uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Jednym z celów ustanowionych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 3 jest stopniowe eliminowanie odrzutów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w przypadku połowów gatunków podlegających limitom połowowym i gatunków objętych minimalnymi rozmiarami w Morzu Śródziemnym. Niektóre przepisy obowiązujących rozporządzeń ustanawiających środki techniczne i środki w zakresie kontroli są sprzeczne z obowiązkiem wyładunku i zobowiązują rybaków do dokonywania odrzutów. Aby usunąć sprzeczności między tymi rozporządzeniami a obowiązkiem wyładunku, a także w celu wdrożenia tego obowiązku, przepisy te powinny zostać zmienione lub uchylone.
(2) W szczególności w celu zapewnienia wykonania obowiązku wyładunku należy zmienić rozporządzenie Rady (WE) nr 850/98 4 poprzez wprowadzenie wymogu, aby wszystkie niezamierzone połowy organizmów morskich należących do gatunków podlegających obowiązkowi wyładunku, które to połowy pozyskano z przekroczeniem limitów składu połowów, były wyładowywane i wliczane do kwot; poprzez zastąpienie minimalnych rozmiarów do celów wyładunku organizmów morskich podlegających obowiązkowi wyładunku minimalnymi rozmiarami odniesienia do celów ochrony; poprzez wprowadzenie wymogu, aby wszystkie niezamierzone połowy organizmów morskich należących do gatunków podlegających obowiązkowi wyładunku, które to połowy pozyskano z przekroczeniem limitów przyłowów w określonych obszarach, w określonym czasie i w odniesieniu do określonych rodzajów narzędzi połowowych, były wyładowywane i wliczane do kwot; oraz poprzez wyraźne wskazanie, że zakaz przeprowadzania selekcji jakościowej nie ma zastosowania, w przypadku gdy w ramach obowiązku wyładunku wprowadzono wyłączenia.
(3) Ponadto w celu zapewnienia pewności prawa należy zmienić przepisy dotyczące zamknięcia obszaru w celu ochrony młodych osobników plamiaka w rejonie ICES VIb.
(4) W celu zapewnienia wykonania obowiązku wyładunku należy zmienić rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 5 poprzez wprowadzenie wymogu, aby wszystkie niezamierzone połowy organizmów morskich należących do gatunków podlegających obowiązkowi wyładunku w Morzu Bałtyckim, które to połowy pozyskano z przekroczeniem limitów składu połowów, były wyładowywane i wliczane do kwot; poprzez zastąpienie minimalnych rozmiarów do celów wyładunku organizmów morskich należących do gatunków podlegających obowiązkowi wyładunku minimalnymi rozmiarami odniesienia do celów ochrony; oraz poprzez zakazanie połowu łososia i troci wędrownej w określonym czasie i w określonych obszarach, z wyjątkiem połowu przy użyciu sieci pułapkowych.
(5) W celu zapewnienia wykonania obowiązku wyładunku należy zmienić rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 6 poprzez zastąpienie minimalnych rozmiarów organizmów morskich należących do gatunków podlegających obowiązkowi wyładunku minimalnymi rozmiarami odniesienia do celów ochrony, nie podważając przy tym pojęcia i wdrożenia istniejących minimalnych rozmiarów połowowych.
(6) W celu zapewnienia wykonania obowiązku wyładunku należy zmienić rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 7 poprzez wprowadzenie wymogu, aby wszystkie niezamierzone połowy dorsza dokonane z użyciem takli dryfujących, sieci skrzelowych, sieci oplątujących i drygawic w określonych obszarach oraz w określonym czasie były wyładowywane i wliczane do kwot.
(7) Stosownie do opinii naukowej przedstawionej przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) - zgodnie z którą zasada dotycząca ograniczenia nakładu w obowiązujących planach zarządzania w zakresie zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim nie jest wymagana do osiągnięcia celów zreformowanej wspólnej polityki rybołówstwa w odniesieniu do stad podlegających obowiązkowi wyładunku - limity nakładów połowowych dla stada dorsza w Morzu Bałtyckim powinny zostać usunięte.
(8) W celu zapewnienia wykonania obowiązku wyładunku należy zmienić rozporządzenie Rady (WE) nr 254/2002 8 poprzez wprowadzenie wymogu, aby w połowach przegrzebka grzebieniowatego dokonywanych włokami wszystkie niezamierzone połowy organizmów morskich należących do gatunków podlegających obowiązkowi wyładunku, które to połowy pozyskano z przekroczeniem limitów przyłowów, były wyładowywane i wliczane do kwot.
(9) W celu zapewnienia wykonania obowiązku wyładunku należy zmienić rozporządzenie Rady (WE) nr 2347/2002 9 poprzez wprowadzenie wymogu, aby niezamierzone połowy gatunków głębokowodnych podlegających obowiązkowi wyładunku były wyładowywane i wliczane do kwot.
(10) W celu zapewnienia monitorowania i egzekwowania wykonania obowiązku wyładunku należy zmienić rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 10 poprzez wprowadzenie wymogu oddzielnego rejestrowania danych dotyczących połowów organizmów o rozmiarach mniejszych niż minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony; poprzez wprowadzenie wymogu oddzielnego sztauowania połowów; poprzez wprowadzenie przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu połowów organizmów o rozmiarach mniejszych niż minimalne rozmiary odniesienia do celów ochrony oraz przepisów dotyczących rozmieszczenia obserwatorów kontroli.
(11) Ponieważ odrzuty wiążą się ze znacznym marnotrawieniem zasobów i negatywnie wpływają na zrównoważoną eksploatację organizmów morskich i ekosystemów morskich, a przestrzeganie przez operatorów obowiązku wyładunku ma zasadnicze znaczenie dla jego powodzenia, naruszenia obowiązku wyładunku należy uznać na mocy rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 za poważne naruszenie. Wprowadzenie obowiązku wyładunku stanowi dla operatorów zasadniczą zmianę. W związku z tym należy odroczyć o dwa lata rozpoczęcie stosowania przepisów dotyczących poważnych naruszeń w odniesieniu do tego rodzaju naruszeń.
(12) Wprowadzenie obowiązku wyładunku w połączeniu z niektórymi nowymi przepisami dotyczącymi elastyczności kwot w poszczególnych latach wymaga dostosowania przepisów w zakresie odliczania kwot i nakładu połowowego.
(13) Należy zapobiec rozwijaniu równoległej działalności polegającej na specjalnym poławianiu - do celów innych niż spożycie przez ludzi - organizmów morskich o rozmiarach mniejszych niż minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony, a rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 11 powinno zostać zmienione, aby odzwierciedlić tę zasadę.
(14) Rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013 ustanowiono pojęcie minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony, co służyć ma zapewnieniu ochrony młodych organizmów morskich. Jeśli chodzi o gatunki podlegające obowiązkowi wyładunku, ryby o rozmiarach mniejszych niż takie minimalne rozmiary odniesienia do celów ochrony nie mogą być przeznaczone do bezpośredniego spożycia przez ludzi. Rozporządzenie (UE) nr 1379/2013 przewiduje przyjęcie wspólnych norm handlowych, w tym minimalnych rozmiarów do celów obrotu. Aby nie zagrozić celowi minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony, takie minimalne rozmiary do celów obrotu powinny odpowiadać minimalnym rozmiarom odniesienia do celów ochrony dla danego gatunku. Niezbędne jest zatem dostosowanie minimalnych rozmiarów do celów obrotu do minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony.
(15) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 powinno wyraźnie umożliwić wprowadzenie w planach odrzutów środków technicznych ściśle związanych z wykonywaniem obowiązku wyładunku, których celem jest zwiększenie selektywności i ograniczenie, w jak największym stopniu, przypadkowych połowów.
(16) Ryby, które zostały uszkodzone przez drapieżniki, takie jak żywiące się rybami ssaki morskie, drapieżne ryby lub ptaki, mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, zwierząt domowych i innych ryb z uwagi na patogeny i bakterie, które mogłyby zostać przekazane przez takie drapieżniki. Obowiązek wyładunku nie powinien mieć zatem zastosowania do połowów takich uszkodzonych ryb, które powinny zostać natychmiast usunięte do morza.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia Rady (WE) nr 850/98, (WE) nr 2187/2005, (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 2347/2002 i (WE) nr 1224/2009, a także rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 i (UE) nr 1380/2013.
(18) Ponieważ przepisy dotyczące składu połowów i związane z nimi ograniczenia w wykorzystaniu śledzia zawarte w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1434/98 12 są już nieaktualne w ramach obowiązku wyładunku, gdyż wszystkie śledzie podlegające obowiązkowi wyładunku mają być wyładowywane i wliczane do kwot, zaś wszelkie śledzie, których rozmiar jest mniejszy niż minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony, mają zostać wykorzystane do celów innych niż bezpośrednie spożycie przez ludzi, rozporządzenie to należy uchylić.
(19) Słowo "Wspólnota" lub odpowiedni przymiotnik, używane w części normatywnej rozporządzeń (WE) nr 850/98 (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 2347/2002 i (WE) nr 1224/2009, należy zmienić w celu uwzględnienia wejścia w życie, w dniu 1 grudnia 2009 r., Traktatu z Lizbony,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 20 maja 2015 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
M. SCHULZ | Z. KALNIŅA-LUKAŠEVICA |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.133.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/812 zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 850/98, (WE) nr 2187/2005, (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 2347/2002 i (WE) nr 1224/2009 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 i (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do obowiązku wyładunku oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1434/98 |
Data aktu: | 20/05/2015 |
Data ogłoszenia: | 29/05/2015 |
Data wejścia w życie: | 01/06/2015, 01/01/2017 |