uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 5 akapit trzeci,
(1) Wypływ funduszy własnych nie powinien być nieproporcjonalny ani pod względem wypłaty zysków z tytułu poszczególnych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I, ani pod względem wypłaty zysków z tytułu łącznych funduszy własnych danej instytucji. W związku z tym należy zdefiniować pojęcie nieproporcjonalnego wypływu funduszy własnych poprzez ustanowienie przepisów uwzględniających oba te aspekty.
(2) Mandat dotyczący potencjalnego nieproporcjonalnego wypływu funduszy własnych, o którym mowa w art. 28 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, nie obejmuje instrumentów określonych w art. 27 tego rozporządzenia, ponieważ są one wyłączone na mocy art. 28 ust. 1 lit. h) ppkt (iii) tego rozporządzenia.
(3) Definicja preferencyjnej wypłaty zysków powinna opierać się na tych cechach instrumentów, które odzwierciedlają wymogi określone w art. 28 ust. 1 lit. h) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, który stanowi, że nie powinno istnieć preferencyjne traktowanie przy wypłacie zysków w zakresie kolejności wypłaty ani inne prawa preferencyjne, w tym także w przypadku preferencyjnej wypłaty zysków z określonych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I w stosunku do innych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I. Biorąc pod uwagę, że w art. 28 ust. 1 lit. h) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 rozróżniono preferencyjne prawa w zakresie wypłat zysków i preferencje w zakresie kolejności wypłaty zysków, przepisy dotyczące preferencyjnych wypłat zysków powinny obejmować oba te przypadki.
(4) Inne przepisy powinny mieć zastosowanie do instrumentów w kapitale podstawowym Tier I instytucji, o których mowa w art. 27 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ("spółki inne niż akcyjne"), w przypadku gdy jest to uzasadnione szczególnymi cechami instrumentów z prawem głosu i instrumentów bez prawa głosu. W przypadku gdy jedynie posiadacze instrumentów z prawem głosu mogą subskrybować udziały bez prawa głosu, wówczas nie dochodzi do sytuacji, w której posiadacze instrumentów bez prawa głosu są pozbawieni prawa głosu. W związku z tym zróżnicowanie wypłat zysków tytułu instrumentów bez prawa głosu spółek innych niż akcyjne nie jest spowodowane brakiem praw głosu w taki sam sposób, jak w przypadku spółek akcyjnych. Ponadto, jeżeli istnieje pułap wypłat zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu ustalony na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego, limity opracowane dla spółek akcyjnych powinny zostać zastąpione przez inne przepisy gwarantujące brak preferencyjnych praw do wypłaty zysku.
(5) Odmienne traktowanie spółek innych niż akcyjne jest uzasadnione tylko wtedy, gdy instytucje te nie emitują instrumentów kapitałowych z wielokrotną wypłatą zysków, która zostałaby z góry ustalona w umowie lub statucie instytucji. Jeżeli jednak instytucje te emitują tego rodzaju instrumenty kapitałowe, problemy związane z preferencyjnym prawem do wypłat zysków są takie same jak w przypadku spółek akcyjnych, zatem powinny one być tak samo traktowane.
(6) Nie powinno to uniemożliwiać spółkom innym niż akcyjne emitowania innych instrumentów kapitałowych o zróżnicowanej wypłacie zysku, pod warunkiem że udowodnią, że takie instrumenty nie przyznają preferencyjnych praw w zakresie wypłat zysków. Dowód taki powinien być oparty na ocenie poziomu wypłat zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu i poziomu wypłat zysków z tytułu łącznego kapitału podstawowego Tier I. Instytucja powinna wykazać, że poziom wypłat zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu jest niski w porównaniu z innymi instrumentami kapitałowymi oraz że wskaźnik wypłaty z tytułu instrumentów w kapitale podstawowym Tier I jest niski.
(7) Aby w przypadku spółek innych niż akcyjne ocenić, czy poziom wskaźnika wypłaty jest niski, należy ustalić wartość odniesienia. Aby uwzględnić fakt, że wskaźniki wypłaty mogą się wahać w zależności od rocznych wyników, wspomniana wartość odniesienia powinna opierać się na średniej z poprzednich pięciu lat. Mając na uwadze nowatorski charakter tego przepisu i jego potencjalny wpływ na niektóre z tych instytucji, należy w stosownych przypadkach przewidzieć stopniowe wprowadzanie przepisów dotyczących obliczania poziomu wskaźnika wypłaty. Wprowadzenie limitów dotyczących wskaźnika wypłaty może być dokonywane stopniowo przez pierwsze pięć lat do końca 2017 r., a w pełni wdrożone przez wszystkie instytucje w roku 2018.
(8) Niektóre spółki inne niż akcyjne nie są w stanie wyemitować instrumentów, które są tak elastyczne jak akcje zwykłe w przypadku nadzwyczajnego dokapitalizowania, gdy instytucje podlegają środkom wczesnej interwencji. W takich przypadkach instytucje te będą musiały wyemitować instrumenty kapitałowe w celu ułatwienia restrukturyzacji; w związku z tym powinno być dopuszczalne, by te instytucje, w przypadku których instrumenty bez prawa głosu są zazwyczaj wyłącznie w posiadaniu posiadaczy instrumentów z prawem głosu, mogły w drodze wyjątku sprzedawać instrumenty bez prawa głosu także inwestorom zewnętrznym. Ponadto instrumenty kapitałowe przeznaczone na nadzwyczajne dokapitalizowanie powinny dawać możliwość uzyskania odpowiednich przyszłych korzyści po dokonaniu restrukturyzacji. W związku z tym, w odniesieniu do tych instytucji, dopuszczalne powinno być przekroczenie limitów dotyczących wskaźnika wypłaty po restrukturyzacji w celu zapewnienia tych potencjalnych korzyści posiadaczom instrumentów w kapitale podstawowym Tier I przeznaczonych na nadzwyczajne dokapitalizowanie.
(9) Na mocy art. 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 właściwe organy mogą - zgodnie z prawem krajowym -częściowo lub całkowicie odstąpić od stosowania wymogów określonych w częściach od drugiej do ósmej tego rozporządzenia wobec instytucji kredytowych trwale powiązanych z organem centralnym. Ponadto na mocy tego samego artykułu właściwe organy mogą odstąpić od stosowania przepisów części od drugiej do ósmej tego rozporządzenia wobec organu centralnego na zasadzie indywidualnej, jeżeli zobowiązania organu centralnego są całkowicie gwarantowane przez powiązane instytucje. Zgodnie z tym artykułem właściwe organy powinny móc odstąpić od stosowania wymogów niniejszego rozporządzenia w przypadku wewnątrzgrupowych instrumentów kapitałowych. Właściwe organy powinny również móc ocenić zgodność z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu na podstawie sytuacji skonsolidowanej poszczególnych instytucji objętych tymi odstępstwami, w szczególności w zakresie obliczania wskaźnika wypłaty.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego zorganizował otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii przez Bankową Grupę Interesariuszy powołaną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 .
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 241/2014 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.135.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/850 w sprawie zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) nr 241/2014 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje |
Data aktu: | 30/01/2015 |
Data ogłoszenia: | 02/06/2015 |
Data wejścia w życie: | 22/06/2015 |