a także mając na uwadze, co następuje:(1) Informacje zawarte w powiadomieniach przekazywanych przez instytucje kredytowe powinny być na tyle szczegółowe, aby właściwe organy państwa członkowskiego, w którym uzyskały one zezwolenie, były w stanie ocenić, czy struktura administracyjna i sytuacja finansowa tych instytucji kredytowych są adekwatne w kontekście rodzajów działalności, które zamierzają one prowadzić na terytorium innego państwa członkowskiego; jednocześnie informacje te powinny służyć przygotowaniu właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego do sprawowania nadzoru nad tymi instytucjami kredytowymi.
(2) Konieczne jest zdefiniowanie pewnych stosowanych terminów technicznych celem dokonania wyraźnego rozróżnienia między pierwotnymi powiadomieniami, powiadomieniami wynikającymi ze zmiany szczegółowych informacji zawartych w pierwotnych powiadomieniach oraz powiadomieniami związanymi z planowanym zakończeniem działalności oddziału.
(3) Aby utrzymać w rozsądnych granicach ilość przekazywanych informacji, właściwym organom należy przekazywać wyłącznie te informacje, które są istotne dla oceny pierwotnego powiadomienia. Pierwotne powiadomienie powinno zawierać informacje służące identyfikacji oddziału oraz instytucji kredytowej zamierzającej utworzyć dany oddział, jak również informacje służące ocenie programu działalności oddziału przygotowanego przez instytucję kredytową. Informacje te powinny obejmować prognozy finansowe na najbliższe trzy lata, tak by właściwe organy mogły zapewnić, że w przyszłości działalność oddziału nie zagrozi solidności sytuacji finansowej instytucji kredytowej. Należy również przekazywać informacje o poziomach i zakresie ochrony oferowanej klientom oddziału.
(4) Jeżeli instytucja kredytowa zamierza świadczyć w innym państwie członkowskim co najmniej jeden z rodzajów usług i działalności inwestycyjnej zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 2 dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , właściwym organom państwa członkowskiego pochodzenia należy przekazać szczegółowe informacje dotyczące struktury organizacyjnej oddziału. Informacje te powinny obejmować szczegóły dotyczące wewnętrznych mechanizmów służących zapewnieniu zgodności z wymogami określonymi w tej dyrektywie, tak by właściwe organy były w stanie ocenić adekwatność struktury organizacyjnej oddziału w kontekście planowanych rodzajów usług i działalności inwestycyjnej.
(5) W przypadku zmiany szczegółowych informacji zawartych w powiadomieniu paszportowym dotyczącym oddziału, co obejmuje również zakończenie działalności oddziału, właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego muszą otrzymywać zaktualizowane informacje, tak by w granicach swoich uprawnień i odpowiednich kompetencji były one w stanie podjąć świadome decyzje.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno również obejmować kwestię przekazywania powiadomienia przez instytucje kredytowe w związku z prowadzeniem przez nie działalności w przyjmującym państwie członkowskim w formie świadczenia usług transgranicznych. Z uwagi na charakter tego rodzaju usług właściwe organy przyjmujących państw członkowskich często nie dysponują informacjami na temat operacji prowadzonych na terytorium podlegającym ich jurysdykcji, w związku z czym istotne jest dokładne określenie informacji, które należy przekazywać.
(7) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą powiadomień związanych z korzystaniem ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, w tym inwestorom spoza Unii, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia określonych regulacyjnych standardów technicznych wymaganych na mocy dyrektywy 2013/36/UE.
(8) Przepisy niniejszego rozporządzenia należy interpretować w związku z przepisami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 926/2014 3 .
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, EUNB).
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
2 Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniająca dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę 93/22/EWG (Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 926/2014 z dnia 27 sierpnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do standardowych formularzy, szablonów i procedur na potrzeby powiadomień związanych z korzystaniem ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (Dz.U. L 254 z 28.8.2014, s. 2).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
5 Art. 3 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.
6 Art. 3 ust. 2 lit. a) pkt ii) zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b pkt i) rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.
7 Art. 3 ust. 2 lit. a) pkt iii) zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b pkt i) rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.
8 Art. 3 ust. 2 lit. b) pkt iii):- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b pkt ii) rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2403 z dnia 16 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.317.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2022 r.
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
10 Art. 3 ust. 2 lit. d) pkt i) zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b pkt iii) rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.
11 Art. 4 ust. 2 lit. d) dodana przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.
12 Art. 5 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.