uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 5, art. 36 ust. 5 i art. 39 ust. 4,
(1) Informacje zawarte w powiadomieniach przekazywanych przez instytucje kredytowe powinny być na tyle szczegółowe, aby właściwe organy państwa członkowskiego, w którym uzyskały one zezwolenie, były w stanie ocenić, czy struktura administracyjna i sytuacja finansowa tych instytucji kredytowych są adekwatne w kontekście rodzajów działalności, które zamierzają one prowadzić na terytorium innego państwa członkowskiego; jednocześnie informacje te powinny służyć przygotowaniu właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego do sprawowania nadzoru nad tymi instytucjami kredytowymi.
(2) Konieczne jest zdefiniowanie pewnych stosowanych terminów technicznych celem dokonania wyraźnego rozróżnienia między pierwotnymi powiadomieniami, powiadomieniami wynikającymi ze zmiany szczegółowych informacji zawartych w pierwotnych powiadomieniach oraz powiadomieniami związanymi z planowanym zakończeniem działalności oddziału.
(3) Aby utrzymać w rozsądnych granicach ilość przekazywanych informacji, właściwym organom należy przekazywać wyłącznie te informacje, które są istotne dla oceny pierwotnego powiadomienia. Pierwotne powiadomienie powinno zawierać informacje służące identyfikacji oddziału oraz instytucji kredytowej zamierzającej utworzyć dany oddział, jak również informacje służące ocenie programu działalności oddziału przygotowanego przez instytucję kredytową. Informacje te powinny obejmować prognozy finansowe na najbliższe trzy lata, tak by właściwe organy mogły zapewnić, że w przyszłości działalność oddziału nie zagrozi solidności sytuacji finansowej instytucji kredytowej. Należy również przekazywać informacje o poziomach i zakresie ochrony oferowanej klientom oddziału.
(4) Jeżeli instytucja kredytowa zamierza świadczyć w innym państwie członkowskim co najmniej jeden z rodzajów usług i działalności inwestycyjnej zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 2 dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , właściwym organom państwa członkowskiego pochodzenia należy przekazać szczegółowe informacje dotyczące struktury organizacyjnej oddziału. Informacje te powinny obejmować szczegóły dotyczące wewnętrznych mechanizmów służących zapewnieniu zgodności z wymogami określonymi w tej dyrektywie, tak by właściwe organy były w stanie ocenić adekwatność struktury organizacyjnej oddziału w kontekście planowanych rodzajów usług i działalności inwestycyjnej.
(5) W przypadku zmiany szczegółowych informacji zawartych w powiadomieniu paszportowym dotyczącym oddziału, co obejmuje również zakończenie działalności oddziału, właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego muszą otrzymywać zaktualizowane informacje, tak by w granicach swoich uprawnień i odpowiednich kompetencji były one w stanie podjąć świadome decyzje.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno również obejmować kwestię przekazywania powiadomienia przez instytucje kredytowe w związku z prowadzeniem przez nie działalności w przyjmującym państwie członkowskim w formie świadczenia usług transgranicznych. Z uwagi na charakter tego rodzaju usług właściwe organy przyjmujących państw członkowskich często nie dysponują informacjami na temat operacji prowadzonych na terytorium podlegającym ich jurysdykcji, w związku z czym istotne jest dokładne określenie informacji, które należy przekazywać.
(7) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą powiadomień związanych z korzystaniem ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, w tym inwestorom spoza Unii, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia określonych regulacyjnych standardów technicznych wymaganych na mocy dyrektywy 2013/36/UE.
(8) Przepisy niniejszego rozporządzenia należy interpretować w związku z przepisami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 926/2014 3 .
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, EUNB).
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b pkt ii) rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2403 z dnia 16 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.317.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.309.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1151/2014 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które należy zawrzeć w powiadomieniu w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług |
Data aktu: | 04/06/2014 |
Data ogłoszenia: | 30/10/2014 |
Data wejścia w życie: | 19/11/2014 |