Decyzja wykonawcza 2014/768/UE określająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 30 października 2014 r.
określająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 7517)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/768/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 listopada 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 72 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2014/738/UE 2 przyjmuje konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik ("konkluzje dotyczące BAT") w odniesieniu do rafinacji ropy naftowej i gazu. Konkluzje dotyczące BAT nr 57 i 58 zatwierdzone tą decyzją umożliwiają państwom członkowskim wykorzystywanie technik zintegrowanego zarządzania emisjami w odniesieniu do emisji tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2) pochodzącymi z niektórych instalacji technicznych.

(2) Rafinerie ropy naftowej i gazu są znaczącymi źródłami emisji zanieczyszczeń powietrza, w szczególności dwutlenku siarki i tlenków azotu. Stosowanie przez rafinerie technik zintegrowanego zarządzania emisjami mogłoby stać się głównym czynnikiem determinującym ich efektywność środowiskową.

(3) Niezbędne jest ustanowienie szczególnych wymogów w zakresie sprawozdawczości, aby umożliwić Komisji ocenę właściwego stosowania BAT 57 oraz BAT 58, a w szczególności sprawdzenie, czy techniki zintegrowanego zarządzania emisjami zostały opracowane, wdrożone i funkcjonują w sposób zgodny z zasadami równoważenia skutków dla środowiska naturalnego określonymi we wspomnianych konkluzjach dotyczących BAT.

(4) Należy określić rodzaj informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie w odniesieniu do wdrożenia technik zintegrowanego zarządzania emisjami opisanych w BAT 57 oraz BAT 58, podając przy tym: opis istotnych cech projektu i wdrażanych technik, związane z nim ustalone dopuszczalne wartości emisji, jak również związany z nim system monitorowania oraz jego wyniki.

(5) Na mocy art. 72 ust. 1 dyrektywy 2010/75/UE państwa członkowskie są zobowiązane do udostępniania informacji na temat stosowania najlepszych dostępnych technik w formacie elektronicznym. Aby zapewnić spójność i wewnętrzną zgodność informacji udostępnianych przez państwa członkowskie, powinny one wykorzystywać format sprawozdania elektronicznego opracowany w tym celu przez Komisję z pomocą Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 75 ust. 1 dyrektywy 2010/75/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sprawozdawczość państw członkowskich

1.
Państwa członkowskie udostępniają Komisji informacje na temat wdrażania technik zintegrowanego zarządzania emisjami, określonych w BAT 57 oraz BAT 58 przyjętych na mocy decyzji wykonawczej 2014/738/UE.

Informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, udostępniane są zgodnie z załącznikiem i obejmują lata 2017, 2018 i 2019. Informacje te powinny być dostępne w odniesieniu do każdej rafinerii ropy naftowej i gazu, w której wdrażane są techniki zintegrowanego zarządzania emisjami określone w BAT 57 oraz BAT 58 w odniesieniu do emisji tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2).

2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, udostępnia się Komisji najpóźniej do dnia 30 września 2020 r., stosując przewidziany do tego celu format sprawozdania elektronicznego.
Artykuł  2

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2014 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Rodzaj informacji na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, które mają być udostępniane Komisji

1. Informacje ogólne

1.1. Numer referencyjny instalacji: indywidualny identyfikator instalacji do celów dyrektywy 2010/75/UE.

1.2. Nazwa instalacji.

1.3. Nazwa operatora.

1.4. Adres instalacji: ulica, kod pocztowy miejscowość i państwo.

2. Informacje na temat zakresu technik zintegrowanego zarządzania emisjami oraz obowiązujących dopuszczalnych wartości emisji

2.1. Wykaz i opis jednostek produkcyjnych i jednostek spalania energetycznego stosujących techniki zintegrowanego zarządzania emisjami w odniesieniu do NOx oraz SO2, w szczególności:

a) rodzaj jednostki (jednostka spalania energetycznego, jednostka fluidalnego krakingu katalitycznego, jednostka odsiarczania gazów odlotowych);

b) nominalna moc cieplna (dla jednostek spalania energetycznego);

c) rodzaj(-e) spalanego paliwa (dla jednostek spalania energetycznego);

d) czy jednostka jest nowa, czy istniała wcześniej;

e) istotne i strukturalne zmiany, np. w eksploatacji lub wykorzystaniu paliwa w okresie sprawozdawczym, które wpłynęły na obowiązujące poziomy emisji powiązane z BAT.

2.2. Obowiązujące na mocy technik zintegrowanego zarządzania emisjami dopuszczalne wartości emisji w odniesieniu do NOx oraz SO2, ze wskazaniem:

a) wartości, jednostek, okresów uśredniania i warunków odniesienia;

b) w jaki sposób wartości te zostały określone w odniesieniu do BAT 57 oraz BAT 58, określonych w konkluzjach dotyczących BAT na mocy decyzji wykonawczej 2014/738/EU;

c) jakie stężenia emisji zostały uwzględnione dla każdej przedmiotowej jednostki w odniesieniu do BAT 57 oraz BAT 58 w porównaniu z indywidualnymi poziomami emisji powiązanymi z BAT oraz poziomem emisji powiązanym z BAT dla jednostek odsiarczania gazów odlotowych;

d) jakie natężenia przepływu spalin (lub inne czynniki) zostały wykorzystane jako czynnik ważenia dla każdej jednostki i w jaki sposób zostały one określone;

e) jakie inne elementy lub czynniki zostały wykorzystane do ustalenia wartości granicznych.

3. Informacje o systemie monitorowania

3.1. Opis systemu monitorowania wykorzystywanego do określania emisji w ramach technik zintegrowanego zarządzania emisjami.

3.2. Szczegóły dotyczące zmierzonych i obliczonych parametrów, stosowanego rodzaju (bezpośrednie, pośrednie) i metod pomiarów, stosowanych współczynników obliczeniowych (wraz z uzasadnieniem) oraz częstotliwości monitorowania.

4. Informacje na temat wyników monitorowania

Przegląd wyników monitorowania w celu wykazania zgodności z obowiązującymi poziomami emisji powiązanymi z BAT określonymi w BAT 57 oraz BAT 58 oraz że w związku z tym emisje są równe lub niższe niż przy stosowaniu obowiązujących indywidualnych poziomów emisji powiązanych z BAT oraz poziomów emisji powiązanych z BAT dla jednostek odsiarczania gazów odlotowych na poziomie poszczególnych jednostek, zawierający co najmniej:

a) średnie stężenia emisji we wszystkich odnośnych jednostkach (mg/Nm3, wszystkie średnie miesięczne w ciągu roku);

b) miesięczne emisje łącznie we wszystkich odnośnych jednostkach (tony/m-c);

c) średnie stężenia emisji dla każdej odnośnej jednostki (mg/Nm3, wszystkie średnie miesięczne w ciągu roku);

d) natężenia przepływu spalin dla każdej odnośnej jednostki (Nm3/godz., wszystkie średnie miesięczne w ciągu roku).

1 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/738/UE z dnia 9 października 2014 r. w sprawie określenia konkluzji dotyczących najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do rafinacji ropy naftowej i gazu zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 38).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.315.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/768/UE określająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na temat technik zintegrowanego zarządzania emisjami stosowanych w rafineriach ropy naftowej i gazu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE
Data aktu: 30/10/2014
Data ogłoszenia: 01/11/2014
Data wejścia w życie: 01/11/2014