Rozporządzenie wykonawcze 1112/2014 określające wspólny format sprawozdań do celu wymiany informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń przez operatorów i właścicieli instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich oraz wspólny format sprawozdań do celów publikacji przez państwa członkowskie informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 1112/2014
z dnia 13 października 2014 r.
określające wspólny format sprawozdań do celu wymiany informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń przez operatorów i właścicieli instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich oraz wspólny format sprawozdań do celów publikacji przez państwa członkowskie informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/30/UE z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich oraz zmiany dyrektywy 2004/35/WE 1 , w szczególności jej art. 23 ust. 2 i art. 24 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia, aby operatorzy i właściciele instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na morzu przedstawiali właściwemu organowi co najmniej dane dotyczące wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń, jak określono w załączniku IX do dyrektywy 2013/30/UE; Informacje te powinny umożliwić państwom członkowskim wysyłanie wczesnych sygnałów ostrzegawczych dotyczących potencjalnego pogarszania się bezpieczeństwa i stanu kluczowych zabezpieczeń dla środowiska i umożliwić im podjęcie działań prewencyjnych, w tym tych przewidzianych w kontekście ich zobowiązań na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE (dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej) 2 .

(2) Informacje te powinny wykazywać również ogólną skuteczność środków i mechanizmów kontroli wdrożonych przez poszczególnych operatorów i właścicieli i branżę jako całość w celu zapobiegania poważnym awariom i w celu minimalizacji ryzyka dla środowiska. Ponadto charakter dostarczonych informacji i analiz powinien umożliwiać porównanie wyników poszczególnych operatorów i właścicieli w ramach państwa członkowskiego, jak również całej branży między państwami członkowskimi.

(3) Wymiana porównywalnych danych między państwami członkowskimi jest trudna i zawodna ze względu na brak formatu sprawozdań wspólnego dla wszystkich państw członkowskich. Wspólny format sprawozdań do celu przekazywania danych państwu członkowskiemu przez operatorów i właścicieli zapewniłby przejrzystość wyników osiąganych przez operatorów i właścicieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa i ochrony środowiska, a także umożliwiłby dostęp do porównywalnych w skali Unii informacji na temat bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich, jak również pomógłby w upowszechnianiu wniosków wyciągniętych z dotychczasowych poważnych awarii i zdarzeń potencjalnie wypadkowych.

(4) Aby zwiększyć poziom zaufania społeczeństwa do prawowitości i integralności działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich w Unii, państwa członkowskie powinny okresowo publikować informacje, o których mowa w pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE zgodnie z art. 24 dyrektywy 2013/30/UE. Wspólny format i wyszczególnienie informacji, jakie powinny być publicznie udostępniane przez państwa członkowskie powinny umożliwić łatwe transgraniczne porównywanie danych.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa Działalności Związanej ze Złożami Ropy Naftowej i Gazu Ziemnego na Obszarach Morskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie określa wspólny format w odniesieniu do:

a)
sprawozdań przedstawianych przez operatorów i właścicieli instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich właściwym organom w państwach członkowskich zgodnie z art. 23 dyrektywy 2013/30/UE;
b)
publikacji informacji przez państwa członkowskie zgodnie z art. 24 dyrektywy 2013/30/UE.
Artykuł  2

Sprawozdawcze dni odniesienia i dni sprawozdawcze

1.
Operatorzy i właściciele instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich składają sprawozdania, o których mowa w art. 1 lit. a), w ciągu 10 dni roboczych od daty zdarzenia.
2.
Okres sprawozdawczy w odniesieniu do informacji, o których mowa w art. 1 lit. b), trwa każdego roku od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia, poczynając od roku kalendarzowego 2016. Wspólny format służący do publikacji informacji wykorzystuje się do publikacji informacji wymaganych zgodnie z art. 24 dyrektywy 2013/30/UE na stronie właściwego organu nie później niż dnia 1 czerwca roku następującego po okresie sprawozdawczym.
3.
Formaty określone w załączniku I i II wykorzystuje się odpowiednio do celów sprawozdań i publikacji, o których mowa w art. 1 lit. a) i b).
Artykuł  3

Szczegóły dotyczące informacji objętych wymianą

W załączniku I określono szczegóły dotyczące informacji, jakimi należy się wymieniać zgodnie z pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wspólny format sprawozdań dotyczących zdarzeń i poważnych awarii w branży ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich

(zgodnie z wymogami art. 23 dyrektywy 2013/30/UE)

Uwagi ogólne dotyczące szczegółowych informacji objętych wymianą

a) Szczegółowe informacje objęte wymianą odnoszą się do pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE dotyczącego bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich, a w szczególności do ryzyka poważnych awarii, zgodnie z definicją zawartą w tej dyrektywie.

b) Pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE zawiera wiodące i opóźnione kluczowe wskaźniki wykonania (wskaźniki), które dają dobry obraz bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich w danym państwie członkowskim i w Unii Europejskiej, lecz niektóre z tych wskaźników pełnią funkcję ostrzegawczą, jak np. awaria elementu kluczowego dla bezpieczeństwa i środowiska czy wypadki śmiertelne.

c) Zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy Rady 92/91/EWG 3 pracodawca bezzwłocznie zawiadamia właściwe władze o wszelkich śmiertelnych i/lub poważnych wypadkach przy pracy oraz o niebezpiecznych sytuacjach. Dane te są wykorzystywane przez właściwy organ do przekazywania informacji wymaganych na podstawie pkt 2 lit. g) i h) załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE.

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  II

Wspólny format publikacji

(zgodnie z wymogami art. 24 dyrektywy 2013/30/UE)

grafika

1 Dz.U. L 178 z 28.6.2013, s. 66.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej) Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19.
3 Dyrektywa Rady 92/91/EWG z dnia 3 listopada 1992 r. dotycząca minimalnych wymagań mających na celu poprawę warunków bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników w zakładach górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi (jedenasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz.U. L 348 z 28.11.1992, s. 9).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.302.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 1112/2014 określające wspólny format sprawozdań do celu wymiany informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń przez operatorów i właścicieli instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich oraz wspólny format sprawozdań do celów publikacji przez państwa członkowskie informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń
Data aktu: 13/10/2014
Data ogłoszenia: 22/10/2014
Data wejścia w życie: 11/11/2014