uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 oraz art. 18 pkt 3 i 10,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego, obowiązujące podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze. Zgodnie z załącznikiem II do tego rozporządzenia podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze prowadzące ubojnie obowiązane są żądać udzielenia informacji dotyczących łańcucha żywnościowego w odniesieniu do wszystkich zwierząt poza zwierzętami łownymi, wysyłanych lub przeznaczonych do wysyłki, oraz informacje takie gromadzić, sprawdzać oraz podejmować na ich podstawie działania. Informacje takie obejmują status gospodarstwa pochodzenia.
(2) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 216/2014 z dnia 7 marca 2014 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2075/2005 ustanawiające szczególne przepisy dotyczące urzędowych kontroli w odniesieniu do włosieni (Trichinella) w mięsie 3 ustanowiono odstępstwo od przepisów o prowadzeniu badań na rzecz gospodarstw stosujących kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich. Informacje takie powinny zatem być częścią informacji dotyczących łańcucha żywnościowego przekazywanych rzeźni, aby umożliwić państwom członkowskim stosowanie właściwego systemu badań włośni.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono warunki, które spełniać musi mięso zwierząt poddanych ubojowi z konieczności poza rzeźnią, by nadawać się do spożycia przez ludzi. Ponieważ mięso zwierząt poddanych ubojowi z konieczności, które pomyślnie przeszło badanie mięsa, nie stanowi zagrożenia dla zdrowia publicznego, ze wspomnianego rozporządzenia należy usunąć wymóg dotyczący specjalnego znaku jakości zdrowotnej oraz ograniczenie do rynku krajowego odnoszące się do mięsa zwierząt poddanych ubojowi z konieczności, zaś z rozporządzenia (WE) nr 854/2004 - wymóg dotyczący specjalnego znaku jakości zdrowotnej w odniesieniu do mięsa zwierząt poddanych ubojowi z konieczności.
(4) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego. W załączniku I do tego rozporządzenia ustanowiono w szczególności przepisy dotyczące badania przedubojowego i poubojowego, w tym oględzin, oraz dotyczące zagrożeń szczególnych w świeżym mięsie.
(5) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 przewidziano, że pracownicy pomocniczy mogą pomagać urzędowemu lekarzowi weterynarii w urzędowych kontrolach z zastrzeżeniem pewnych ograniczeń. W odniesieniu do badań przedubojowych oraz kontroli dotyczących dobrostanu zwierząt pracownicy pomocniczy powinni mieć możliwość pomagania urzędowemu lekarzowi weterynarii w selekcji wstępnej zwierząt wykazujących anomalie.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 3 października 2011 r. opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia publicznego, które powinny być przedmiotem inspekcji mięsa (wieprzowego) 4 , w której to opinii stwierdził, że wymagane obecnie w ramach badania poubojowego badanie dotykowe i wykonywanie nacięć niesie ze sobą ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego. Aby zapobiec zanieczyszczeniom krzyżowym, należy usunąć wymóg wykonywania takich badań dotykowych i nacięć na normalnych zwierzętach, a zachować go jedynie w przypadku stwierdzenia u zwierząt anomalii. W opinii tej EFSA stwierdził, że patogeny wywołujące zapalenie wsierdzia u świń nie mają znaczenia dla zdrowia publicznego. Jako że względy bezpieczeństwa nie wymagają rutynowego wykonywania nacięć w sercu, odnośny wymóg należy usunąć.
(7) W tej samej opinii EFSA stwierdził, że salmonella stwarza duże zagrożenie dla zdrowia publicznego w związku z konsumpcją mięsa wieprzowego, i zalecił zapobieganie zanieczyszczeniu tusz wieprzowych salmonellą.
(8) W sekcji IV rozdział IX załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 ustanowiono przepisy dotyczące zadań urzędowego lekarza weterynarii w odniesieniu do zagrożeń szczególnych. Salmonella powinna także być przedmiotem zadań szczególnych urzędowego lekarza weterynarii, zwłaszcza w przypadku uchybień szczegółowym przepisom unijnym. Do badania mięsa wieprzowego włączyć należy zwłaszcza nadzór nad istniejącym kryterium higieny procesu w odniesieniu do salmonelli w tuszach, które to kryterium określono w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych 5 , oraz egzekwowanie działań od podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze w przypadku uchybienia szczegółowym przepisom unijnym. Nadzór taki stanowi ponadto opłacalne narzędzie służące dostarczaniu informacji o obowiązkowym monitorowaniu salmonelli w łańcuchu produkcji mięsa wieprzowego zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającą decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 92/117/EWG 6 .
(9) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2074/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze w odniesieniu do niektórych produktów objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 i do organizacji urzędowych kontroli na mocy rozporządzeń (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004, ustanawiającym odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 852/2004 i zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004 7 ustanowiono szczegółowe wymagania dotyczące opcjonalnych badań poubojowych świń polegających na oględzinach. Proponowane w niniejszym rozporządzeniu zmiany w zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 wymogach dotyczących standardowych badań poubojowych sprawiają, że zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 2074/2005 wymogi dotyczące opcjonalnych badań poubojowych świń polegających na oględzinach tracą swoje znaczenie, a zatem powinny zostać zmienione.
(10) Wymagania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu obejmują dostosowanie stosowanych praktyk zarówno w odniesieniu do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze, jak i do właściwych organów. Należy zatem umożliwić odroczenie stosowania niniejszego rozporządzenia.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 2074/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sekcję IV rozdział IX część G pkt 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stosuje się jednak od dnia 1 stycznia 2015 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.69.95 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 218/2014 zmieniające załączniki do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 853/2004 i (WE) 854/2004 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2074/2005 |
Data aktu: | 07/03/2014 |
Data ogłoszenia: | 08/03/2014 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2015, 28/03/2014, 01/06/2014 |