Decyzja wykonawcza 2014/924/UE ustanawiająca odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do drewna i kory jesionu (Fraxinus L.) pochodzących z Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 16 grudnia 2014 r.
ustanawiająca odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do drewna i kory jesionu (Fraxinus L.) pochodzących z Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 9469)

(2014/924/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1 tiret pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w związku z częścią A sekcja I pkt 2.3, 2.4 i 2.5 w załączniku IV do tej dyrektywy państwa członkowskie muszą zakazać wprowadzania na terytorium Unii drewna i kory jesionu (Fraxinus L.) pochodzących z Kanady i Stanów Zjednoczonych, jeśli nie zostaną spełnione szczególne wymogi określone w drugiej kolumnie wymienionych punktów. Punkty te ostatnio zmieniono dyrektywą wykonawczą Komisji 2014/78/UE 2 .

(2) W pismach z dnia 20 sierpnia 2014 r. i dnia 9 września 2014 r. Kanada zwróciła się z wnioskiem o opóźnienie rozpoczęcia stosowania punktów, o których mowa w motywie 1, aby dostosować swoje systemy certyfikacji wywozu do wymogów określonych w tych punktach.

(3) W piśmie z dnia 2 września 2014 r. Stany Zjednoczone zwróciły się z wnioskiem o opóźnienie rozpoczęcia stosowania punktów, o których mowa w motywie 1, aby dostosować swoje systemy certyfikacji wywozu do wymogów określonych w tych punktach.

(4) Kanada i Stany Zjednoczone dotychczas przestrzegały warunków dotyczących drewna i kory jesionu (Fraxinus L.).

(5) Należy zezwolić państwom członkowskim na wprowadzenie tymczasowego odstępstwa od części A sekcja I pkt 2.3, 2.4 i 2.5 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE w odniesieniu do wprowadzania do Unii drewna i kory jesionu (Fraxinus L.) pochodzących z Kanady i Stanów Zjednoczonych. Odstępstwo to powinno podlegać warunkom w celu zapewnienia, by dane ryzyko fitosanitarne nie przekraczało dopuszczalnego poziomu.

(6) Państwa członkowskie powinny niezwłocznie powiadomić Komisję i pozostałe państwa członkowskie o każdej przesyłce niespełniającej warunków niniejszej decyzji, aby zapewnić rzetelny obraz sytuacji oraz, w stosownych przypadkach, działanie na poziomie Unii.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Upoważnienie do ustanowienia odstępstwa

1.
Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w związku z częścią A sekcja I pkt 2.3, 2.4 i 2.5 w załączniku IV do tej dyrektywy państwa członkowskie mogą zezwolić na wprowadzanie na swoje terytorium drewna i odseparowanej kory jesionu (Fraxinus L.) pochodzących z Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki, spełniających warunki określone w załączniku do niniejszej decyzji.
2.
Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w związku z częścią A sekcja I pkt 2.5 w załączniku IV do tej dyrektywy państwa członkowskie mogą zezwolić na wprowadzanie na swoje terytorium przedmiotów z odseparowanej kory jesionu (Fraxinus L.) pochodzących z Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki, spełniających warunki określone w pkt 4 załącznika do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Świadectwo fitosanitarne

Świadectwo fitosanitarne określone w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) dyrektywy 2000/29/WE jest wydawane w Kanadzie lub Stanach Zjednoczonych Ameryki. Obejmuje ono, w rubryce "Deklaracja dodatkowa", następujące elementy:

a)
stwierdzenie "zgodnie z wymogami UE ustanowionymi w decyzji wykonawczej Komisji 2014/924/UE *
b)
w stosownych przypadkach, wskazanie, który z warunków określonych w pkt 1, 2 lub 3 załącznika został spełniony;
c)
w stosownych przypadkach, nazwę obszaru wolnego od szkodników w rozumieniu pkt 1, 2 lub 3 załącznika.
Artykuł  3

Powiadomienie o niezgodności

Państwa członkowskie powiadamiają Komisję i pozostałe państwa członkowskie o każdej przesyłce niespełniającej warunków określonych w załączniku.

Powiadomienia dokonuje się nie później niż trzy dni robocze po dacie zatrzymania takiej przesyłki.

Artykuł  4

Data wygaśnięcia

Niniejsza decyzja traci moc dnia 31 grudnia 2015 r.

Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2014 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

WARUNKI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1

Drewno i odseparowana kora jesionu (Fraxinus L.), o których mowa w art. 1 ust. 1, spełniają, w zależności od przypadku, warunki określone w pkt 1, 2 lub 3. Wspomniane drewno i kora, o których mowa w art. 1 ust. 1, oraz inne przedmioty wykonane z kory jesionu (Fraxinus L.), o których mowa w art. 1 ust. 2, spełniają warunek określony w pkt 4.

1) Drewno z jesionu (Fraxinus L.), bez względu na to, czy jest ono wymienione wśród kodów CN w części B załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE, łącznie z drewnem, które nie zachowało swojej naturalnej zaokrąglonej powierzchni, spełnia jeden z następujących warunków:

a) pochodzi z obszaru uznanego przez krajową organizację ochrony roślin w państwie wywozu za wolny od Agrilus planipennis Fairmaire zgodnie z odpowiednimi Międzynarodowymi Standardami dla Środków Fitosanitarnych; lub

b) zostało obciosane aż do całkowitej utraty swojej zaokrąglonej powierzchni. Niniejszy punkt nie ma zastosowania do drewna w postaci:

a) wiórów uzyskanych w całości lub w części z tych drzew;

b) drewnianych materiałów opakowaniowych w formie skrzyń, pudeł, klatek, beczek oraz podobnych opakowań, palet, skrzyń paletowych i innych płyt załadunkowych, nadstawek do palet płaskich, faktycznie używanych do transportu wszystkich rodzajów ładunków;

c) drewna służącego do unieruchomienia lub zabezpieczenia ładunków niedrewnianych.

2) Drewno w postaci wiórów uzyskanych w całości lub częściowo z jesionu (Fraxinus L.), bez względu na to, czy jest ono wymienione wśród kodów CN w części B załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE, spełnia jeden z następujących warunków:

a) pochodzi z obszaru uznanego przez krajową organizację ochrony roślin w państwie wywozu za wolny od Agrilus planipennis Fairmaire zgodnie z odpowiednimi Międzynarodowymi Standardami dla Środków Fitosanitarnych; lub

b) zostało pocięte na kawałki o grubości i szerokości nie większej niż 2,5 cm.

3) Odseparowana kora z jesionu (Fraxinus L.) spełnia jeden z następujących warunków:

a) pochodzi z obszaru uznanego przez krajową organizację ochrony roślin w państwie wywozu za wolny od Agrilus planipennis Fairmaire zgodnie z odpowiednimi Międzynarodowymi Standardami dla Środków Fitosanitarnych; lub

b) została pocięta na kawałki o grubości i szerokości nie większej niż 2,5 cm.

4) Drewno z jesionu (Fraxinus L.), drewno w postaci wiórów uzyskanych w całości lub częściowo z jesionu (Fraxinus L.) oraz odseparowana kora z jesionu (Fraxinus L.), których dotyczy pkt 1, 2 lub 3, oraz inne przedmioty wykonane z kory jesionu (Fraxinus L.), o których mowa w art. 1 ust. 2, zostały poddane, w zależności od cech tych produktów roślinnych i innych przedmiotów, kontroli wzrokowej, pobieraniu próbek i badaniu w celu zapewnienia, że są wolne od Agrilus planipennis Fairmaire zgodnie z Międzynarodowym Standardem dla Środków Fitosanitarnych nr 23 dotyczącym wytycznych do celów przeprowadzania kontroli 3 .

1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/78/UE z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniająca załączniki I, II, III, IV i V do dyrektywy Rady 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 183 z 24.6.2014, s. 23).
* Dz.U. L 363 z 18.12.2014, s. 170;
3 ISPM 23. 2005. Wytyczne do celów przeprowadzania kontroli. Rzym, IPPC, FAO.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.363.170

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/924/UE ustanawiająca odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do drewna i kory jesionu (Fraxinus L.) pochodzących z Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 16/12/2014
Data ogłoszenia: 18/12/2014
Data wejścia w życie: 18/12/2014