(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Diabrotica virgifera virgifera Le Conte (dalej zwany: "Diabrotica") to nierodzimy szkodnik owadzi kukurydzy. Rozprzestrzenił się on i jest obecny na ponad połowie obszaru uprawy kukurydzy w Unii.
(2) Środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się Diabrotica na terenie Unii podjęte zgodnie z decyzją Komisji 2003/766/WE 1 okazały się nieskuteczne. Ponadto zgodnie z oceną skutków przeprowadzoną przez Komisję niemożliwe jest kontynuowanie zwalczania tego szkodnika na terytorium Unii ani zapobieganie jego dalszemu rozprzestrzenianiu się na obszary, na których ten organizm szkodliwy obecnie nie występuje. Komisja zdecydowała zatem w drodze dyrektywy wykonawczej 2014/19/UE 2 i dyrektywy wykonawczej 2014/62/UE 3 , odpowiednio, o cofnięciu uznania Diabrotica za objęty przepisami organizm szkodliwy kwarantannowy, skreślając go z załącznika I do dyrektywy Rady 2000/29/WE 4 , i o uchyleniu decyzji 2003/766/WE.
(3) Na mocy decyzji 2003/766/WE rotacja upraw była obowiązkowa tylko w przypadku zwalczania odizolowanych przypadków wystąpienia Diabrotica. Z badań naukowych wynika jednak, że rotacja upraw jest najskuteczniejszą techniką pozwalającą również na zwolnienie rozprzestrzeniania się Diabrotica i na ograniczenie jego skutków. Rotacja upraw jest nie tylko skuteczną metodą zwalczania Diabrotica, ale ma też wiele innych korzyści z punktu widzenia ochrony środowiska. Do tych korzyści należy poprawa lub utrzymanie żyzności i struktury gleby oraz przerwanie cyklu rozwojowego chwastów i szkodników o potencjale zmniejszenia zależności rolników od środków chemicznych zawartych w nawozach i środkach ochrony roślin. Z tego względu rotacja upraw pozytywnie wpływa również na jakość wody i powietrza, a także na różnorodność biologiczną. Inne badania dotyczące tego organizmu szkodliwego pokazały jednak wyraźnie, że jego dalsze rozprzestrzenianie się pociągnie za sobą potencjalne zwiększenie zależności od insektycydów, ponieważ w niektórych przypadkach trudne może być znalezienie atrakcyjnej pod względem ekonomicznym uprawy alternatywnej do kukurydzy w cyklu rotacyjnym.
(4) Dlatego też państwa członkowskie powinny przewidzieć skuteczne i zrównoważone metody zwalczania Diabrotica również po wycofaniu uznania Diabrotica za objęty przepisami organizm szkodliwy kwarantannowy. Jak przewidziano w art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 5 , państwa członkowskie mają wprowadzać odpowiednie zachęty, by skłaniać użytkowników profesjonalnych do dobrowolnego wdrażania wytycznych w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów; wytyczne takie powinny zostać opracowane przez władze publiczne lub organizacje reprezentujące określonych użytkowników profesjonalnych. Zgodnie z ogólnymi zasadami integrowanej ochrony roślin zapobieganie pojawieniu się organizmów szkodliwych odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu potrzeby stosowania środków ochrony roślin. Ponadto nad metody chemiczne przedkładać należy zrównoważone metody biologiczne, fizyczne i inne metody niechemiczne, jeżeli zapewniają one zadowalającą ochronę przed organizmami szkodliwymi.
(5) Zgodnie z tymi ogólnymi zasadami w zakresie integrowanej ochrony roślin wytyczne dla poszczególnych upraw lub sektorów powinny obejmować stosowanie rotacji upraw, odpowiedniego monitorowania populacji Diabrotica i innych odnośnych środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się organizmów szkodliwych, np. środków z zakresu higieny, takich jak czyszczenie maszyn rolniczych.
(6) Ponadto, aby skłonić użytkowników stosujących insektycydy w celu zwalczania Diabrotica do przestrzegania art. 55 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 6 , wytyczne w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów w odniesieniu do tego organizmu szkodliwego powinny być zgodne z zasadami właściwego stosowania środków ochrony roślin określonymi w tym przepisie.
(7) Profesjonalni użytkownicy środków ochrony roślin powinni mieć dostęp do informacji i narzędzi niezbędnych w celu monitorowania Diabrotica, a także do usług doradczych w zakresie integrowanej ochrony roślin, w tym do określonych metod zapobiegania i zwalczania Diabrotica. Wyniki monitorowania powinny pomóc rolnikom zdecydować, czy i kiedy należy w dalszym ciągu stosować środki ochrony roślin. Należy określić szczegółowe i poparte badaniami naukowymi wartości graniczne dla populacji Diabrotica w danym regionie, ponieważ stanowią one zasadniczy element przy podejmowaniu takich decyzji.
(8) Państwa członkowskie, które - zgodnie z art. 5 dyrektywy 2009/128/WE - zapewniają wszystkim użytkownikom profesjonalnym dostęp do szkoleń w określonych dziedzinach, powinny zatem uwzględnić również przepisy niniejszego zalecenia w odpowiednim programie szkoleniowym.
(9) Należy promować badania i rozwój technologiczny w zakresie narzędzi umożliwiających zrównoważone zwalczanie Diabrotica, aby zapewnić bardziej opłacalne i bardziej ekologiczne środki zwalczania tego organizmu szkodliwego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.38.46 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2014/63/UE w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność |
Data aktu: | 06/02/2014 |
Data ogłoszenia: | 07/02/2014 |
Data wejścia w życie: | 06/02/2014 |