Zalecenie 2014/761/UE w sprawie stosowania przepisów dotyczących wewnętrznego rynku energii między państwami członkowskimi UE a umawiającymi się stronami Wspólnoty Energetycznej

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 29 października 2014 r.
w sprawie stosowania przepisów dotyczących wewnętrznego rynku energii między państwami członkowskimi UE a umawiającymi się stronami Wspólnoty Energetycznej

(2014/761/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 października 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska jest stroną Wspólnoty Energetycznej, której celem jest stworzenie jednolitej przestrzeni regulacyjnej na potrzeby rynków energii w Europie.

(2) Umawiające się Strony 1 Wspólnoty Energetycznej dążą do zintegrowania swoich rynków energii z wewnętrznym rynkiem energii UE poprzez dostosowanie unijnych przepisów dotyczących rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej do swych uwarunkowań oraz włączenie ich do swoich przepisów krajowych.

(3) Najważniejsze zasady, na których opiera się prawodawstwo unijne w zakresie wewnętrznego rynku gazu i energii elektrycznej, określono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej 2 , dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego 3 , rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej 4 oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego 5 , mających zastosowanie w państwach członkowskich od dnia 3 marca 2011 r. Istotne przepisy unijnego prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej są również ujęte w prawnie wiążących kodeksach sieci i wytycznych przyjętych na podstawie wyżej wymienionych aktów prawnych, a częściowo będących w opracowaniu.

(4) Umawiające się Strony Wspólnoty Energetycznej są zobowiązane do wdrożenia powyższych dyrektyw i rozporządzeń do dnia 1 stycznia 2015 r. 6 oraz - z kilkoma wyjątkami - do stosowania środków wykonawczych od tej daty. Kodeksy sieci i wytyczne są również stopniowo włączane do porządku prawnego Wspólnoty Energetycznej.

(5) Umawiające się Strony mają wdrożyć dalsze przepisy dotyczące rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej, w szczególności dyrektywę 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. dotyczącą działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych 7 , rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 994/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylenia dyrektywy Rady 2004/67/WE 8 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 9 .

(6) Geograficzny zakres stosowania unijnego prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej obejmuje cały obszar UE.

(7) W dniu 23 września 2014 r. Wspólnota Energetyczna przyjęła interpretację Rady Ministerialnej na podstawie art. 94 Traktatu o Wspólnocie Energetycznej, zgodnie z którą przesył energii, przywóz i wywóz, jak również transakcje handlowe i bilansowe, zdolności sieci oraz połączenia międzysystemowe między Umawiającymi się Stronami a państwami członkowskimi UE traktowane są w aktach prawnych Wspólnoty Energetycznej zawierających przepisy Unii Europejskiej w taki sam sposób, jak odpowiednie przepływy, przywóz, wywóz, transakcje, zdolności i infrastruktura między Umawiającymi się Stronami w prawodawstwie Wspólnoty Energetycznej.

(8) Jednolite traktowanie transgranicznych przepływów, transakcji i infrastruktury (połączeń międzysystemowych) między wszystkimi stronami Traktatu o Wspólnocie Energetycznej stanowi ważny element jednolitej przestrzeni regulacyjnej handlu gazem i energią elektryczną oraz jest nieodzowne do osiągnięcia celów Wspólnoty Energetycznej. Ponadto współpraca między Radą Regulacyjną Wspólnoty Energetycznej i Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki w odniesieniu do decyzji podejmowanych przez agencję jest niezbędna, by ułatwić integrację Umawiających się Stron z wewnętrznym rynkiem energii UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Państwa członkowskie, w tym organy regulacyjne, które państwa mają obowiązek wyznaczyć na podstawie prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej, Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i podmioty gospodarcze wzywa się do współpracy z organami krajowymi oraz podmiotami gospodarczymi Umawiających się Stron Wspólnoty Energetycznej w zakresie stosowania unijnego prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej w relacjach między Umawiającymi się Stronami a państwami członkowskimi UE.
2.
Podczas wdrażania unijnych przepisów dotyczących wewnętrznego rynku gazu i energii elektrycznej państwa członkowskie, w tym organy regulacyjne, które państwa mają obowiązek wyznaczyć na podstawie prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej, Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i podmioty gospodarcze wzywa się do stosowania wszelkich odniesień do:
a)
przepływów energii, przywozu i wywozu oraz transakcji handlowych i bilansowych;
b)
przepustowości sieci;
c)
istniejącej lub nowej infrastruktury gazowej i elektroenergetycznej,

przekraczających granice, strefy, obszary wjazdu/wyjazdu lub obszary kontroli między państwami członkowskimi, do przepływów, przywozu, wywozu, transakcji, zdolności i infrastruktury przekraczających granice między Umawiającymi się Stronami i państwami członkowskimi UE.

3.
Przewidziane w prawodawstwie UE dotyczącym rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej odniesienia do współpracy i wspólnych działań między krajowymi instytucjami, organami i podmiotami gospodarczymi należy rozumieć jako obejmujące współpracę i wspólne działania między krajowymi instytucjami, organami i podmiotami gospodarczymi państw członkowskich i Umawiających się Stron.
4.
W przypadku gdy unijne akty prawne dotyczące rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej odnoszą się do "skutków" dla jednego lub większej liczby państw członkowskich, odniesienie takie należy rozumieć również jako skutki dla Umawiających się Stron lub dla Umawiającej się Strony i państwa członkowskiego.
5.
W zakresie, w jakim jest ona uprawniona do podejmowania decyzji na podstawie unijnego prawodawstwa dotyczącego wewnętrznego rynku gazu i energii elektrycznej, Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki zachęca się do współpracy z Radą Regulacyjną Wspólnoty Energetycznej w kwestiach objętych kompetencjami Rady na podstawie dorobku prawnego Wspólnoty Energetycznej, w celu zapewnienia spójności w aktach przyjmowanych przez te dwa organy.
6.
Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich, Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i podmiotów gospodarczych oraz do Rady Regulacyjnej Wspólnoty Energetycznej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 października 2014 r.

W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Wiceprzewodniczący
1 Republika Albanii, Bośnia i Hercegowina, była jugosłowiańska republika Macedonii, Republika Mołdawii, Czarnogóra, Republika Serbii, Ukraina i Misja Tymczasowej Administracji Organizacji Narodów Zjednoczonych w Kosowie zgodnie z rezolucją nr 1244 Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych.
2 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55.
3 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94.
4 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
5 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36.
6 Z pewnymi wyjątkami określonymi w dorobku prawnym Wspólnoty Energetycznej. Szczegółowe informacje są dostępne pod adresem http://www.energy-community.org/portal/page/portal/ENC_HOME/ENERGY_COMMUNITY/Legal/EU_Legislation/Consolidated_acts#GAS
7 Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 22.
8 Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 1.
9 Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.311.82

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2014/761/UE w sprawie stosowania przepisów dotyczących wewnętrznego rynku energii między państwami członkowskimi UE a umawiającymi się stronami Wspólnoty Energetycznej
Data aktu: 29/10/2014
Data ogłoszenia: 31/10/2014
Data wejścia w życie: 31/10/2014