Decyzja 2014/617/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012

(2014/617/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej 4 , w szczególności jego art. 30,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0181/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej 10 , w szczególności jego art. 30,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0181/2014),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (zwanej dalej Agencją) jej budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 89 578 000 EUR, co stanowi spadek o 24,21 % w porównaniu z rokiem 2011,
B.
mając na uwadze, że ze sprawozdań finansowych wynika, iż ogólny wkład Unii do budżetu Agencji na rok 2012 wyniósł 84 000 000 EUR, co stanowi zmniejszenie o 24,32 % w porównaniu z rokiem 2011,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, jednak nie uzyskał wystarczających i odpowiednich dowodów kontroli co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń,

Odstąpienie od wyrażenia opinii na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

1.
ubolewa, że ze względu na istotność i rozległy wpływ kwestii opisanej w uzasadnieniu odstąpienia od wyrażenia opinii Trybunał Obrachunkowy nie był w stanie wyrazić opinii na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń;

Uzasadnienie odstąpienia od wyrażenia opinii na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

2.
ubolewa, że wobec braku skutecznych weryfikacji ex ante i ex post nie ma wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji; ubolewa, że Trybunał Obrachunkowy nie uzyskał wystarczających i odpowiednich dowodów kontroli co do legalności i prawidłowości skontrolowanych transakcji związanych z dotacjami na działania Agencji w 2012 r., które wynoszą 56 000 000 EUR, co stanowi 63 % wydatków operacyjnych;
3.
ubolewa, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że mimo strategii kontroli ex post przyjętej w 2012 r. oraz trzech przeprowadzonych audytów do tej pory nie zweryfikowano żadnych wydatków dokonanych w 2012 r.;
4.
stwierdza na podstawie informacji Agencji, że jej beneficjentami są krajowe organy kontroli granicznej państw członkowskich oraz państw stowarzyszonych z grupą Schengen, które muszą podpisać oświadczenia, że wszelkie przedstawione informacje są pełne, wiarygodne i prawdziwe, oraz zaświadczyć podczas ubiegania się o zwrot kosztów, że ich wnioski o płatność są poparte stosownymi dokumentami potwierdzającymi; odnotowuje zatem, że Agencja nie uważa, by skuteczne kontrole ex ante nie były wykonywane, lecz twierdzi, że ich podstawą są oświadczenia składane przez organy publiczne oraz kontrole wiarygodności;
5.
odnotowuje, że Agencja podjęła działania w celu wzmocnienia kontroli ex ante i wdrożyła w czerwcu 2013 r. system kontroli ex ante opartych na analizie ryzyka; wzywa Agencję i Trybunał Obrachunkowy, by przedstawiły wzajemnie akceptowalne rozwiązanie, uwzględniające standardy audytu Trybunału Obrachunkowego oraz szczególną sytuację Agencji;

Zarządzanie budżetem i finansami

6.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,86 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 75,23 %;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
odnotowuje, że roczny audyt Trybunału Obrachunkowego wykazał, że na 2013 r. przeniesiono 21 800 000 EUR (25 % zaciągniętych zobowiązań), natomiast przeniesienia związane z tytułem III wyniosły 19 600 000 EUR; przypomina, że poziom przeniesień środków jest związany głównie z operacyjnym i wieloletnim charakterem działalności Agencji;
8.
z zaniepokojeniem zauważa, że poziom przeniesień jest zbyt wysoki, podobnie jak w 2011 r., co jest sprzeczne z budżetową zasadą jednoroczności; przyznaje jednak, że przeniesienia te są nieuchronnym skutkiem wykonywania swoich obowiązków przez Agencję;

Przesunięcia

9.
odnotowuje, że według rocznego sprawozdania z działalności, a także zgodnie z ustaleniami z audytu Trybunału Obrachunkowego Agencja dokonała 39 przesunięć budżetowych na kwotę 11 500 000 EUR, które dotyczyły 70 z 79 linii budżetowych; przyznaje, że wynika to w głównej mierze z faktu, że druga poprawka budżetowa na 2012 r., związana z rosnącymi potrzebami jesienią 2012 r., została zatwierdzona dopiero w październiku 2012 r.; jest więc zdania, że przesunięcia te były konieczne i odpowiednio uzasadnione;

Procedury udzielania zamówień i procedury naboru pracowników

10.
zauważa, że w roku 2012 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia z audytu nie skutkowały uwagami na temat procedur udzielania zamówień Agencji w rocznym sprawozdaniu z audytu Trybunału Obrachunkowego;
11.
z zaniepokojeniem zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z audytu za 2012 r. Trybunał Obrachunkowy wskazał na niedociągnięcia w procedurach naboru pracowników Agencji, które dotyczą przejrzystości i równego traktowania kandydatów, mianowicie pytania do testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych były ustalane po dokonaniu przeglądu kandydatur przez komisję selekcyjną, a komisja selekcyjna nie dokumentowała wszystkich swoich posiedzeń i decyzji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12.
przyznaje, że Agencja wprowadziła szereg środków służących zarządzaniu sytuacjami konfliktów interesów i zapobieganiu im oraz opracowała szczegółową procedurę dyscyplinarną; wzywa Agencję, aby wskazała, czy opracowała konkretną politykę zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w oparciu o wytyczne Komisji;
13.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrole wewnętrzne

14.
ubolewa, że według ustaleń Trybunału Obrachunkowego spis z natury był niepełny i nie obejmował wszystkich posiadanych aktywów oraz że nie uwzględniono aktywów trwałych w budowie i aktywów nabytych pod koniec roku; ponadto ubolewa, że nie istniała procedura dotycząca zbycia aktywów trwałych; stwierdza na podstawie informacji Agencji, że wprowadzono pełny spis z natury, w tym również rzeczowych aktywów trwałych, które zostały odpisane;

Audyt wewnętrzny

15.
stwierdza na podstawie informacji Agencji, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła w 2012 r. ocenę ryzyka, której wynikiem był strategiczny plan audytu na lata 2013-2015 wskazujący obszary podlegające audytowi w przyszłości;
16.
zwraca uwagę, że IAS przeprowadziła także działania następcze w związku ze swoimi wcześniejszymi zaleceniami z audytu wydanymi Agencji, stwierdzając, że dwa bardzo istotne zalecenia zostały zamknięte; zauważa, że według IAS plan działania opracowany przez Agencję w celu wprowadzenia pozostałych niezrealizowanych zaleceń ograniczy ryzyko, jeśli zostanie wdrożony w terminie;

Wyniki

17.
zwraca się do Agencji, aby informowała o wynikach i skutkach swoich prac dla obywateli europejskich w dostępny sposób, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej.
18.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 251.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 251.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.301

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/617/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014