Rozporządzenie delegowane 1048/2014 ustanawiające przepisy dotyczące działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej oraz działań informacyjnych skierowanych do beneficjentów w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1048/2014
z dnia 30 lipca 2014 r.
ustanawiające przepisy dotyczące działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej oraz działań informacyjnych skierowanych do beneficjentów w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 514/2014 ustanawia przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego.

(2) Jak pokazuje doświadczenie, obywatele Unii Europejskiej nie są w wystarczającym stopniu świadomi roli, jaką odgrywa Unia w programach finansowania. Należy zatem określić szczegółowy zakres działań informacyjnych i promocyjnych w celu wypełnienia tej luki komunikacyjno-informacyjnej.

(3) Należy określić minimum koniecznych działań skierowanych do potencjalnych beneficjentów i informujących ich o możliwościach w zakresie finansowania oferowanego wspólnie przez Unię i państwa członkowskie w ramach programów krajowych. Dzięki temu informacje na temat możliwości pozyskania finansowania będą docierały do szerokiego kręgu zainteresowanych stron, zgodnie z zasadami przejrzystości. W celu zwiększenia przejrzystości wykorzystania środków finansowych należy publikować wykaz beneficjentów, nazwy projektów oraz wysokość finansowania przyznanego na te projekty ze środków publicznych.

(4) Aby umożliwić bezzwłoczne zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu i nie opóźniać zatwierdzenia programów krajowych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(5) Zjednoczone Królestwo i Irlandia są związane rozporządzeniem (UE) nr 514/2014, a w konsekwencji również niniejszym rozporządzeniem.

(6) Dania nie jest związana rozporządzeniem (UE) nr 514/2014 ani niniejszym rozporządzeniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Obowiązki państw członkowskich w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej

1.
Państwa członkowskie zapewniają, aby działania informacyjne i promocyjne, o których mowa w art. 53 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 514/2014, były rozpowszechnianie za pośrednictwem różnych form i sposobów komunikacji.

Państwa członkowskie zapewniają szerokie rozpowszechnianie podstawowych wskazówek na temat programów krajowych, włącznie ze szczegółowymi informacjami na temat wkładów finansowych, a także ich udostępnianie wszystkim zainteresowanym stronom.

Niemniej jednak na podstawie przesłanek, o których mowa w art. 53 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 514/2014, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o objęciu szczegółowych ustaleń w zakresie zarządzania programem krajowym oraz innych informacji związanych z wdrażaniem programu klauzulą poufności.

2.
Państwa członkowskie przeprowadzają imprezy informacyjne z okazji rozpoczęcia programu krajowego lub w celu przedstawienia osiągnięć programu krajowego lub osiągnięć związanych z realizacją szczegółowych rozporządzeń, o których mowa w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 514/2014.

Wykaz działań, o których mowa w art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 514/2014, jest aktualizowany przynajmniej raz do roku.

Wszystkie państwa członkowskie przekazują Komisji adres strony internetowej, o której mowa w art. 53 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 514/2014.

Artykuł  2

Obowiązki beneficjentów w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej

1.
Na zasadach określonych w niniejszym artykule państwa członkowskie przewidują w stosunku do beneficjentów obowiązek informowania opinii publicznej na temat pomocy finansowej otrzymanej w ramach programu krajowego.
2.
Państwo członkowskie zadba o to, aby beneficjent był obowiązany wystawić widoczną stałą tablicę dużego formatu w terminie do trzech miesięcy od ukończenia każdego projektu spełniającego poniższe warunki:
a)
całkowity wkład Unii w ramach projektu przekracza 100 000 EUR; oraz
b)
projekt obejmuje zakup obiektu fizycznego bądź finansowanie infrastruktury lub projektów budowlanych.

Na tablicy powinien zostać podany rodzaj oraz nazwa projektu. Informacje, o których mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1049/2014 2 , powinny zajmować przynajmniej 25 % tablicy.

3.
Jeśli projekt finansowany jest w ramach programu krajowego, państwo członkowskie zapewnia, aby beneficjent poinformował o tym osoby uczestniczące w projekcie.
4.
Wszystkie projekty i dokumenty w ramach programu krajowego, w tym zaświadczenia obecności, zawierają wzmiankę o tym, że projekt jest współfinansowany w ramach programu krajowego.
Artykuł  3

Obowiązek państw członkowskich w zakresie informowania potencjalnych beneficjentów

1.
Państwa członkowskie zapewniają, aby potencjalni beneficjenci mieli, z uwzględnieniem dostępności elektronicznych i pozostałych sposobów przekazywania informacji, dostęp do właściwych i aktualnych informacji obejmujących przynajmniej:
a)
możliwości finansowania i ogłoszenie zaproszenia do składania wniosków;
b)
warunki kwalifikowalności do otrzymania finansowania w ramach programu krajowego;
c)
opis procedur rozpatrywania wniosków o finansowanie i odnośnych terminów;
d)
kryteria wyboru projektów do finansowania;
e)
dane osób, mogących udzielić informacji na temat programów krajowych.
2.
Państwo członkowskie powiadamia potencjalnych beneficjentów o opublikowaniu informacji, zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 514/2014.
Artykuł  4

Spoczywający na państwach członkowskich obowiązek informowania beneficjentów

Państwo członkowskie powiadamia beneficjentów, że przyjęcie finansowania jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na ich wymienienie na liście działań publikowanej zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 514/2014.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 lipca 2014 r.

W imieniu Komisji
Jose Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. LI 50 z 20.5.2014, s. 112.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1049/2014 z dnia 30 lipca 2014 r. w sprawie charakterystyki technicznej działań informacyjnych i promocyjnych w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego (zob. s. 9 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.291.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 1048/2014 ustanawiające przepisy dotyczące działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej oraz działań informacyjnych skierowanych do beneficjentów w związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego
Data aktu: 30/07/2014
Data ogłoszenia: 07/10/2014
Data wejścia w życie: 08/10/2014