uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3,
(1) W art. 4 rozporządzenia (UE) nr 978/2012 ("rozporządzenie w sprawie GSP") określono kryteria dotyczące przyznawania preferencji taryfowych przewidzianych w rozwiązaniu ogólnym w ramach ogólnego systemu preferencji ("GSP").
(2) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie GSP kraj, który został sklasyfikowany przez Bank Światowy jako kraj o wysokim dochodzie lub o średniowysokim dochodzie przez trzy kolejne lata, nie powinien korzystać z preferencji w ramach GSP. Zgodnie jednak z art. 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie GSP art. 4 ust. 1 lit. a) nie powinien mieć do dnia 21 listopada 2014 r. zastosowania w odniesieniu do krajów, które przed dniem 20 listopada 2012 r. parafowały dwustronną umowę o preferencyjnym dostępie do rynku.
(3) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie GSP kraj, który korzysta z umowy o preferencyjnym dostępie do rynku, która zasadniczo w zakresie całego handlu zapewnia taki sam poziom preferencji taryfowych jak system GSP lub lepszy, nie powinien korzystać z preferencji w ramach GSP.
(4) Wykaz krajów korzystających objętych rozwiązaniem ogólnym w ramach GSP ustanowiono w załączniku II do rozporządzenia w sprawie GSP. Zgodnie z art. 5 rozporządzenia w sprawie GSP należy dokonać przeglądu załącznika II do dnia 1 stycznia każdego roku w celu odzwierciedlenia zmian w odniesieniu do kryteriów określonych w art. 4. Ponadto artykuł ten stanowi, że krajowi korzystającemu z systemu GSP i podmiotom gospodarczym należy zapewnić wystarczający czas na dokładne przystosowanie się do zmiany statusu danego kraju w ramach GSP. W związku z tym rozwiązanie GSP musi pozostać w mocy przez kolejny rok od dnia wejścia w życie zmiany statusu kraju na podstawie art. 4 ust. 1 lit. a).
(5) Na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 1528/2007 2 między innymi Republika Botswany ("Botswana"), Republika Kamerunu ("Kamerun"), Republika Wybrzeża Kości Słoniowej ("Wybrzeże Kości Słoniowej"), Republika Fidżi ("Fidżi"), Republika Ghany ("Ghana"), Republika Kenii ("Kenia"), Republika Namibii ("Namibia") i Królestwo Suazi ("Suazi") korzystają z umowy o preferencyjnym dostępie do rynku, która zapewnia taki sam poziom preferencji taryfowych jak system GDP lub lepszy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia GSP kraje te nie były ujęte w załączniku II, ponieważ korzystały one już z takiego preferencyjnego dostępu do rynku.
(6) Wyżej wymienione kraje są ujęte w załączniku I do rozporządzenia w sprawie GSP jako kraje kwalifikujące się do objęcia ich systemem GSP.
(7) Na mocy rozporządzenia (UE) nr 527/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 od dnia 1 października 2014 r. Botswana, Kamerun, Wybrzeże Kości Słoniowej, Fidżi, Ghana, Kenia, Namibia i Suazi przestają być objęte umową o preferencyjnym dostępie do rynku, o której mowa w rozporządzeniu (UE) nr 1528/2007. Kraje te są krajami kwalifikującymi się do systemu GSP zgodnie z definicją zawartą w art. 2 lit. c) rozporządzenia w sprawie GSP, a od dnia 1 października 2014 r. spełniają kryteria określone w art. 4 rozporządzenia w sprawie GSP. W związku z tym wyżej wymienione kraje powinny zostać włączone do załącznika II do rozporządzenia w sprawie GSP z zastosowaniem od dnia 1 października 2014 r.
(8) Botswana i Namibia zostały sklasyfikowane przez Bank Światowy jako kraje o średniowysokim dochodzie w latach 2011, 2012 i 2013. Niemniej jednak oba kraje parafowały przed dniem 20 listopada 2012 r. dwustronną umowę z Unią o preferencyjnym dostępie do rynku, która zasadniczo w zakresie całego handlu zapewnia taki sam poziom preferencji taryfowych jak system GSP lub lepszy, aczkolwiek jeszcze jej nie stosują. W związku z tym art. 4 ust. 1 lit. a) nie ma zastosowania do tych dwóch państw do dnia 21 listopada 2014 r.
(9) Zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie GSP decyzja o usunięciu danego kraju korzystającego wykazu krajów korzystających z systemu GSP ma zastosowanie po upływie roku od dnia wejścia w życie t decyzji. Jak jednak wynika z art. 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie GSP usunięcie Botswany i Namibii nie moż być skuteczne przed dniem 22 listopada 2015 r. Zgodnie z coroczną aktualizacją załącznika II do rozporządzen w sprawie GSP usunięcie Botswany i Namibii z tego załącznika powinno być skuteczne od dnia 1 styczn 2016 r. W związku z tym Botswana i Namibia powinny zostać włączone do załącznika II do rozporządzenia sprawie GSP od dnia 1 października 2014 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.283.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1016/2014 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (UE) nr 978/2012 Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzającego plan ogólnych preferencji taryfowych |
Data aktu: | 22/07/2014 |
Data ogłoszenia: | 27/09/2014 |
Data wejścia w życie: | 28/09/2014, 01/10/2014, 01/01/2016 |