Zalecenie 2014/63/UE w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 6 lutego 2014 r.
w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność

(2014/63/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Diabrotica virgifera virgifera Le Conte (dalej zwany: "Diabrotica") to nierodzimy szkodnik owadzi kukurydzy. Rozprzestrzenił się on i jest obecny na ponad połowie obszaru uprawy kukurydzy w Unii.

(2) Środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się Diabrotica na terenie Unii podjęte zgodnie z decyzją Komisji 2003/766/WE 1 okazały się nieskuteczne. Ponadto zgodnie z oceną skutków przeprowadzoną przez Komisję niemożliwe jest kontynuowanie zwalczania tego szkodnika na terytorium Unii ani zapobieganie jego dalszemu rozprzestrzenianiu się na obszary, na których ten organizm szkodliwy obecnie nie występuje. Komisja zdecydowała zatem w drodze dyrektywy wykonawczej 2014/19/UE 2 i dyrektywy wykonawczej 2014/62/UE 3 , odpowiednio, o cofnięciu uznania Diabrotica za objęty przepisami organizm szkodliwy kwarantannowy, skreślając go z załącznika I do dyrektywy Rady 2000/29/WE 4 , i o uchyleniu decyzji 2003/766/WE.

(3) Na mocy decyzji 2003/766/WE rotacja upraw była obowiązkowa tylko w przypadku zwalczania odizolowanych przypadków wystąpienia Diabrotica. Z badań naukowych wynika jednak, że rotacja upraw jest najskuteczniejszą techniką pozwalającą również na zwolnienie rozprzestrzeniania się Diabrotica i na ograniczenie jego skutków. Rotacja upraw jest nie tylko skuteczną metodą zwalczania Diabrotica, ale ma też wiele innych korzyści z punktu widzenia ochrony środowiska. Do tych korzyści należy poprawa lub utrzymanie żyzności i struktury gleby oraz przerwanie cyklu rozwojowego chwastów i szkodników o potencjale zmniejszenia zależności rolników od środków chemicznych zawartych w nawozach i środkach ochrony roślin. Z tego względu rotacja upraw pozytywnie wpływa również na jakość wody i powietrza, a także na różnorodność biologiczną. Inne badania dotyczące tego organizmu szkodliwego pokazały jednak wyraźnie, że jego dalsze rozprzestrzenianie się pociągnie za sobą potencjalne zwiększenie zależności od insektycydów, ponieważ w niektórych przypadkach trudne może być znalezienie atrakcyjnej pod względem ekonomicznym uprawy alternatywnej do kukurydzy w cyklu rotacyjnym.

(4) Dlatego też państwa członkowskie powinny przewidzieć skuteczne i zrównoważone metody zwalczania Diabrotica również po wycofaniu uznania Diabrotica za objęty przepisami organizm szkodliwy kwarantannowy. Jak przewidziano w art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 5 , państwa członkowskie mają wprowadzać odpowiednie zachęty, by skłaniać użytkowników profesjonalnych do dobrowolnego wdrażania wytycznych w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów; wytyczne takie powinny zostać opracowane przez władze publiczne lub organizacje reprezentujące określonych użytkowników profesjonalnych. Zgodnie z ogólnymi zasadami integrowanej ochrony roślin zapobieganie pojawieniu się organizmów szkodliwych odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu potrzeby stosowania środków ochrony roślin. Ponadto nad metody chemiczne przedkładać należy zrównoważone metody biologiczne, fizyczne i inne metody niechemiczne, jeżeli zapewniają one zadowalającą ochronę przed organizmami szkodliwymi.

(5) Zgodnie z tymi ogólnymi zasadami w zakresie integrowanej ochrony roślin wytyczne dla poszczególnych upraw lub sektorów powinny obejmować stosowanie rotacji upraw, odpowiedniego monitorowania populacji Diabrotica i innych odnośnych środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się organizmów szkodliwych, np. środków z zakresu higieny, takich jak czyszczenie maszyn rolniczych.

(6) Ponadto, aby skłonić użytkowników stosujących insektycydy w celu zwalczania Diabrotica do przestrzegania art. 55 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 6 , wytyczne w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów w odniesieniu do tego organizmu szkodliwego powinny być zgodne z zasadami właściwego stosowania środków ochrony roślin określonymi w tym przepisie.

(7) Profesjonalni użytkownicy środków ochrony roślin powinni mieć dostęp do informacji i narzędzi niezbędnych w celu monitorowania Diabrotica, a także do usług doradczych w zakresie integrowanej ochrony roślin, w tym do określonych metod zapobiegania i zwalczania Diabrotica. Wyniki monitorowania powinny pomóc rolnikom zdecydować, czy i kiedy należy w dalszym ciągu stosować środki ochrony roślin. Należy określić szczegółowe i poparte badaniami naukowymi wartości graniczne dla populacji Diabrotica w danym regionie, ponieważ stanowią one zasadniczy element przy podejmowaniu takich decyzji.

(8) Państwa członkowskie, które - zgodnie z art. 5 dyrektywy 2009/128/WE - zapewniają wszystkim użytkownikom profesjonalnym dostęp do szkoleń w określonych dziedzinach, powinny zatem uwzględnić również przepisy niniejszego zalecenia w odpowiednim programie szkoleniowym.

(9) Należy promować badania i rozwój technologiczny w zakresie narzędzi umożliwiających zrównoważone zwalczanie Diabrotica, aby zapewnić bardziej opłacalne i bardziej ekologiczne środki zwalczania tego organizmu szkodliwego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Państwa członkowskie powinny uwzględnić ogólne zasady integrowanej ochrony roślin określone w załączniku III do dyrektywy 2009/128/WE przy zwalczaniu Diabrotica virgifera virgifera Le Conte (dalej zwany "Diabrotica") na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność. Dla celów niniejszego zalecenia pod pojęciem "zwalczania" rozumie się ograniczenie gęstości populacji organizmu szkodliwego do poziomu, który nie powoduje istotnych strat ekonomicznych, w celu zapewnienia zrównoważonej pod względem gospodarczym produkcji kukurydzy.
2.
Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby wytyczne w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów, opracowane przez władze publiczne lub organizacje reprezentujące określonych użytkowników profesjonalnych w odniesieniu do Diabrotica, skierowane do rolników uprawiających kukurydzę oraz do profesjonalnych użytkowników środków ochrony roślin, były zgodne z zasadami właściwego stosowania środków ochrony roślin określonymi w art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
3.
Nad metody chemiczne przedkładać należy zrównoważone metody biologiczne, fizyczne i inne metody niechemiczne, jeżeli zapewniają one zadowalającą ochronę przed organizmami szkodliwymi. Z tego względu zwalczanie Diabrotica przez użytkowników profesjonalnych powinno być osiągane lub wspierane przez następujące środki:
a)
rotację upraw;
b)
stosowanie biologicznych środków kontroli;
c)
dostosowanie terminu siewu kukurydzy w taki sposób, aby kiełkowanie nie zbiegało się z wylęganiem się larw;
d)
czyszczenie maszyn rolniczych, usuwanie samosiewnych roślin kukurydzy i inne środki higieny.

Pierwszeństwo powinna mieć rotacja upraw z uwagi na swoją skuteczność w zwalczaniu Diabrotica oraz na korzyści dla środowiska i długofalowe korzyści agronomiczne.

4.
W uzupełnieniu do wszystkich środków wymienionych w pkt 3 należy prowadzić monitorowanie obecności Diabrotica w celu określenia konieczności i odpowiedniego terminu podjęcia działań ochronnych. Państwa członkowskie powinny zapewnić skuteczne monitorowanie populacji Diabrotica z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi. Należy ustalić poparte badaniami naukowymi wartości graniczne dla populacji Diabrotica w danym regionie, ponieważ stanowią one zasadniczy element przy podejmowaniu decyzji o stosowaniu środków zwalczania.
5.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 dyrektywy 2009/128/WE państwa członkowskie powinny zapewnić profesjonalnym użytkownikom środków ochrony roślin dostęp do informacji i narzędzi służących monitorowaniu Diabrotica.
6.
Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby usługi doradcze w zakresie integrowanej ochrony roślin, tak jak to określono w art. 14 ust. 2 dyrektywy 2009/128/WE, obejmowały również konkretne porady dotyczące zwalczania Diabrotica udzielane profesjonalnym użytkownikom środków ochrony roślin. Państwa członkowskie powinny również wprowadzać odpowiednie zachęty, by skłaniać użytkowników profesjonalnych do wdrażania wspomnianych w pkt 2 wytycznych dla poszczególnych upraw lub sektorów.
7.
Państwa członkowskie powinny zapewnić wszystkim profesjonalnym użytkownikom środków ochrony roślin dostęp do szkoleń dotyczących zrównoważonego zwalczania Diabrotica. Przepisy niniejszego zalecenia powinny zostać uwzględnione w szkoleniach zapewnianych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 dyrektywy 2009/128/WE.
8.
Państwa członkowskie powinny promować badania i rozwój technologiczny w zakresie narzędzi umożliwiających zrównoważone zwalczanie Diabrotica.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji
Tonio BORG
Członek Komisji
1 Decyzja Komisji 2003/766/WE z dnia 24 października 2003 r. w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Diabrotica virgifera Le Conte (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 49).
2 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/19/UE z dnia 6 lutego 2014 r. zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie. Zob. s. 30 niniejszego Dziennika Urzędowego.
3 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/62/UE z dnia 6 lutego 2014 r. uchylająca decyzję 2003/766/WE w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Diabrotica virgifera Le Conte.(Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 45).
4 Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.38.46

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2014/63/UE w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność
Data aktu: 06/02/2014
Data ogłoszenia: 07/02/2014
Data wejścia w życie: 06/02/2014