Decyzja 2014/713/UE w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2015

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 października 2014 r.
w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2015
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/713/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 ("rozporządzenie w sprawie energii elektrycznej"), w szczególności jego art. 6 ust. 1,

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 2 ("rozporządzenie w sprawie gazu"), w szczególności ich art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opracowywanie i wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci stanowią ważne działania, które należy podjąć w celu pełnej integracji wewnętrznego rynku energii. Trzecim pakietem energetycznym ustanowiono ramy instytucjonalne służące opracowywaniu kodeksów sieci w celu zharmonizowania, w stosownych przypadkach, technicznych, eksploatacyjnych i rynkowych zasad regulujących funkcjonowanie sieci energii elektrycznej i gazu. W tych ramach kluczową rolę przewidziano dla Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER), europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych ("ENTSÓ") oraz dla Komisji Europejskiej, których zadaniem jest opracowywanie kodeksów sieci w ścisłej współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami. Obszary, w odniesieniu do których można opracować kodeksy sieci, określono w art. 8 ust. 6 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu.

(2) Niezależnie od możliwości opracowania kodeksów sieci zgodnie z procesem określonym w art. 6 i 8 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu Komisja może we własnym zakresie opracować wytyczne, a następnie wszcząć procedurę ich przyjęcia, aby stały się one prawnie wiążące. Obszary, w odniesieniu do których można opracować wytyczne, określono w art. 18 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej oraz w art. 23 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gazu.

(3) Pierwszy etap na drodze do powstania wiążących europejskich kodeksów sieci, czyli roczny wykaz priorytetów określający obszary, które należy uwzględnić w ramach opracowywania kodeksów sieci, musi zostać ustanowiony przez Komisję zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu. Przed wyznaczeniem rocznych priorytetów Komisja Europejska musi skonsultować się z ACER, ENTSO i innymi zainteresowanymi stronami. W niniejszej decyzji wyznaczono priorytety zgodnie z decyzją Komisji, której podstawę stanowi wynik konsultacji społecznych.

(4) Zharmonizowane przepisy dotyczące procedur zarządzania ograniczeniami w przesyle gazu, alokacji zdolności przesyłowych i bilansowania zostały już przyjęte w latach 2012 i 2013.

(5) Konsultacje społeczne, wymagane zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu odbyły się w okresie od dnia 26 lutego do dnia 9 maja 2014 r. Komisja otrzymała 20 odpowiedzi 3 , w tym odpowiedzi od ENTSO energii elektrycznej. ACER i ENTSO gazu nie przedłożyły odpowiedzi w ramach konsultacji publicznych. W trakcie konsultacji publicznych większość zainteresowanych stron poparła ustalenie priorytetów w odniesieniu do już rozpoczętych prac i podkreśliła znaczenie odpowiedniego i dobrze skoordynowanego wdrożenia przyjętych kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci. Ponadto w dniu 3 czerwca 2014 r. ACER poinformowała Komisję, że zgodnie z wynikami działania rozpoznawczego 4 przeprowadzonego przez tę agencję w celu ustalenia, czy konieczne jest wprowadzenie zharmonizowanych zasad dotyczących handlu gazem w odniesieniu do technicznej i eksploatacyjnej organizacji usług dostępu do sieci i bilansowania systemu (zwanych dalej "RfT"), zasady takie nie są obecnie potrzebne.

(6) Mając na uwadze odpowiedzi zainteresowanych stron oraz różnorodne działania niezbędne do zapewnienia pełnej integracji rynku wewnętrznego energii, a także fakt, że wszystkie zainteresowane strony, w tym Komisja, ACER, ENTSO-E i ENTSOG, będą musiały przeznaczyć na wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci znaczne zasoby, Komisja postanowiła nie dodawać żadnych nowych obszarów do rocznego wykazu priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do gazu, a ponadto usunąć z niego proponowane RfT.

(7) Komisja podjęła również decyzję o ponownym umieszczeniu w rocznym wykazie priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do gazu zharmonizowanych zasad dotyczących interoperacyjności i wymiany danych, ponieważ ostateczne przyjęcie odnośnego kodeksu sieci nastąpi dopiero na początku 201 5 r., a nie, jak planowano początkowo, pod koniec 2014 r. W przypadku rocznego wykazu priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do energii elektrycznej Komisja postanowiła umieścić w nim ponownie zharmonizowane zasady dotyczące: (i) bezpieczeństwa pracy systemu; (ii) planowania pracy sieci; (iii) zasad alokacji zdolności i zarządzania ograniczeniami, w tym zasady dobrego zarządzania na potrzeby rynku dnia następnego i rynku dnia bieżącego, z uwzględnieniem obliczania zdolności; (iv) wymagań wobec wytwórców w związku z przyłączaniem do sieci; oraz (v) przyłączania odbiorców. Początkowo planowano zakończenie przyjmowania tych kodeksów w 2014 r., jednakże potrzeba wprowadzenia dalszych zmian, wskazana w analizie przeprowadzonej przez Komisję i podkreślana również w odpowiedziach uzyskanych w ramach konsultacji publicznych, oznacza, że kodeksy te także należy dodać do wykazu na 2015 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja ustanawia niniejszy roczny wykaz priorytetów na rok 2015 na potrzeby opracowywania zharmonizowanych zasad dotyczących sieci elektroenergetycznych:

-
zasady przyłączania do sieci:
-
zasady dotyczące wymagań wobec wytwórców w związku z przyłączeniem do sieci (etap przyjmowania przez Komisję),
-
przyłączanie odbiorców (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące połączenia wysokonapięciowego systemu przesyłowego prądu stałego (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące pracy systemu:
-
zasady dotyczące regulacji częstotliwości i mocy oraz rezerw regulacyjnych (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące wymogów i procedur w sytuacjach awaryjnych (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące bezpieczeństwa pracy systemu (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące planowania pracy sieci (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady alokacji zdolności i zarządzania ograniczeniami na potrzeby rynku dnia następnego i rynku dnia bieżącego, z uwzględnieniem obliczania zdolności (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące bilansowania, w tym zasady dotyczące sieciowej rezerwy mocy (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych (działanie rozpoznawcze przeprowadzane przez ACER w celu przygotowania wytycznej ramowej 5 ).
-
Do dnia 31 lipca 2013 r. każdy krajowy organ regulacyjny przedkłada ACER swoją metodykę i kryteria oceny inwestycji oraz ponoszonego podwyższonego ryzyka, jeżeli są one dostępne.
-
ACER ułatwia wymianę dobrych praktyk i wydaje zalecenia do dnia 31 grudnia 2013 r.
-
Do dnia 31 marca 2014 r. każdy krajowy organ regulacyjny publikuje swoją metodykę i kryteria wykorzystywane do oceny inwestycji oraz ponoszonego podwyższonego ryzyka.

W oparciu o dane uzyskane w wyniku powyższych zadań Komisja decyduje o ewentualnej potrzebie wydania prawnie wiążących wytycznych.

Artykuł  2

Komisja ustanawia niniejszy roczny wykaz priorytetów na rok 2015 na potrzeby opracowywania zharmonizowanych zasad dotyczących sieci przesyłowych gazu:

-
zasady dotyczące interoperacyjności i wymiany danych (etap przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych (zakończenie prac nad kodeksem sieci i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję),
-
zasady dotyczące ogólnounijnego rynkowego podejścia do alokacji "nowo zbudowanej" zdolności przesyłowej gazu (zakończenie prac nad propozycją zmian w kodeksie sieci dotyczącym mechanizmów alokacji zdolności i rozpoczęcie etapu przyjmowania przez Komisję).
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2014 r.

W imieniu Komisji

Jose Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 21 Iz 14.8.2009, s. 15.
2 Dz.U. L 21 Iz 14.8.2009, s. 36.
4 W decyzji Komisji 2013/442/UE w sprawie rocznego wykazu priorytetów na 2014 r. przewidziano wspomniane działanie rozpoznawcze (Dz.U. L 224 z 22.8.2013, s. 14).
5 Jeżeli chodzi o zasady dotyczące zachęt inwestycyjnych, w rozporządzeniu TEN-E, w szczególności w jego art. 13, określono przepisy w celu zapewnienia przyznania odpowiednich zachęt projektom dotyczącym infrastruktury przesyłu gazu i energii elektrycznej będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania. W tym zakresie w rozporządzeniu TEN-E określono następujące zadania:

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.296.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/713/UE w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2015
Data aktu: 13/10/2014
Data ogłoszenia: 14/10/2014
Data wejścia w życie: 03/11/2014