszystkie stosowne kwestie i procedury nadzorcze są podobne dla wszystkich rodzajów metod wewnętrznych, tj. zarówno tych dotyczących ryzyka kredytowego, jak i operacyjnego czy rynkowego, ważne jest zapewnienie spójności między wszystkimi przepisami regulującymi rozszerzenia i zmiany metod wewnętrznych oraz ułatwienie całościowego wglądu w te przepisy i skoordynowanego do nich dostępu osobom podlegającym określonym w nich obowiązkom. W związku z tym konieczne jest zawarcie w jednym akcie prawnym wszystkich regulacyjnych standardów technicznych wymaganych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do rozszerzeń i zmian metod wewnętrznych.
(2) Podobnie jak w przypadku metody wewnętrznych ratingów oraz metody zaawansowanego pomiaru, również w odniesieniu do rozszerzeń i zmian stosowania metody modeli wewnętrznych, które wymagają powiadomienia właściwego organu, rozporządzenie (UE) nr 575/2013 nie określa, czy o zmianach tych należy powiadomić przed ich wdrożeniem, czy też po ich wdrożeniu. Właściwe organy nie muszą z wyprzedzeniem wiedzieć o mniej istotnych rozszerzeniach lub zmianach, a dla instytucji bardziej wydajne i mniej uciążliwe byłoby gromadzenie informacji o takich mniej istotnych zmianach i powiadamianie o nich właściwych organów w regularnych odstępach czasu, co zmniejszyłoby również obciążenie właściwych organów związane z nadzorem. Informacje o pozostałych rozszerzeniach i zmianach, które wymagają powiadomienia właściwego organu, powinny być przekazywane przed ich wdrożeniem, tak aby właściwe organy mogły sprawdzić, czy niniejsze rozporządzenie jest poprawnie stosowane. W związku z tym takie samo rozróżnienie między rozszerzeniami i zmianami w zależności od procedury powiadamiania, jakie zostało ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 529/2014 dla metody wewnętrznych ratingów oraz metody zaawansowanego pomiaru, powinno również obowiązywać w odniesieniu do rozszerzeń i zmian metody modeli wewnętrznych, które wymagają powiadomienia właściwych organów; analogicznie należy też przy tym dodatkowo rozróżnić rozszerzenia i zmiany, które wymagają powiadomienia właściwych organów przed ich wdrożeniem, oraz rozszerzenia i zmiany, w przypadku których nie jest to konieczne.
(3) Metoda modeli wewnętrznych obejmuje każdy model wewnętrzny objęty przepisami części trzeciej tytuł IV rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, na którego stosowanie w celu obliczenia wymogów kapitałowych udzieliły zezwolenia właściwe organy.
(4) Istotność rozszerzeń lub zmian w metodzie modeli wewnętrznych jest uzależniona od rodzaju i kategorii proponowanego rozszerzenia lub proponowanej zmiany (co powinno znaleźć odzwierciedlenie w kryteriach jakościowych) oraz od ich zdolności do wywarcia wpływu na wymogi w zakresie funduszy własnych (co powinno znaleźć odzwierciedlenie w kryteriach ilościowych). Niektóre zmiany, np. zmiany w zakresie organizacji, procesów wewnętrznych lub procesu zarządzania ryzykiem, mogą jednak nie mieć bezpośredniego wpływu ilościowego. W przypadku tego rodzaju zmian do oceny istotności należałoby wykorzystywać jedynie kryteria jakościowe.
(5) Należy opracować progi ilościowe celem uwzględnienia łącznego wpływu rozszerzenia lub zmiany metody modeli wewnętrznych na miary ryzyka obliczane zgodnie z dowolnym modelem wewnętrznym, na który wpływ ma dane rozszerzenie lub dana zmiana, jak również na kapitał wymagany w oparciu zarówno o metodę wewnętrzną, jak i metodę standardową, tak aby odzwierciedlić zakres, w jakim metody wewnętrzne są wykorzystywane do obliczenia całkowitych wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego. W celu zmniejszenia obciążenia instytucji właściwe jest jednak, do celów obliczania tych progów ilościowych, uwzględnianie przy obliczaniu każdej wymaganej miary ryzyka przez okres obserwacji wynoszący 15 dni roboczych wyłącznie najnowszej miary ryzyka, a nie średniej stosownych miar ryzyka dla metody modeli wewnętrznych w poprzedzających 60 dniach roboczych.
(6) Właściwe organy mogą w dowolnym momencie podjąć stosowne środki nadzoru w odniesieniu do zgłoszonych rozszerzeń i zmian metod wewnętrznych w oparciu o wyniki bieżącego przeglądu pozwoleń na stosowanie metod wewnętrznych, o którym mowa w art. 101 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3 . Przyznanie tego uprawnienia służy zapewnieniu spełnienia wymogów ustanowionych w części trzeciej tytuł II rozdział 3 sekcja 6 lub w części trzeciej tytuł III rozdział 4, lub części trzeciej tytuł IV rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Należy również ustanowić mechanizmy uruchamiające w odniesieniu do nowych zatwierdzeń i powiadomień dotyczących rozszerzeń i zmian w metodach wewnętrznych. Przepisy ustanawiające mechanizmy uruchamiające nie powinny wywierać wpływu na przegląd nadzorczy metod wewnętrznych ani na procedury administracyjne przewidziane w art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(7) Zezwolenie udzielane przez właściwe organy dotyczy metod, procesów, kontroli, systemów gromadzenia danych i systemów informatycznych wykorzystywanych w ramach poszczególnych metod, dlatego też bieżące dostosowywanie modeli do zestawów danych wykorzystywanych na potrzeby obliczeń, korekty błędów lub pomniejsze dostosowania konieczne do bieżącego utrzymywania metod wewnętrznych, które mają miejsce w ścisłych granicach już zatwierdzonych metod, procesów, kontroli oraz systemów gromadzenia danych i systemów informatycznych, nie powinny być objęte niniejszym rozporządzeniem.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 529/2014.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.154.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/942 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 529/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących oceny istotności rozszerzeń i zmian metod wewnętrznych przy obliczaniu wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego |
Data aktu: | 04/03/2015 |
Data ogłoszenia: | 19/06/2015 |
Data wejścia w życie: | 09/07/2015 |