a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konieczne jest ustanowienie dwóch wzorów, jednego dla programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", drugiego dla programów EWT w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (programy EWT). W każdym ze wzorów określone zostaną jednolite warunki prezentowania informacji w poszczególnych sekcjach programów operacyjnych i programów EWT. Jest to konieczne w celu zapewnienia, aby informacje te były spójne, porównywalne oraz aby mogły być w razie potrzeby agregowane.
(2) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do przepisów dotyczących treści programów w ramach polityki spójności. W celu zapewnienia spójności pomiędzy przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić wszystkim osobom zamieszkałym na terenie Unii Europejskiej całościowe spojrzenie i sprawny dostęp do wspomnianych przepisów, pożądane jest włączenie do niego przepisów określających wzory dla programów w ramach polityki spójności, które zostaną ustalone w drodze aktów wykonawczych w ramach jednego rozporządzenia, zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz rozporządzenia (UE) nr 1299/2013.
(3) Wzory te będą stanowić podstawę dla rozwijania systemu elektronicznej wymiany danych, o którym mowa w art. 74 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do treści i przedkładania programów operacyjnych i programów EWT. Należy zatem ustanowić sposób, w jaki dane dotyczące programów operacyjnych i programów EWT będą wprowadzane do systemu elektronicznej wymiany danych. Nie powinno to jednak wpływać na końcowy sposób przedstawiania programów operacyjnych i programów EWT, w tym rozmieszczenie tekstu i tabel, ponieważ elektroniczny system wymiany danych ma umożliwić wykorzystanie różnorodnych struktur oraz form prezentacji wprowadzonych do niego danych.
(4) Wzór dla programów operacyjnych powinien odpowiadać strukturze programu operacyjnego określonej w art. 96 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, natomiast wzór dla programów EWT - strukturze programu EWT określonej w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1299/2013. W celu zapewnienia jednolitych warunków wprowadzania danych, wzory te powinny określać parametry techniczne każdego pola w ramach systemu elektronicznej wymiany danych. Wzory powinny umożliwiać wprowadzenie zarówno ustrukturyzowanych danych, jak i nieustrukturyzowanych informacji w postaci obowiązkowych lub nieobowiązkowych załączników. Nie ma konieczności ustanawiania parametrów technicznych tych załączników.
(5) W celu zapewnienia właściwego stosowania rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz rozporządzenia (UE) nr 1299/2013 wzory powinny określić informacje, które są przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji przyjmującej program. Ponadto wzory dla programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" powinny również wskazywać elementy, które mogą być prezentowane wyłącznie w umowie partnerstwa, zgodnie z art. 96 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(6) Konieczne jest również określenie tych części wzoru dla programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", które nie powinny być wypełniane przez państwa członkowskie w przypadku programów operacyjnych poświęconych wyłącznie pomocy technicznej lub Inicjatywie na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 3 . Ponieważ wymagania dotyczące treści programów operacyjnych w odniesieniu do wspólnych instrumentów finansowych na rzecz mikroprzedsiębiorstw i MŚP dotyczących gwarancji nieograniczonych co do kwoty i sekurytyzacji zgodnie z definicją zawartą w zaleceniu Komisji 2003/361/WE 4 , realizowanych przez Europejski Bank Inwestycyjny, stanowią podzbiór wymagań w odniesieniu do treści innych programów w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", konieczne jest ustalenie pól z odnośnego wzoru, które należy uwzględnić w takich dedykowanych programach.
(7) W celu zapewnienia niezwłocznego stosowania środków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 470).
4 Zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36).
5 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 435/2021 z dnia 3 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/872 z dnia 1 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.152.113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 czerwca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2024/1160 z dnia 19 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2024 r.
6 W tabelach w niniejszym załącznikuprzedstawiono w stosownych przypadkach podział zasobów REACT-EU(art. 92arozporządzenia (UE) nr 1303/2013), tj. EFRR REACT-EU, EFS REACT-EUi YEI REACT-EU.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
8 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
9 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
10 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego lub osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 470).
12 Podział na kategorie regionów nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
13 W odniesieniu do EFS oraz EFS REACT-EU wykaz ten obejmuje wspólne wskaźniki produktu, dla których ustalono wartość docelową, oraz wszystkie specyficzne dla programu wskaźniki produktu.
14 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego lub osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
15 W przypadku gdy Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych jest realizowana w ramach osi priorytetowej, cele pośrednie i końcowe wyznaczone dla tej inicjatywy należy odróżnić od innych celów pośrednich i końcowych dla osi priorytetowej zgodnie z aktami wykonawczymi, o których mowa w art. 22 ust. 7 akapit piąty rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, ponieważ środki przydzielone na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególna alokacja i odpowiadające mu wsparcie z EFS) są wyłączone z rezerwy wykonania.
16 Kwoty obejmują ogólną kwotę wsparcia Unii (główną alokację oraz alokację z rezerwy wykonania).
17 To pole nie jest wymagane w przypadku programu operacyjnego lub osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
18 Pozycja wymagana, gdy jest to obiektywnie uzasadnione z uwagi na zakres działania oraz gdy wsparcie Unii na pomoc techniczną w ramach programu operacyjnego przekracza 15 mln EUR.
19 Kwoty obejmują ogólną kwotę wsparcia Unii (główną alokację oraz alokację z rezerwy wykonania).
20 Należy wypełnić dla każdej osi priorytetowej (oraz jej części), w ramach której wdrażana jest Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
21 Niniejsza tabela jest generowana automatycznie na podstawie tabel dotyczących kategorii interwencji sporządzonych w ramach każdej osi priorytetowej.
22 W przypadku programu operacyjnego lub zmiany programu w celu ustanowienia co najmniej jednej oddzielnej osi priorytetowej dla celu tematycznego "Wspieranie naprawy sytuacji kryzysowych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowania do ekologicznej, cyfrowej i odpornej odbudowy gospodarki" ta część jest wymagana wyłącznie w przypadku udzielenia odpowiedniego wsparcia.
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 289).
24 To pole nie jest wymagane w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
25 Jeśli program obejmuje więcej niż jedną kategorię regionu, konieczny może być podział według kategorii regionu.
26 To pole nie jest wymagane w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
27 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
28 Tabele 25 i 26 obejmują wyłącznie mające zastosowanie ogólne i tematyczne warunki wstępne, które w ogóle nie zostały spełnione lub zostały częściowo spełnione (zob. tabela 24) w momencie przedłożenia programu.
29 To pole nie jest wymagane w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
30 To pole nie jest wymagane w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
31 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
32 Niniejszy załącznik nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
33 Niniejszy załącznik nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
34 Niniejszy załącznik nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
35 Załącznik II:- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 435/2021 z dnia 3 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2022/872 z dnia 1 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.152.113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 czerwca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2024/1160 z dnia 19 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2024 r.
36 Zasoby "REACT-EU" to dodatkowe zasoby udostępnione na programowanie w ramach EFRR w celu zapewnienia pomocy w ramach celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-UE)" oraz pomocy technicznej (art. 92ai 92brozporządzenia (UE) nr1303/2013). W tabelach w niniejszym załącznikuprzedstawiono podział dodatkowych zasobów REACT-UEtam, gdzie jest to konieczne.
37 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
38 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259).
39 To pole nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
40 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
41 To pole nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
42 Pozycja wymagana, gdy jest to obiektywnie uzasadnione z uwagi na zakres przedsięwzięcia oraz gdy wsparcie Unii na pomoc techniczną w ramach programu operacyjnego przekracza 15 mln EUR.
43 Europejski Bank Inwestycyjny
44 Niniejsza tabela jest generowana automatycznie na podstawie tabel dotyczących kategorii interwencji sporządzonych w ramach każdej osi priorytetowej.
45 W przypadku zmiany programu w celu ustanowienia co najmniej jednej osi priorytetowej dla celu tematycznego "Wspieranie naprawy sytuacji kryzysowych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowania do ekologicznej, cyfrowej i odpornej odbudowy gospodarki" ta część jest wymagana wyłącznie w przypadku udzielenia odpowiedniego wsparcia.
46 Niewymagane dla INTERACT i ESPON.
47 Nie dotyczy URBACT, INTERACT i ESPON.
48 Nie dotyczy URBACT, INTERACT i ESPON.
49 Nie dotyczy INTERACT i ESPON.
50 Nie ma zastosowania w przypadku celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".