Dyrektywa 2014/44/UE zmieniająca załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi

DYREKTYWA KOMISJI 2014/44/UE
z dnia 18 marca 2014 r.
zmieniająca załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającą dyrektywę 74/150/EWG 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2003/37/WE ustanowiono system homologacji typu ciągników rolniczych i leśnych, dostosowując go do zasad homologacji typu pojazdów silnikowych.

(2) Dyrektywa 2000/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2000 r. w sprawie środków stosowanych przeciwko stałym i gazowym zanieczyszczeniom pochodzącym z silników napędzających ciągniki rolnicze lub leśne i zmieniająca dyrektywę Rady 74/150/EWG 2 jest jedną z dyrektyw cząstkowych w ramach systemu homologacji typu ustanowionego na mocy dyrektywy 2003/37/WE. Dyrektywę 2000/25/WE zmieniono, aby uwzględnić w niej zmiany do dyrektywy 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach 3 dotyczące dostosowania do postępu technicznego, wprowadzenia nowych etapów wartości granicznych emisji, wprowadzenia alternatywnych procedur homologacji typu oraz realizacji programów elastyczności.

(3) W celu uwzględnienia tych zmian w dyrektywie 2000/25/WE, należy uaktualnić odpowiednie przepisy dyrektywy 2003/37/WE.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/37/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 stycznia 2015 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 marca 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I we wzorze A wprowadza się następujące zmiany:

a) pkt 3.2.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2.2. Środki ograniczające zanieczyszczenie powietrza

3.2.2.1. Układ recyrkulacji gazów ze skrzyni korbowej: tak/nie 4

3.2.2.2. Dodatkowe urządzenia ograniczające emisję (jeżeli występują i jeżeli nie są uwzględnione w innej pozycji)

3.2.2.2.1. Reaktor katalityczny: tak/nie 5

3.2.2.2.1.1. Marka(-i): ....................................................................................

3.2.2.2.1.2. Typ(-y): .......................................................................................

3.2.2.2.1.3. Liczba reaktorów katalitycznych i ich elementów ...........................

3.2.2.2.1.4. Wymiary i pojemność reaktora(-ów) katalitycznego(-ych): .............

3.2.2.2.1.5. Rodzaj działania katalitycznego: .....................................................

3.2.2.2.1.6. Całkowita zawartość metali szlachetnych: ......................................

3.2.2.2.1.7. Zawartość względna: ....................................................................

3.2.2.2.1.8. Podkład (budowa i materiał): ........................................................

3.2.2.2.1.9. Gęstość komórek: ........................................................................

3.2.2.2.1.10. Typ obudowy reaktora(-ów) katalitycznego(-ych): .....................................................................................................

3.2.2.2.1.11. Położenie reaktora(-ów) katalitycznego(-ych) (miejsce i największa/najmniejsza odległość od silnika): .....................................................................................................

3.2.2.2.1.12. Normalny zakres temperatur roboczych (K): .................................

3.2.2.2.1.13. Reagent ulegający zużyciu (w stosownych przypadkach): .....................................................................................................

3.2.2.2.1.13.1. Typ i stężenie reagenta niezbędnego do reakcji katalitycznej: .....................................................................................................

3.2.2.2.1.13.2. Normalny operacyjny zakres temperatury reagenta: .....................................................................................................

3.2.2.2.1.13.3. Norma międzynarodowa (w stosownych przypadkach): .....................................................................................................

3.2.2.2.1.14. Czujnik NOx: tak/nie 6

3.2.2.2.2. Czujnik tlenu: tak/nie 7

3.2.2.2.2.1. Marka(-i): ....................................................................................

3.2.2.2.2.2. Typ: .............................................................................................

3.2.2.2.2.3. Lokalizacja: ..................................................................................

3.2.2.2.3. Wtrysk powietrza: tak/nie 8

3.2.2.2.3.1. Typ (pulsacyjny, pompa powietrza itp.): .....................................................................................................

3.2.2.2.4. EGR: tak/nie 9

3.2.2.2.4.1. Właściwości (np. chłodzony/niechłodzony, wysoko-/niskoprężny itp.): .............................................................................................

3.2.2.2.5. Filtr cząstek stałych: tak/nie 10

3.2.2.2.5.1. Wymiary i pojemność filtra cząstek stałych: ...................................

3.2.2.2.5.2. Typ i konstrukcja filtra cząstek stałych: ..........................................

3.2.2.2.5.3. Położenie (miejsce i największa/najmniejsza odległość od silnika): .....................................................................................................

3.2.2.2.5.4. Metoda lub układ regeneracji, opis lub rysunek: .............................

3.2.2.2.5.5. Normalny zakres temperatur roboczych (K) i ciśnienia (kPa): ......................................................................................................

3.2.2.2.6. Inne układy: tak/nie 11

3.2.2.2.6.1. Opis i działanie: .......................................................................... ";

b) pkt 3.2.4 otrzymuje brzmienie:

"3.2.4. Ustawienie rozrządu

3.2.4.1. Maksymalny wznios oraz kąty otwarcia i zamknięcia w odniesieniu do punktów zwrotnych lub dane równoważne: .....................................................................................................

3.2.4.2. Zakresy odniesienia lub ustawień 12

3.2.4.3. Układ zmiennych faz rozrządu (jeśli ma zastosowanie i gdzie wlot lub wylot)

3.2.4.3.1. Typ: ciągły lub dwustanowy (włącz/wyłącz) 13

3.2.4.3.2. Kąt przesunięcia fazowego krzywki:.. ......................................... ";

c) tabela w sekcji 3.3.1.2 otrzymuje brzmienie:

"Silnik

macierzysty(*)

Silniki w ramach rodziny(**)
Typ silnika
Liczba cylindrów
Znamionowa prędkość obrotowa (min-1)
Dawka paliwa na skok (mm3) dla silników wysokoprężnych, przepływ paliwa (g/h) dla silników benzynowych, przy znamionowej mocy netto
Moc znamionowa netto (kW)
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy (min-1)
Maksymalna moc netto (kW)
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego (min-1)
Dawka paliwa na skok (mm3) dla silników wysokoprężnych, przepływ paliwa (g/h) dla silników benzynowych, przy maksymalnym momencie obrotowym
Maksymalny moment obrotowy (Nm)
Niska prędkość biegu jałowego (min-1)
Pojemność skokowa cylindra (w % wartości dla silnika macierzystego) 100
(*) Szczegóły opisano w pkt 3.2.

(**) Szczegóły opisano w pkt 3.4.";

d) pkt 3.4.2 otrzymuje brzmienie:

"3.4.2. Środki ograniczające zanieczyszczenie powietrza

3.4.2.1. Układ recyrkulacji gazów ze skrzyni korbowej: tak/nie 14 .....................................................................................................

3.4.2.2. Dodatkowe urządzenia ograniczające emisję (jeżeli występują i jeżeli nie są uwzględnione w innej pozycji)

3.4.2.2.1. Reaktor katalityczny: tak/nie 15

3.4.2.2.1.1. Marka(-i): ....................................................................................

3.4.2.2.1.2. Typ(-y): .......................................................................................

3.4.2.2.1.3. Liczba reaktorów katalitycznych i ich elementów ...........................

3.4.2.2.1.4. Wymiary i pojemność reaktora(-ów) katalitycznego(-ych): ....................................................................................................

3.4.2.2.1.5. Rodzaj działania katalitycznego: ...................................................

3.4.2.2.1.6. Całkowita zawartość metali szlachetnych: .....................................

3.4.2.2.1.7. Zawartość względna: ...................................................................

3.4.2.2.1.8. Podkład (budowa i materiał): .......................................................

3.4.2.2.1.9. Gęstość komórek: .......................................................................

3.4.2.2.1.10. Typ obudowy reaktora(-ów) katalitycznego(-ych): .......................

3.4.2.2.1.11. Położenie reaktora(-ów) katalitycznego(-ych) (miejsce i największa/najmniejsza odległość od silnika): ...................................................................................................

3.4.2.2.1.12. Normalny zakres temperatur roboczych (K): ...............................

3.4.2.2.1.13. Reagent ulegający zużyciu (w stosownych przypadkach): .............

3.4.2.2.1.13.1. Typ i stężenie reagenta niezbędnego do reakcji katalitycznej: ...................................................................................................

3.4.2.2.1.13.2. Normalny operacyjny zakres temperatury reagenta: ......................

3.4.2.2.1.13.3. Norma międzynarodowa (w stosownych przypadkach): ...............

3.4.2.2.1.14. Czujnik NOx: tak/nie 16

3.4.2.2.2. Czujnik tlenu: tak/nie 17

3.4.2.2.2.1. Marka(-i): ...................................................................................

3.4.2.2.2.2. Typ: ............................................................................................

3.4.2.2.2.3. Lokalizacja: .................................................................................

3.4.2.2.3. Wtrysk powietrza: tak/nie 18

3.4.2.2.3.1. Typ (pulsacyjny, pompa powietrza itp.): .......................................

3.4.2.2.4. EGR: tak/nie 19

3.4.2.2.4.1. Właściwości (np. chłodzony/niechłodzony, wysoko-/niskoprężny itp.): ............................................................................................

3.4.2.2.5. Filtr cząstek stałych: tak/nie 20

3.4.2.2.5.1. Wymiary i pojemność filtra cząstek stałych: ...................................

3.4.2.2.5.2. Typ i konstrukcja filtra cząstek stałych: ..........................................

3.4.2.2.5.3. Położenie (miejsce i największa/najmniejsza odległość od silnika): .....................................................................................................

3.4.2.2.5.4. Metoda lub układ regeneracji, opis lub rysunek: .............................

3.4.2.2.5.5. Normalny zakres temperatur roboczych (K) i ciśnienia (kPa): .....................................................................................................

3.4.2.2.6. Inne układy: tak/nie 21

3.4.2.2.6.1. Opis i działanie: ......................................................................... ";

e) pkt 3.4.5 otrzymuje brzmienie:

"3.4.5. Ustawienie rozrządu

3.4.5.1. Maksymalny wznios oraz kąty otwarcia i zamknięcia w odniesieniu do punktów zwrotnych lub dane równoważne: .....................................................................................................

3.4.5.2. Zakresy odniesienia lub ustawień 22

3.4.5.3. Układ zmiennych faz rozrządu (jeśli ma zastosowanie i gdzie wlot lub wylot)

3.4.5.3.1. Typ: ciągły lub dwustanowy (włącz/wyłącz) 23

3.4.5.3.2. Kąt przesunięcia fazowego krzywki: ........................................ ";

f) dodaje się pkt 3.5 w brzmieniu:

"3.5. Moc silnika

3.5.1 Maksymalna moc netto silnika: ................... kW, przy ................... min-1 (zgodnie z dyrektywą 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady *

3.5.2 Moc znamionowa netto silnika: ................... kW, przy ................... min-1 (zgodnie z dyrektywą 97/68/WE)

3.5.3 Opcjonalne: Moc na wałku odbioru mocy, jeśli występuje, przy prędkości(-ach) znamionowej(-ych) (zgodnie z kodem OECD 2 lub ISO 789-1:1990)

Standardowa prędkość na wałku

odbioru mocy

(min-1)

Odpowiadająca jej prędkość obrotowa silnika (min-1) Moc (kW)
1-540
2-1 000
3-540 ECO
4-1 000 ECO

2) w załączniku II rozdział C część II sekcja 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wyniki badań emisji spalin

Numer dyrektywy podstawowej oraz ostatnia zmiana dotycząca homologacji typu WE. W przypadku dyrektywy o dwóch lub więcej etapach stosowania, należy określić etap:

........................................................................................................................................

Wariant/wersja: ...............................................................................................................

a) końcowy wynik badania NRSC/ESC/WHSC 24 z uwzględnieniem DF (g/kWh)

Wariant/wersja Wariant/wersja Wariant/wersja
CO ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
HC ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
NOx ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
HC + NOx ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
Cząstki stałe ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
CO2 ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh

b) końcowy wynik badania NRTC/ETC/WHTC 25 z uwzględnieniem DF (g/kWh) *

Wariant/wersja Wariant/wersja Wariant/wersja
CO ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
HC ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
NOx ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
NMHC ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
CH4 ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
Cząstki stałe ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
Cykl gorącego rozruchu NRTC, CO2 ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
Praca w cyklu gorącego rozruchu NRTC ....... kWh ....... kWh ....... kWh

3) w załączniku III część I sekcja A wprowadza się następujące zmiany:

a) pkt 3.6 otrzymuje brzmienie:

"3.6. Maksymalna moc netto silnika: ................... kW przy ................... min-1 (zgodnie z dyrektywą 97/68/WE) 26

3.6.1. Moc znamionowa netto silnika: kW przy min-1 (zgodnie z dyrektywą 97/68/WE)

3.6.2. Opcjonalne: Moc na wałku odbioru mocy, jeśli występuje, przy prędkości(-ach) znamionowej(-ych) (zgodnie z kodem OECD 2 lub ISO 789-1:1990)

b) pkt 15.1 i 15.2 otrzymują brzmienie:

"15.1. Końcowy wynik badania NRSC/ESC/WHSC 27 z uwzględnieniem DF

CO: ................... (g/kWh) HC: .................... (g/kWh) NOX: ................... (g/kWh)

HC+NOX: ................... (g/kWh) Cząstki stałe: .................... (g/kWh) CO2: ................... (g/kWh)

15.2. Końcowy wynik badania NRTC/ETC/WHTC 28 z uwzględnieniem DF (g/kWh) * CO: ................... (g/kWh) HC: .................... (g/kWh) NOX: ................... (g/kWh)

HC+NOX: ................... (g/kWh) Cząstki stałe: .................... (g/kWh) cykl gorącego rozruchu CO2: ...................

(g/kWh) Praca w cyklu w przypadku uruchomienia gorącego silnika bez regeneracji (kWh)

1 Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.
2 Dz.U. L 173 z 12.7.2000, s. 1.
3 Dz.U. L 59 z 27.2.1998, s. 1.
4 Niepotrzebne skreślić.
5 Niepotrzebne skreślić.
6 Niepotrzebne skreślić.
7 Niepotrzebne skreślić.
8 Niepotrzebne skreślić.
9 Niepotrzebne skreślić.
10 Niepotrzebne skreślić.
11 Niepotrzebne skreślić.
12 Niepotrzebne skreślić.
13 Niepotrzebne skreślić.
14 Niepotrzebne skreślić.
15 Niepotrzebne skreślić.
16 Niepotrzebne skreślić.
17 Niepotrzebne skreślić.
18 Niepotrzebne skreślić.
19 Niepotrzebne skreślić.
20 Niepotrzebne skreślić.
21 Niepotrzebne skreślić.
22 Niepotrzebne skreślić.
23 Niepotrzebne skreślić.
* Dz.U. L 59 z 27.2.1998, s. 1.
24 Niepotrzebne skreślić.
25 Niepotrzebne skreślić.
* W stosownych przypadkach.
26 Podać wykorzystaną metodę badań;
27 Niepotrzebne skreślić.
28 Niepotrzebne skreślić.
* W stosownych przypadkach.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.82.20

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2014/44/UE zmieniająca załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi
Data aktu: 18/03/2014
Data ogłoszenia: 20/03/2014
Data wejścia w życie: 09/04/2014