uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 38 lit. d),
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1235/2008 2 przewidziano termin składania przez jednostki certyfikujące i organy kontroli wniosków o uznanie dla celów zgodności zgodnie z art. 32 rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Ponieważ wprowadzenie w życie przepisów dotyczących przywozu produktów wykazujących zgodność jest wciąż w fazie oceny i związane z nimi wytyczne, wzory, kwestionariusze i niezbędny elektroniczny system transmisji są nadal w fazie przygotowania, należy wydłużyć termin składania wniosków przez jednostki certyfikujące i organy kontroli.
(2) W celu uproszczenia i usprawnienia procedury uznawania jednostek certyfikujących i organów kontroli dla celów zgodności i równoważności, przedstawiciele tych jednostek certyfikujących i organów kontroli powinni mieć możliwość składania wniosków o wpis do wykazów, o których mowa w art. 3 i 10 rozporządzenia (WE) nr 1235/2008, w dowolnym czasie w ciągu roku. Należy zatem znieść roczny termin składania takich wniosków.
(3) W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 ustanowiono wykaz krajów trzecich, których systemy produkcji i środki kontroli w odniesieniu do produkcji ekologicznej produktów rolnych uznawane są za równoważne z tymi ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007.
(4) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Australię zmienił się odpowiedni właściwy organ.
(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Japonię nazwa i adres internetowy szeregu jednostek certyfikujących uległy zmianie.
(6) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Republikę Korei należy dodać adres strony internetowej odpowiedniego właściwego organu.
(7) Termin ważności wpisu w wykazie dotyczącego Tunezji upływa w dniu 30 czerwca 2015 r. W związku z zastosowaniem przez Tunezję środków naprawczych i postępami w zakresie systemu kontroli należy przedłużyć ważność wpisu dotyczącego Tunezji w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 na czas nieokreślony.
(8) Termin ważności wpisu w wykazie dotyczącego Stanów Zjednoczonych upływa w dniu 30 czerwca 2015 r. Biorąc pod uwagę, że Stany Zjednoczone nadal spełniają warunki ustanowione w art. 33 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, ważność tego wpisu należy przedłużyć na czas nieokreślony.
(9) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zawiera wykaz jednostek certyfikujących i organów kontroli uprawnionych do przeprowadzania kontroli i wydawania świadectw w krajach trzecich do celów równoważności.
(10) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Abcert AG" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A i D na Albanię, Armenię, Bośnię i Hercegowinę, Kosowo 3 , Kirgistan, byłą jugosłowiańską republikę Macedonii, Czarnogórę, Serbię, Tadżykistan, Turkmenistan i Uzbekistan oraz dla kategorii produktów B na Mołdawię.
(11) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Afrisco Certified Organic, CC" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania dla kategorii produktów B na Namibię, Republikę Południowej Afryki, Suazi, Zambię i Zimbabwe.
(12) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Agreco R.F. Göderz GmbH" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Boliwię, Bośnię i Hercegowinę, Burkina Faso, Kambodżę, Republikę Zielonego Przylądka, Kolumbię, Kubę, Dominikanę, Ekwador, Egipt, Salwador, Etiopię, Fidżi, byłą jugosłowiańską republikę Macedonii, Gruzję, Gwatemalę, Honduras, Indonezję, Iran, Kazachstan, Kenię, Kirgistan, Madagaskar, Mali, Czarnogórę, Nepal, Nikaraguę, Nigerię, Papuę-Nową Gwineę, Paragwaj, Peru, Filipiny, Samoa, Senegal, Serbię, Wyspy Salomona, Republikę Południowej Afryki, Sri Lankę, Surinam, Tanzanię, Tajlandię, Togo, Tonga, Turkmenistan, Tuvalu, Ugandę, Uzbekistan, Wenezuelę i Wietnam oraz dla kategorii produktów D na Burkina Faso, Kolumbię, Kubę, Etiopię, Gwatemalę, Honduras, Kenię, Mali, Meksyk, Nepal, Nikaraguę, Nigerię, Papuę-Nową Gwineę, Paragwaj, Filipiny, Senegal, Republikę Południowej Afryki, Sri Lankę, Surinam, Tuvalu, Ugandę, Urugwaj i Wietnam.
(13) "Austria Bio Garantie GmbH" poinformowała Komisję o zaprzestaniu działalności certyfikacyjnej we wszystkich krajach trzecich, dla których została uznana.
(14) "BCS Öko-Garantie GmbH" poinformowało Komisję o zmianie nazwy na "Kiwa BCS Öko-Garantie GmbH".
(15) Ponadto Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "BCS Öko-Garantie" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów B na Kenię, Mongolię, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Wietnam, dla kategorii produktów E na Kenię i Mongolię oraz dla kategorii produktów F na Bangladesz, Bhutan, Kolumbię, Fidżi, Nepal, Papuę-Nową Gwineę, Singapur i Republikę Południowej Afryki.
(16) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Bioagricert S.r.l." o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A i D na Iran i Wietnam.
(17) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Bio Latina Certificadora" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Nikaraguę i Peru. Ponadto "Bio Latina Certificadora" poinformowała Komisję o zaprzestaniu działalności certyfikacyjnej w odniesieniu do kategorii produktów C w Peru.
(18) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Caucacert Ltd" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania dla kategorii produktów B i F na Gruzję.
(19) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "CCPB Srl" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A i D na Mali. Ponadto "CCPB Srl" poinformowało Komisję o zmianie adresu.
(20) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "CERES Certification of Environmental Standards GmbH" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Kambodżę, Salwador, Gwatemalę, Honduras, Laos, Madagaskar, Malezję, Mozambik, Mjanmę/Birmę, Namibię, Nikaraguę, Panamę, Samoa, Timor Wschodni, Urugwaj, Wenezuelę i Zimbabwe, dla kategorii produktów B na Mjanmę/Birmę i Urugwaj, dla kategorii produktów D na Kambodżę, Salwador, Gwatemalę, Honduras, Laos, Madagaskar, Malezję, Mozambik, Mjanmę/Birmę, Namibię, Nikaraguę, Panamę, Samoa, Timor Wschodni, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Urugwaj, Wenezuelę i Zimbabwe oraz dla kategorii produktów F na Chiny, byłą jugosłowiańską republikę Macedonii oraz Serbię.
(21) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Certificadora Mexicana de productos y procesos ecológicos S.C." o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Kolumbię.
(22) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Control Union Certifications" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Algierię, Azerbejdżan, Boliwię, Chile, Salwador, Gambię, Gwatemalę, Nikaraguę, Rosję i Sudan, dla kategorii produktów B na Azerbejdżan, Boliwię, Chile, Salwador, Gambię, Gwatemalę, Nikaraguę, Rosję i Sudan, dla kategorii produktów C na Algierię, Azerbejdżan i Rosję, dla kategorii produktów D na Algierię, Azerbejdżan, Boliwię, Chile, Salwador, Gambię, Gwatemalę, Nikaraguę, Rosję i Sudan oraz dla kategorii produktów E i F na Azerbejdżan i Rosję.
(23) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Ecocert SA" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Etiopię i Tajwan, dla kategorii produktów C na Japonię, dla kategorii produktów D na Chile i Tajwan oraz dla kategorii produktów E na Kolumbię i Kubę.
(24) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Ecoglobe" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania dla kategorii produktów B na Afganistan, Armenię, Białoruś, Iran, Kazachstan, Kirgistan, Pakistan, Rosję, Tadżykistan, Turkmenistan, Ukrainę i Uzbekistan.
(25) W ostatnich miesiącach Komisja otrzymała szereg zgłoszeń od państw członkowskich dotyczących dużej ilości przesyłek produktów ekologicznych przywożonych z Ukrainy do Unii, zawierających pozostałości środków ochrony roślin, które są zakazane w rolnictwie ekologicznym na mocy przepisów rozporządzenia (WE) nr 834/2007 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 4 . Produkty te zostały certyfikowane na podstawie rozporządzenia (WE) nr 834/2007 przez "Ekolojik Tarim Kontrol Organizasyonu" (ETKO). Na podstawie informacji otrzymanych przez Komisję od ETKO oraz badania działalności ETKO na miejscu przeprowadzonego przez właściwą jednostkę akredytującą udokumentowano poważne uchybienia w prowadzonych kontrolach oraz znaczną liczbę niezgodności, które łącznie wskazują na trwałą nieskuteczność stosowanych środków kontroli. Okazało się również, że ETKO nie było w stanie podjąć odpowiednich środków naprawczych w odniesieniu do stwierdzonych uchybień i naruszeń. W takich okolicznościach istnieje ryzyko wprowadzenia konsumenta w błąd odnośnie do prawdziwej natury produktów zatwierdzonych przez ETKO. W związku z tym należy wykreślić ETKO z wykazu zgodnie z art. 12 ust. 2 akapit pierwszy lit. d), e) i f) rozporządzenia (WE) nr 1235/2008.
(26) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "IMO Control Latinoamérica Ltda." o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A i D na Panamę i Surinam.
(27) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "IMO-Control Sertifikasyon Tic. Ltd Ș ti" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania dla kategorii produktów B i E na Turcję.
(28) "IMO Institut für Marktökologie GmbH" poinformował Komisję o zaprzestaniu działalności certyfikacyjnej we wszystkich krajach trzecich, dla których został uznany.
(29) "Indocert" poinformował Komisję o zaprzestaniu działalności certyfikacyjnej w odniesieniu do kategorii produktów C.
(30) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "IMOswiss AG" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Kambodżę, Gambię, Iran, Laos, Malezję, Mjanmę/Birmę, Oman, Arabię Saudyjską i Surinam, dla kategorii produktów B na Etiopię oraz dla kategorii produktów D na Bahamy, Kambodżę, Gambię, Honduras, Iran, Laos, Malezję, Mjanmę/Birmę, Oman i Arabię Saudyjską.
(31) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Istituto Certificazione Etica e Ambientale" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A i D na Wybrzeże Kości Słoniowej.
(32) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "LACON GmbH" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że w zakresie uznania dla kategorii produktów D może mieścić się wino. Ponadto uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Bhutan, Brazylię, Indonezję, Mauritius, Nigerię, Senegal, Sri Lankę, Ugandę i Zjednoczone Emiraty Arabskie, dla kategorii produktów B na Madagaskar, Maroko, Senegal, Serbię, Tanzanię oraz dla kategorii produktów D na Bhutan, Brazylię, Indonezję, Mali, Mauritius, Nigerię, Senegal, Sri Lankę i Ugandę.
(33) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Letis S.A." o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Kajmany, Ekwador i Meksyk oraz dla kategorii produktów D na Kajmany i Ekwador.
(34) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "NASAA Certified Organic Pty Ltd" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A i D na Chiny.
(35) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Organic Control System" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A i D na Czarnogórę.
(36) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Organic Standard" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Armenię, Azerbejdżan, Gruzję, Kazachstan, Kirgistan, Mołdawię, Rosję i Uzbekistan, dla kategorii produktów B na Gruzję oraz dla kategorii produktów D na Armenię, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzję, Kazachstan, Kirgistan, Mołdawię, Rosję i Uzbekistan. Otrzymane informacje potwierdziły również, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania dla kategorii produktów C, E i F na Białoruś i Ukrainę.
(37) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Organización Internacional Agropecuaria" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu uznania dla kategorii produktów D, łącznie z winem, na Argentynę oraz rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A na Boliwię i Paragwaj, dla kategorii produktów C na Brazylię i Urugwaj oraz dla kategorii produktów D na Boliwię, Brazylię i Paragwaj.
(38) "SGS Austria Controll-Co. GmbH" poinformowała Komisję o zaprzestaniu działalności certyfikacyjnej we wszystkich krajach trzecich, dla których została uznana.
(39) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Soil Association Certification Limited" o zmianę specyfikacji. Analiza otrzymanych informacji potwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania dla kategorii produktów A i D na Algierię, Bahamy, Hongkong, Malawi, Samoa, Singapur i Wietnam.
(40) "Suolo e Salute srl" poinformowała Komisję o zaprzestaniu działalności certyfikacyjnej w Serbii.
(41) Termin ważności wpisu w wykazie dotyczącego szeregu jednostek certyfikujących upływa w dniu 30 czerwca 2015 r. Na podstawie ciągłego nadzoru prowadzonego przez Komisję zgodnie z art. 33 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 okres ważności wpisów dotyczących tych jednostek certyfikujących należy przedłużyć do dnia 30 czerwca 2018 r.
(42) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 355/2014 5 zawiera błąd w numerze kodu Nepalu we wpisie dotyczącym jednostki certyfikującej "Onecert, Inc.". Należy sprostować ten błąd.
(43) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie (WE) nr 1235/2008.
(44) Jako że odniesienia do dnia 30 czerwca 2015 r. jako daty końcowej włączenia do wykazów w załącznikach III i IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 należy zmienić w odpowiednim czasie, właściwe zmiany powinny mieć zastosowanie od dnia 30 czerwca 2015 r.
(45) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.151.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/931 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do ustaleń dotyczących przywozu produktów ekologicznych z krajów trzecich |
Data aktu: | 17/06/2015 |
Data ogłoszenia: | 18/06/2015 |
Data wejścia w życie: | 30/06/2015, 08/07/2015 |