KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 38 ust. 3 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu ułatwienia wykorzystania instrumentów finansowych ustanowionych na poziomie krajowym, regionalnym, transnarodowym lub transgranicznym, zarządzanych przez instytucję zarządzającą lub na jej odpowiedzialność zgodnie z art. 38 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, należy ustanowić przepisy dotyczące standardowych zasad i warunków dla określonych instrumentów finansowych. Te standardowe zasady i warunki przygotowałyby te instrumenty do wykorzystania - tzw. standardowe instrumenty finansowe.
(2) W celu ułatwienia wykorzystania instrumentów finansowych standardowe zasady i warunki muszą zapewniać zgodność z zasadami pomocy państwa oraz ułatwiać udzielanie przez Unię wsparcia finansowego ostatecznym odbiorcom poprzez łączenie instrumentów finansowych i dotacji.
(3) Standardowe zasady i warunki nie powinny umożliwiać otrzymania pomocy państwa niezgodnej z rynkiem wewnętrznym przez podmiot zapewniający finansowanie, taki jak inwestor publiczny lub prywatny lub pożyczkodawca, zarządca instrumentu finansowego lub ostateczny odbiorca. Standardowe zasady i warunki powinny uwzględnić stosowne rozporządzenia de minimis, takie jak rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 2 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 3 , rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 4 , rozporządzenie Komisji (UE) nr 702/2014 5 , "Wytyczne w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka" 6 oraz "Wytyczne Unii Europejskiej w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich w latach 2014-2020" 7 .
(4) Biorąc pod uwagę, że zasady pomocy państwa nie mają zastosowania do działalności rolniczej wspieranej w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przestrzeganie standardowych zasad i warunków powinno być dobrowolne. W przypadku innych rodzajów działalności wspieranych w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich zastosowanie mają ogólne zasady pomocy państwa, a zatem standardowe zasady i warunki powinny być obowiązkowe.
(5) Z instrumentów finansowych finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych korzystać mogą przedsiębiorstwa z sektora rybołówstwa, zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). W przypadku finansowania takich korzyści z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych innych niż Europejski Fundusz Morski i Rybacki łączna kwota pomocy przyznanej z instrumentów finansowych dla wszystkich przedsiębiorstw w sektorze rybołówstwa i akwakultury w ciągu trzech lat powinna pozostawać poniżej pułapu rocznych obrotów sektora rybołówstwa, akwakultury i przetwórstwa w poszczególnych państwach członkowskich, określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 8 . Ponadto uwzględnić należy rozporządzenie Komisji (UE) nr 702/2014 9 oraz wytyczne do celów analizy pomocy państwa dla rybołówstwa i akwakultury 10 .
(6) Standardowe zasady i warunki powinny również obejmować minimalny zbiór wymogów w zakresie zarządzania zapewniających właściwe zarządzanie instrumentami finansowymi w celu określenia bardziej szczegółowych przepisów niż te zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013.
(7) Do wsparcia rozwoju MŚP w trudnych warunkach finansowych stosownym instrumentem finansowym jest portfelowa pożyczka z podziałem ryzyka (pożyczka z podziałem ryzyka). Pożyczka z podziałem ryzyka daje MŚP łatwiejszy dostęp do finansowania w formie nowych pożyczek, ponieważ zapewnia pośrednikom finansowym wkład finansowy i podział ryzyka kredytowego, tym samym zapewniając MŚP większe fundusze na preferencyjnych warunkach, np. niższe oprocentowanie i/lub mniejsze zabezpieczenie.
(8) Finansowanie za pomocą pożyczki z podziałem ryzyka może być szczególnie skutecznym sposobem wspierania MŚP w sytuacji ograniczonej dostępności finansowania lub stosunkowo niewielkiej gotowości pośredników finansowych do podejmowania ryzyka w przypadku określonych sektorów lub rodzajów MŚP. W tym kontekście standardowe zasady i warunki są skutecznym sposobem usunięcia takich niedoskonałości rynku.
(9) Do zachęcenia pośredników finansowych do zwiększenia pożyczek dla MŚP objętych gwarancjami finansowanymi przez Unię stosownym instrumentem finansowym jest ograniczona gwarancja portfelowa.
(10) Ograniczona gwarancja portfelowa powinna wypełnić istniejącą lukę na rynku dłużnym dla MŚP, wspierając nowe pożyczki dzięki ochronie przed ryzykiem kredytowym (w formie ograniczonej gwarancji pierwszej straty na portfelu) w celu zmniejszenia szczególnych trudności MŚP z dostępem do środków finansowych ze względu na brak wystarczającego zabezpieczenia w połączeniu z ich stosunkowo wysokim ryzykiem kredytowym. Aby osiągnąć oczekiwane skutki, wkład Unii w ograniczoną gwarancję portfelową nie powinien jednak zastępować równoważnych gwarancji, które w tym samym celu otrzymują odpowiednie instytucje finansowe w ramach obecnych unijnych, krajowych i regionalnych instrumentów finansowych. W tym kontekście standardowe warunki są skutecznym sposobem usunięcia takich niedoskonałości rynku.
(11) W celu stworzenia zachęty do wykorzystania możliwości oszczędności energii wynikających z renowacji budynków mieszkalnych stosownym instrumentem finansowym jest pożyczka na renowację.
(12) Pożyczka na renowację powinna być udzielana na warunkach długoterminowych subsydiowanych pożyczek oraz ukierunkowana na udzielanie z góry wsparcia technicznego i finansowego właścicielom budynków mieszkalnych na przygotowanie i realizację projektów renowacji budynków. Zakładanym celem jest również rynek finansowania, na którym pośrednicy bankowi są w zasadzie jedynym źródłem finansowania, lecz na którym finansowanie to jest albo zbyt niewielkie (ze względu na poziom skłonności pośrednika do podejmowania ryzyka), zbyt krótkoterminowe, zbyt kosztowne, albo z innych względów nieodpowiednie z perspektywy długoterminowego charakteru spłaty pożyczek na finansowane projekty. Wraz z nieefektywnym systemem identyfikacji i zamawiania robót budowlanych w imieniu właścicieli bloków mieszkalnych bez wykluczania możliwości wsparcia osób fizycznych stanowi to niedoskonałość rynku. W tym kontekście standardowe zasady i warunki są skutecznym sposobem usunięcia takich niedoskonałości rynku.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu koordynującego europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: