Decyzja 2014/902/UE w sprawie pomocy państwa SA.15395 (C 11/04), której Grecja udzieliła Olympic Airways (prywatyzacja)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 lipca 2014 r.
w sprawie pomocy państwa SA.15395 (C 11/04), której Grecja udzieliła Olympic Airways (prywatyzacja)

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 5017)

(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/902/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a),

po wezwaniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z przywołanymi artykułami,

a także mając na uwadze, co następuje:

I. PROCEDURA

(1) Decyzją nr C (2004) 772 1 z dnia 16 marca 2004 r. Komisja postanowiła wszcząć postępowanie określone w art. 108 ust. 2 Traktatu, w sprawie szeregu przepływów i transferów finansowych dla spółek Olympic Airlines (OAL) i Olympic Airways Services (OAS) oraz od tych spółek.

(2) W dniu 14 września 2005 r. negatywną decyzją Komisji nr C (2005) 2706 2 Komisja zamknęła sprawę nr C11/2004, dotyczącą nielegalnej i niezgodnej z zasadami rynku UE pomocy państwa przyznanej OAL i OAS.

(3) Decyzją nr C (2008) 5074 3 z dnia 17 września 2008 r. i decyzją nr C (2009) 1824 4 z dnia 10 marca 2009 r. Komisja zezwoliła na sprzedaż niektórych kluczowych aktywów OAL i OAS, stwierdzając, że przedmiotowa sprzedaż nie wiąże się z przyznaniem pomocy państwa, pod warunkiem że będzie ona przeprowadzona zgodnie z wymogami określonymi w tych decyzjach.

(4) OAL i OAS zostały następnie postawione w stan likwidacji. Pozostałe aktywa miały następnie zostać sprzedane przez likwidatora w ramach procedury likwidacji i powołano powiernika ds. monitorowania, aby nadzorował ten proces.

(5) W dniu 13 września 2010 r. Sąd 5 anulował częściowo negatywną decyzję nr C (2005) 2706 z 14 września 2005 r. w sprawie pomocy państwa. Sąd uznał, że Komisja nie wykazała w wystarczającym stopniu, iż niektóre z kwestionowanych środków zastosowanych wobec OAS stanowiły nielegalną pomoc państwa niezgodną z zasadami rynku wewnętrznego i że w odniesieniu do niektórych środków zastosowanych wobec OAL nie przedstawiła ona uzasadnienia.

(6) Sąd anulował częściowo decyzję nr C (2005) 2706, która nakazywała zwrot a) pomocy przyznanej Olympic Airlines poprzez zawyżenie o 91,5 mln EUR wartości majątku Olympic Airways przekazanego Olympic Airlines, ze względu na niewykazanie, iż środek ten stanowił nielegalną pomoc państwa niezgodną z zasadami rynku wewnętrznego UE; oraz b) pomocy przyznanej Olympic Airlines poprzez zgodę na obniżone płatności za poddzierżawę samolotów na kwotę 39,75 mln EUR, ze względu na brak przedstawionego uzasadnienia.

(7) Komisja nie złożyła odwołania od częściowego anulowania decyzji.

(8) W pismach z dni: 8 października 2010 r., 26 lipca 2011 r., 12 października 2011 r., 7 marca 2012 r., 16 listopada 2012 r., 7 lutego i 25 czerwca 2013 r. oraz 19 grudnia 2013 r. Komisja zwróciła się o szczegółowe informacje dotyczące przebiegu procesu likwidacyjnego.

(9) Władze greckie odpowiedziały pismami z dni: 8 listopada 2010 r., 11 sierpnia i 15 grudnia 2011 r., 10 lipca 2012 r., 4 lutego 2013 r., 22 kwietnia oraz 5 sierpnia 2013 r.

II. OPIS ŚRODKÓW

(10) Odnośnie do zawyżenia wartości majątku Olympic Airways, Komisja stwierdziła w swojej decyzji nr C (2005) 2706, że poprzez zawyżenie wartości majątku przekazanego Olympic Airlines w momencie utworzenia tej spółki, Grecja udzieliła Olympic Airways pomocy państwa na kwotę 91,5 mln EUR, która była nielegalna i niezgodna z zasadami rynku wewnętrznego UE.

(11) Odnośnie do płatności za poddzierżawę Komisja uznała w swojej decyzji nr C (2005) 2706, że Grecja nielegalnie udzieliła Olympic Airlines pomocy państwa poprzez zgodę na obniżone płatności tej spółki za poddzierżawę.

(12) Pismem z dnia 8 listopada 2010 r. władze greckie potwierdziły, że w dniu 2 października 2009 r. Sąd Apelacyjny w Atenach objął obie spółki specjalnym postępowaniem likwidacyjnym zgodnie z art. 14 A ustawy 3429/2005 w powiązaniu z art. 40 ustawy 3710/2008.

(13) Władze greckie potwierdziły również, że w 2009 r. obie spółki zaprzestały wszelkiej działalności komercyjnej i wszelkich operacji i że "Ethniki Kefalaiou", spółka zależna stanowiąca w całości własność Narodowego Banku Grecji, została ustanowiona jako likwidator.

(14) Zgodnie z decyzją Komisji nr C (2008) 5074 z dnia 17 września 2008 r., powiernik ds. monitorowania przekazał swoje sprawozdanie końcowe, dotyczące sprzedaży niektórych kluczowych aktywów OAL i OAS.

(15) Według informacji przekazanych przez władze greckie i powiernika ds. monitorowania, wszystkie podstawowe elementy procesu sprzedaży, włącznie z utworzeniem nowych spółek i ich sprzedażą inwestorowi po cenie rynkowej, jak również zaprzestanie działalności starych spółek, były zgodne z decyzją nr C (2008) 5074 z dnia 17 września 2008 r.

(16) Według informacji przekazanych przez władze greckie likwidacja OAL i OAS jest w toku. Pozostały jeszcze niektóre aktywa, które mogą być trudne do zbycia. Gdy tylko sprzedaż zostanie ukończona, przeprowadzony zostanie proces zgłaszania roszczeń.

III. WNIOSKI

(17) OAL i OAS objęte zostały postępowaniem likwidacyjnym i niektóre kluczowe aktywa sprzedane zostały różnym nabywcom po cenie rynkowej, w drodze przejrzystej, nieobwarowanej warunkami i niedyskryminacyjnej procedury przetargowej, zgodnie z decyzją Komisji nr C (2008) 5074 z dnia 17 września 2008 r. Ponadto większość majątku OAL i OAS została sprzedana, a pozostała niewielka część jest w trakcie sprzedaży. Ponieważ likwidowane jednostki nie prowadzą już działalności gospodarczej, jest wielce nieprawdopodobne, że kiedykolwiek w przyszłości znów taką działalność podejmą.

(18) W związku z tym formalne dochodzenie dotyczące pozostałych kwestii nie jest potrzebne. Dlatego procedurę dochodzeniową wszczętą decyzją nr C (2004) 772 z dnia 16 marca 2004 r. można zamknąć ze względu na jej bezcelowość.

(19) Większa część obowiązku zwrotu pomocy nałożonego decyzją Komisji nr C (2005) 2706 z dnia 14 września 2005 r. została już spełniona. Zwrot pozostałej kwoty w wysokości ok. 70 000 EUR czeka na realizację. Według władz greckich zwrot tej kwoty jest w toku, a służby Komisji monitorują ten proces.

(20) W świetle powyższych faktów procedurę wszczętą decyzją nr C (2004) 772 z dnia 16 marca 2004 r., której następstwem była decyzja Komisji nr C (2005) 2706 z dnia 14 września 2005 r. w sprawie zwrotu pomocy, anulowana częściowo przez Sąd w dniu 13 września 2010 r., można zamknąć.

(21) Komisja zwraca uwagę na pozostający w mocy obowiązek odpowiedniego rejestrowania przez władze greckie wszelkich związanych ze sprawą pozostałych roszczeń i informowania o nich Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Procedurę określoną w art. 108 ust. 2 TFUE, wszczętą decyzją Komisji nr C(2004) 772 z dnia 16 marca 2004 r., zamyka się w zakresie, w jakim dotyczy ona pomocy udzielonej Olympic Airlines poprzez zawyżenie o kwotę 91,5 mln EUR wartości majątku Olympic Airways oraz pomocy udzielonej poprzez zgodę na obniżone opłaty za poddzierżawę samolotów w wysokości 39,75 mln EUR.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Greckiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2014 r.

W imieniu Komisji

Joaquín ALMUNIA

Wiceprzewodniczący

1 Dz.U. C 192 z 28.7.2004, s. 2
2 Dz.U. L 45 z 18.2.2011, s. 1
3 Dz.U. C 18 z 23.1.2010, s. 9
4 Dz.U. C 25 z 2.2.2010, s. 15
5 Wyrok w połączonych sprawach T-415/05, T-416/05 i T-423/05 Republika Grecka, Olympiakes Aerogrammes AE (Olympic Airlines) i Olympiaki Aeroporia Ypiresies AE (Olympic Airways-Services) przeciwko Komisji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.358.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/902/UE w sprawie pomocy państwa SA.15395 (C 11/04), której Grecja udzieliła Olympic Airways (prywatyzacja)
Data aktu: 23/07/2014
Data ogłoszenia: 13/12/2014