Decyzja 2014/746/UE ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 października 2014 r.
ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 7809)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/746/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 października 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że podstawą rozdzielania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych prowadzącym instalacje jest sprzedaż aukcyjna w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS"), począwszy od roku 2013. W latach 2013-2020 kwalifikujący się prowadzący instalacje będą jednak nadal otrzymywać bezpłatne uprawnienia, zgodnie z zasadami określonymi w dyrektywie 2003/87/WE i decyzji Komisji 2011/278/UE 2 .

(2) Brak ambitnego międzynarodowego porozumienia w sprawie zmiany klimatu, mającego na celu ograniczenie wzrostu temperatury na świecie do 2 °C mógłby zniweczyć korzyści płynące z działań prowadzonych przez Unię. Brak wiążących działań na szczeblu międzynarodowym mógłby doprowadzić do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych w państwach trzecich, w których przemysł nie podlega porównywalnym ograniczeniom w zakresie emisji dwutlenku węgla (tj. do "ucieczki emisji"). W odniesieniu do ryzyka ucieczki emisji dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że z zastrzeżeniem wyniku międzynarodowych negocjacji Komisja sporządza wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji ("wykaz sektorów i podsektorów"). Te sektory i podsektory powinny otrzymać bezpłatne uprawnienia w wysokości 100 % liczby określonej na podstawie dyrektywy 2003/87/WE i decyzji 2011/278/UE, z zastrzeżeniem międzysektorowego współczynnika korygującego, o którym mowa w art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, określonego w załączniku II do decyzji Komisji 2013/448/UE 3 .

(3) W związku z powyższym Komisja przeanalizowała stopień, w jakim państwa trzecie o decydującym udziale w produkcji światowej w sektorach i podsektorach zawartych w wykazie zobowiązują się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych w tych sektorach, a także czy te zobowiązania są porównywalne do zobowiązań Unii i czy są wykonywane w tym samym czasie. Analizie poddano również zakres, w jakim wydajność instalacji znajdujących się w tych krajach jest porównywalna do instalacji zlokalizowanych w Unii. Komisja doszła do wniosku, że nie można ustalić wystarczającej porównywalności zobowiązań do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, dlatego porównywalność efektywności w zakresie niskoemisyjności nie jest istotna.

(4) Pierwszy wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji został sporządzony na lata 2013 i 2014 na mocy decyzji Komisji 2010/2/UE 4 w 2009 r.

(5) Ocena powinna opierać się na szeregu kryteriów ilościowych i jakościowych i uwzględniać dane z trzech ostatnich lat. W związku z tym Komisja wykorzystała dane z lat 2009, 2010 i 2011, ponieważ dane z 2012 r. były dostępne jedynie w odniesieniu do niektórych parametrów.

(6) W celu sporządzenia wykazu sektorów i podsektorów Komisja oceniła ryzyko ucieczki emisji sektorów i podsektorów na poziomie NACE-4 statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej w Unii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . NACE-4 jest poziomem zapewniającym optymalną dostępność danych precyzyjnie określających sektory. Sektor jest oznaczony na czterocyfrowym poziomie klasyfikacji NACE, a podsektor jest oznaczony na sześciocyfrowym poziomie CPA lub ośmiocyfrowym poziomie Prodcom, tj. wg klasyfikacji towarów stosowanych w odniesieniu do statystyk dotyczących produkcji przemysłowej w Unii, wynikającej bezpośrednio z klasyfikacji NACE.

(7) Sektory zostały najpierw poddane ocenie w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE. Aby zastosować te kryteria ilościowe, Komisja musiała określić kwotę dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich związanych z wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE.

(8) Dodatkowe koszty bezpośrednie związane z ilością uprawnień, jakie sektor musiałby zakupić, gdyby nie był uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji, zostały obliczone na podstawie danych dotyczących bezpośrednich emisji CO2 na poziomie sektorowym. Dane w dzienniku transakcji Unii Europejskiej (zwanym dalej "EUTL") uznaje się za najbardziej dokładne i przejrzyste źródło danych o emisji CO2 na poziomie instalacji i dlatego wykorzystuje się je do obliczenia kosztów bezpośrednich dla sektorów. Dla sektorów i gazów cieplarnianych objętych systemem EU ETS od dnia 1 stycznia 2013 r. dane o emisjach nie są dostępne w EUTL. W związku z tym w takich przypadkach Komisja wykorzystała dane dotyczące bezpośredniej emisji CO2 dostarczone przez państwa członkowskie w ramach krajowych środków wykonawczych na podstawie decyzji 2011/278/UE.

(9) W celu określenia dodatkowych kosztów pośrednich Komisja zebrała dane na temat zużycia energii elektrycznej na poziomie sektorowym w państwach członkowskich, zapewniając, by nie doszło do podwójnego liczenia zużycia energii elektrycznej podczas stosowania różnych kodów NACE. W celu określenia emisji związanych z produkcją energii elektrycznej zużywanej przez różne sektory w wykazie sektorów i podsektorów w decyzji 2010/2/UE Komisja wykorzystała współczynnik średnich emisji uzyskany z ogólnego koszyka paliw do produkcji energii elektrycznej, ponieważ uznano, że jest on oparty na najbardziej wiarygodnych danych. Taki sam współczynnik średnich emisji wykorzystano do ocen leżących u podstaw niniejszej decyzji.

(10) Ponadto w celu określenia dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich Komisja musiała oszacować średnią cenę emisji dwutlenku węgla. W celu sporządzenia pierwszego wykazu sektorów i podsektorów oceny uwzględniały zakładany koszt emisji dwutlenku węgla wynoszący 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2. W okresie stosowania decyzji 2010/2/UE wystąpiła znaczna różnica między zakładaną ceną emisji dwutlenku węgla wykorzystaną do oceny a faktyczną ceną, która była znacznie niższa. W swoim komunikacie zatytułowanym "Ramy polityczne na okres 2020-2030 dotyczące klimatu i energii" 6 Komisja zaproponowała jednak cel bezwarunkowego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 40 % do 2030 r., w porównaniu z 1990 r., a także odpowiedni cel w zakresie odnawialnych źródeł energii. Komisja zaproponowała również ustanowienie rynkowej rezerwy stabilizacyjnej w EU ETS. W tych okolicznościach należy się spodziewać, że ceny emisji będą w przyszłości kształtowały się bardziej pod kątem średnio- i długoterminowego ograniczenia emisji. Uznaje się zatem za uzasadnione dalsze stosowanie zakładanej ceny emisji, tj. 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2 do ocen leżących u podstaw niniejszej decyzji.

(11) Dodatkowe koszty bezpośrednie i pośrednie oblicza się jako udział w wartości dodanej brutto. W odniesieniu do oszacowania wartości dodanej brutto na poziomie sektorowym wykorzystano dane pochodzące ze statystyki strukturalnej dotyczącej przedsiębiorstw Eurostatu.

(12) Ponadto Komisja przeprowadziła ocenę intensywności handlu dla każdego sektora i podsektora na podstawie danych uzyskanych z bazy danych Eurostatu Comext.

(13) W sumie Komisja oceniła 245 sektorów przemysłowych i 24 podsektorów klasyfikowanych w NACE jako "górnictwo i wydobywanie" oraz "przetwórstwo przemysłowe". Sektory i podsektory wymienione w pkt 1 załącznika do niniejszej decyzji spełniają kryteria określone w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE i powinny zostać uznane za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(14) Oceny na podstawie kryteriów jakościowych określonych w art. 10a ust. 17 dyrektywy 2003/87/WE zostały przeprowadzone w odniesieniu do sektorów, których nie uznano za narażone na ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 i 16. Ocenę jakościową przeprowadzono w sektorach, które spełniały kryteria jakościowe w kontekście opracowania poprzedniego wykazu, w sektorach uważanych za przypadki graniczne, a także na prośbę przedstawicieli przemysłu.

(15) W przypadku sektorów "wykańczanie materiałów włókienniczych" (kod NACE 1330), "produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny" (kod NACE 2332), "produkcja wyrobów gipsowych budowlanych" (kod NACE 2362), "odlewnictwo żeliwa" (kod NACE 2451) oraz "odlewnictwo metali lekkich" (2453) zaktualizowano oceny jakościowe przeprowadzone w kontekście opracowania poprzedniego wykazu sektorów i podsektorów obowiązujące na 2013 i 2014 r. Stwierdzono, że nadal istnieją okoliczności uzasadniające uwzględnienie tych sektorów w wykazie sektorów i podsektorów. W związku z tym sektory te należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji również w odniesieniu do lat 2015-2019.

(16) Ocenę jakościową przeprowadzono w sektorze "produkcja słodu" (kod NACE 1106), ponieważ sektor ten stanowił przypadek graniczny w odniesieniu do art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE. Biorąc pod uwagę wzrost kosztów wynikający z wdrożenia dyrektywy 2003/87/WE, ocena wykazała wysoki poziom intensywności handlu oraz znaczny spadek rentowności tego sektora w UE. Niska marża zysku ogranicza zdolność instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(17) Sektory wymienione w pkt 2 załącznika należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria jakościowe.

(18) Ponieważ wykaz sektorów i podsektorów, które uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji ma zostać zawarty w załączniku i obowiązywać przez okres od 2015 do 2019 r., niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

(19) Dla celów pewności prawa i przejrzystości decyzja 2010/2/UE powinna zostać uchylona ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2015 r.

(20) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sektory i podsektory wymienione w załączniku uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

Artykuł  2

Decyzja 2010/2/UE traci moc z dniem 1 stycznia 2015 r.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2014 r.

W imieniu Komisji

Connie HEDEGAARD

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Sektory i podsektory uważane, zgodnie z art. 10a ust. 13 dyrektywy 2003/87/WE, za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

1. W OPARCIU O KRYTERIA OKREŚLONE W ART. 10a UST. 15 ORAZ 16 DYREKTYWY 2003/87/WE

1.1. Na poziomie NACE-4

Kod NACE Opis Spełnione kryteria
0510 Wydobywanie węgla kamiennego C
0610 Górnictwo ropy naftowej C
0620 Górnictwo gazu ziemnego C
0710 Górnictwo rud żelaza C
0729 Górnictwo pozostałych rud metali nieżelaznych C
0891 Wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów C
0893 Wydobywanie soli A
0899 Górnictwo i wydobywanie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane A, C
1020 Przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków C
1041 Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych C
1062 Wytwarzanie skrobi i wyrobów skrobiowych A
1081 Produkcja cukru A
1086 Produkcja artykułów spożywczych homogenizowanych i żywności dietetycznej C
1101 Destylowanie, rektyfikowanie i mieszanie alkoholi C
1102 Produkcja win gronowych C
1104 Produkcja pozostałych niedestylowanych napojów fermentowanych A
1310 Przygotowanie i przędzenie włókien tekstylnych C
1320 Produkcja tkanin C
1391 Produkcja dzianin metrażowych C
1392 Produkcja gotowych wyrobów tekstylnych, z wyłączeniem odzieży C
1393 Produkcja dywanów i chodników C
1394 Produkcja wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowych C
1395 Produkcja włóknin i wyrobów wykonanych z włóknin, z wyłączeniem odzieży C
1396 Produkcja pozostałych technicznych i przemysłowych wyrobów tekstylnych C
1399 Produkcja pozostałych wyrobów tekstylnych, gdzie indziej niesklasyfikowana C
1411 Produkcja odzieży skórzanej C
1412 Produkcja odzieży roboczej C
1413 Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej C
1414 Produkcja bielizny C
1419 Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży C
1420 Produkcja wyrobów futrzarskich C
1431 Produkcja wyrobów pończoszniczych C
1439 Produkcja pozostałej odzieży dzianej C
1511 Garbowanie i wyprawa skór; wyprawa i barwienie skór futerkowych C
1512 Produkcja toreb bagażowych, toreb ręcznych i podobnych wyrobów rymarskich i kaletniczych C
1520 Produkcja obuwia C
1622 Produkcja gotowych parkietów podłogowych C
1629 Produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania C
1711 Produkcja masy włóknistej A, C
1712 Produkcja papieru i tektury A
1724 Produkcja tapet C
1910 Wytwarzanie i przetwarzanie koksu A, C
1920 Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej A
2012 Produkcja barwników i pigmentów C
2013 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych A, C
2014 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych A, C
2015 Produkcja nawozów i związków azotowych A, B
2016 Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych C
2017 Produkcja kauczuku syntetycznego w formach podstawowych C
2020 Produkcja pestycydów i pozostałych środków agrochemicznych C
2042 Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych C
2053 Produkcja olejków eterycznych C
2059 Produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana C
2060 Produkcja włókien chemicznych C
2110 Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych C
2120 Produkcja leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych C
2211 Produkcja opon i dętek z gumy; bieżnikowanie i regenerowanie opon z gumy C
2219 Produkcja pozostałych wyrobów z gumy C
2311 Produkcja szkła płaskiego A
2313 Produkcja szkła gospodarczego A
2314 Produkcja włókien szklanych A/C(1)
2319 Produkcja i obróbka pozostałego szkła, włączając szkło techniczne C
2320 Produkcja wyrobów ogniotrwałych C
2331 Produkcja ceramicznych kafli i płytek A, C
2341 Produkcja ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych C
2342 Produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnych C
2343 Produkcja ceramicznych izolatorów i osłon izolacyjnych C
2344 Produkcja pozostałych ceramicznych wyrobów technicznych C
2349 Produkcja pozostałych wyrobów z ceramiki C
2351 Produkcja cementu B
2352 Produkcja wapna i gipsu B
2370 Cięcie, formowanie i wykańczanie kamienia C
2391 Produkcja wyrobów ściernych C
2410 Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych A
2420 Produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze stali C
2431 Produkcja prętów ciągnionych na zimno C
2441 Produkcja metali szlachetnych C
2442 Produkcja aluminium A, C
2443 Produkcja ołowiu, cynku i cyny A
2444 Produkcja miedzi C
2445 Produkcja pozostałych metali nieżelaznych C
2446 Przetwarzanie paliw jądrowych A, C
2540 Produkcja broni i amunicji C
2571 Produkcja wyrobów nożowniczych i sztućców C
2572 Produkcja zamków i zawiasów C
2573 Produkcja narzędzi C
2594 Produkcja złączy i śrub C
2599 Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana C
2611 Produkcja elementów elektronicznych C
2612 Produkcja elektronicznych obwodów drukowanych C
2620 Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych C
2630 Produkcja sprzętu telekomunikacyjnego C
2640 Produkcja elektronicznego sprzętu powszechnego użytku C
2651 Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych C
2652 Zegary i zegarki C
2660 Produkcja urządzeń napromieniowujących, sprzętu elektromedycznego i elektroterapeutycznego C
2670 Produkcja instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego C
2680 Produkcja magnetycznych i optycznych niezapisanych nośników informacji C
2711 Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów C
2712 Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej C
2720 Produkcja baterii i akumulatorów C
2731 Produkcja kabli światłowodowych C
2732 Produkcja pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli C
2733 Produkcja sprzętu instalacyjnego C
2740 Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego C
2751 Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego C
2752 Produkcja nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego C
2790 Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego C
2811 Produkcja silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych C
2812 Produkcja sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego C
2813 Produkcja pozostałych pomp i sprężarek C
2814 Produkcja pozostałych kurków i zaworów C
2815 Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych C
2821 Produkcja pieców, palenisk i palników piecowych C
2822 Produkcja urządzeń dźwigowych i chwytaków C
2823 Produkcja maszyn i sprzętu biurowego (z wyłączeniem komputerów i urządzeń peryferyjnych) C
2824 Produkcja narzędzi ręcznych mechanicznych C
2825 Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych C
2829 Produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana C
2830 Produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwa C
2841 Produkcja maszyn do obróbki metalu C
2849 Produkcja pozostałych narzędzi mechanicznych C
2891 Produkcja maszyn dla metalurgii C
2892 Produkcja maszyn dla górnictwa, kopalnictwa i budownictwa C
2893 Produkcja maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojów C
2894 Produkcja maszyn dla przemysłu tekstylnego, odzieżowego i skórzanego C
2895 Produkcja maszyn dla przemysłu papierniczego C
2896 Produkcja maszyn do obróbki gumy lub tworzyw sztucznych oraz wytwarzania wyrobów z tych materiałów C
2899 Produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana C
2910 Produkcja pojazdów samochodowych C
2931 Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych C
3011 Produkcja statków i konstrukcji pływających C
3012 Produkcja łodzi wycieczkowych i sportowych C
3030 Produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn C
3091 Produkcja motocykli C
3092 Produkcja rowerów i wózków inwalidzkich C
3099 Produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana C
3109 Produkcja pozostałych mebli C
3211 Produkcja monet C
3212 Produkcja wyrobów jubilerskich i podobnych C
3213 Produkcja sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych C
3220 Produkcja instrumentów muzycznych C
3230 Produkcja sprzętu sportowego C
3240 Produkcja gier i zabawek C
3250 Produkcja urządzeń, instrumentów i wyrobów medycznych i dentystycznych C
3291 Produkcja mioteł, szczotek i pędzli C
3299 Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana C
(1) Sektor "produkcja włókien szklanych" określany jest za pomocą dwóch kodów CPA: "231411 Taśmy przędzy, niedoprzędy, przędza i nici cięte, z włókien szklanych" i "231412 Arkusze cienkie (woale), taśmy, maty, wojłoki, płyty i pozostałe wyroby z włókien szklanych, z wyłączeniem tkanin". Oceniony na poziomie NACE-4 sektor nie spełnia kryteriów określonych w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE. Natomiast podsektor 231411 spełnia kryterium określone w art. 10a ust. 16 lit. b), a podsektor 231412 spełnia kryterium określone w art. 10a ust. 15. Ponieważ dwa kody CPA obejmują cały sektor "produkcja włókien szklanych", w celu ułatwienia odniesienia sektor ten dodaje się do wykazu na poziomie NACE-4.

1.2. Na poziomie CPA lub Prodcom

CPA lub Prodcom Opis Spełnione kryteria
081221 Kaolin i pozostałe gliny kaolinowe C
08122250 Łupki i gliny pospolite, do celów budowlanych (z wyłączeniem bentonitu, gliny ogniotrwałej, iłów porowatych, kaolinu i glin kaolinowych); andaluzyt, cyjanit i sylimanit; mulit; ziemie szamotowe lub dynasowe C
10311130 Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane, włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym A
10311300 Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i kulek A
10391725 Przecier pomidorowy i pasta, zagęszczone C
105121 Mleko odtłuszczone w proszku C
105122 Mleko pełne w proszku C
105153 Kazeina C
105154 Laktoza i syrop laktozowy C
10515530 Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w granulkach lub w innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek środka słodzącego A, C
108211 Pasta kakaowa, nawet odtłuszczona C
108212 Masło, tłuszcz i olej kakaowe C
108213 Proszek kakaowy niesłodzony C
10891334 Drożdże piekarnicze C
20111150 Wodór B
20111160 Azot B
20111170 Tlen B
203021 Gotowe pigmenty, środki matujące i farby; szkliste emalie i glazury; pobiałki (masy lejne); ciekłe materiały do nadawania połysku itp.; fryta szklana C
239914 Grafit sztuczny; grafit koloidalny i półkoloidalny; preparaty na bazie grafitu lub pozostałego węgla w postaci półproduktów C
23991910 Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne, włącznie z ich mieszaninami, luzem, w arkuszach lub w belach A
23991920 Wermikulit porowaty, iły porowate, żużel spieniony i podobne porowate materiały mineralne, włącznie z ich mieszaninami A
25501134 Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb itp. A, C

Kryteria, na podstawie których dany sektor uznaje się za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji są następujące:

A: kryterium określone w art. 10a ust. 15 dyrektywy 2003/87/WE;

B: kryterium określone w art. 10a ust. 16 dyrektywy 2003/87/WE;

C: kryterium określone w art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE.

2. W OPARCIU O KRYTERIA OKREŚLONE W ART. 10a UST. 17 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACE Opis
1106 Produkcja słodu
1330 Wykończanie wyrobów włókienniczych
2332 Produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny
2362 Produkcja wyrobów budowlanych z gipsu
2451 Odlewnictwo żeliwa
2453 Odlewnictwo metali lekkich
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Decyzja Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1).
3 Decyzja Komisji 2013/448/UE z dnia 5 września 2013 r. dotycząca krajowych środków wykonawczych w odniesieniu do przejściowego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych zgodnie z art. 11 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 240 z 7.9.2013, s. 27).
4 Decyzja Komisji 2010/2/UE z dnia 24 grudnia 2009 r. ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji (Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
6 COM(2014) 15 final/2 z dnia 28 stycznia 2014 r.

Zmiany w prawie

Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.308.114

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/746/UE ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019
Data aktu: 27/10/2014
Data ogłoszenia: 29/10/2014
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/01/2015