Decyzja wykonawcza 2014/89/UE w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wykonanie obowiązków w zakresie współpracy administracyjnej określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 14 lutego 2014 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wykonanie obowiązków w zakresie współpracy administracyjnej określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/89/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI"), który został oficjalnie ustanowiony rozporządzeniem w sprawie IMI, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w praktycznym wdrażaniu wymogów w zakresie wymiany informacji określonych w prawie Unii dotyczącym rynku wewnętrznego, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczeniu wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.

(2) Dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 określa pewne wspólne zasady przyznawania uprawnień maszynistom pociągów w celu zniwelowania różnic krajowych, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki Unii w zakresie swobody przepływu pracowników, swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług w ramach wspólnej polityki transportowej, aby ułatwić przepływ maszynistów pociągów pomiędzy państwami członkowskimi. Obejmują one w szczególności wzajemne powiązanie krajowych rejestrów licencji i świadectw maszynistów.

(3) Europejska Agencja Kolejowa (ERA) ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 powstała, aby wspierać Komisję w zapewnieniu zharmonizowanego podejścia do interoperacyjności i bezpieczeństwa kolei w Unii.

(4) W "Studium wykonalności interoperacyjnych rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających" przygotowanym przez ERA i przyjętym w dniu 2 kwietnia 2013 r. uznano, że IMI stanowi odpowiednie narzędzie do wprowadzenia wymiany informacji pomiędzy krajowymi rejestrami licencji i zalecono uruchomienie projektu pilotażowego.

(5) W decyzji Komisji 2010/17/WE 4 określono, że Europejska Agencja Kolejowa jest odpowiedzialna za monitorowanie aplikacji pilotażowej i składanie sprawozdań w sprawie jej funkcjonowania. Rozporządzenie w sprawie IMI nakłada na Komisję obowiązek przeprowadzenia oceny wyników projektu pilotażowego.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ

Artykuł  1

Zakres i cele projektu pilotażowego

W celu sprawdzenia skuteczności systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI") do celów wykonania przepisów wymienionych w art. 4 i 5 poniżej Komisja realizuje projekt pilotażowy.

Artykuł  2

Właściwe organy

Do celów niniejszej decyzji organy państw członkowskich są to władze określone w art. 16 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 (zwane dalej "właściwymi organami").

Artykuł  3

Monitorowanie i sprawozdawczość

W celu umożliwienia Europejskiej Agencji Kolejowej wywiązania się z zadań monitorowania i przedstawienia sprawozdania, o których mowa w art. 3 ust. 2 decyzji 2010/17/WE, Komisja dostarcza Agencji dane statystyczne i informacje dotyczące korzystania z IMI.

Artykuł  4

Współpraca administracyjna między właściwymi organami

1.
Na potrzeby projektu pilotażowego IMI jest wykorzystywany w komunikacji pomiędzy właściwymi organami do wymiany informacji określonych w następujących przepisach:
a)
art. 22 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE, w związku z pkt 4 i 5 załącznika I do decyzji 2010/17/WE;
b)
art. 29 ust. 2 dyrektywy 2007/59/WE;
c)
art. 29 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE;
d)
art. 29 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku wniosków o przeprowadzenie kolejnej inspekcji lub o zawieszenie.
2.
Współpraca administracyjna na podstawie ust. 1 jest prowadzona zgodnie z procedurą określoną w załączniku I.
Artykuł  5

Współpraca administracyjna między właściwymi organami a Komisją

1.
Na potrzeby projektu pilotażowego IMI jest stosowany w komunikacji pomiędzy właściwymi organami i w komunikacji pomiędzy tymi właściwymi organami a Komisją do wymiany informacji określonych w następujących przepisach:
a)
art. 29 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku informacji kierowanych do Komisji i innych właściwych organów;
b)
art. 29 ust. 4 lit. c) dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku informacji kierowanych do Komisji i innych właściwych organów;
c)
art. 29 ust. 4 akapit drugi dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku informacji kierowanych do Komisji i innych właściwych organów;
d)
art. 29 ust. 5 dyrektywy 2007/59/WE - w przypadku spraw kierowanych do Komisji.
2.
Współpraca administracyjna na podstawie ust. 1 jest prowadzona zgodnie z procedurą określoną w załączniku II.
Artykuł  6

Ocena

1.
Komisja przeprowadza ocenę projektu pilotażowego, aby ocenić, czy cel określony w art. 1 został osiągnięty, i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z tej oceny nie później niż po upływie trzech lat od rozpoczęcia projektu, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
a)
kwestie ochrony danych;
b)
racjonalność pod względem kosztów;
c)
efektywne funkcje tłumaczenia;
d)
łatwość w obsłudze;
e)
ogólne zadowolenie użytkownika.
2.
Podstawą oceny projektu pilotażowego są informacje statystyczne uzyskane z systemu IMI oraz informacje zwrotne od uczestników, w tym przynajmniej jedna ankieta internetowa dla użytkowników skierowana do właściwych organów.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PROCEDURA DOTYCZĄCA WNIOSKÓW O UDZIELENIE INFORMACJI

ZAŁĄCZNIK  II

PROCEDURA POWIADOMIENIA

1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1.
2 Dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty (Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 51).
3 Rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową (rozporządzenie w sprawie Agencji) (Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2010/17/WE z dnia 29 października 2009 r. w sprawie przyjęcia podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 8 z 13.1.2010, s. 17).
5 Dyrektywa 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei) (Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.45.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/89/UE w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wykonanie obowiązków w zakresie współpracy administracyjnej określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
Data aktu: 14/02/2014
Data ogłoszenia: 15/02/2014
Data wejścia w życie: 07/03/2014