uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1 lit. f), art. 4 ust. 3, art. 6 ust. 5 lit. d) i art. 9-13,
uwzględniając wniosek Rady ds. Nadzoru,
(1) Zgodnie z art. 33 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 Europejski Bank Centralny (EBC) podjął w 2014 r. wszechstronną ocenę instytucji kredytowych wskazanych w decyzji EBC/2014/3 2 , w tym ocenę bilansu.
(2) EBC powinien podjąć wszechstronną ocenę, porównywalną co do zakresu i szczegółowości z oceną podjętą w 2014 r., w odniesieniu do instytucji kredytowych nieobjętych poprzednią oceną, które stały się istotne po przyjęciu decyzji EBC/2014/3.
(3) Ocena ta powinna objąć trzy instytucje kredytowe sklasyfikowane przez EBC jako istotne na podstawie istotności transgranicznej działalności grupy objętej nadzorem w rozumieniu art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i art. 59 i 60 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 3 . Powinna również objąć instytucję kredytową sklasyfikowaną jako istotna na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, gdyż jest ona jedną z trzech najbardziej istotnych instytucji w uczestniczącym państwie członkowskim, jak również istotną instytucję kredytową utworzoną w 2014 r. w wyniku środków restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zastosowanych przez właściwy organ krajowy wobec instytucji kredytowej poprzednio sklasyfikowanej jako istotna.
(4) Ponieważ aktywa ostatniej z tych instytucji zostały poddane przeglądowi jakości aktywów i specjalnemu audytowi, ale sama instytucja nie przeszła testu warunków skrajnych, instytucja ta w 2015 r. powinna podlegać tylko testowi warunków skrajnych.
(5) Ponadto, dla zapewnienia jednakowych warunków działania, oceną powinny również zostać objęte cztery inne instytucje kredytowe, które mogą spełniać kryteria istotności określone w art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 na podstawie danych na koniec roku obrotowego dla roku finansowego 2014.
(6) EBC może zażądać od osób, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, przedstawienia wszelkich odpowiednich informacji potrzebnych EBC do przeprowadzenia wszechstronnej oceny. EBC może również skorzystać ze swoich uprawnień przewidzianych w art. 11-13 tego rozporządzenia.
(7) Przy przeprowadzaniu niniejszej wszechstronnej oceny EBC ściśle współpracuje z odpowiednimi właściwymi organami krajowymi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.132.88 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2015/21 (2015/839) wskazująca instytucje kredytowe podlegające wszechstronnej ocenie |
Data aktu: | 27/04/2015 |
Data ogłoszenia: | 29/05/2015 |
Data wejścia w życie: | 06/05/2015 |