uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie etykietowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy wydajności przy równorzędnej funkcjonalności.
(2) Energia zużywana przez piekarniki elektryczne stanowi istotną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii. Oprócz uzyskanej już poprawy efektywności energetycznej możliwe jest dalsze istotne ograniczenie zużycia energii przez te urządzenia.
(3) Przepisy dotyczące etykietowania energetycznego domowych piekarników elektrycznych ustanowione zostały dyrektywą Komisji 2002/40/WE z dnia 8 maja 2002 r. wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w sprawie etykiet efektywności energetycznej piekarników elektrycznych typu domowego 2 .
(4) W ostatnich latach nastąpił szybki postęp techniczny w dziedzinie stosowanych w gospodarstwie domowym urządzeń do gotowania. W badaniach przygotowawczych dotyczących ekoprojektu wskazano, że domowe piekarniki gazowe oraz okapy nadkuchenne posiadają znaczny potencjał oszczędności energii. Aby zapewnić za pomocą etykiet efektywności energetycznej dostarczanie dostawcom dynamicznych zachęt do dalszej poprawy efektywności energetycznej tych urządzeń oraz przyspieszyć przekształcenia rynku służące wdrażaniu energooszczędnych technologii, należy uchylić dyrektywę 2002/40/WE i ustanowić nowe przepisy.
(5) Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do domowych piekarników elektrycznych i gazowych, w tym do piekarników zintegrowanych z kuchniami, oraz do domowych okapów nadkuchennych.
(6) W niniejszym rozporządzeniu należy wprowadzić zmienioną skalę efektywności energetycznej od A+++ do D dla wszystkich objętych nim piekarników, a także nową skalę efektywności energetycznej dla domowych okapów nadkuchennych od A do G z dodatkowym "+" wprowadzanym do skali co dwa lata aż do osiągnięcia klasy A+++, aby dzięki dodaniu tych dodatkowych klas przyspieszyć penetrację rynku przez urządzenia charakteryzujące się wysoką efektywnością energetyczną.
(7) Oczekuje się, że łączny efekt przepisów określonych w niniejszym rozporządzeniu i w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 66/2014 3 w sprawie etykiet efektywności energetycznej dla domowych piekarników i okapów nadkuchennych doprowadzi do rocznych oszczędności energii pierwotnej na poziomie 27 PJ/rok w 2020 r., które zwiększą się do 60 PJ/rok do 2030 r.
(8) Poziom mocy akustycznej domowych okapów nadkuchennych może być istotnym aspektem rozpatrywanym przez użytkowników. Aby umożliwić użytkownikom dokonanie świadomego wyboru, na etykietach domowych okapów nadkuchennych należy podać informacje o poziomach mocy akustycznej.
(9) Informacje zamieszczane na poszczególnych etykietach powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej 4 .
(10) W niniejszym rozporządzeniu należy określić jednolity wzór i treść etykiety dla domowych piekarników, w tym piekarników zintegrowanych z kuchniami, oraz domowych okapów nadkuchennych elektrycznych.
(11) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymogi dotyczące dokumentacji technicznej i kart dla domowych piekarników, w tym piekarników zintegrowanych z kuchniami, oraz domowych okapów nadkuchennych elektrycznych, również, gdy są one przeznaczone do użytku innego niż w gospodarstwie domowym.
(12) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymogi dotyczące informacji, jakie należy podawać w przypadku wszelkich form sprzedaży na odległość i reklam domowych piekarników (w tym piekarników zintegrowanych z kuchniami) oraz domowych okapów nadkuchennych elektrycznych, również, gdy są one przeznaczone do użytku innego niż w gospodarstwie domowym, a także wszelkich postaci technicznych materiałów promocyjnych dotyczących tego rodzaju urządzeń.
(13) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w świetle postępu technicznego, w szczególności ocenę skuteczności i zasadności podejścia przyjętego w odniesieniu do określania klas efektywności energetycznej domowych piekarników,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.29.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 65/2014 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla domowych piekarników i okapów nadkuchennych |
Data aktu: | 01/10/2013 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2014 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2015, 20/02/2014, 01/04/2015 |