(2014/713/UE)(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 ("rozporządzenie w sprawie energii elektrycznej"), w szczególności jego art. 6 ust. 1,
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 2 ("rozporządzenie w sprawie gazu"), w szczególności ich art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Opracowywanie i wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci stanowią ważne działania, które należy podjąć w celu pełnej integracji wewnętrznego rynku energii. Trzecim pakietem energetycznym ustanowiono ramy instytucjonalne służące opracowywaniu kodeksów sieci w celu zharmonizowania, w stosownych przypadkach, technicznych, eksploatacyjnych i rynkowych zasad regulujących funkcjonowanie sieci energii elektrycznej i gazu. W tych ramach kluczową rolę przewidziano dla Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER), europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych ("ENTSÓ") oraz dla Komisji Europejskiej, których zadaniem jest opracowywanie kodeksów sieci w ścisłej współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami. Obszary, w odniesieniu do których można opracować kodeksy sieci, określono w art. 8 ust. 6 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu.
(2) Niezależnie od możliwości opracowania kodeksów sieci zgodnie z procesem określonym w art. 6 i 8 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu Komisja może we własnym zakresie opracować wytyczne, a następnie wszcząć procedurę ich przyjęcia, aby stały się one prawnie wiążące. Obszary, w odniesieniu do których można opracować wytyczne, określono w art. 18 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej oraz w art. 23 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gazu.
(3) Pierwszy etap na drodze do powstania wiążących europejskich kodeksów sieci, czyli roczny wykaz priorytetów określający obszary, które należy uwzględnić w ramach opracowywania kodeksów sieci, musi zostać ustanowiony przez Komisję zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu. Przed wyznaczeniem rocznych priorytetów Komisja Europejska musi skonsultować się z ACER, ENTSO i innymi zainteresowanymi stronami. W niniejszej decyzji wyznaczono priorytety zgodnie z decyzją Komisji, której podstawę stanowi wynik konsultacji społecznych.
(4) Zharmonizowane przepisy dotyczące procedur zarządzania ograniczeniami w przesyle gazu, alokacji zdolności przesyłowych i bilansowania zostały już przyjęte w latach 2012 i 2013.
(5) Konsultacje społeczne, wymagane zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie gazu odbyły się w okresie od dnia 26 lutego do dnia 9 maja 2014 r. Komisja otrzymała 20 odpowiedzi 3 , w tym odpowiedzi od ENTSO energii elektrycznej. ACER i ENTSO gazu nie przedłożyły odpowiedzi w ramach konsultacji publicznych. W trakcie konsultacji publicznych większość zainteresowanych stron poparła ustalenie priorytetów w odniesieniu do już rozpoczętych prac i podkreśliła znaczenie odpowiedniego i dobrze skoordynowanego wdrożenia przyjętych kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci. Ponadto w dniu 3 czerwca 2014 r. ACER poinformowała Komisję, że zgodnie z wynikami działania rozpoznawczego 4 przeprowadzonego przez tę agencję w celu ustalenia, czy konieczne jest wprowadzenie zharmonizowanych zasad dotyczących handlu gazem w odniesieniu do technicznej i eksploatacyjnej organizacji usług dostępu do sieci i bilansowania systemu (zwanych dalej "RfT"), zasady takie nie są obecnie potrzebne.
(6) Mając na uwadze odpowiedzi zainteresowanych stron oraz różnorodne działania niezbędne do zapewnienia pełnej integracji rynku wewnętrznego energii, a także fakt, że wszystkie zainteresowane strony, w tym Komisja, ACER, ENTSO-E i ENTSOG, będą musiały przeznaczyć na wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci znaczne zasoby, Komisja postanowiła nie dodawać żadnych nowych obszarów do rocznego wykazu priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do gazu, a ponadto usunąć z niego proponowane RfT.
(7) Komisja podjęła również decyzję o ponownym umieszczeniu w rocznym wykazie priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do gazu zharmonizowanych zasad dotyczących interoperacyjności i wymiany danych, ponieważ ostateczne przyjęcie odnośnego kodeksu sieci nastąpi dopiero na początku 201 5 r., a nie, jak planowano początkowo, pod koniec 2014 r. W przypadku rocznego wykazu priorytetów na 2015 r. w odniesieniu do energii elektrycznej Komisja postanowiła umieścić w nim ponownie zharmonizowane zasady dotyczące: (i) bezpieczeństwa pracy systemu; (ii) planowania pracy sieci; (iii) zasad alokacji zdolności i zarządzania ograniczeniami, w tym zasady dobrego zarządzania na potrzeby rynku dnia następnego i rynku dnia bieżącego, z uwzględnieniem obliczania zdolności; (iv) wymagań wobec wytwórców w związku z przyłączaniem do sieci; oraz (v) przyłączania odbiorców. Początkowo planowano zakończenie przyjmowania tych kodeksów w 2014 r., jednakże potrzeba wprowadzenia dalszych zmian, wskazana w analizie przeprowadzonej przez Komisję i podkreślana również w odpowiedziach uzyskanych w ramach konsultacji publicznych, oznacza, że kodeksy te także należy dodać do wykazu na 2015 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: